Bladerdeeghapjes
donderdag 29 maart 2012 om 21:06
Hey ik ben morgen jarig. Er komt wat visite langs en zaterdag een feestje!
Taarten ben ik al aan het bakken (kwarktaart, bokkenpootjestaart en boterkoek).
Nu zit ik met hapjes.. Ik wil geen toastjes, maar een soort van tapas.
Ik ga salsa maken voor op grove sneedjes ciabatta. Groentes met yoghurt dipsaus. Egg-tarts met feta en pancetta. Spiesjes met cherrietomaatjes, mozzerella en basilicum.
En nu wil ik nog bladerdeeghapjes. Normaliter maak ik ze met kaas of met knakworstjes. Ik wil ze nu graag maken met spinazie/feta.
Wie heeft een lekker recept? Ik weet wel dat ik 't van internet kan plukken, maar ik heb liever een recept van iemand die 't al vaker heeft gemaakt.
Ander recept met bladerdeeg is ook welkom, liever niet met vis. Ik hou er van maar 't bezoek niet zo.
Taarten ben ik al aan het bakken (kwarktaart, bokkenpootjestaart en boterkoek).
Nu zit ik met hapjes.. Ik wil geen toastjes, maar een soort van tapas.
Ik ga salsa maken voor op grove sneedjes ciabatta. Groentes met yoghurt dipsaus. Egg-tarts met feta en pancetta. Spiesjes met cherrietomaatjes, mozzerella en basilicum.
En nu wil ik nog bladerdeeghapjes. Normaliter maak ik ze met kaas of met knakworstjes. Ik wil ze nu graag maken met spinazie/feta.
Wie heeft een lekker recept? Ik weet wel dat ik 't van internet kan plukken, maar ik heb liever een recept van iemand die 't al vaker heeft gemaakt.
Ander recept met bladerdeeg is ook welkom, liever niet met vis. Ik hou er van maar 't bezoek niet zo.
donderdag 29 maart 2012 om 21:15
Spinazie a la creme
Feta
1 ei
Oregano
Stukje brood zonder korst om het minder vochtig te maken
En dan in bladerdeeg. Is heerlijk.
Wat ook lekker is;
halve rode peper fijn snijden
Verse basilicum fijn snijden
Knoflook persen
Deze 3 dingen mengen met een beetje olijfolie.
Op een stukje bladerdeeg ongeveer een kwart stukje van bettine blanc leggen en dan het mengsel er overheen. Daarna het bladerdeeg dichtvouwen.
Feta
1 ei
Oregano
Stukje brood zonder korst om het minder vochtig te maken
En dan in bladerdeeg. Is heerlijk.
Wat ook lekker is;
halve rode peper fijn snijden
Verse basilicum fijn snijden
Knoflook persen
Deze 3 dingen mengen met een beetje olijfolie.
Op een stukje bladerdeeg ongeveer een kwart stukje van bettine blanc leggen en dan het mengsel er overheen. Daarna het bladerdeeg dichtvouwen.
donderdag 29 maart 2012 om 21:29
wat ook leuk en lekker is...bladerdeeg in 4en snijden.
Je hebt van die kleine muffin bakvormen,bij xenos. je frommelt zo'n klein stukje deeg in een vormpje, dan wat tomatensaus, salami en gerasptekaas en dan leuk dicht vouwen. Ziet er heelleuk uit en is echt lekker.
Ook lekker met kaas/ui.
Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel;-)
Succes!
Je hebt van die kleine muffin bakvormen,bij xenos. je frommelt zo'n klein stukje deeg in een vormpje, dan wat tomatensaus, salami en gerasptekaas en dan leuk dicht vouwen. Ziet er heelleuk uit en is echt lekker.
Ook lekker met kaas/ui.
Succes!
donderdag 29 maart 2012 om 21:33
quote:miezemuis schreef op 29 maart 2012 @ 21:29:
Ook lekker met kaas/ui.
Succes!Dit klinkt lekker! Ga ik onthouden
Ook lekker met kaas/ui.
Succes!Dit klinkt lekker! Ga ik onthouden
donderdag 29 maart 2012 om 21:36
Bij ons is deze favoriet
Benodigdheden:
courgette
bladerdeeg
zongedroogde tomaten
smeerbare geitenkaas
knoflook
courgette in dunne plakjes met kaasschaaf even in de koekenpan met een beetje olie van zongedroogde tomaten, uitgeperste knoflook erbij.
Maak kleine rondjes van het bladerdeeg, 4 per vel.
leg op bakplaat, vork gaatjes prikken.
Daarop Courgette, zongedroogde tomaatje en stukje geitenkaas. Hierop nog een beetje peper en zout een een paar druppels olie van de zongedroogde tomaatje.
10 tot 15 min over en tadaaa heerlijke hapjes. De bladerdeeg wordt mooi dik en zo krijg je een soort hartige taartje.
Benodigdheden:
courgette
bladerdeeg
zongedroogde tomaten
smeerbare geitenkaas
knoflook
courgette in dunne plakjes met kaasschaaf even in de koekenpan met een beetje olie van zongedroogde tomaten, uitgeperste knoflook erbij.
Maak kleine rondjes van het bladerdeeg, 4 per vel.
leg op bakplaat, vork gaatjes prikken.
Daarop Courgette, zongedroogde tomaatje en stukje geitenkaas. Hierop nog een beetje peper en zout een een paar druppels olie van de zongedroogde tomaatje.
10 tot 15 min over en tadaaa heerlijke hapjes. De bladerdeeg wordt mooi dik en zo krijg je een soort hartige taartje.
donderdag 29 maart 2012 om 21:39
Deze 3 bladerdeegsnacks heb ik zelf een of meerdere keren gemaakt. Was echt een succes!!!
(tip voor de miniquiches: niet ingewikkeld rondjes uitsteken maar gewoon een bladerdeeg lapje in vieren in de muffinvorm stoppen, wordt vanzelf rond....de hoekjes worden nml naar boven gevouwen)
http://www.kayotic.nl/blog/cheddar-and-jalapeo-spirals
http://www.kayotic.nl/blog/curried-chicken-puffs
http://www.kayotic.nl/blog/pepper-corn-pies
(tip voor de miniquiches: niet ingewikkeld rondjes uitsteken maar gewoon een bladerdeeg lapje in vieren in de muffinvorm stoppen, wordt vanzelf rond....de hoekjes worden nml naar boven gevouwen)
http://www.kayotic.nl/blog/cheddar-and-jalapeo-spirals
http://www.kayotic.nl/blog/curried-chicken-puffs
http://www.kayotic.nl/blog/pepper-corn-pies
donderdag 29 maart 2012 om 22:14
Je kunt ze behalve met spinazie ook vullen met bijvoorbeeld brie, honing en geroosterde walnoten of pijnboompitjes. Of met wat gorgonzola en perenstroop. Of met kruidenkaas en gerookte zalm. Of met (een van te voren even gebakken) mengsel van ham en prei ringetjes eventueel met geraspte oude kaas (die bak je niet met ham en prei mee, uiteraard). Enzovoort.
Krijg trek, ga de koelkast maar eens inspecteren.
Krijg trek, ga de koelkast maar eens inspecteren.
donderdag 29 maart 2012 om 22:29
1 zak verse bladspinazie en 1 bakje in blokjes gesneden champignons wokken met een beetje knoflook, een blokje bouillon (op smaak) en eventueel een uitje. 200gram feta verkruimelen.
Laat de verse bladspinazie en champignons góed uitlekken. Eventueel zelfs aandrukken in je vergiet. Vermeng de feta erdoor, een lepel kruidenkaas erbij..
En dit mengsel verpak je in een velletje bladerdeeg. (Flinke eetlepel in het midden, hoekjes bijeenpakken). Eventueel afstrijken met een geklopt eitje voor mooie glans.
20 a 25 minuten in de oven bij 200graden.
Smullen!
Laat de verse bladspinazie en champignons góed uitlekken. Eventueel zelfs aandrukken in je vergiet. Vermeng de feta erdoor, een lepel kruidenkaas erbij..
En dit mengsel verpak je in een velletje bladerdeeg. (Flinke eetlepel in het midden, hoekjes bijeenpakken). Eventueel afstrijken met een geklopt eitje voor mooie glans.
20 a 25 minuten in de oven bij 200graden.
Smullen!
vrijdag 30 maart 2012 om 10:05
Dankjulliewel voor de recepten, zal vanmiddag laten weten welke 't geworden is!
Over de vraag van de bokkenpootjes taart:
Bak in een springvorm een dun laagje cake.
(125g boter, 125g suiker, 2 eieren, 125g zelfrijzendbakmeel)
Laat de cake helemaal afkoelen. Smeer er een laagje advocaat op. Klop slagroom en smeer er een laagje slagroom op. Haal dan de bokkenpootjes van elkaar en leg ze in de slagroom. Dan weer een laagje slagroom en dan heb je als 't goed is ong. vier bokkenpootjes over. Verkruimel deze over de slagroom. En zet dan de taart een dag in de koelkast om in te trekken en op te stijven.
Over de vraag van de bokkenpootjes taart:
Bak in een springvorm een dun laagje cake.
(125g boter, 125g suiker, 2 eieren, 125g zelfrijzendbakmeel)
Laat de cake helemaal afkoelen. Smeer er een laagje advocaat op. Klop slagroom en smeer er een laagje slagroom op. Haal dan de bokkenpootjes van elkaar en leg ze in de slagroom. Dan weer een laagje slagroom en dan heb je als 't goed is ong. vier bokkenpootjes over. Verkruimel deze over de slagroom. En zet dan de taart een dag in de koelkast om in te trekken en op te stijven.