Bladerdeeghapjes

29-03-2012 21:06 21 berichten
Hey ik ben morgen jarig. Er komt wat visite langs en zaterdag een feestje!

Taarten ben ik al aan het bakken (kwarktaart, bokkenpootjestaart en boterkoek).

Nu zit ik met hapjes.. Ik wil geen toastjes, maar een soort van tapas.

Ik ga salsa maken voor op grove sneedjes ciabatta. Groentes met yoghurt dipsaus. Egg-tarts met feta en pancetta. Spiesjes met cherrietomaatjes, mozzerella en basilicum.

En nu wil ik nog bladerdeeghapjes. Normaliter maak ik ze met kaas of met knakworstjes. Ik wil ze nu graag maken met spinazie/feta.

Wie heeft een lekker recept? Ik weet wel dat ik 't van internet kan plukken, maar ik heb liever een recept van iemand die 't al vaker heeft gemaakt.

Ander recept met bladerdeeg is ook welkom, liever niet met vis. Ik hou er van maar 't bezoek niet zo.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees mee! Ik wilde gisteren eigenlijk precies eenzelfde topic openen, heel toevallig!
Spanakopita. Griekse flapjes met spinazie of feta.

Feta verkruimelen, spinazie en losgeklopt eitje erdoorheen roeren, kruiden naar smaak. Lekker is verse peper en oregano.

Flapjes vullen, bestrijken met ei en bakken op 200 graden.
Ook lekker en Grieks: feta in filodeeg.
Bij ons is het volgende recept altijd een succesnummer.

Bestrijk de bladerdeegvellen met groene pesto en beleg ze met rauwe ham. Oprollen en elke rol in 4 partjes snijden. Vervolgens 25 minuten in de oven op 220 graden. Echt heerlijk!!!
Spinazie a la creme

Feta

1 ei

Oregano

Stukje brood zonder korst om het minder vochtig te maken

En dan in bladerdeeg. Is heerlijk.

Wat ook lekker is;

halve rode peper fijn snijden

Verse basilicum fijn snijden

Knoflook persen

Deze 3 dingen mengen met een beetje olijfolie.

Op een stukje bladerdeeg ongeveer een kwart stukje van bettine blanc leggen en dan het mengsel er overheen. Daarna het bladerdeeg dichtvouwen.
Spinazie, geitenkaas verkruimelen, creme fraiche, zongedroogde tomaat in stukjes gesneden, gehakte nootjes, zout en peper naar smaak, mengsel van maken voor in het bladerdeeg. Kan ook gemaakt worden als een quiche.
Ook heerlijk en makkelijk: verschillende soorten hartige stengels maken.

Reep rauwe ham erom wikkelen, groene (geblancheerde) asperges, oude kaas en komijnzaad erover strooien etc.
Samosa en pakora zijn ook erg lekker, dat zijn indiase pasteitjes.
wat ook leuk en lekker is...bladerdeeg in 4en snijden.

Je hebt van die kleine muffin bakvormen,bij xenos. je frommelt zo'n klein stukje deeg in een vormpje, dan wat tomatensaus, salami en gerasptekaas en dan leuk dicht vouwen. Ziet er heelleuk uit en is echt lekker.

Ook lekker met kaas/ui.

Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel;-)

Succes!
Ik maak ze met spinazie ala creme en old amsterdam, of met kreefkroket (vooraf bakken!) en met old amsterdam.
Durf het bijna niet te vragen (want geen suggesties voor hapjes) maar kan je wat meer vertellen over je bokkenpootjestaart? Hoe maak je die?
Ik lees mee, ben morgen ook jarig en bladerdeeghapjes zijn altijd leuk/lekker om te hebben met visite.
Mmmmm lekkere recepten worden gegeven!
quote:miezemuis schreef op 29 maart 2012 @ 21:29:

wat ook leuk en lekker is...bladerdeeg in 4en snijden.

Je hebt van die kleine muffin bakvormen,bij xenos. je frommelt zo'n klein stukje deeg in een vormpje, dan wat tomatensaus, salami en gerasptekaas en dan leuk dicht vouwen. Ziet er heelleuk uit en is echt lekker.

Ook lekker met kaas/ui.

Ik hoop dat je een beetje snapt wat ik bedoel;-)

Succes!Dit klinkt lekker! Ga ik onthouden
Bij ons is deze favoriet

Benodigdheden:

courgette

bladerdeeg

zongedroogde tomaten

smeerbare geitenkaas

knoflook

courgette in dunne plakjes met kaasschaaf even in de koekenpan met een beetje olie van zongedroogde tomaten, uitgeperste knoflook erbij.

Maak kleine rondjes van het bladerdeeg, 4 per vel.

leg op bakplaat, vork gaatjes prikken.

Daarop Courgette, zongedroogde tomaatje en stukje geitenkaas. Hierop nog een beetje peper en zout een een paar druppels olie van de zongedroogde tomaatje.

10 tot 15 min over en tadaaa heerlijke hapjes. De bladerdeeg wordt mooi dik en zo krijg je een soort hartige taartje.
Deze 3 bladerdeegsnacks heb ik zelf een of meerdere keren gemaakt. Was echt een succes!!!

(tip voor de miniquiches: niet ingewikkeld rondjes uitsteken maar gewoon een bladerdeeg lapje in vieren in de muffinvorm stoppen, wordt vanzelf rond....de hoekjes worden nml naar boven gevouwen)

http://www.kayotic.nl/blog/cheddar-and-jalapeo-spirals

http://www.kayotic.nl/blog/curried-chicken-puffs

http://www.kayotic.nl/blog/pepper-corn-pies
Je kunt ze behalve met spinazie ook vullen met bijvoorbeeld brie, honing en geroosterde walnoten of pijnboompitjes. Of met wat gorgonzola en perenstroop. Of met kruidenkaas en gerookte zalm. Of met (een van te voren even gebakken) mengsel van ham en prei ringetjes eventueel met geraspte oude kaas (die bak je niet met ham en prei mee, uiteraard). Enzovoort.

Krijg trek, ga de koelkast maar eens inspecteren.
1 zak verse bladspinazie en 1 bakje in blokjes gesneden champignons wokken met een beetje knoflook, een blokje bouillon (op smaak) en eventueel een uitje. 200gram feta verkruimelen.

Laat de verse bladspinazie en champignons góed uitlekken. Eventueel zelfs aandrukken in je vergiet. Vermeng de feta erdoor, een lepel kruidenkaas erbij..

En dit mengsel verpak je in een velletje bladerdeeg. (Flinke eetlepel in het midden, hoekjes bijeenpakken). Eventueel afstrijken met een geklopt eitje voor mooie glans.

20 a 25 minuten in de oven bij 200graden.

Smullen!
Dankjulliewel voor de recepten, zal vanmiddag laten weten welke 't geworden is!

Over de vraag van de bokkenpootjes taart:

Bak in een springvorm een dun laagje cake.

(125g boter, 125g suiker, 2 eieren, 125g zelfrijzendbakmeel)

Laat de cake helemaal afkoelen. Smeer er een laagje advocaat op. Klop slagroom en smeer er een laagje slagroom op. Haal dan de bokkenpootjes van elkaar en leg ze in de slagroom. Dan weer een laagje slagroom en dan heb je als 't goed is ong. vier bokkenpootjes over. Verkruimel deze over de slagroom. En zet dan de taart een dag in de koelkast om in te trekken en op te stijven.
Nou 't zijn de rauwe ham bladerdeeghapjes geworden, en die met courgette en tomaat en (geitenkaas). Was een succes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven