Boerenkool

01-12-2021 06:05 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er dit jaar al boerenkool op? Ik heb er zooo'n zin in, maar ze zeggen dat er eerst de vorst overheen moet zijn geweest.

Scheelt dit nou echt veel in smaak?
Alle reacties Link kopieren
Nachtje in de vriezer heeft hetzelfde effect.
Wat dat effect precies is weet ik niet😆
Alle reacties Link kopieren
Door de vorst zitten er iets meer suikers in het blad, waardoor de smaak wat zoeter is.
Over het algemeen wordt dat als lekkerder ervaren. Maar smaak is natuurlijk persoonlijk. Er zijn mensen die het niet erg vinden.
Alle reacties Link kopieren
Wattenbolleke schreef:
01-12-2021 06:08
Nachtje in de vriezer heeft hetzelfde effect.
Wat dat effect precies is weet ik niet😆
Zo, werkt het niet helemaal. Door boerenkool in de vriezer te doen, gaat het proces te snel. 'een nachtje -geleidelijke-vorst' is wat anders dan ineens op -18 invriezen.
Je kunt boerenkool wel invriezen, maar niet om die zoete smaak te forceren.
Alle reacties Link kopieren
Ik eet altijd boerenkool uit de diepvries en die smaakt prima. Deze herfst al 4x boerenkool gegeten denk ik🤣
Alle reacties Link kopieren
gisteren gegeten! Heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
stippensokken schreef:
01-12-2021 06:15
Zo, werkt het niet helemaal. Door boerenkool in de vriezer te doen, gaat het proces te snel. 'een nachtje -geleidelijke-vorst' is wat anders dan ineens op -18 invriezen.
Je kunt boerenkool wel invriezen, maar niet om die zoete smaak te forceren.
Oh sorry. Dit is me altijd verteld.

Anyway, vorige week boerenkool gegeten (vers,zak gesneden) en dat was gewoon prima
Gisteren boerenkoolstamppot gegeten. De boerenkool vrij groot en nog wat knapperig er door heen. Spekjes, jus en worst voor de liefhebber. Dat zijn meer kind en partner, die vind ikzelf minder. Kind mengt er nog ijskoude appelmoes doorheen. Dat is dan die zoete smaak.
Alle reacties Link kopieren
Oh al met regelmaat.
Het is het favoriete eten van peuter, dit zit ze echt naar binnen te metselen. Vers van de markt of AH, prima te eten.
Nooit dat zoetere opgemerkt, maar mijn moeder kookte alles dood. Voor boerenkool werd het s ochtends al opgezet.

Wij koken de aardappelen, na 15 min gaan de worst en boerenkool in de pan. In andere pan spekjes uitbakken en paprikaatje er bij..mjam als dat door de stamp gaat!
Een baksteen is nooit alleen
Alle reacties Link kopieren
Hier ook alweer meerdere keren op. Ik had dit nog nooit gehoord, weer wat geleerd!
Alle reacties Link kopieren
Ik moet echt even mijn boerenkool tip geven aan de liefhebbers (niet het meeste gezonde gerecht).

Boursin cuisine (gewoon er doorheen roeren na stampen), verse knoflook, sjalotjes, uitgebakken spekjes, aardappels en boerenkool uiteraard! Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Men zegt dat inderdaad. Ook mbt spruitjes. Van vorst wordt het iets zoeter. Een beetje suiker of zoetstof toevoegen bij het koken heeft hetzelfde effect.
Alle reacties Link kopieren
Of even in de vriezer, groente hoort een beetje bitter te zijn.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Heerlijkl! Gisteren nog boerenkool lasagne gemaakt. Ik doe er wel altijd nog gebakken (vegetarische) spekjes doorheen!

https://www.leukerecepten.nl/recepten/b ... l-lasagne/
Alle reacties Link kopieren
Ik heb al boerenkool op, dat smaakte prima. Ik kook het een minuut of 20, samen met dr aardappels (dus tot die gaar zijn). Stampen met een scheutje room en een beetje mosterd, uitgebakken spekjes erbij en rookworst.
Alle reacties Link kopieren
Hier heeft het vorige week nog gevroren in de ochtend en dan zit ik nog dicht bij de kust. Dus volgens mij kan je los.
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
01-12-2021 08:21
Ik heb al boerenkool op, dat smaakte prima. Ik kook het een minuut of 20, samen met dr aardappels (dus tot die gaar zijn). Stampen met een scheutje room en een beetje mosterd, uitgebakken spekjes erbij en rookworst.
Hier hetzelfde, alleen dan iets meer mosterd er bij en gebakken uitjes.
Alle reacties Link kopieren
Yup, ook gisteren gegeten (wat zijn we eensgezind allemaal :-D ). Er is hier al vorst aan de grond geweest, dus het kon weer.

Het is mijn absolute favoriete stamppot, ik kan het elke dag wel eten..
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Alle reacties Link kopieren
Het is ook mijn favoriet.
Daarna de spinazie stamp met boursin, spekjes en zongedroogde tomaatjes
Andijviestampot op verschillende manieren zowel in de zomer als winter
Zoete aardappelstamppot met broccolli
Dan de zuurkool

Ergens onderaan bungelt de hutspot. Mijn hele huis gaat daar zo van meuren altijd.
Ga het vanavond eten.
Boerenkool-pastinaak-aardappel stamp met wat roomkaas en dan spekjes en worst en jus met gebakken uitjes.
Alle reacties Link kopieren
TinyTiny schreef:
01-12-2021 08:23
Hier heeft het vorige week nog gevroren in de ochtend en dan zit ik nog dicht bij de kust. Dus volgens mij kan je los.
Het idee is niet dat het bij jou gevroren moet hebben, maar daar waar de boerenkool groeit ;-)
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Hou eens op met zo'n lekker topic, hier waar ik ben geen boerenkool in de buurt, of frikandellen, Calve Mayonaise, Drop, niks NL eten aan boord :cry: :cry: :cry:
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
KamilleT schreef:
01-12-2021 08:21
Ik heb al boerenkool op, dat smaakte prima. Ik kook het een minuut of 20, samen met dr aardappels (dus tot die gaar zijn). Stampen met een scheutje room en een beetje mosterd, uitgebakken spekjes erbij en rookworst.
Heerlijk! Minus de rookworst maar met gefruite uitjes.
may_ka schreef:
01-12-2021 09:11
Het idee is niet dat het bij jou gevroren moet hebben, maar daar waar de boerenkool groeit ;-)
:-D :-D
Alle reacties Link kopieren
Ik heb hem twee weken geleden gegeten. Vers. En ik proef het 'vorstverschil' wel maar vind beide versies lekker.

Aardappelen en boerenkool samen in de pan, apart spekjes en uien. Dat bij elkaar. En een flinke klont echte roomboter erdoor. In calorieruil geen worst.

Sorry Zeefietser. Wanneer ben je terug?
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven