Boerenkool

01-12-2021 06:05 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie heeft er dit jaar al boerenkool op? Ik heb er zooo'n zin in, maar ze zeggen dat er eerst de vorst overheen moet zijn geweest.

Scheelt dit nou echt veel in smaak?
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
01-12-2021 09:21
Ik heb hem twee weken geleden gegeten. Vers. En ik proef het 'vorstverschil' wel maar vind beide versies lekker.

Aardappelen en boerenkool samen in de pan, apart spekjes en uien. Dat bij elkaar. En een flinke klont echte roomboter erdoor. In calorieruil geen worst.

Sorry Zeefietser. Wanneer ben je terug?
Hele goeie vraag wanneer ben ik terug, hopelijk vlak voor kerst. Moet aflossen in zuid afrika, we weten hoe het erdaarvoor staat. Maar zijn daar de 10e en gaan de 17e naar binnen.

Oh en calorie ruil, ik weet niet hoe jullie het doen maar ikzelf doe altijd 2/3 boerenkool en 1/3 aardappel. Past een stukje rookworst er weer prima bij.
fietsen varen vrouwelijk doen
Alle reacties Link kopieren
may_ka schreef:
01-12-2021 09:11
Het idee is niet dat het bij jou gevroren moet hebben, maar daar waar de boerenkool groeit ;-)
Toevallig ook redelijk in de buurt van aardig wat landbouwgrond. Maar als het hier richting de kust zelfs al wat nachtvorst is geweest, dan in de rest van Nederland over het algemeen ook.
zeefietser1 schreef:
01-12-2021 09:32
Hele goeie vraag wanneer ben ik terug, hopelijk vlak voor kerst. Moet aflossen in zuid afrika, we weten hoe het erdaarvoor staat. Maar zijn daar de 10e en gaan de 17e naar binnen.

Oh en calorie ruil, ik weet niet hoe jullie het doen maar ikzelf doe altijd 2/3 boerenkool en 1/3 aardappel. Past een stukje rookworst er weer prima bij.
Ik let daar niet op bij boerenkool.
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
01-12-2021 09:03
Het is ook mijn favoriet.
Daarna de spinazie stamp met boursin, spekjes en zongedroogde tomaatjes
Andijviestampot op verschillende manieren zowel in de zomer als winter
Zoete aardappelstamppot met broccolli
Dan de zuurkool

Ergens onderaan bungelt de hutspot. Mijn hele huis gaat daar zo van meuren altijd.
Heb je hier een recept van? Klinkt super lekker, maar ik kan totaal niet koken dus verhoudingen inschatten is een dingetje :$
Alle reacties Link kopieren
BuzzieBee schreef:
01-12-2021 09:03
Het is ook mijn favoriet.
Daarna de spinazie stamp met boursin, spekjes en zongedroogde tomaatjes
Andijviestampot op verschillende manieren zowel in de zomer als winter
Zoete aardappelstamppot met broccolli
Dan de zuurkool

Ergens onderaan bungelt de hutspot. Mijn hele huis gaat daar zo van meuren altijd.
Ha de hutspot. Een hele tijd terug ging ik sinds lange tijd weer eens eten bij mijn ouders. Mijn moeder had beloofd hutspot te maken, dat was als kind een van mijn favoriete gerechten die ze maakte.

Toen ik aankwam had ze geen hutspot gemaakt want ze was vergeten dat ze de dag erna een bezichtiging had (het huis stond te koop) en ze wou niet dat het huis zo ging stinken van de hutspot ;-D
You know what, take off your cranky pants and go take a nap, all right?
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
01-12-2021 07:56
Of even in de vriezer, groente hoort een beetje bitter te zijn.
Echt hoor, lees jij überhaupt wel eens reacties van anderen voor je :roll:
Schijtirritant.
Una noche loca
Alle reacties Link kopieren
may_ka schreef:
01-12-2021 09:11
Het idee is niet dat het bij jou gevroren moet hebben, maar daar waar de boerenkool groeit ;-)
Ja maar als het vlak aan de kust al gevroren heeft, heeft het in de binnenlanden zéker gevroren. Die boerenkool wordt nou net niet uit Ethiopië ingevlogen.
Alle reacties Link kopieren
Twee weken geleden al boerenkool gemaakt en het smaakte heerlijk! Ik proef dus echt geen vorstverschil.
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen jullie de verhoudingen?
Ik neem meestal diepvries boerenkool maar die hadden ze hier niet bij Lidl.

Dus ik heb nu 2x zakken van 500 gr verse boerenkool meegenomen (1 leek me te weinig), en dan op 1 kg iets kruimige aardappels (voor 4 personen).

Ik doe er meestal een zakje boerenkoolkruiden door, klont roomboter, beetje mosterd. En op het bord een scheutje azijn erdoor.
(En uitgebakken spekjes, rookworst of gehaktbal en jus).
Alle reacties Link kopieren
Met piccalilly erbij!
En wij ons maar afvragen waar die afvalberg vandaan komt.
Alle reacties Link kopieren
Boerenkool is ook heel lekker in een quiche! :cheer:
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Alle reacties Link kopieren
Ik eet het altijd vanaf het moment dat het met worst en al in de aanbiedingsbakken ligt, dus oktober ofzo? Heb het al een paar keer op, vind het zo lekker makkelijk koken.

Ik doe een laagje aardappelen (vastkokend) met water in de pan, pan vol met boerenkool (dat is ongeveer de helft uit zo'n grote zak van de appie), daar worst boven op (de Veluwse van de appie of een verse van de andere super), pan dicht en dan een half uur vergeten dat het bestaat. En dan als alles klaar is even snel wat jus uit een pakje klutsen met water en wat vloeibare boter.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het aanmerkelijk lekkerder als de vorst erover is geweest. Voor die tijd valt het standaard tegen. Ik proef echt verschil.
Ben dol op boerenkoolstamppot, maar wacht met eten tot het een paar keer goed gevroren heeft.

Verhouding weet ik zo niet. Ik heb 1 standaard pan waar ik het in kook en ik weet bij die pan precies tot waar de aardappelen moeten komen ;-) Als de pan ooit sterft, krijg ik boerenkoolcrisis.
Nog een tip van vroeger: ik doe er altijd een flinke hand vluggort door. Van mijn oma / moeder overgenomen, wordt het wat smeuïger van.
Alle reacties Link kopieren
Boerenkool staat hier al wekenlang regelmatig op tafel. En ik vind m dan extra lekker met shoarma ipv spekjes. Met wat meer gekruid. Mjammie.
Alle reacties Link kopieren
flipje2 schreef:
01-12-2021 12:39
Boerenkool is ook heel lekker in een quiche! :cheer:
Of door de pasta
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven