Bonbons maken
dinsdag 9 maart 2010 om 21:46
dinsdag 9 maart 2010 om 21:52
quote:Hangmat schreef op 09 maart 2010 @ 21:46:
http://www.youtube.com/watch?v=YWbE3hf-clcIk wil ook zo'n chocoladekraan
http://www.youtube.com/watch?v=YWbE3hf-clcIk wil ook zo'n chocoladekraan
dinsdag 9 maart 2010 om 21:55
Ik wil sowieso wel graag chocola 
Heb wel eens geprobeerd om "bonbons" te maken met van die ijsvormpjes van IKEA. Ik had een enorme chocoletter met nootjes gekregen, lust geen nootjes. Dus toen heb ik die letters omgesmolten en de nootjes eruit gezeefd. Dat waren wel hele schattige chocolaatjes geworden trouwens. Maar geen vulling van praline o.i.d.

Heb wel eens geprobeerd om "bonbons" te maken met van die ijsvormpjes van IKEA. Ik had een enorme chocoletter met nootjes gekregen, lust geen nootjes. Dus toen heb ik die letters omgesmolten en de nootjes eruit gezeefd. Dat waren wel hele schattige chocolaatjes geworden trouwens. Maar geen vulling van praline o.i.d.
dinsdag 9 maart 2010 om 22:49
woensdag 10 maart 2010 om 00:16
http://www.kookse.tv/rece ... azelnootpasta-vulling.php
donderdag 11 maart 2010 om 14:48
Bonbons maken is best een vak apart, verkeerde chocola of de verkeerde manier getemperereerd en de boel gaat niet hard worden. Verkeerd gegoten of verkeerde tempratuur, dan heb je doffe bonbons en zo kan ik nog wel even doorgaan
Je kan er wel leuke workshops over volgen maar ja, daar heb je nu niets aan natuurlijk. Hier heb ik wel een site met basispakketjes waarmee je makkelijk kan oefenen
http://www.thuisbonbonsmaken.nl/
Succes, laat je weten wat je gemaakt hebt en hoe het is geworden?
Je kan er wel leuke workshops over volgen maar ja, daar heb je nu niets aan natuurlijk. Hier heb ik wel een site met basispakketjes waarmee je makkelijk kan oefenen
http://www.thuisbonbonsmaken.nl/
Succes, laat je weten wat je gemaakt hebt en hoe het is geworden?
zaterdag 13 maart 2010 om 17:35
Nou het is gelukt hoor! Heb vier verschillende bonbons gemaakt, steeds met verschillende laagjes op elkaar. Wit, puur en melk, en dan af en toe met gehakte hazelnoten en amandelessence erdoor. Ze zien er best mooi uit, al zeg ik het zelf, alleen degene met wit zijn een beetje rommelig omdat ze nog niet hard genoeg waren toen ik ze uit het vormpje haalde. ik heb ook nog wat van die chocolade decoratie gebruikt bovenop (dus onderin het vormpje). Nog niet geproefd, dus ben benieuwd vanavond! Thnx voor de tips!
dinsdag 16 maart 2010 om 23:26
Nee ik heb ze niet echt gevuld, ik heb gewoon laagjes op elkaar gestapeld. Heb nog een beetje staan shaken met het idee dat de profs dat ook doen, baat het niet dan schaadt het niet toch Dan even laten stollen en een nieuw laagje eroverheen. Uiteindelijk heb ik toen de vormpjes bijna vol waren een flinke laag pure chocolade eroverheen gedaan en die weggeschrapt van het vormpje, zodat de onderkanten er mooi strak uitzagen. Ik had wel hele pure chocola gekocht (80% geloof) ik, dat was erg lekker.
woensdag 17 maart 2010 om 00:53
Goed idee van die laagjes in het vormpje.
Volgens de demonstratie in het filmpje dat ik heb toegevoegd moet je dit doen om gevulde bonbons te maken: Doe de chocolade in de vorm en strijk af. Klop luchtbellen eruit. Laat vervolgens de chocolade even staan (circa 30 sec.) en laat deze er weer uitlopen. Er zal een huls overblijven.
De rest staat in het filmpje met tekst ernaast.
De volledige tekst:
OMSCHRIJVING
1
Smelt de chocolade naar ongeveer 35 graden.
2
Temper vervolgens 2/3 van de massa tot 27-29º. Dit afkoelen gebeurt op een marmeren plaat. Spreidt onder voortdurende beweging de chocolade.
3
Als de chocolade op temperatuur is moet deze krachtig worden vermengt tot 30 graden. Maak je de chocolade te warm van wordt de bonbon dof van kleur. Als deze te koud is dan is de chocolade lastig verwerkbaar.
4
Doe de chocolade in de vorm en strijk af. Klop luchtbellen eruit. Laat vervolgens de chocolade even staan (circa 30 sec.) en laat deze er weer uitlopen. Er zal een huls overblijven.
5
Zet de vorm in de koelkast (circa 10 minuten).
6
Maak vervolgens de vulling. Meng boter , fondant en pasta met elkaar en klop tot een geheel. Doe dit niet te fanatiek anders wordt het te luchtig. Dit kan er voor zorgen dat de bonbon barst.
7
Vul vervolgens de bonbon met gesmolten chocolade en strijk af.
8
Laat opstijven in de koelkast.
Ik zou trouwens die vulling uit het recept niet gebruiken.
Volgens de demonstratie in het filmpje dat ik heb toegevoegd moet je dit doen om gevulde bonbons te maken: Doe de chocolade in de vorm en strijk af. Klop luchtbellen eruit. Laat vervolgens de chocolade even staan (circa 30 sec.) en laat deze er weer uitlopen. Er zal een huls overblijven.
De rest staat in het filmpje met tekst ernaast.
De volledige tekst:
OMSCHRIJVING
1
Smelt de chocolade naar ongeveer 35 graden.
2
Temper vervolgens 2/3 van de massa tot 27-29º. Dit afkoelen gebeurt op een marmeren plaat. Spreidt onder voortdurende beweging de chocolade.
3
Als de chocolade op temperatuur is moet deze krachtig worden vermengt tot 30 graden. Maak je de chocolade te warm van wordt de bonbon dof van kleur. Als deze te koud is dan is de chocolade lastig verwerkbaar.
4
Doe de chocolade in de vorm en strijk af. Klop luchtbellen eruit. Laat vervolgens de chocolade even staan (circa 30 sec.) en laat deze er weer uitlopen. Er zal een huls overblijven.
5
Zet de vorm in de koelkast (circa 10 minuten).
6
Maak vervolgens de vulling. Meng boter , fondant en pasta met elkaar en klop tot een geheel. Doe dit niet te fanatiek anders wordt het te luchtig. Dit kan er voor zorgen dat de bonbon barst.
7
Vul vervolgens de bonbon met gesmolten chocolade en strijk af.
8
Laat opstijven in de koelkast.
Ik zou trouwens die vulling uit het recept niet gebruiken.