Chinees koken (te beginnen bij nasi / bami)

26-09-2008 09:33 38 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,



Als wij Chinees eten, en dat gebeurt nauwelijks, halen we het op bij een Chinees restaurant. Dat voedsel is echter op een bepaalde manier gekruid, waardoor ik 9 van de 10 keer last van mn darmen krijg... Zelf heb ik eigenlijk nog nooit nasi of bami gemaakt (alleen maar opgewarmd uit zo'n pak - voornamelijk in mn studententijd) maar nu wil ik het dan echt gaan doen :)



Daarom mijn vraag:

Hoe maken jullie je nasi, bami, of andere Chinese gerechten??
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens op: http://www.bbc.co.uk/chinesefoodmadeeasy/aboutching/



Ching is een Chinese Chef van de BBC. Chinese Food made easy (zo heet haar website). Ik heb al vaak heerlijk en makkelijk gekookt. Zeker geen pakjes doen, dat spul smaakt echt afschuwelijk en kunstmatig. Gewoon zelf maken! Heel goed.
Alle reacties Link kopieren
Dat is inderdaad een lekker website.



Maar Nasi Goreng is van oorsprong een Indonesisch gerecht, Goreng betekend in het indonesisch gebakken.



De indische Nasi is dan ook anders gekruid dan de chinese variant.
Alle reacties Link kopieren
http://www.soengco.com/recepten.html
There's nothing fair in this world, there's nothing sure in this world, there is nothing pure, so you better look for something left in this world.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de reacties. Google-en lukt wel, ben juist benieuwd hoe júllie het maken...
Alle reacties Link kopieren
Hai Revival,



Ik maak nasi altijd met pandanrijst, dat kook ik dus.

Daarnaast bak ik stukjes kipfilet bruin, daarna doe ik er roerbakgroente (naar keus) bij, en een pakje boemboe van conimex.

Dit eten we altijd met kroepoek en satésaus.

Erg eenvoudig maar wel lekker.
Alle reacties Link kopieren
citroentekkel schreef op 26 september 2008 @ 10:55:

Dat is inderdaad een lekker website.



Maar Nasi Goreng is van oorsprong een Indonesisch gerecht, Goreng betekend in het indonesisch gebakken.



De indische Nasi is dan ook anders gekruid dan de chinese variant.
In maak tegenwoordig ook alleen nog de Indische variant;

http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZMC8GXFX.jpg





Vroeger dat ik meer de chinese variatie maakte deed ik dacht ik hamlappen marineren en in blokjes of kipblokjes (bakken), ui en prei erbij, omelet rullen en erbij doen, hamblokjes (broodbeleg) erbij doen. (ik ben niet zo van de groente erin).

Veel lekkere kruiden (je kan een boemboe doen van conimex, nasikruiden of wat ik toen wel deed, ik had alle kruiden wel in huis, ik keek gewoon op die pakjes wat erin zat en dan zelf even mixen).

Nou dat dan door de rijst doen die je inmiddels hebt gemaakt. Sate met satesaus erbij en kroepoek en evt. een gebakken ei er nog op.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak mijn nasi zo:



ik kook de rijst en laat het afkoelen (hoeft niet perse)

Dan roerbak ik stukje kipfilet, ui, prei, spaans pepertje, chinese kool.

Dan een zakje gedroogde kruidenmix van Inproba (daar zit geen Ve-stjin in, waar je ziek van wordt) en dan de rijst erdoor.

Lekker met gebakken uitjes, seroendeng, sambal, zure komkommer, Atjar...

Wil je het vegetarisch kun je ook reepjes omelet erdoor doen ipv kip.



Bami: kip, paprika, ui, kool, alle groentes kunnen eigenlijk. Lekker roerbakken, scheutje woksaus erbij. Ondertussen de mie of bami klaarmaken/koken, en dat er doorheen roeren.

Dit ook erg lekker met bv Tilapia ipv kip.
Alle reacties Link kopieren
Mijn steun en toeverlaat bij oosters koken is Conimex. Daar hebben ze trouwens een hele lekkere variant, volgens mij heet dat pakje Thaise Nasi. Dan doe je er andijvie doorheen en kip en paprika en de kruiden, en daar zit koriander doorheen en die is echt heel erg lekker.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
nasi:



rijst

Prei

Ui

Nasikruiden van coimex

Nasivlees gekruid of naturel

kroepoek bali of java erbij



lang geleden dat ik het nog gemaakt hebt ..moest ff denken :-d
Alle reacties Link kopieren
Revival, als je een keer voor je vriend chinees gaat koken zou ik van die gelukskoekjes maken (ze zijn ook te koop maar dan weet ik niet wat er voor tekst op de briefjes staat, maak je ze zelf kan je er wel iets leuks van maken.)



Gelukskoekjes

(± 30 stuks)



Ingrediënten:

3 eiwitten

60 gr poedersuiker

45 gr boter

60 gr bloem

extra: oven



Bereiding:

Verwarm de oven voor op 180°C (hetelucht 160°C). Bekleed een bakplaat met bakpapier. Teken drie cirkels van 8 cm op het papier en draai het papier om.

Klop de eiwitten in een kom schuimig. Voeg poedersuiker en boter toe en roer alles glad. Voeg de bloem toe en roer goed. Laat het beslag 15 minuten rusten.

Verdeel met een cakemes 1,5 tl mengsel over elke cirkel. Bak ze 5 minuten, totdat de randen iets verkleuren. Neem de koekjes met een cakemes snel van de bakplaat. Leg in elk Chinese gelukskoekje een opgevouwen briefje met een spreuk. Werk met drie koekjes tegelijk. Ze worden snel hard en kunnen bij het vouwen breken. Als ze breken, weer even in de oven opwarmen. Vouw de koekjes dubbel en vouw ze dan om een stomp voorwerp (bijv de steel van een houten lepel). Laat ze op een rooster afkoelen.



http://anflix.web-log.nl/anflix/images/fortunecookie.jpg
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Nasi koken heb ik geleerd van een surinaamse buurvrouw. Dus niet echt indisch, maar wel zonder kant en klare mix:



Kook eerst de rijst en laat afkoelen

Kook kipfilet in water tot het gaar is, laat afkoelen en trek met je handen in kleine, draderige stukjes

Bak een dunne omelet en snij in stukjes

In een wok een uitje en knoflook bakken in olie. Ketjap erbij en flink wat laos en gemberpoeder. Kipdraadjes erbij bakken.

Dan een zak groentemix voor nasi erbij roerbakken. Als het gaar is, de rijst, omelet en een zakje in stukjes gesneden bladselderij erdoor scheppen en alles goed doorwarmen.



Die bladselderij doet het hem wat mij betreft...
Alle reacties Link kopieren
Nou, maandag is het zover, dan ga ik voor het eerst in mn leven nasi maken (best triest eigenlijk!!) Ik ga rijst kopen, heb kipfilet wat ik van tevoren marineer in ketjap, knoflook en sambal. De kip bak ik daarna met prei, ui, champignons en een nasi-zakje met kruiden (toch een zakje.... wilde het eigenlijk niet, maar toch gekocht) Gebakken eitje erbij, beetje kroepoek en zelfgemaakte satésaus: pindakaas aanlengen met wat melk, knoflook, fijngesneden uitje en een beetje ketjap en sambal. Dat laatste heb ik ook nog nooit eerder gedaan, kocht satesaus altijd kant en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Nasi maak ik met Conimex en een beetje van mezelf...We zijn met z'n tweetjes, maar dit gerecht kun je ook prima invriezen, zodat je altijd lekkere nasi in huis hebt.

ps het smaakt absoluut niet zoals bij de Chinees, maar vind het heerlijk!



een pakje lassie toverrijst

een pakje conimex mix voor nasi speciaal(ik gebruik alloeen de kruidenmix, niet de groente in het pak)

hamlappen 350 g in blokjes

2 eieren, geklutst en op smaak gebracht met zout en chilipeper

1 zakje thaise roerbakgroente (AH, lekker pittig)

1 zakje satémarinade

wat wokolie en ketjap



De vleesblokjes marineer ik de avond ervoor in de satémarinade.

Bak de vleesblokjes gaar, schep ze uit de pan.Bak in dezelfde pan de roerbakgroente en kook intussen de rijst nèt gaar.

Giet de rijst af en laat afkoelen.

Bak in een klein pannetje de geklutste eitjes zoals je dat bij roerei doet, zodat je kleine stukjes krijgt.

Doe de afgekoelde rijst bij de roerbakgroente, doe het eimengsel erbij en roer goed door.

Meng het zakje kruidenmix van Conimex erdoor. Laat even doorbakken en zet het vuur uit tot gebruik.

Smaakt het lekkerst als de smaken kunnen intrekken.

Ik maak het vaak s'morgensvroeg en dan eten we het s'avonds.

De rest gaat in de vriezer.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak tegenwoordig regelmatig mie klaar zoals mijn indonesische buurvrouw het me geleerd heeft:



Dunne eiermie laten wellen in kokend water zoals op de verpakking staat voorgeschreven en afspoelen met koud water.



Wok op het vuur, scheutje olie goed heet laten worden en wat eieren loskloppen in een kommetje met wat zout. In de wok roerbakken tot je kleine stukjes hebt en dan uit de wok halen.

Wat nieuwe olie erbij doen, stukjes kipfilet roerbakken tot het gaar is, daarna wat fijngesneden wortel, spitskool en taugé toevoegen. Op smaak brengen met zoute (niet teveel, in ieder geval minder dan de zoete) en zoete ketjap en wat sesamolie, zout en witte peper, alles naar eigen smaak daarna de mie er weer doorheen doen. Lekker met saté, gebakken uitjes en seroendeng.
Alle reacties Link kopieren
En hoe was de nasi Revival?
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef op 30 september 2008 @ 19:49:

En hoe was de nasi Revival?




Erg lekker! Vriend was ook erg enthousiast, voor herhaling vatbaar dus. Uiteindelijk zo gebrouwen:



Kip de avond vantevoren al in de marinade gezet: ketjap, sambal en knoflook. Dit heeft zo'n 24 uur in de koelkast gestaan.

Kip gebakken met uitje, prei, knof, paar champignons. Daar nog een zakje nasi-kruiden bij in gedaan...en daar later de rijst bij gedaan. Zelf satésaus gemaakt van pindakaas, melk, knoflook, sambal, ketjap en een beetje bruine suiker. Was erg lekker, lekker pittig. Eitje gebakken en wat kroepoek erbij geserveerd.



Bedankt voor alle tips, mede dankzij jullie was mijn allereerste zelfgemaakte nasi erg geslaagd :)



Nu nog even bekijken wat mijn volgende chineze / indonesche / indische gerecht gaat worden...
Alle reacties Link kopieren
De chinees gebruikt veel VE TSIN dat is een smaakversterker,dus maakt alles"" lekkerder"".

Alleen heel veel mensen krijgen last van dit goedje.

Google maar eens wat voor troep het eigenlijk is.
Hier had uw advertentie kunnen staan.
Alle reacties Link kopieren
Chinees... heerlijk ja! je zou eens kunnen kijken op www.Kookse.tv daar staan een behoorlijk aantal Chinese heerlijke Chinese gerechten met heel duidelijke filmpjes hoe je het kunt klaar maken. De Foe yong hai is zééér aan te raden!!
Alle reacties Link kopieren
Klara3, heb je speciaal aangemeld op het forum om deze site te komen promoten op verschillende topics???

*forumregels al eens gelezen??*
Alle reacties Link kopieren
zou ook wel is foe yong hai willen maken, iemand recept?
Alle reacties Link kopieren
Mijn nasi:



rijst koken en de kipfilet kruiden met djahe, peper, zout, ketoembar en sambal. Daarna de kipfilet bakken met champignons, knoflook, paprika en prei. Daarna rijst bijvoegen en roeren.



Ik doe er dus geen kruidenzakje bij. Dat vind ik altijd erg zout. Verder op het bord natuurlijk: kroepoek, ei en satesaus.



Foe yong hai heb ik nog nooit gemaakt... dus dat recept zou ik ook graag willen maken.
Alle reacties Link kopieren
Ik maak fu yung volgens Ching-He Huang.

Ingredïënten:

hand paddestoelen in reepjes (als je gedroogde gebruikt, geweekt)

3 tl olie

1 rode peper, in reepjes, zonder zaadjes

75 gr bacon of ontbijtspek in blokjes

5 eieren, losgeklopt

scheutje lichte sojasaus

peper



Bereiding:

Verwarm een wok totdat deze licht rookt. Doe de olie erin, daarna de paddestoelen, rode peper en bacon en roerbak alles tot het goudbruin en krokant is.

Giet voorzichtig het mengsel in een kom waar de eieren in zitten en meng alles doorelkaar.

Veeg de wok schoon met keukenpapier. Zet de wok terug op hoog vuur, doe er weer een scheutje olie in en giet de helft van het eiermengsel in de wok. Bak zo'n 2 minuten of totdat de onderkant bruin is. Keer de omelet om en bak de andere kant tot deze gaar en bruin is. Bak de tweede omelet. Breng op smaak met sojasaus en de peper.



Lekker met rode peper en zoete chili saus of gewone zoet-zure saus.

Je kan de vulling variëren: ook lekker is met lente-ui, stukjes kip of biefstuk, garnalen, wortel, paprika etc.
Alle reacties Link kopieren
quote:Hermes schreef op 22 juli 2010 @ 11:09:

Ik maak fu yung volgens Ching-He Huang.

Ingredïënten:

hand paddestoelen in reepjes (als je gedroogde gebruikt, geweekt)

3 tl olie

1 rode peper, in reepjes, zonder zaadjes

75 gr bacon of ontbijtspek in blokjes

5 eieren, losgeklopt

scheutje lichte sojasaus

peper



Bereiding:

Verwarm een wok totdat deze licht rookt. Doe de olie erin, daarna de paddestoelen, rode peper en bacon en roerbak alles tot het goudbruin en krokant is.

Giet voorzichtig het mengsel in een kom waar de eieren in zitten en meng alles doorelkaar.

Veeg de wok schoon met keukenpapier. Zet de wok terug op hoog vuur, doe er weer een scheutje olie in en giet de helft van het eiermengsel in de wok. Bak zo'n 2 minuten of totdat de onderkant bruin is. Keer de omelet om en bak de andere kant tot deze gaar en bruin is. Bak de tweede omelet. Breng op smaak met sojasaus en de peper.



Lekker met rode peper en zoete chili saus of gewone zoet-zure saus.

Je kan de vulling variëren: ook lekker is met lente-ui, stukjes kip of biefstuk, garnalen, wortel, paprika etc.maar fu yong hai is toch die zoetzure saus waar over jij het aan het begin hebt? daarvan zou ik graag het recept hebben..
Alle reacties Link kopieren
Een eerste vereiste is dat je rijst goed gaat afkoelen zodat hij niet blijft plakken.



Recept van mijn wijlen indonesische schoonmoeder:



Bak gerookte spekblokjes zachtjes uit in wat olie tot ze lichtbruin zijn.

Snijd 1 prei, 1 grote ui en knoflook naar smaak fijn.

Bij de spekblokjes voegen en een paar minuten mee laten bakken.

Voeg daarna de rijst toe en goed roerbakken tot het echt door en door verhit is.

Klop 2 eieren los en giet het door de nasi. Goed roeren. Doordat de nasi echt heet is stolt het ei tot mooie stukjes.

Op smaak brengen met sambal en ketjap.



Dit is een simpele nasi, als bijgerecht bedoeld voor bij de rijsttafel.

Wil je nasi als hoofdmaaltijd dan voeg je stukjes kipfilet en extra groente toe.



Selamat Makan!!!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven