Chinees koken (te beginnen bij nasi / bami)
vrijdag 26 september 2008 om 09:33
Hallo,
Als wij Chinees eten, en dat gebeurt nauwelijks, halen we het op bij een Chinees restaurant. Dat voedsel is echter op een bepaalde manier gekruid, waardoor ik 9 van de 10 keer last van mn darmen krijg... Zelf heb ik eigenlijk nog nooit nasi of bami gemaakt (alleen maar opgewarmd uit zo'n pak - voornamelijk in mn studententijd) maar nu wil ik het dan echt gaan doen
Daarom mijn vraag:
Hoe maken jullie je nasi, bami, of andere Chinese gerechten??
Als wij Chinees eten, en dat gebeurt nauwelijks, halen we het op bij een Chinees restaurant. Dat voedsel is echter op een bepaalde manier gekruid, waardoor ik 9 van de 10 keer last van mn darmen krijg... Zelf heb ik eigenlijk nog nooit nasi of bami gemaakt (alleen maar opgewarmd uit zo'n pak - voornamelijk in mn studententijd) maar nu wil ik het dan echt gaan doen
Daarom mijn vraag:
Hoe maken jullie je nasi, bami, of andere Chinese gerechten??
zaterdag 24 juli 2010 om 15:14
Recept Babi Ketjap
500 gram varkenslapjes
3 grote uien
knoflook naar smaak
2 laurierblaadjes
3 kruidnagels
2 thl ketoembar (gemalen koriander)
1 thl djinten (gemalen komijn)
kopje ketjap manis
3 eetl bruine basterdsuiker
2 eetlepels tuinkruidenbouillon. Uit een potje
Snijd het vlees in blokjes, de ui in halve ringen, pers de knoflook.
Bak het vlees in olie tot het bruin is
Voeg de uien toe en bak een paar minuten mee. Wacht nog even met knoflook wat als je knoflook te hard bakt wordt het bitter wat de smaak van het gerecht niet ten goede komt
Voeg de laurier, kruidnagels, ketoembar, djinten, ketjap, uitgeperste knoflook en de basterdsuiker toe en roer goed door elkaar.
Voeg daarna zoveel water toe dat het net onder staat.
Breng aan de kook en strooi de bouillonpoeder en door.
Laat alles minstens 90 min pruttelen tot het vlees goed zacht is.
Als de Babi Ketjap nog een beetje aan de dunne kant is kun je het nog eventjes binden met maizena of allesbinder.
Voor een pittge variant kun je een eetl sambal oelek toevoegen.
Heerlijk met de bovenstaande eenvoudige variant nasi die ik hier boven gepost heb plus een komkommersalade (Atjar Ketimun) voor de frisse kant.
Nogmaals Selamat Makan
500 gram varkenslapjes
3 grote uien
knoflook naar smaak
2 laurierblaadjes
3 kruidnagels
2 thl ketoembar (gemalen koriander)
1 thl djinten (gemalen komijn)
kopje ketjap manis
3 eetl bruine basterdsuiker
2 eetlepels tuinkruidenbouillon. Uit een potje
Snijd het vlees in blokjes, de ui in halve ringen, pers de knoflook.
Bak het vlees in olie tot het bruin is
Voeg de uien toe en bak een paar minuten mee. Wacht nog even met knoflook wat als je knoflook te hard bakt wordt het bitter wat de smaak van het gerecht niet ten goede komt
Voeg de laurier, kruidnagels, ketoembar, djinten, ketjap, uitgeperste knoflook en de basterdsuiker toe en roer goed door elkaar.
Voeg daarna zoveel water toe dat het net onder staat.
Breng aan de kook en strooi de bouillonpoeder en door.
Laat alles minstens 90 min pruttelen tot het vlees goed zacht is.
Als de Babi Ketjap nog een beetje aan de dunne kant is kun je het nog eventjes binden met maizena of allesbinder.
Voor een pittge variant kun je een eetl sambal oelek toevoegen.
Heerlijk met de bovenstaande eenvoudige variant nasi die ik hier boven gepost heb plus een komkommersalade (Atjar Ketimun) voor de frisse kant.
Nogmaals Selamat Makan
zaterdag 24 juli 2010 om 15:17

zondag 25 juli 2010 om 17:55
Zoetzure saus:
Giet een flinke scheut azijn in een pan en los daar veel suiker in op. Een beetje proeven of je het zoet genoeg vindt.
Los daar van die blikjes tomatenpuree in op tot het dik genoeg is.
De chinees waar ik vroeger in de keuken speelde deed het zo.
I.p.v. suiker kun je ook appelmoes gebruiken.
Voor instant chinese smaak, een mespunt vijf kruidenpoeder er doorheen doen.
Giet een flinke scheut azijn in een pan en los daar veel suiker in op. Een beetje proeven of je het zoet genoeg vindt.
zondag 25 juli 2010 om 22:11
quote:absoluteEinstein schreef op 25 juli 2010 @ 17:55:
Zoetzure saus:
Nu weet ik waarom die chinezen zoveel omzet maken.............jeetje, goedkoper kan het niet om iets te fabriceren.
Kost nog geen euro, dan maken ze er zeker 200% winst op
Zoetzure saus:
Nu weet ik waarom die chinezen zoveel omzet maken.............jeetje, goedkoper kan het niet om iets te fabriceren.
Kost nog geen euro, dan maken ze er zeker 200% winst op
zondag 23 september 2012 om 14:17
(ik weet dat ik een oud topic up maar vind het overbodig een nieuw topic te openen omdat ik niet echt een vraag heb)
Ik ga over een uurtje een mini-chinese/indische rijsttafel voor mijzelf maken. Ik weet nog niet wat ik ga maken maar ik heb ingredienten in huis om te maken;
*nasi en/of bami/mihoen
*fou yong hai
*zoetzure saus erbij uiteraard
*sambal goreng boontjes
*sambal goreng telor (kruidige eieren in sambal-tomatensaus)
*ku lo yuk (ga ik denk ik niet maken omdat ik dat nog nooit heb gemaakt)
*sate (twijfel nog of ik dat ga maken)
*ketjab-bloemkool
*ketjab-kip met mihoen, paprika en lente-ui
Erbij
*atjar tjampoer
*seroendeng
*kroepoek
*gebakken uitjes
*komkommersalade als ik het nog zie zitten om te maken
(helaas geen gebakken banaan waar ik zon trek in heb)
Even kijken wat me lukt om allemaal snel te maken.
Hier iig nog een 2 fotos van een andere keer;
Ik ga over een uurtje een mini-chinese/indische rijsttafel voor mijzelf maken. Ik weet nog niet wat ik ga maken maar ik heb ingredienten in huis om te maken;
*nasi en/of bami/mihoen
*fou yong hai
*zoetzure saus erbij uiteraard
*sambal goreng boontjes
*sambal goreng telor (kruidige eieren in sambal-tomatensaus)
*ku lo yuk (ga ik denk ik niet maken omdat ik dat nog nooit heb gemaakt)
*sate (twijfel nog of ik dat ga maken)
*ketjab-bloemkool
*ketjab-kip met mihoen, paprika en lente-ui
Erbij
*atjar tjampoer
*seroendeng
*kroepoek
*gebakken uitjes
*komkommersalade als ik het nog zie zitten om te maken
(helaas geen gebakken banaan waar ik zon trek in heb)
Even kijken wat me lukt om allemaal snel te maken.
Hier iig nog een 2 fotos van een andere keer;
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
zondag 23 september 2012 om 14:36
quote:citroentekkel schreef op 26 september 2008 @ 10:55:
Dat is inderdaad een lekker website.
Maar Nasi Goreng is van oorsprong een Indonesisch gerecht, Goreng betekend in het indonesisch gebakken.
De indische Nasi is dan ook anders gekruid dan de chinese variant. Dat klopt. Ik maak alleen maar de Indische variant thuis omdat ik dat het lekkerst vind. Kruiden haal ik bij de Toko.
De Chinese variant eet ik bij de Chinees zelf of afhaal.
Dat is inderdaad een lekker website.
Maar Nasi Goreng is van oorsprong een Indonesisch gerecht, Goreng betekend in het indonesisch gebakken.
De indische Nasi is dan ook anders gekruid dan de chinese variant. Dat klopt. Ik maak alleen maar de Indische variant thuis omdat ik dat het lekkerst vind. Kruiden haal ik bij de Toko.
De Chinese variant eet ik bij de Chinees zelf of afhaal.
Autopsies tonen onomstotelijk de injectieschade aan.
zondag 23 september 2012 om 18:02
zondag 23 september 2012 om 23:22
Die zoetzure saus maak ik bijna zo als iemand eerder poste. Alleen doe ik er behalve azijn ook water bij en bind ik niet met de tomatenpuree, maar met allesbinder of maizena (wel goed door laten pruttelen anders smaakt het melig). Er gaat bij mij ook wel tomatenpuree bij hoor maar dus niet als bindmiddel. Je kunt de suiker ook deels vervangen door gembersiroop of er verse gember door doen. Of je doet er annanasstukjes uit blik door en gebruikt de siroop uit het blik in de saus.
dinsdag 25 september 2012 om 08:44
Zoetzure saus is ook zo veel lekkerder zelfgemaakt dan uit een potje of van bij de chinees... Mijn recept:
Nodig
1 varkenshaasje
1 rode & 1 groene paprika
2 wortelen
1 rode peper
1 stukje verse gember (± 2 cm)
2 ajuinen
1 klein blikje ananasschijven op sap
1 citroen
2 teentjes look
Tomatenpuree
Azijn
Sojasaus
Bruine suiker
Worcestershiresaus
Bloem
Bereiding
Snij de ajuin en de paprika’s in kleine stukjes, de wortelen in halve ringen en de gember, look en rode peper in fijne reepjes.
Snij het varkenshaasje in blokjes, kruid met peper & zout en bestrooi met bloem. Bak de varkensblokjes kort aan in de wok, haal ze eruit en zet apart. Wok dan de groenten tot ze zacht beginnen worden.
Snij de ananas in blokjes en voeg samen met het sap uit het blikje toe aan de wok. Doe er dan nog 2 eetlepels tomatenpuree, 1 eetlepel bruine suiker, 2 eetlepels sojasaus, 1 eetlepel worcestershiresaus, 1 eetlepel vers citroensap, 4 eetlepels azijn en 1 dl water bij. Kruid met wat peper.
Voeg het vlees terug toe en laat nog een kwartiertje pruttelen. Versier eventueel met wat fijngesnipperde lenteui of bieslook.
Nodig
1 varkenshaasje
1 rode & 1 groene paprika
2 wortelen
1 rode peper
1 stukje verse gember (± 2 cm)
2 ajuinen
1 klein blikje ananasschijven op sap
1 citroen
2 teentjes look
Tomatenpuree
Azijn
Sojasaus
Bruine suiker
Worcestershiresaus
Bloem
Bereiding
Snij de ajuin en de paprika’s in kleine stukjes, de wortelen in halve ringen en de gember, look en rode peper in fijne reepjes.
Snij het varkenshaasje in blokjes, kruid met peper & zout en bestrooi met bloem. Bak de varkensblokjes kort aan in de wok, haal ze eruit en zet apart. Wok dan de groenten tot ze zacht beginnen worden.
Snij de ananas in blokjes en voeg samen met het sap uit het blikje toe aan de wok. Doe er dan nog 2 eetlepels tomatenpuree, 1 eetlepel bruine suiker, 2 eetlepels sojasaus, 1 eetlepel worcestershiresaus, 1 eetlepel vers citroensap, 4 eetlepels azijn en 1 dl water bij. Kruid met wat peper.
Voeg het vlees terug toe en laat nog een kwartiertje pruttelen. Versier eventueel met wat fijngesnipperde lenteui of bieslook.