De lekkerste stoofpeertjes

21-12-2011 13:13 36 berichten
Wat is jouw geheim voor de lekkerste stoofpeertjes?

Ik kook ze zelf met een scheutje rode wijn, suiker, kaneel en citroenschil. Lekker, maar niet heel bijzonder. Mijn vriend en kinderen vinden er ook niet heel veel aan.

Hoe maak ik ze nou ECHT lekker?
Alle reacties Link kopieren
Ik doe er alleen twee kaneelstokjes en wat suiker in...vind ik lekkerder dan met drank en ik laat het wel heul lang op staan (1,5 uur) en dan wordt het door de kaneelstokjes vanzelf rood van kleur.
Ik heb net Wildeman stoofperen gehaald bij C1000 waren in de aanbieding,1 kilo voor 1 euro.

Port is zoet vanzichzelf daar hoef je geen suiker bij te doen,bij rode wijn wel suiker,ik gebruik altijd rietsuiker.
Stoofpeertjes met karamel roomijs

•10 stoofpeertjes

•1 fles rode wijn (of 2/3 rode wijn en 1/3 rode port) (De port is ook te vervangen door vlierbessenjenever)

•6 flinke scheppen rietsuiker

•1 sinaasappel (in stukken gesneden met schil)

•2 stokjes kaneel

•2 cm gemberwortel, ongeschild in plakjes van 1-2 mm

• 4 kruidnagels

• 3 steranijs

•2 liter karamelroomijs

Voorbereiding (Dit kan prima een paar dagen van te voren)

1. Doe de geschilde stoofpeertjes in een pan en schenk er de wijn bij tot de peertjes zijn bedekt. Vul de wijn eventueel aan met water als de peertjes niet helemaal onder staan. Voeg de suiker, de sinaasappel, de kaneel, de gember, de steranijs en de kruidnagels toe en breng aan de kook.

2. Draai het vuur laag en stoof de peertjes in 30-40 minuten gaar. (Dit hangt een beetje af van de grootte van de peertjes, ze moeten uiteindelijk heerlijk zacht zijn.)

3. Neem de peertjes uit de pan en laat het stoofvocht tot siroop inkoken. Doe de peertjes terug in de pan en zet de pan op een koele plek.

Bereiden:

Verwarm de stoofpeertjes op een laag vuur, schep ze over op mooie borden incl. de wijnsiroop en schep er flinke bollen karamelroomijs bij.
Ik kook ze niet maar haal ze op bij mijn schoonmoeder.. Die maakt de lekkerste van de wereld!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Je kunt ipv suiker ook perenrood erbij doen dat bevat al suiker en maakt de peren dieprood
Stoofpeertjes mooi rood laten worden door ze alleen te laten koken duurt heel lang. Daar hebben of nemen we tegenwoordig de tijd niet meer voor. Gelukkig kan het sneller door er een kleurstof aan toe te voegen. Vaak gebruik ik daar een rode jam voor. Maar ook bessensap is een geschikte kleurstof.
Als je die wildeman peren 3 uur laat koken worden ze vanzelf rood:-))
in plaats van wijn kun je ook bessenjenever gebruiken, is ook erg lekker
Stoofperen zijn het allerlekkerste met (redelijk veel) suiker, wat kaneelpoeder en rode bessensap!!

Peertjessuiker geeft helemaal niks extra's. Heb t ook een keertje gemaakt maar daar word het echt niet lekkerder op, t verkleurd alleen. En daar kun je dus ook heel goed rode bessensap voor gebruiken!

Tussendoor gewoon vaak proeven en eventueel suiker/kaneel bijvoegen. Beter kan niet :P.
Dank voor alle tips, ik ga er wat uithalen en vanavond of morgen een pan peertjes koken. Kan wel als ik ze t/m eerste kerstdag wil gebruiken toch?

Heb nu een paar verschillende dingen die ik uit kan proberen, met en zonder alcohol. :-)
Gewoon Giesserwildemannetjes met een paar eetlepels suiker of perensuiker en een kaneelstokje. Opzetten met een bodempje water, goed aan de kook laten komen dan de vlam omlaag en als het dan weer stevig suddert verder laten kleuren, garen en op smaak komen op een sudderplaatje. Na 11/2 tot 2 uur ( soms langer) heb je heerlijke ouderwetse stoofpeertjes.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven