Als ik pompoen in de oven rooster, schil ik 'm niet. De blokjes kun je dan gewoon met schil en al opeten. Ik heb wel altijd van die bleke flespompoenen, niet die dikke oranje bollen.
Ik doe em eerst een half uurtje in de oven (in z'n geheel dus!), dan kan je em daarna makkelijk snijden en dan met schil en al in de soep/pasta/quiche. Ook die met een oranje schil.
@nlies en dan hebben we het over de oranje bollen toch?
kijk dat wou ik horen!
Ik heb trouwens helemaal geen zin om weer te vechten met die rotdingen! Ik schil ze niet en gooi ze wel door de pasta, en jullie horen morgen van me of het gelukt is.
@sassafras, dat zijn toch butternuts? wat maak je daarvan?
Ik heb 1x een pompoen geschild omdat ik pompoenfrietjes moest maken (stond op het programma voor het kerstdiner). Nou, die pompoen heeft me er wel onder gekregen, hoor, wat een klerewerk om zo'n ding te schillen!
Ben blij om te lezen dat het niet echt hoeft, want ik wil pompoen best een tweede kans geven. Geldt het niet schillen voor alle gerechten?
De tip om pompoenen makkelijker te schillen... Leg ze even in de magnetron en laad ze wel ff afkoelen ( loeiheet).. Daarna zijn ze veel makkelijker te schillen..
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Helena, ik heb hem/haar toen ook met een dunschiller geschild, maar er ging meer van m'n handen af dan van de pompoen, ik schoot steeds uit. Daarna met een mes verder gegaan en bijna een duim verloren...
ik schil pompoenen nooit; veel werk en je kunt de schil gewoon eten. Ik neem voor de zekerheid altijd wel biologische pompoenen.
Anoniem_70683
zondag 21 oktober 2012 om 17:41
Ik schil afhankelijk van wat ik er mee ga doen. Straks maak ik pompoenrisotto, dus dan schil ik hem wel. Ik vind er niks moeilijks aan trouwens.
Ik snijd hem eerst doormidden met een flink mes: broodmes of heel scherp groot mes. De twee helften hol ik uit, leg ik met de snijkant op een plank en dan snij ik er 'partjes' van met een heel scherp aardappelmesje (zo'n molenmes, niet-rvs). Partjes niet dikker dan 1,5-2 centimeter. Dan neem ik elk partje, en die schil ik heel makkelijk met zo'n scherp mesje. De partjes gaan dan in blokjes.