Deel je mislukking(en) (kookmisbaksels)
zaterdag 27 september 2025 om 19:19
Net friet from scratch proberen te maken in de airfryer. Of beter gezegd, onze oven heeft een airfryerfunctie die 'crisp' heet. Maar het ging dus veel sneller dan de aangegeven 20-25 minuten. Ze waren donkerbruin en ja een beeeeetje crisp. Maar de verbrande smaak hielp niet.
Nog nooit zo lekkere friet bij de snackbar gehaald! (Vast i.v.m. het contrast...)
Stoofvlees was wel gelukt. Gesmikkeld dus.
Deel hier je mislukking.
Er zal trouwens vast wel een oud topic zijn in deze trant, maar dan heb ik de verkeerde zoekterm gebruikt. Vond wel iets over verschrikkingen in vega restaurants, dat was ook vermakelijk om te lezen.
Nog nooit zo lekkere friet bij de snackbar gehaald! (Vast i.v.m. het contrast...)
Stoofvlees was wel gelukt. Gesmikkeld dus.
Deel hier je mislukking.
Er zal trouwens vast wel een oud topic zijn in deze trant, maar dan heb ik de verkeerde zoekterm gebruikt. Vond wel iets over verschrikkingen in vega restaurants, dat was ook vermakelijk om te lezen.
zaterdag 27 september 2025 om 19:59
zaterdag 27 september 2025 om 20:59
Enthousiast een cake gebakken in mijn nieuwe oven. Maar goed, ik ben iemand die eerst gewoon doet en pas als er iets misgaat de gebruiksaanwijzing leest. De cake was dus zo hard als beton omdat ik niet de juiste stand had gekozen.
Of een quiche die er van buiten prachtig goudbruin uitzag, maar toen ik hem aansneed, liep de binnenkant er als een vloedgolf uit.
Of een quiche die er van buiten prachtig goudbruin uitzag, maar toen ik hem aansneed, liep de binnenkant er als een vloedgolf uit.
zaterdag 27 september 2025 om 21:09
Zo vaak merengue geprobeerd te maken maar de ene keer was-ie zwart, de keer erna steenhard en de keer daarna zwart én steenhard.
De recepten helpen ook niet mee
Want ik ben best precies en volg zo’n recept op de letter.
Eindconclusie: de oven moet op een VEEL lagere stand dan het recept beweert, dus voorverwarmen op 160 graden of zo en daarna, als de merengue erin gaat, terugdraaien naar 60 en vanaf dat moment goed blijven kijken en eigenlijk zorgen dat de merengue vooral droogt, niet bakt. Ovendeur openzetten zodra er iets van een bruine gloed te zien is, en het ding daarna nog zeker een paar uur laten drogen (zonder warmte). Dan komt er uiteindelijk een glanzende, mooie en egale merengue tevoorschijn.
De recepten helpen ook niet mee

Eindconclusie: de oven moet op een VEEL lagere stand dan het recept beweert, dus voorverwarmen op 160 graden of zo en daarna, als de merengue erin gaat, terugdraaien naar 60 en vanaf dat moment goed blijven kijken en eigenlijk zorgen dat de merengue vooral droogt, niet bakt. Ovendeur openzetten zodra er iets van een bruine gloed te zien is, en het ding daarna nog zeker een paar uur laten drogen (zonder warmte). Dan komt er uiteindelijk een glanzende, mooie en egale merengue tevoorschijn.
zaterdag 27 september 2025 om 21:27
Zoiets heb ik een keer gehad met een recept voor brownies. Daar moest 2 cl water door. Ik had het als dl gelezen. Wie maakt er nou een recept in cl? In alle andere talen stond er wel 20 ml op het pak maar dat zag ik helaas te laat.Dropdrop schreef: ↑27-09-2025 19:59Mijn moeder heeft eens 'beef a l'orange' geprobeerd te maken voor ons tieners. Ze had ipv 'el', dl gelezen, dus er zat iets van 300 ml jus d'orange in de pan ipv 3 eetlepels.
Het was werkelijk niet te vreten.
Arme mams. Ze presenteerde het zo trots. Het komt nog steeds ter sprake met feestdagen.
Het werd erg vloeibaar maar alsnog wel lekker.
zaterdag 27 september 2025 om 22:08
zaterdag 27 september 2025 om 22:13
Ik heb lang geleden een bouillabaisse uit een kookboek van Joop Braakhekke gemaakt. Moest veel prijzige vis in ook en saffraan enzo.
Tijdens het maken dacht ik al, wat raar dat er geen bouillon bij moet, maar hee Joop zal het wel weten.
Niet dus. Ook het later toevoegen van een paar bouillonblokjes kon de boel niet meer redden.
Tijdens het maken dacht ik al, wat raar dat er geen bouillon bij moet, maar hee Joop zal het wel weten.
Niet dus. Ook het later toevoegen van een paar bouillonblokjes kon de boel niet meer redden.
zaterdag 27 september 2025 om 23:28
Leuk topic.
Lang geleden, mijn ouders kwamen eten toen ik nog niet zo lang uit huis was, dus ik wilde extra mijn best doen om te laten zien dat ik lekker kon koken. Een quiche met een miljoen ingrediënten maar als hoofdingrediënt zalm en prei, best veel werk om te maken.
Helaas had ik het recept niet goed gelezen en heb ik de preiringen er gewoon rauw ingedaan i.p.v. deze eerst gaar te stoven. Met het aansnijden van de quiche merkte ik al dat het foute boel was, zo'n eng knisperend/snerpend geluid waarvan je meteen weet, dit is niet goed. We hebben een paar happen geprobeerd maar het was niet te eten. De quiche nog een half uur in de oven gedaan maar de prei bleef rauw. We zijn uiteindelijk maar naar de snackbar gegaan.
Lang geleden, mijn ouders kwamen eten toen ik nog niet zo lang uit huis was, dus ik wilde extra mijn best doen om te laten zien dat ik lekker kon koken. Een quiche met een miljoen ingrediënten maar als hoofdingrediënt zalm en prei, best veel werk om te maken.
Helaas had ik het recept niet goed gelezen en heb ik de preiringen er gewoon rauw ingedaan i.p.v. deze eerst gaar te stoven. Met het aansnijden van de quiche merkte ik al dat het foute boel was, zo'n eng knisperend/snerpend geluid waarvan je meteen weet, dit is niet goed. We hebben een paar happen geprobeerd maar het was niet te eten. De quiche nog een half uur in de oven gedaan maar de prei bleef rauw. We zijn uiteindelijk maar naar de snackbar gegaan.
Dierproeven.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
De kat kan heel goed aangeven of ik lekker heb gekookt.
zondag 28 september 2025 om 06:55
Lang geleden bij mijn eerste echte baan, werkte ik als begeleider op een woongroep en in de avond moest je dan koken voor 8 man.
Nu kon ik echt wel koken, maar ik had nog niet alle gerechten echt eigen gemaakt. Ik was begin 20.
Er stond boerenkool op het menu, ik dacht dat zal hetzelfde zijn als stamppot andijvie.
Dus lekker die puree gemaakt, boerenkool erdoor en geserveerd...
Ik heb er 9 jaar gewerkt, het bleef een grap die ik regelmatig terug heb gehoord
Nu kon ik echt wel koken, maar ik had nog niet alle gerechten echt eigen gemaakt. Ik was begin 20.
Er stond boerenkool op het menu, ik dacht dat zal hetzelfde zijn als stamppot andijvie.
Dus lekker die puree gemaakt, boerenkool erdoor en geserveerd...
Ik heb er 9 jaar gewerkt, het bleef een grap die ik regelmatig terug heb gehoord

zondag 28 september 2025 om 08:36
Ja @CC geweldig topic, hou ik wel van
Hier ooit eens meegegeten met een stel vrienden. Die toen nog een relatie met elkaar hadden. Ik begreep eerst niet waarom die vrouw in eerste instantie iets voor zichzelf had gemaakt, totdat ik het eten gepresenteerd kreeg
… de man had een pasta gemaakt, de pasta was nog hard en rauw ( niet goed gekookt en geroerd) en de saus was 1 kilo groentes ( ook rauw) met een beetje saus… het was ontzettend smerig
net lange tanden heb ik een paar happen naar binnen gekregen, maar nooit meer daar gegeten als hij kookte

Hier ooit eens meegegeten met een stel vrienden. Die toen nog een relatie met elkaar hadden. Ik begreep eerst niet waarom die vrouw in eerste instantie iets voor zichzelf had gemaakt, totdat ik het eten gepresenteerd kreeg

Voor iedereen een groene tuin
zondag 28 september 2025 om 08:51
zondag 28 september 2025 om 09:14
Soep gemixt met het kruidentuiltje er nog in, laurierbladen moet je écht wel eerst verwijderen… ook eens soep gemixt nadat ik de balletjes er bij deed.
Hollandse appeltaart gebakken voor mijn NL ex, ben zelf B, met zo’n deegrastertje en alles erop en eraan en dan op de grond laten vallen… gelukkig had ik er eerst een foto van gemaakt…
Hollandse appeltaart gebakken voor mijn NL ex, ben zelf B, met zo’n deegrastertje en alles erop en eraan en dan op de grond laten vallen… gelukkig had ik er eerst een foto van gemaakt…
zondag 28 september 2025 om 09:35
Ik ben zo'n keukenprinses dat ik zelfs de eenvoudigste gerechten faliekant kan laten mislukken. Op een goede dag zou ik bami maken, gewoon met nestjesmie, een pakje Conimex, een zak voorgesneden bamigroenten en kant en klare tofublokjes. Helaas bleek na gedane arbeid de nestjesmie te zijn verworden tot een homogene, panvormige massa. 'Kinderen komt kijken!', riep ik nog gekscherend, 'Moeder snijdt de bami aan!'
Dochter en ik hebben nog geprobeerd een paar stukjes groente uit de klont los te wrikken, maar het was geen doen. Mooiste was nog dat man en zoon hun bamipunt met smaak naar binnen werkten, terwijl dochter en ik avondmaalden met een boterham met pindakaas.
Dochter en ik hebben nog geprobeerd een paar stukjes groente uit de klont los te wrikken, maar het was geen doen. Mooiste was nog dat man en zoon hun bamipunt met smaak naar binnen werkten, terwijl dochter en ik avondmaalden met een boterham met pindakaas.
Onze harten bleven branden door de liefdesvlam
zondag 28 september 2025 om 10:37

zondag 28 september 2025 om 10:48
Nu al mijn favoriete topic
Mijn eerste poging tot pepernoten bakken. Er stonden in het recept twee ovenstanden en tijdsduren aangegeven. Korter en heet en lang maar minder heet. Volstrekt logisch om de kruidnoten 2 keer te bakken... dacht ik...

Mijn eerste poging tot pepernoten bakken. Er stonden in het recept twee ovenstanden en tijdsduren aangegeven. Korter en heet en lang maar minder heet. Volstrekt logisch om de kruidnoten 2 keer te bakken... dacht ik...

Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
And everything you do; Yeah, they were all yellow
zondag 28 september 2025 om 10:55
Laatst stond het bakpapier in de fik. Ontzettend gevaarlijk trouwens, want dat gaat zo snel! 2e keer trouwens. 1e keer in de oven gehad, blijkbaar stond de oven te warm en het papier lag tegen de wand aan. En 2e keer was het tegen het gaspitje aan gekomen, dus alle baksels incl bakpapier onder de kraan, kon weer helemaal opnieuw beginnen
zondag 28 september 2025 om 11:24
Mijn moeder heeft eens tomatensoep gemaakt in de snelkookpan en deed hem te vroeg open…ik was nog puber maar ben nooit vergeten hoe de soep van het plafond afdroop
Mijn vader ging voor het eerst een keer een appeltaart bakken net met pensioen dus dacht ik ga eens wat anders doen…had hij zout gepakt ipv suiker
Hij vol trots …kijk eens wat ik gemaakt heb…niet te vreten natuurlijk
Hij had zo zijn best gedaan
Mijn eigen kinderen grapten altijd dat ze gecremeerd vlees kregen. Vooral gepaneerd was vaak een drama. Ik kook veel en vaak en bakken ook maar gepaneerd vlees was ik te ongeduldig voor en was ook altijd tig dingen tegelijk aan het doen waardoor ik weer vergat dat dat vlees in de pan lag
Heb ook wel eens de fout gemaakt bij een recept door verkeerd te lezen en 3 eetlepels chilipoeder erin gegooid ipv 3 theelepels
. Heb daarna vlees bijgehaald en recept verdubbeld maar was nog steeds heet

Mijn vader ging voor het eerst een keer een appeltaart bakken net met pensioen dus dacht ik ga eens wat anders doen…had hij zout gepakt ipv suiker

Hij vol trots …kijk eens wat ik gemaakt heb…niet te vreten natuurlijk

Hij had zo zijn best gedaan

Mijn eigen kinderen grapten altijd dat ze gecremeerd vlees kregen. Vooral gepaneerd was vaak een drama. Ik kook veel en vaak en bakken ook maar gepaneerd vlees was ik te ongeduldig voor en was ook altijd tig dingen tegelijk aan het doen waardoor ik weer vergat dat dat vlees in de pan lag

Heb ook wel eens de fout gemaakt bij een recept door verkeerd te lezen en 3 eetlepels chilipoeder erin gegooid ipv 3 theelepels

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in