dubbelkoolzure soda?

30-06-2010 17:55 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hey allemaal,

Ik kwam een recept tegen waarvoor ik een theelepel dubbelkoolzure soda nodig heb. Nou vroeg ik me af waar ik dat kan kopen (want ik kan het tot nog toe nergens vinden), of waar ik het anders eventueel mee zou kunnen vervangen. Zou ik bijvoorbeeld zelfrijzend bakmeel kunnen gebruiken, en zoja hoeveel heb ik daar dan van nodig om die ene theelepel soda mee te vervangen?

Bedankt alvast!
Ik heb het bij een natuurwinkel gekocht, potje is maar iets van 1,75.

Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Gewoon bakpoeder is ook goed
Ik heb me laten vertellen dat dubbelkoolzure soda en wijnsteenzuur 2 verschillende ingrediënten zijn. Nigella Lawson gebruikt het allebei en soms ook tegelijkertijd in een recept (en dan vermeldt ze soms ook nog bakpoeder)...

Dubbelkoolzure soda heb ik bij de toko gehaald, wijnsteenzuur bij de natuurwinkel. Lijkt me wel een goeie grap als het toch exact hetzelfde is. Heb ik daar stad en land voor afgezocht.
Ik had het nodig bij het bananenbrood van Nigella ja. Degene die mij heeft geïnformeerd zei dat het precies hetzelfde is. En ik heb destijds mij ongans gezocht. Daarom heb ik er ook een foto van gemaakt omdat deze vraag geregeld hier gesteld wordt.
Bij de toko: baking soda. Kost ongeveer 1 euro voor een gigantische doos vol. Kun je jaaaaaren vooruit.
Totaal geen nuttige bijdrage vanaf hier maar ik lees de hele tijd:

Dubbelzure SOA....
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Wat zijn de ingrediënten van dat potje wijnsteenzuur Mylene? Wij hadden hier in huis dezelfde discussie namelijk: is het nou hetzelfde of niet.
Dubbelkoolzure soda koop je bij de drogist. Het heet dan "zuiveringszout". Zit in een groen doosje en kost geen drol.

De chemische naam is natriumbicarbonaat.

Bakpoeder is iets anders, namelijk een mengsel van, jawel, natriumbicarbonaat met een zuur, meestal wijnsteenzuur.

Als je dus in een recept zowel dubbelkoolzure soda als wijnsteenzuur moet gebruiken, kun je het vervangen door bakpoeder.
quote:Appelsientje schreef op 30 juni 2010 @ 18:41:

Wat zijn de ingrediënten van dat potje wijnsteenzuur Mylene? Wij hadden hier in huis dezelfde discussie namelijk: is het nou hetzelfde of niet.

Ik moest even snel een foto maken en uploaden, de achterkant had ik niet.

Wat je daar in dat potje hebt MV is dus "gewoon" bakpoeder.
Natriumbicarbonaat kun je op recept ook bij de apotheek krijgen. In pilvorm. Alleen ik heb er dan weer nooit mee gebakken.
whaha summerdance dat heb ik zooo vaak! Dat ik iets heel anders lees, Indonesisch restaurant Stoephoer eh Soeboer
Hartstikke bedankt allemaal, dat gaat helemaal goedkomen dan
quote:sassafras schreef op 30 juni 2010 @ 18:44:

Dubbelkoolzure soda koop je bij de drogist. Het heet dan "zuiveringszout". Zit in een groen doosje en kost geen drol.

De chemische naam is natriumbicarbonaat.

Bakpoeder is iets anders, namelijk een mengsel van, jawel, natriumbicarbonaat met een zuur, meestal wijnsteenzuur.

Als je dus in een recept zowel dubbelkoolzure soda als wijnsteenzuur moet gebruiken, kun je het vervangen door bakpoeder.

Wauw, wat een nuttige informatie. Dat wist ik niet.....

Maar ik wist dan weer wel dat een theelepeltje zuiveringszout in water opgelost, kan helpen tegen maagzuur. Zal misschien ook wel in anti-maagzuurtabletten zitten.
MV wat heb je mooie nagels! Gaat dat wel goed met koken enzo? (lukt mij nooit ze zo lang te krijgen....)

Sorry, volledig offtopic dit...
quote:Miss Droppie schreef op 30 juni 2010 @ 21:53:

[...]

Wauw, wat een nuttige informatie. Dat wist ik niet.....

Maar ik wist dan weer wel dat een theelepeltje zuiveringszout in water opgelost, kan helpen tegen maagzuur. Zal misschien ook wel in anti-maagzuurtabletten zitten.Ik kreeg er juist ontzettende oprispingen van toen ik dit middel bij wijze van medicatie moest gebruiken. Zat in de eindfase van mijn zwangerschap en heb toen zowel natriumbicarbonaat als een anti-maagzuur-drankje gebruikt.
quote:Liv schreef op 30 juni 2010 @ 21:55:

MV wat heb je mooie nagels! Gaat dat wel goed met koken enzo? (lukt mij nooit ze zo lang te krijgen....)

Sorry, volledig offtopic dit... Nou het is super lastig hihihi, vaak kook ik ook met kookhandschoenen, zeker met kerrie, biet of paprikapoeder, rode peper enz. Ik ben al heel lang nagelmodel (dit zijn mijn eigen nagels, geen nepnagels hoor, nog 1 maandje dus kijken of ik ze dan nog allemaal zo kan houden .
Effe een (herhalings)lesje scheikunde.

Natriumbicarbonaat/zuiveringszout/baking soda is dus een verbinding met "carbonaat", een CO3-groep eraan dus. In oplossing levert dit een basische (=het tegenovergestelde van zuur) oplossing op. Als je er een zuur aan toevoegt, ontstaat er CO2, wat we ook wel koolstofdioxide of koolzuur noemen. Die koolzuur kennen we van de bubbels in cola en spa rood.

Als je nu aan meel, suiker en zo nog wat mengt met een vloeistof (melk, ei, maakt niet uit) en je doet er "baking soda" en iets van een zuur bij, dan ontstaat dus die koolzuur die probeert te ontsnappen. De koolzuur vormt belletjes die uitzetten (net als het gevoel in je maag als je een boer moet laten door de koolzuur) en "duwt" daarmee het deeg of beslag uit elkaar. Als je ondertussen het deeg verhit, dan worden de zachte eiwitketens hard in de stand waarin ze door dat koolzuur geduwd zijn, en krijg je een luchtige cake of wat dan ook.

Daarom moet je een beslag of deeg met bakpoeder/zelfrijzend bakmeel of zoiets dan ook altijd redelijk snel verwerken. Als je het laat staan is de chemische reactie uitgewerkt en alle koolzuur ontsnapt en krijg je dus een minder luchtig resultaat.

Om nog even terug te komen op de maagzuurproblemen, Rennies bijvoorbeeld bevatten als werkzame stof calciumcarbonaat, een stof die behoorlijk lijkt op natriumcarbonaat.
Hey Sassafras, bedankt voor de info! Dat vind ik interessant om te weten. Ik bak sodabrood, met karnemelk (dus zuur) en bakingsoda (dus basisch) en dat rijst als een gek! Nu duidelijk waarom dus. (*ik liet scheikunde na één jaar al vallen*)
Leuk Sassafras om te lezen!
Oh ook offtopic maar ik dacht echt dat dat nepnagels waren MV! grappig dat ze echt zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven