Een kroket is gezonder dan kaas

02-06-2009 11:01 105 berichten
Alle reacties Link kopieren
En een appel bevat amper vitamines. Wel of niet ontbijten is niet van belang en 2 liter water per dag drinken volkomen zinloos.



Wie heeft het boek 'wat is nu gezond' van Martijn Katan, hoogleraar Voedingsleer aan de VU in Amsterdam, gelezen?



Ontnuchterend hè? Doe je zo je best om elke dag twee stukken fruit te eten, denk je met pindakaas een weliswaar vette maar gezonde hap te eten, blijkt allemaal onzin te zijn.



Iedereen met een beetje interesse in het hoe van gezond eten, maar ook het waaròm van gezond eten moet dit boek lezen!



Een goed artikel met een samenvatting:

http://www.vetvrij.com/een-kroket-is-ge ... -kaas.html
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het ook gelezen. Vond het ook een echte eye-opener!

Wist ook niet dat het niet uitmaakt of je nu cola of sinaasappelsap uit pak drinkt, allebei evenveel suiker en zuur. Of dat 2 boterhammen met appelsap en een glas sinaasappelsap evenveel ijzer geeft als een biefstuk.
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk stuk.



Het boek ga ik bestellen denk ik , het lijkt me erg boeiend om te lezen :-)
Zo ! En dan kunnen we nu weer allemaal normaal doen....
O jee, kunnen jullie even de hooflijnen aangeven? Hoef ik helemaal geen fruit meer te eten? En is het erg dat mijn kinderen de hele dag door sinaasappelsap drinken? (ik maar denken dat dat een goed alternatief is voor fruit eten, wat ze ook wel doen, appel namelijk )
Interessant!



Dan neem ik bij de lunch straks een kroketje, en zal ik morgen bij het ontbijt, in plaats van de gebruikelijke pindakaas, appelstroop uit de kast halen



Ben benieuwd naar de rest van het boek.
Vraag me af of ie ook vermeldt dat een ijzer-teveel gevaarlijker is voor je hart dan een cholesterol-teveel...



Dat 'n appel niet veel bevat, behalve calorieën is wel duidelijk. Er zijn gezondere vruchten te bedenken.



Een kroket en kaas zijn beiden calorierijk, maar kroket wekt de lekkere trek extra aan waardoor je geneigd bent teveel te eten.
Alle reacties Link kopieren
lees even het artikel onder de link, dan krijg je al een indruk van het antwoord op je vraag.
Alle reacties Link kopieren
Hmmm dus nu met zijn allen krokketen eten als ontbijt!!! just kidding!!



Lijkt me een leuk boek om te lezen :-) Zelf ben ik niet zo'n fruit eter, het is me allemaal te zoet. Ik hou ook niet van taart en koekjes of snoep.. Gewoon de smaak van zoet vind ik niet lekker.



Bananen of druiven wil ik nog wel eens eten, gelukkig eet ik wel veel groente.
Lukt het vandaag niet, dan morgen wel
Heb artikel nu gelezen, dus de hoofdlijnen zijn me duidelijk.



Mag een glaasje wijn elke avond dus niet meer? Ik dacht dat dat niet zoveel kwaad kon. Maar alcohol is kankerverwekkend zegt ie.
Alle reacties Link kopieren
Vitamine C is zwaar overgewaardeerd. Dus daarvoor hoef je al dat fruit niet te eten. Je moet het voornamelijk eten om àndere dingen te laten staan. Beter een appel dan een koekje, zeg maar. Maar Vitamine C heeft maar één functie: het voorkomen van scheurbuik. En daar heb je maar zo weinig C voor nodig dat je daarvoor dat fruit niet hoeft te eten.



Sinaasappelsap is hetzelfde als cola. Evenveel suiker en calorieen. Fruitsuiker is exact hetzelfde als kristalsuiker. Slecht voor je tanden, slecht voor je lijn. Voor de vitamine C hoef je dat niet te drinken, en vezels zitten alleen in sinaasappels, niet in sinaasappelsàp.



Bruin brood is net zo troep als witbrood. Volkoren brood moet je eten! Mèt margarine!



Man-o-man ik heb veel geleerd afgelopen weekend.
Alle reacties Link kopieren
Lees het boek nou Coucou, daar staat dat wel in.



Een glas alcohol per dag is zelfs goed voor de mens, maar dat wordt niet aangemoedigt vanwege het feit dat je mensen maar beter niet kan aanmoedigen om alcohol te drinken.
Alle reacties Link kopieren
Appel is bijna volkomen vitamineloos.



Daar werd ik echt even stil van!
Alle reacties Link kopieren
quote:elninjoo schreef op 02 juni 2009 @ 11:25:

Een kroket en kaas zijn beiden calorierijk, maar kroket wekt de lekkere trek extra aan waardoor je geneigd bent teveel te eten.Hoezo 'wekt de kroket de lekkere trek aan'?
Wat zegt hij over calcium?
quote:Xaloy schreef op 02 juni 2009 @ 11:31:

[...]





Hoezo 'wekt de kroket de lekkere trek aan'?de paneerlaag die erop zit zijn koolhydraten en deze wekken bij mij trek meer aan dan 'n product als kaas, hoewel ook kaas tot mijn favoriete producten behoort en dus naar meer smaakt
Alle reacties Link kopieren
Hoezo, Nostradame? Weet het niet allemaal meer uit mijn hoofd.
Alle reacties Link kopieren
dat zijn nog eens interessante berichten!
Sloerie en Huppelkut, aangenaam!
Alle reacties Link kopieren
quote:Xaloy schreef op 02 juni 2009 @ 11:31:

[...]





Hoezo 'wekt de kroket de lekkere trek aan'?

Lekker vet.. Heb ik altijd zin in nog meer. Zal wel iets psychisch zijn.

Leuk stukje, interessant! Ben wel benieuwd naar het boek.
quote:Xaloy schreef op 02 juni 2009 @ 11:30:

Appel is bijna volkomen vitamineloos.



Daar werd ik echt even stil van!Serieus? Ik snap juist nooit wat mensen in 'n appel zien, behalve als verwerkt in appeltaart. Tropische vruchten bevatten veel meer vitaminen en voedingsstoffen. Ook allerlei bessen zijn gezond vanwege antioxidanten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de laatste tijd überhaupt met àl het eten 'zin in meer'. dat is dus al een heel ander probleem :-)



Ben dus maar aan het fietsen geslagen want je kan niet het een wel en het ander niet.. Helaas!
quote:Xaloy schreef op 02 juni 2009 @ 11:35:

Hoezo, Nostradame? Weet het niet allemaal meer uit mijn hoofd.



Ik ben benieuwd:

- Welke voedingsmiddelen zijn het best voor je calciumopname? Of zijn er andere en misschien betere voedingsmiddelen die bijdragen aan sterkte botten?

- Heeft hij aanwijzingen gevonden dat 3x per dag een portie zuivel door de calcium bijdraagt aan afvallen (zoals uit andere onderzoeken zou blijken, gelezen in Eerlijk Over Eten).?



Maar je kunt niet het hele boek uit je hoofd kennen natuurlijk, ik moet het zelf maar gaan lezen
Alle reacties Link kopieren
Katan vindt ook de antioxidanten-hype zwaar overdreven..



Ik heb geleerd dat een appel übergezond is en heb nooit gedacht dat die Waarheid onzin zou kunnen zijn. Opgegroeid met 'an apple a day...'



Niet tropische vruchten trouwens, maar CITRUSvruchten. Daar zit nog wel eea aan nuttigs in.
Alle reacties Link kopieren
Ik was zooo blij met die kroket (dol op!) Hij zegt dat in kaas veel meer onverzadigde vetten en zout zit dan een (goedgefrituurde) kroket. Dat is een laag paneermeel met ietwat vlees en vooral veel water. Broodje kroket is beter dan broodje gezond, en vooral een volkorenbroodje kroket. (of alleen de kroket natuurlijk)
Alle reacties Link kopieren
Ik wil het vanavond wel even voor je nakijken Nostradame, hij schrijft wel eea over calcium. Maar dat heeft minder indruk gemaakt op mij, waarschijnlijk omdat ik geen bottenproblemen heb :-)



3 keer per dag een portie zuivel draagt volgens hem bij aan aankomen, trouwens, dat kan ik je al wel vertellen. Omdat er melkvet in zit, en melkvet in alle gevallen erg ongezonde vetten zijn.



Magere melk/yoghurt enzo zijn daarvan uitgesloten, daar zitten amper tot geen melkvetten meer in.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Zwitserland dus we hebben hier geen kroketten. Ook geen volkoren brood, trouwens. Da's wel jammer, ik moet dus die vette ongezonde kaas blijven eten. Vervelend. :-))

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven