Eten in slow cooker brandt aan

23-09-2021 16:12 24 berichten
Oké, ik weet het even niet meer… ik heb onlangs bij de Lidl een slow cooker gekocht (merk Silvercrest). Vandaag heb ik er hachee in gedaan (volgens dit recept: https://www.mamsatwork.nl/hachee-maken- ... lowcooker/ ) en toen ik terug kwam van werk was het compleet verbrand. Manlief was thuis maar had niks gemerkt helaas…

Wat gaat hier nu fout? Ik heb het recept opgevolgd, zit er toch te weinig vocht in? Of kan het zijn dat de slow cooker te heet wordt? Ik had bij eerdere recepten ook al het idee dat het te heet werd. En dat terwijl ik hem wel op de lage stand heb staan. Dan zou het toch niet aan moeten kunnen branden? Ik vind het ook eng, ik wist niet beter dan dat je van huis kunt terwijl de pan aanstaat, maar dit lijkt me best brandgevaarlijk.
Nou, als ik naar de plaatjes kijk denk ik echt wel dat er meer vocht in zit dan 2 eetlepels ketjap, scheutje water, theelepeltje azijn.

Heb je het echt op low gezet?

Ik zou er dus zeker een heel glaasje water bij doen de volgende keer.
Sorry, ik lees dat je hem op low hebt gezet.

Het kan natuurlijk ook zijn dat je slowcooker gewoon niet goed is.

Ik ben zo dol op een slowcooker dat ik een 'echt' merk heb gekocht. Kan niet meer zonder hoor.
Ja ik heb het zeker weten op low gezet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Crockpot en er is nog nooit iets aangebrand maar ik gebruik echt wel meer vocht dan wat er in dat recept staat hoor. Dat is bijna niks!
Heb je er garantie op?
Dit is gewoon zonde.

Mijn eerste was een Russel Hobbs, heel lang mee gedaan en doorgegeven aan familie.

Ik heb nu een Crockpot.
Alle reacties Link kopieren
Er staat in dat recept helemaal niet hoeveel vocht erbij moet, een schuitje water is sowieso te weinig voor deze hoeveelheid en 8 uur stoven, nogal logisch dat het aanbrand.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Dat recept kan nooit kloppen volgens mij. Er zit zo weinig vocht in. Nogal logisch dat dat aanbrand als je het 8 uur op zet. Als ik andere recepten lees, gaat daar veel meer water of ander vocht in.
Alle reacties Link kopieren
heb je wel vooraf goed geroerd zodat het vlees niet vastgeplakt zat aan de bodem?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Jullie hebben gelijk dat er weinig vocht in het recept beschreven stond. Dus dat zal zeker meespelen. Ik had wel doorgeroerd.

Als het goed is zit er wel garantie op ja, de vraag is alleen of het echt aan de pan ligt of aan de recepten. Bij een vorig recept had ik namelijk ook het idee dat hij te warm werd. Misschien heel lomp van mij, maar je zou het vocht toch niet moeten zien koken? Dat gebeurde de vorige keer namelijk wel. Maar wat ik lees is dat ‘low’ 80 graden is, dan kan het toch niet koken?

(Ik wil vooral voorkomen dat ik terugga met de pan terwijl het aan mij ligt ;-))
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het meer shocking dat je man gewoon thuis was, en helemaal niet gecheckt heeft of het wel goed ging met de hachee.
Het is toch ook zijn eten.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat er vooral te weinig vocht in zat, en je moet 'm inderdaad wel op low zetten. Mijn allereerste gerecht in de slowcooker mislukte ook faliekant, je moet echt even de slag te pakken krijgen.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er volgende keer bijblijven
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Allemaal goeie punten!

Wat ik me wel af blijf vragen: als je het vocht echt ziet borrelen, is dat niet een teken dat de pan te heet wordt? Want bij 80 graden zie je dat toch niet?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb dezelfde slowcooker van de Lidl, en een duurdere van een ander merk. Beide branden ze niet aan.
Ik doe meestal vlees marineren (met olie en kruiden) Soms nog even aanbakken met ui en knoflook. Dat in de pan, dan groente erop en dan, afhankelijk van de hoeveelheid vlees/groente, toch nog wel een laag water van zeker enkele cm’s.
Dan zet ik hem op low, deksel erop (dan verdampt het water niet) en gaat die een heel klein beetje pruttelen. Op high gaat die harder pruttelen.

Misschien vlees en of pan niet met olie ingesmeerd? Te weinig water, of toch een pan die kapot is (te heet wordt?).
Alle reacties Link kopieren
Stoof mag niet koken, alleen mag een beetje bloppen, blop....blop.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Arkansas schreef:
23-09-2021 16:57
Allemaal goeie punten!

Wat ik me wel af blijf vragen: als je het vocht echt ziet borrelen, is dat niet een teken dat de pan te heet wordt? Want bij 80 graden zie je dat toch niet?
Bij mij borrelt er nooit iets heel heftig maar er komen wel degelijk luchtbellen omhoog.
Dikkere vloeistoffen bubbelen al bij lagere temperaturen dan puur water, dus dat kan bij 80 ook al zijn.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt de temperatuur meten met een bbq of oven prikthermometer ofzo... het zou inderdaad niet mogen bubbelen bij 80 graden...
Alle reacties Link kopieren
Onkruit schreef:
23-09-2021 16:31
Ik vind het meer shocking dat je man gewoon thuis was, en helemaal niet gecheckt heeft of het wel goed ging met de hachee.
Het is toch ook zijn eten.
In theorie zou je die slowcooker niet meer aan hoeven te raken tot je gaat eten.
Ik zelf roer af en toe maar hoeft eigenlijk niet.

Volgende keer meer vocht toevoegen.
Dat recept klopt echt niet.
Bedankt voor al jullie reacties! Goed om te weten dat bubbelen ook bij 80 graden normaal is. Ik heb weer heel wat geleerd en ga er zeker op letten dat er volgende keer voldoende vocht in gaat. Nu eerst eens soep erin maken, dat zou toch goed moeten gaan ;-)
Nou… ook bij de soep zie ik het heel duidelijk koken. Dit is geen zacht bubbelen meer maar echt koken. Helaas heb ik geen bbq-thermometer, maar het gevoel dat de pan niet goed is wordt wel steeds sterker.
Breng dat ding terug. Je hoeft geen thermometer te hebben of uitleg te geven. Hij doet ‘t niet naar behoren. Het is ook gevaarlijk. Een slowcooker hoef je niet naast te zitten.
Ik heb ‘m teruggebracht, en kreeg zonder problemen m’n geld terug! :cheer2:

Verder heb ik het recept uit de OP in een gewone braadpan gemaakt (met een flink glas water erbij :hyper: ) en oh…. wat was dát lekker! Echt een aanrader dus! Nu op zoek naar een betrouwbaardere pan (ik denk dat ik toch maar voor een luxere versie ga!).

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven