Frituurpan, voor op het fornuis

18-05-2010 16:22 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik wil graag een frituurpan voor op het fornuis. Ik heb niet zoveel ruimte in mijn keuken dus ik heb liever geen electrische frituurpan en uit ervaring weet ik dat ik het een ellende vind om die dingen schoon te maken dus ik wil een (emaille) frituurpan met een mandje voor op het vuur welke ik gewoon kan opbergen bij mijn andere pannen.

Ik beloof dat zal uitkijken

Ik zag er laatst één bij de blokker maar dat vond ik zo'n gammel ding, het mandje bleef niet goed vast staan.

Zijn er hier mensen die er eentje hebben welke goed bevalt? En welke?

Of is het absoluut een afrader? Dat kan natuurlijk ook...
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Mijn ouders zetten gewoon een grote snijplank op het gasfornuis en daar de frituurpan op...werkt ook prima!
quote:twijfelmeid schreef op 18 mei 2010 @ 16:25:

Mijn ouders zetten gewoon een grote snijplank op het gasfornuis en daar de frituurpan op...werkt ook prima!Dat is het probleem niet....ik wil alleen niet continue een frituurpan op mijn aanrecht hebben staan. Ik heb weinig ruimte op dat ding op te bergen. Vandaar dat ik een kleine pan wil hebben waarin ik voor 2 personen frietjes kan bakken.
ik zet ook de elektrische frituurpan gewoon op een plank op het fornuis.

Maar dat was je vraag niet he... ik heb geen idee eigenlijk, wist niet eens dat dat bestond!
Kijk alsjeblieft uit met die gevaarlijke krengen..

Heb je wel eens nagedacht wat er gebeurt als je vlam in de pan krijgt? niet ondenkbaar hoor....een grote pan olie met vuur eronder...het spettert wat en je huis is weg!!

Plus het gevaar voor brandwonden..
Ik heb er eentje van de blokkerT, met zo'n mandje, en die voldoet prima. Niets wiebeligs aan.
MILF in the making ;-)
Bij mij staat de frituurpan in de schuur/berging.

wil sowieso dat gemeur in huis niet.

en daar blijft ie dan ook gewoon staan als ie niet gebruikt wordt.
Same here, ik frituur ook in de schuur.

Ik zou zo'n pan op het fornuis doodeng vinden.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
quote:biebelie schreef op 18 mei 2010 @ 16:31:

Kijk alsjeblieft uit met die gevaarlijke krengen..

Heb je wel eens nagedacht wat er gebeurt als je vlam in de pan krijgt? niet ondenkbaar hoor....een grote pan olie met vuur eronder...het spettert wat en je huis is weg!!

Plus het gevaar voor brandwonden..Dat gebeurt alleen als er veel te veel olie in de pan zit....
Ik heb jaaaarenlang zo'n ouderwetse pan gehad (wit met een groenige bloemenrand ) Heb hem bij de laatste verhuizing weg gedaan en er ontzettende spijt van
Als ik frietjes wil haal ik ze wel bij de snackbar. Als ik iets te frituren heb (meestal tempuradingetjes) dan doe ik dat eigenlijk gewoon in de wok (geen tefalding maar een gewone ijzeren). Ik heb zo'n netje om de frituurseltjes eruit te vissen. Werkt voor mij ook prima.
Mijn schoonouders hebben ook zo'n eng ding voor op het fornuis...ik vind het helemaal niks! Doodeng, dat vuur en olie zo dicht bij elkaar!
quote:Sarah Scott schreef op 18 mei 2010 @ 16:36:

[...]

Dat gebeurt alleen als er veel te veel olie in de pan zit....

waar!

maar ook als er bv wat ijs op je frieten zit...spettert knap hoog op hoor!
Hm, in de schuur opbergen is ook wel een idee, daar hebben we wel ruimte.

Biebelie, ijs op de friet zal nooit gebeuren, ik houd van versgesneden friet
Dan staat het gas te hoog en wordt de olie dus te heet. Maar ik en gezin zweren bij de ouderwetsche pan in tegenstelling tot de elektrische handel. Vriendin krijg het trouwens voor elkaar om iedere pan te laten overstromen.
MILF in the making ;-)
Ik heb alletwee: een elektrische van Philips en een ouderwetse donkerbruin geëmailleerde frituurpan, die volgens mij van gietijzer is want hij doet het prima op de inductieplaat.

De elektrische gebruik ik voor friet, maar bijvoorbeeld loempiaatjes of tempura doe ik in de bruine pan: op de één of andere manier kan ik daarmee beter de temperatuur beheren.

En zo zit er ook geen frietsmaak aan de tempura, dat scheelt ook.
Ik had altijd gewoon een ouderwetse zwart geemailleerde braadpan waar ik in frituurde (zo'n zwarte met een blauwe binnenkant) niks geen mandje erin, gewoon de frietjes zo in de olie laten glijen. Niet te vol doen, dan kan er in principe niks gebeuren.

Tegenwoordig eet ik trouwens meestal ovenfriet, maar das een kwestie van smaak.
quote:Gebakkie schreef op 18 mei 2010 @ 16:45:

Biebelie, ijs op de friet zal nooit gebeuren, ik houd van versgesneden friet

Lekker!!

Dan heel heel heel goed droogdeppen.

Ik weet dat ik panisch doe hoor maar heb op deze manier bijna het eetcafe laten affikken jaren geleden...zo eng!

Dat was een grotere rechthoekige bak met olie waar 30 gehaktballen in sputterden...net ééntje teveel en er spetterde iets overheen....staat heel die bak in de fik en de kroeg ook bijna!
quote:biebelie schreef op 18 mei 2010 @ 16:51:

[...]

Lekker!!

Dan heel heel heel goed droogdeppen.

Ik weet dat ik panisch doe hoor maar heb op deze manier bijna het eetcafe laten affikken jaren geleden...zo eng!

Dat was een grotere rechthoekige bak met olie waar 30 gehaktballen in sputterden...net ééntje teveel en er spetterde iets overheen....staat heel die bak in de fik en de kroeg ook bijna!

Oeioeioei, sja, als dat zou gebeuren zou ik me enorm rotschrikken natuurlijk! Ik ben iig wel zo wijs dat ik er geen water overheen ga gooien om het vuur te blussen.

Maar naar aanleiding van jullie antwoorden ga ik misschien toch maar sparen voor een gewone frituurpan (Delongi lijkt me wel wat) maar dan wel zo eentje waar je de olie uit kan laten lopen dmv zo'n 'kraantje' en dan maar in de schuur opbergen.

Ik heb ook zo'n geëmailleerde braadpan met blauwe binnenkant, die werkt inderdaad ook wel.
Ik heb geen frietpan, maar frituur gewoon af en toe in een wok. Dat gaat prima voor 2 personen. Na gebruik olie afgieten en ergens bewaren voor een andere keer en wok afwassen.
Toch vind ik het eng hoor zo'n ouderwetse. Kijk alsjeblieft uit..

Ik heb gewoon geen frituurpan, doe mn frietjes in de oven.. Scheelt ook weer qua vettigheid :-)
Ik ben gewoon vaste klant bij de FEBO.
Inderdaad...frietjes in de oven gaat ook super! Moet je eigenlijk wel de "verse friet" van Ap nemen en niet uit de diepvries. Als je het er lang genoeg in doet wordt het heerlijk knapperig!

Heb ook geen frituurpan, maar eet op deze manier regelmatig (nou ja..regelamtig, da's ook wat overdreven) frietjes!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven