Soeverein/ autonoom; wie, wat , waar en vooral waarom?

04-12-2023 12:59 127 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Afgelopen weekend stond een kort bericht op NOS.nl. Er zouden naar schatting nu zo’n 10.000 zogenaamde soevereinen in Nederland zijn. En het aantal groeit.

Soevereinen verklaren zich autonoom, weigeren belasting, boetes en nog meer te betalen, kopen een bordje waar ‘ambassade’ op staat om op hun huis te bevestigen, in de waan dan onaantastbaar te zijn.

Het intrigeert me. Hoe komen mensen tot deze ideeën, wie zijn deze mensen? Heeft iemand zulke mensen in eigen omgeving meegemaakt en hoe gaat dat verder? Wat denken jullie?

Link naar iets meer informatie: https://www.mareonline.nl/achtergrond/d ... -meer-mee/
Alle reacties Link kopieren Quote
Lijkt me heel goed dat al deze mensen, die zich afkeren van de staat, ook helemaal erkend worden in hun soevereiniteit.

En dat ze dan ook geen uitkering, toeslagen en kinderbijslag meer krijgen vanuit het 'buitenland'. Ik verwacht dat het dan snel klaar is met deze onschendbaarheid.
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
Deze mensen begrijpen kennelijk niet dat onze samenleving draait op collectief voor elkaar te betalen en te zorgen. Ik vind het prima hoor, als ze soeverein willen zijn. Maar dan ook geen recht op zorg, toeslagen, uitkeringen en het gebruiken van het wegennetwerk.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Doreia* schreef:
04-12-2023 13:01
Lijkt me heel goed dat al deze mensen, die zich afkeren van de staat, ook helemaal erkend worden in hun soevereiniteit.

En dat ze dan ook geen uitkering, toeslagen en kinderbijslag meer krijgen vanuit het 'buitenland'. Ik verwacht dat het dan snel klaar is met deze onschendbaarheid.
Totaal mee eens. Gek genoeg blijken ze nogal met twee maten te meten…
Alle reacties Link kopieren Quote
Ze krijgen deze ideeën door gewetenloze figuren die uit winstbejag deze onzin verkondigen. Ze verdienen eraan door voorbeeldbtieven, documenten en bordjes van de Ambassade van Sprookjesland te verkopen.

Dit is al langere tijd in het nieuws btw
Hier was al een topic over:

actueel/autonomen-soevereinen/list_messages/500103
Alle reacties Link kopieren Quote
Ninja4life schreef:
04-12-2023 13:07
Ze krijgen deze ideeën door gewetenloze figuren die uit winstbejag deze onzin verkondigen. Ze verdienen eraan door voorbeeldbtieven, documenten en bordjes van de Ambassade van Sprookjesland te verkopen.

Dat. En sommige mensen zijn dom en lui genoeg om te zoeken naar een manier om gratis alles uit het leven te willen halen. Die overtuig je niet met een beroep op collectief belang en dergelijke, dat is net zo zinvol als een roofovervaller vertellen dat het best oneerlijk is wat hij doet. Het is een reuze aantrekkelijk verhaal dat je met wat juridische nonsens ineens geen verplichtingen meer hebt. Sommigen beweren zelfs dat iedere Nederlander recht heeft op een miljoen alleen dat dat door de staat wordt achtergehouden.

Helaas is de staat niet zo snel en flexibel om hier meteen op te kunnen schakelen, anders zou de snelste oplossing inderdaad zijn: uitkeringen en toeslagen stopzetten, toegang tot ziekenhuis en huisarts weigeren, etc.
Alle reacties Link kopieren Quote
RikM schreef:
04-12-2023 13:09
Hier was al een topic over:

actueel/autonomen-soevereinen/list_messages/500103
Ha, dank je! Ik had al gezocht, maar deze kwam niet naar boven!
Alle reacties Link kopieren Quote
Het probleem is natuurlijk, wat móet je met die mensen. Ze uit hun huis zetten. En dan? En wat als er kinderen bij betrokken zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat ik nog steeds niet helemaal snap: de bedenkers/touwtrekkers hiervan hebben onwijs vergaande en gedetailleerde theorien waarvoor ze bepaalde wetten en regels helemaal hebben uitgespit. Dus je zou zeggen dat er een enigszins uitgedachte redenering achterzit.
Maar dan snap ik niet hoe ze nou voor zichzelf beredeneren dat ze geen huur/belasting/zorgverzekering/energie denken te hoeven te betalen, maar er tegelijkertijd toch gebruik van willen maken.
Dus ze willen gratis toeslagen ontvangen, een huis hebben en gezondheidszorg krijgen, maar wat is dan hun theorie over wie dat dan wel zou moeten betalen?
En waarom willen ze hier gebruik van maken als ze tegelijkertijd niks met de staat te maken willen hebben? Waarom niet off grid in Alaska gaan wonen met zn allen?
Alle reacties Link kopieren Quote
Hupsel schreef:
04-12-2023 13:05
Totaal mee eens. Gek genoeg blijken ze nogal met twee maten te meten…
Thierry Baudet heeft zichzelf hier ook onsterfelijk belachelijk mee gemaakt.
Hij moedigde mensen aan om hun kinderen niet aan te geven bij de Burgerlijke Stand, want zo ving de staat dan niet geld voor hun kind.
En toen werd zijn eigen kind geboren en .... gaf zijn kind gewoon aan.......

https://www.dumpert.nl/item/100042248_953cd896
doreia* wijzigde dit bericht op 04-12-2023 13:30
5.25% gewijzigd
Je kunt het leven ook met een vrolijk gezicht serieus nemen - Irmgard Erath
Alle reacties Link kopieren Quote
LoiseauBicyclette schreef:
04-12-2023 13:22
Dus ze willen gratis toeslagen ontvangen, een huis hebben en gezondheidszorg krijgen, maar wat is dan hun theorie over wie dat dan wel zou moeten betalen?
Ze denken dat de staat per persoon een miljoen euro heeft. (ik weet niet wie dat dan aan de staat geeft?), maar daar kan alles van betaald worden.
Stressed is just desserts spelled backwards
Het leukste aan dat soeverein-gebeuren vind ik nog die zelfgemaakte "diplomatieke paspoorten" die ze erop nahouden.

Pas op: allemaal fantasie achter de link.

https://geboortetrust.hetbewustepad.nl/ ... -paspoort/
Alle reacties Link kopieren Quote
LoiseauBicyclette schreef:
04-12-2023 13:22
je zou zeggen dat er een enigszins uitgedachte redenering achterzit.
Maar dan snap ik niet hoe ze nou voor zichzelf beredeneren dat ze geen huur/belasting/zorgverzekering/energie denken te hoeven te betalen, maar er tegelijkertijd toch gebruik van willen maken.
Heeft dat niet te maken met de basisbehoeften der mensch en dat ieder daar recht op heeft?
Ik begreep dat "souvereinen" geen belasting meer betalen. Maar hoe doe je dat in de praktijk, geen belasting betalen? Als je in loondienst bent houdt je werkgever het gewoon in toch? Of zijn mensen die souverein zijn altijd ondernemers/mensen met een uitkering?
Alle reacties Link kopieren Quote
Idd_ schreef:
04-12-2023 13:36
Heeft dat niet te maken met de basisbehoeften der mensch en dat ieder daar recht op heeft?
dat je er recht op hebt ja, maar niet gratis
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren Quote
Stientje schreef:
04-12-2023 13:54
Ik begreep dat "souvereinen" geen belasting meer betalen. Maar hoe doe je dat in de praktijk, geen belasting betalen? Als je in loondienst bent houdt je werkgever het gewoon in toch? Of zijn mensen die souverein zijn altijd ondernemers/mensen met een uitkering?
Ik denk van wel ja.

Ik zag er laatst een docu over en het zijn toch vaak de zwakkere broeders die denken dat autonoom/soeverein worden dè oplossing is voor hun schulden.
Mensen die al zo in de vernieling liggen hebben toch vaker een uitkering of rommelen wat in de marge en noemen dat ondernemen ipv dat ze een een vaste baan in loondienst hebben.

https://pointer.kro-ncrv.nl/melissa-48- ... e-schulden
ninja4life wijzigde dit bericht op 04-12-2023 14:00
39.06% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren Quote
Het jammere vind ik wel dat vaak mensen die wat zwakker zijn er in meegaan en daardoor in hele grote financiële problemen komen. Uiteindelijk komen ze er allemaal achter dat het toch niet helemaal werkt zoals het voor hun is bedacht of zoals ze het zelf hadden bedacht en dan zitten ze echt diep in de shit. En als er dan ook nog kinderen bij betrokken zijn is het helemaal schrijnend.
Alle reacties Link kopieren Quote
wolkie schreef:
04-12-2023 13:57
Het jammere vind ik wel dat vaak mensen die wat zwakker zijn er in meegaan en daardoor in hele grote financiële problemen komen. Uiteindelijk komen ze er allemaal achter dat het toch niet helemaal werkt zoals het voor hun is bedacht of zoals ze het zelf hadden bedacht en dan zitten ze echt diep in de shit. En als er dan ook nog kinderen bij betrokken zijn is het helemaal schrijnend.
Dit ja. Wat ga je dan doen als iemand een ernstige ziekte blijkt te hebben en vervolgens zegt: 'sorry ik heb het allemaal helemaal verkeerd begrepen.'
'Nou dat is dan jammer, had je dan eerder aan moeten denken, zonde dat je in al die misleiding getrapt bent hoor, maar crepeer nu maar lekker verder.'
Dat is wel een beetje cru.
Ninja4life schreef:
04-12-2023 13:07
Ze krijgen deze ideeën door gewetenloze figuren die uit winstbejag deze onzin verkondigen. Ze verdienen eraan door voorbeeldbtieven, documenten en bordjes van de Ambassade van Sprookjesland te verkopen.

Dit is al langere tijd in het nieuws btw
Dit helaas. Er wordt enorm aan verdiend. En het zijn meestal kwetsbare mensen, die hier met open ogen intrappen en zich volledig laten inpalmen door mooie praatjes en gewichtige documenten. Met vaak hele nare (financiële) gevolgen voor deze mensen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wombat schreef:
04-12-2023 14:01
Dit ja. Wat ga je dan doen als iemand een ernstige ziekte blijkt te hebben en vervolgens zegt: 'sorry ik heb het allemaal helemaal verkeerd begrepen.'
'Nou dat is dan jammer, had je dan eerder aan moeten denken, zonde dat je in al die misleiding getrapt bent hoor, maar crepeer nu maar lekker verder.'
Dat is wel een beetje cru.
Ernstige ziekte komt wel goed want je kan niet onverzekerd zijn in NL (tenzij geloofsovertuiging maar dan heb je dat aangevraagd) dus zorg krijg je altijd wel alleen de kosten zijn mega hoog. Deze mensen hebben dan vaak heel veel belastingschuld, huur - of hypotheekschuld en dan vaak zo hoog dat ze de rest van hun leven aan vast zitten.
Wombat schreef:
04-12-2023 14:01
Dit ja. Wat ga je dan doen als iemand een ernstige ziekte blijkt te hebben en vervolgens zegt: 'sorry ik heb het allemaal helemaal verkeerd begrepen.'
'Nou dat is dan jammer, had je dan eerder aan moeten denken, zonde dat je in al die misleiding getrapt bent hoor, maar crepeer nu maar lekker verder.'
Dat is wel een beetje cru.

Dat is cru en moeten we ook niet willen, maar dat is eigenlijk ook EXACT hoe soevereinen over "ons" denken hoor. Die zijn natuurlijk ook allemaal zwaar anti-vaxx en ze gaan "ons" echt niet helpen als de COVID vaccins ineens wel dodelijk blijken te zijn.
Hupsel schreef:
04-12-2023 13:15
Ha, dank je! Ik had al gezocht, maar deze kwam niet naar boven!

Het was het zesde topic op de eerste pagina...
Alle reacties Link kopieren Quote
Stientje schreef:
04-12-2023 13:54
Ik begreep dat "souvereinen" geen belasting meer betalen. Maar hoe doe je dat in de praktijk, geen belasting betalen? Als je in loondienst bent houdt je werkgever het gewoon in toch? Of zijn mensen die souverein zijn altijd ondernemers/mensen met een uitkering?
Ik dacht dat het bij Pointer was, maar ik weet het niet zeker, maar daarin vertelde er een dat ze niet onder alle belastingen uit kon helaas (loonbelasting, btw).
wolkie schreef:
04-12-2023 14:12
Ernstige ziekte komt wel goed want je kan niet onverzekerd zijn in NL (tenzij geloofsovertuiging maar dan heb je dat aangevraagd) dus zorg krijg je altijd wel alleen de kosten zijn mega hoog. Deze mensen hebben dan vaak heel veel belastingschuld, huur - of hypotheekschuld en dan vaak zo hoog dat ze de rest van hun leven aan vast zitten.
Maar beneden het sociaal minimum kun je niet zakken. Als je al een sociale huurwoning hebt dan zie ik het probleem niet zo. Vadertje Staat betaalt wel voor deze groep, al bijten ze nog zo hard in de hand die ze voedt.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven