gebraden haantje

18-06-2021 15:49 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraag om aan jullie voor te leggen, gisteren bestelde ik op een terras een cocquelet, een klein gebraden haantje klaargemaakt in de oven met aardappel en groente. Vanwege mijn transplantaties moet ik extra voorzichtig zijn met rauw vlees ed. Ik sneed een stukje van de bovenkant af en dat was goed en mals. Wel zag ik dat er vocht aan de onderkant uitliep. Het vlees was lauwwarm. Toen ik het borststuk doorsneed kwam er een holte met rood vocht en ingewanden tevoorschijn. Meteen gestopt en de bediening gevraagd of dit wel klopte, ook uitgelegd dat ik extra voorzichtig moet zijn. Ze ging het navragen bij de kok, bord werd niet meegenomen. Bericht van de kok, dit is 100 % gaar en hoort zo, het zijn de ingewanden dat zijn mensen niet gewend. Toen ik een pootje eraf sneed was de aanhechting ook rood, geen donkerder vlees maar echt een rauwe kleur. Dat was merg volgens de kok. Ik heb het niet meer gegeten, vond dit het risico niet waard maar toen ik thuiskwam kon ik ook nergens een bereiding vinden van een haantje waarbij de organen er op die manier in horen bij bereiding. Ik ben geen moeilijke eter, lust alles van kop tot staart dus schrik niet snel van een andere bereiding waar nog iets in of aan zit maar dit vond ik echt heel gek. Ook omdat het op deze manier lastig op te warmen is voor een terrashap. Ik hoor graag of iemand dit herkend... Overigens werd mijn volle bord weer zo meegenomen bij het afruimen met nogmaals de opmerking, volgens de kok is het 100% goed.
Alle reacties Link kopieren
Huh, ik haal ingewanden echt uit de kip
Raar verhaal, vooral omdat je absoluut niet serieus genomen werd
Alle reacties Link kopieren
Ja dat was sowieso vervelend...
Alle reacties Link kopieren
Ik ken de bereiding uit mijn Franse familie. En dat is inderdaad met (een deel van) de ingewanden gevuld. Maar het hoort echt niet te 'bloeden' dan is het gewoon niet gaar.

@Lila: het is een mannelijke kip, vlees smaakt echt anders.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
Alle reacties Link kopieren
Mijn ervaring is dat ze het helemaal niet zo nauw nemen met de klanten die gezondheidsklachten hebben. Ik heb een aantal dingen waar ik allergisch op reageer en ik ga nooit meer uit eten. Ik waag mijn gezondheid daar niet meer aan. Dan hebben zij hooguit spijt als het fout gaat, maar ik word erg ziek. Zelfs al willen ze het goed doen, wat er bij jou niet erg op lijkt, dan is er alsnog de optie van onkunde. Zelfs als patiënt in het ziekenhuis heb ik de voedingsassistent moeten leren wat kruisbesmetting is. Ik vertrouw nergens meer op.
Alle reacties Link kopieren
Het vlees van kippen en hanen die veel scharrelen is een stuk roder dan dat van kippen die in een hokje zitten de hele dag. Toch vind ik het een gekke reactie van de kok, als dit vlees meer kleur heeft dan normaal en jij hebt er je vraagtekens bij, dan had hij het even moeten checken en goed uitleggen. Jij bent toevallig allergisch, maar ik denk dat het merendeel van de mensen het niet OK vindt om rauwe kippenvlees (of haan in dit geval) te eten.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
18-06-2021 16:14
Het vlees van kippen en hanen die veel scharrelen is een stuk roder dan dat van kippen die in een hokje zitten de hele dag. Toch vind ik het een gekke reactie van de kok, als dit vlees meer kleur heeft dan normaal en jij hebt er je vraagtekens bij, dan had hij het even moeten checken en goed uitleggen. Jij bent toevallig allergisch, maar ik denk dat het merendeel van de mensen het niet OK vindt om rauwe kippenvlees (of haan in dit geval) te eten.
waarschijnlijk gewoon een kip, er zijn weinig hanen in nederland
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
18-06-2021 16:15
waarschijnlijk gewoon een kip, er zijn weinig hanen in nederland
Zoals Oud Blond zegt: soms wordt wel haan geserveerd, maar inderdaad niet vaak.
Toch ga ik er maar vanuit dat TO haan op haar bord had, als ze dat zegt.
Wat eten we vanavond?
Je had ook er wat meer tegenin kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
Oudblond schreef:
18-06-2021 16:10
Ik ken de bereiding uit mijn Franse familie. En dat is inderdaad met (een deel van) de ingewanden gevuld. Maar het hoort echt niet te 'bloeden' dan is het gewoon niet gaar.

@Lila: het is een mannelijke kip, vlees smaakt echt anders.
Dank je wel, daar was ik wel benieuwd naar of het wel vaker zo wordt bereid, het sterkt wel mijn mening dat het inderdaad echt niet gaar was. Als je het zou doorsnijden krijgt de aardappel ook meteen dat vocht er overheen, zo veel was het wel.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
18-06-2021 16:19
Je had ook er wat meer tegenin kunnen gaan.
Heb aangegeven dat ik het sowieso op deze manier niet eet vanwege een te groot risico, dat zou genoeg moeten zijn. We trakteerden iemand op een etentje en ik ga dan geen stampij maken.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
18-06-2021 16:17
Zoals Oud Blond zegt: soms wordt wel haan geserveerd, maar inderdaad niet vaak.
Toch ga ik er maar vanuit dat TO haan op haar bord had, als ze dat zegt.
Het was inderdaad echt een haantje
Alle reacties Link kopieren
Kabritu schreef:
18-06-2021 16:23
Heb aangegeven dat ik het sowieso op deze manier niet eet vanwege een te groot risico, dat zou genoeg moeten zijn. We trakteerden iemand op een etentje en ik ga dan geen stampij maken.
Ben het helemaal met je eens. Haan gaar of niet: bediening en kok hadden dit anders moeten oplossen.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
18-06-2021 16:14
Het vlees van kippen en hanen die veel scharrelen is een stuk roder dan dat van kippen die in een hokje zitten de hele dag. Toch vind ik het een gekke reactie van de kok, als dit vlees meer kleur heeft dan normaal en jij hebt er je vraagtekens bij, dan had hij het even moeten checken en goed uitleggen. Jij bent toevallig allergisch, maar ik denk dat het merendeel van de mensen het niet OK vindt om rauwe kippenvlees (of haan in dit geval) te eten.
Klopt, het is voor niemand goed, ik heb een sterk verminderd immuunsysteem dan kun je helemaal niets hebben. De kok zei dat het de hele nacht in de oven had gestaan, dan hoeft het nog steeds niet helemaal gaar te zijn als de temperatuur te laag is geweest. Het was niet druk dus hij/zij had inderdaad even zelf uitleg kunnen geven.
Alle reacties Link kopieren
Klinkt alsof het echt niet gaar was en de kok de slogan 'de klant is koning' niet echt begrijpt. Je stelde hier een terechte vraag en je wordt gewoon afgescheept.
Alle reacties Link kopieren
Een frikadel speciaal of bitterballen, dat had to moeten bestellen!
Zo min mogelijk risico, zeker als er enrstige medische risico's zijn, toch?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het thuis even nagevraagd.

Afbeelding

Afbeelding

En nu zitten ze onder een struik en willen niet meer tevoorschijn komen.
Ik vind hier dingen van.
Alle reacties Link kopieren
Erg genoeg dat je überhaupt vlees eet. Het arme beestje was waarschijnlijk nog geen twee maanden oud toen hij bruut afgeslacht werd.
pamelacourson schreef:
18-06-2021 16:44
Erg genoeg dat je überhaupt vlees eet. Het arme beestje was waarschijnlijk nog geen twee maanden oud toen hij bruut afgeslacht werd.
Waarom toch altijd zulke reacties.

Ingewanden heb ik nog nooit aangetroffen in haantjes. Rood kippen- hanenvlees eet ik ook niet, dan is het rauw.
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
18-06-2021 16:43
Ik heb het thuis even nagevraagd.

:lol:
Alle reacties Link kopieren
VanilleThee schreef:
18-06-2021 16:33
Een frikadel speciaal of bitterballen, dat had to moeten bestellen!
Zo min mogelijk risico, zeker als er enrstige medische risico's zijn, toch?
Dan kan ik meteen aan het infuus vanwege het zout maar bedankt voor het meedenken, daar was ik nog niet opgekomen
Alle reacties Link kopieren
Kabritu schreef:
18-06-2021 16:29
Klopt, het is voor niemand goed, ik heb een sterk verminderd immuunsysteem dan kun je helemaal niets hebben. De kok zei dat het de hele nacht in de oven had gestaan, dan hoeft het nog steeds niet helemaal gaar te zijn als de temperatuur te laag is geweest. Het was niet druk dus hij/zij had inderdaad even zelf uitleg kunnen geven.
Het hoeft niet eens zo heet te worden om door en door gaar te zijn, als je het langere tijd laat garen. Zeventig graden is genoeg.
Maar zelfs als hij gelijk heeft en het vlees was wel goed, zal hij het vast vaker meemaken dat mensen er niet zo blij van worden. Ook mensen die iets minder beleefd zijn dan jij en weigeren te betalen voor iets dat ze niet eten omdat het niet goed is. Dus dat halfgare haantje verdwijnt gauw genoeg van de menukaart.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
18-06-2021 16:44
Erg genoeg dat je überhaupt vlees eet. Het arme beestje was waarschijnlijk nog geen twee maanden oud toen hij bruut afgeslacht werd.
Als jij een idee hebt hoe je met een natrium/kalium/eiwit/vezelarm/koolhydraatarm dieet genoeg voedingstoffen binnen krijgt zonder vlees te gebruiken hoor ik het graag van je. De diëtiste komt er al niet uit laat staan een activiste.
Alle reacties Link kopieren
makreel schreef:
18-06-2021 16:58
Het hoeft niet eens zo heet te worden om door en door gaar te zijn, als je het langere tijd laat garen. Zeventig graden is genoeg.
Maar zelfs als hij gelijk heeft en het vlees was wel goed, zal hij het vast vaker meemaken dat mensen er niet zo blij van worden. Ook mensen die iets minder beleefd zijn dan jij en weigeren te betalen voor iets dat ze niet eten omdat het niet goed is. Dus dat halfgare haantje verdwijnt gauw genoeg van de menukaart.
Dank je voor je feedback, Ik denk inderdaad dat het er niet lang op blijft staan, gasten worden hier niet blij van. Iets andere bereiding en het is prima. 70 graden langdurig is wel minimaal wil ik het mogen eten. Ik dacht dat dit een veilige optie was, weinig zout, uit de oven en niet van de bbq maar helaas.
pamelacourson schreef:
18-06-2021 16:44
Erg genoeg dat je überhaupt vlees eet. Het arme beestje was waarschijnlijk nog geen twee maanden oud toen hij bruut afgeslacht werd.

Erg dat je niet begrijpt dat de mens nog steeds een omnivoor is en dat vlees een gewenste bouwstof is. En erg genoeg dat je niet begrijpt dat voor sommige mensen vlees eten niet eens een keuze is. O_o
Oh en nog erger: niet alle beesten worden naar behandeld en / of bruut geslacht.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven