Gefrituurde tomaten

07-08-2010 14:14 46 berichten
Je kent dat wel, je (schoon)ouders kweken tomaten in hun tuin en weten van gekkigheid niet waar ze ze kwijt kunnen. Dus dan zit je met een ijskast vol tomaten, en je hebt alle voor de hand liggende recepten wel gehad.

Ik zat me net af te vragen: zou je ze ook kunnen frituren? Terwijl ik nu zit te genieten van een extreem simpel receptje voor een snack tussendoor, kan ik hier melden: ja, en dat is lekker!

Voor de echte keukenprinces misschien allang bekend, maar ik heb het zojuist pas ontdekt, en geniet er zo van dat ik het wilde delen

Snij een paar tomaten in dikke plakken, peper en zout er op, en dan in een bakpan gevuld met hete olijfolie een minuutje of tien bakken. De schijfjes omdraaien, en nog tien minuten aan de andere kant. Uit de pan, olie laten uitlekken, pesto er op, en nou ja, lekker dus
Alle reacties Link kopieren
Eetsmakelijk !

goede tip voor als mijn tomatenplaten gul het rode goud laten zien
Ja, ik doe er ook nog wat oregano op, erg lekker. En een geroosterd broodje erbij.

Je kan ook van het overschot tomaten "gedroogde tomaten" maken, is een topic over bij eten.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
je kan ook verse tomatensaus maken voor bij de pasta en dat invriezen...
Moet je ze niet ook door de bloem halen ofzo?

Klinkt lekker trouwens.
Rider, ik heb ook nog een recept van gefrituurde uienringen met dipsaus als een hapje. En ik weet niet of je van "tipsy paddenstoelen" gefrituurd houdt met remouladesaus?

MV, ik krijg altijd honger van jouw berichtjes. En ik heb nog wel net geluncht!
Maar MV, hebben Rider's (schoon)ouders wel champignons en uien dan?
Peas on earth!
hoe maak je beslag/deeg om hartige dingen mee te frituren?

'k weet in elk geval dat er belgisch bier/trappist doorheen moet, maar wat voor meel en eventuele andere ingredienten?
Er is zelfs een film gemaakt over dit gerecht (weliswaar met groene exemplaren):

quote:delphicat schreef op 07 augustus 2010 @ 14:37:

Er is zelfs een film gemaakt over dit gerecht (weliswaar met groene exemplaren):

[afbeelding]Haha, dit wilde ik net posten, maar ik zie dat ik niet de enige ben met die associatie! (vond boek mooier dan film trouwens)
quote:PrinsesOpDeErwt schreef op 07 augustus 2010 @ 14:33:

Maar MV, hebben Rider's (schoon)ouders wel champignons en uien dan? Maar hij zal toch wel een supermarkt in de buurt hebben .
quote:elninjoo schreef op 07 augustus 2010 @ 14:36:

'k weet in elk geval dat er belgisch bier/trappist doorheen moet, maar wat voor meel en eventuele andere ingredienten?Ik zal zo even Word op mijn laptop installeren, ik kan nu niets kopieeren. Dus ik kom er op terug.
MV, die champignons!
Oh ik vond het nog in mijn hotmail, had het gemaild naar een forumster;

Tipsy champignons;

Ingrediënten

olie om te frituren

100 g bloem

100 ml witbier

1 ei

1 bakje grotchampignons (175 g), schoongemaakt

1 bakje remouladesaus (ik heb die zelfgemaakt dus daar heb ik ook het recept van)

Bereiden

Frituurolie in frituurpan verhitten tot 180 ºC (ik heb het in een wok gedaan). In kom bloem met bier en ei tot glad beslag kloppen. Zout en peper naar smaak toevoegen. Champignons in beslag dopen en in twee porties 2-3 min. frituren tot ze goudbruin zijn. Op keukenpapier laten uitlekken. Op schaal leggen en direct serveren met remouladesaus.
quote:elninjoo schreef op 07 augustus 2010 @ 14:36:

'k weet in elk geval dat er belgisch bier/trappist doorheen moet, maar wat voor meel en eventuele andere ingredienten?Google even op tempura beslag
Klinkt lekker!!! Wil dat nog wel 'ns gaan doen met uiringen. Maar champignons zullen ongetwijfeld ook lekker zijn.

Heb ooit in Antwerpen gefrituurde peterselie bij 'n gerecht gekregen. Dat vond ik ook verrassend lekker.
Ik denk trouwens dat die tomaten lekkerder zijn zonder dan met tempura-beslag. Dat beslag maakt het al snel zwaar.
kijk, dit topic geeft aanleiding voor nieuwe goede ideeën
quote:elninjoo schreef op 07 augustus 2010 @ 15:02:

Klinkt lekker!!! Wil dat nog wel 'ns gaan doen met uiringen. Maar champignons zullen ongetwijfeld ook lekker zijn.

Heb ooit in Antwerpen gefrituurde peterselie bij 'n gerecht gekregen. Dat vond ik ook verrassend lekker.Met uien heb ik het recept van mijn favo kok;

krokante uienringen
quote:delphicat schreef op 07 augustus 2010 @ 15:04:

Ik denk trouwens dat die tomaten lekkerder zijn zonder dan met tempura-beslag. Dat beslag maakt het al snel zwaar.Tomaat lijkt me niet lekker met beslag.
MV waren dat niet die champignonnen waar je ipv witbier rosé bier had gebruikt ?
quote:mylenevalerie schreef op 07 augustus 2010 @ 15:08:

[...]

Tomaat lijkt me niet lekker met beslag.

kwestie van uitproberen.

maar volgens mij is tomaat te vochtig en word het krokante beslag snel zompig daardoor
Gefrituurd ijs is ook heel lekker! Heb ik een keer gegeten in een Thais restaurant in Londen.
Liever elitair dan een pauper!
quote:Yamuna schreef op 07 augustus 2010 @ 15:08:

MV waren dat niet die champignonnen waar je ipv witbier rosé bier had gebruikt ?

Ja klopt. Ik lust het beide, rosebier is uiteraard wat zoeter. Maar klopt, toen ik deze foto maakte was het met rosebier.

Oja, en ik vond het een "kolere"werk om te maken. Nou ben ik wat chaotisch met koken maar wat een werk heb ik gehad om mijn keuken weer vetvrij te krijgen. Dus frituurpan lijkt mij handiger dan wat ik moest doen in een wok.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven