Gefrituurde tomaten

07-08-2010 14:14 46 berichten
Je kent dat wel, je (schoon)ouders kweken tomaten in hun tuin en weten van gekkigheid niet waar ze ze kwijt kunnen. Dus dan zit je met een ijskast vol tomaten, en je hebt alle voor de hand liggende recepten wel gehad.

Ik zat me net af te vragen: zou je ze ook kunnen frituren? Terwijl ik nu zit te genieten van een extreem simpel receptje voor een snack tussendoor, kan ik hier melden: ja, en dat is lekker!

Voor de echte keukenprinces misschien allang bekend, maar ik heb het zojuist pas ontdekt, en geniet er zo van dat ik het wilde delen

Snij een paar tomaten in dikke plakken, peper en zout er op, en dan in een bakpan gevuld met hete olijfolie een minuutje of tien bakken. De schijfjes omdraaien, en nog tien minuten aan de andere kant. Uit de pan, olie laten uitlekken, pesto er op, en nou ja, lekker dus
Alle reacties Link kopieren
quote:Yamuna schreef op 07 augustus 2010 @ 15:09:

[...]

kwestie van uitproberen.

maar volgens mij is tomaat te vochtig en word het krokante beslag snel zompig daardoorIk heb nog niet zoveel uitgeprobeerd maar ik denk dat dit klopt. Mij lijkt het niet lekker dus niet geprobeerd. Met beslag zie je meer "harde" groentes. Maar wat Rider schreef is echt lekker. Ik heb het uit een boekje van een vriendin van een dieetclub. Daar stond het in als lunch. Ja zonder het geroosterd broodje wat ik er dan weer lekker bij vind.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
quote:mylenevalerie schreef op 07 augustus 2010 @ 14:17:

Ja, ik doe er ook nog wat oregano op, erg lekker. En een geroosterd broodje erbij.

Dat heb ik vandaag dus geprobeerd. Goede tip! Ik heb de pesto nu weg gelaten, en de oregano er bij. Jummie.
Als je met een grote hoeveelheid tomaten zit, kan je ze ook zelf drogen. Ze worden dan veel voller van smaak. Het schijnt dat je ze onder olie dan maandenlang kan bewaren, maar daarvoor vinden wij ze veel te lekker.

Eigenlijk is het heel simpel: wassen, door midden snijden, pitjes verwijderen, uit laten lekken. Grote tomaten in vieren snijden. De tomaten even omscheppen met wat zeezout, olijfolie, tijm, rozemarijn en wat je verder lekker lijkt en dan met het velletje naar boven op een rooster in de oven schuiven. Doe er een bakplaat met aluminiumfolie onder om de lekkage op te vangen. Zet de oven op een kiertje (pollepel ertussen) en laat de tomaten op 90 graden ongeveer 8-10 uur drogen.

Voor half gedroogde tomaten (heerlijk als bijgerecht bij bijv. lamsvlees en risotto) de tomaten juist op hun velletje leggen, bestrooien met zeezout, iets suiker, tijm, etc. de oven voorverwarmen op 220, maar meteen uitzetten als de tomaten erin zitten en ze vervolgens een hele nacht of dag laten staan. De deur van de oven moet in dit geval absoluut dicht blijven!

Onder olie zetten doe ik eigenlijk niet (meestal maak ik dit als bijgerecht bij een buffet en eten we het dus de volgende dag al op) maar dat doe je door wekpotten uit te koken en goed uit te laten lekken, ze te vullen met de afgekoelde tomaten en verse gewassen kruiden en teentjes knoflook en vervolgens alles goed onder te gieten met olijfolie. Jammer dat we hier het geduld niet hebben om dat eens te proberen
Hmm.....princes.....

Waar is de taalpolitie als je ze nodig hebt?
klinkt ook errug goed!
quote:Mazou schreef op 08 augustus 2010 @ 16:20:

Hmm.....princes.....

Waar is de taalpolitie als je ze nodig hebt? hey, over tomaten niet zeiken he, das vies
quote:yette schreef op 08 augustus 2010 @ 16:18:

Als je met een grote hoeveelheid tomaten zit, kan je ze ook zelf drogen. Ze worden dan veel voller van smaak. Het schijnt dat je ze onder olie dan maandenlang kan bewaren, maar daarvoor vinden wij ze veel te lekker.

Eigenlijk is het heel simpel: wassen, door midden snijden, pitjes verwijderen, uit laten lekken. Grote tomaten in vieren snijden. De tomaten even omscheppen met wat zeezout, olijfolie, tijm, rozemarijn en wat je verder lekker lijkt en dan met het velletje naar boven op een rooster in de oven schuiven. Doe er een bakplaat met aluminiumfolie onder om de lekkage op te vangen. Zet de oven op een kiertje (pollepel ertussen) en laat de tomaten op 90 graden ongeveer 8-10 uur drogen.

Voor half gedroogde tomaten (heerlijk als bijgerecht bij bijv. lamsvlees en risotto) de tomaten juist op hun velletje leggen, bestrooien met zeezout, iets suiker, tijm, etc. de oven voorverwarmen op 220, maar meteen uitzetten als de tomaten erin zitten en ze vervolgens een hele nacht of dag laten staan. De deur van de oven moet in dit geval absoluut dicht blijven!

Onder olie zetten doe ik eigenlijk niet (meestal maak ik dit als bijgerecht bij een buffet en eten we het dus de volgende dag al op) maar dat doe je door wekpotten uit te koken en goed uit te laten lekken, ze te vullen met de afgekoelde tomaten en verse gewassen kruiden en teentjes knoflook en vervolgens alles goed onder te gieten met olijfolie. Jammer dat we hier het geduld niet hebben om dat eens te proberen

Dat wilde ik ook al heel lang maken. Maar ik heb geen oven die je op een kiertje kan zetten (ik heb een combi magnetron/grill/oven.

Heb jij er ervaring mee met een dichte oven?
quote:rider schreef op 07 augustus 2010 @ 14:14:

Dus dan zit je met een ijskast vol tomaten, en je hebt alle voor de hand liggende recepten wel gehad.

Nee toch? Tomaten nooit in de ijskast bewaren hoor, daar worden ze veel minder lekker van. Gewoon op de fruitschaal!
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Rider, heb je ook courgettes? Dan heb ik nog wel een lekker gerecht met tomaat.
quote:rider schreef op 08 augustus 2010 @ 16:21:

[...]

hey, over tomaten niet zeiken he, das vies Nee, over tomaten zul je mij niet horen.
MV kun je je saushier neerzetten?
quote:Spijker schreef op 08 augustus 2010 @ 16:59:

[...]

Nee toch? Tomaten nooit in de ijskast bewaren hoor, daar worden ze veel minder lekker van. Gewoon op de fruitschaal!Ik heb tomaten in de ijskast, in de garage, op het aanrecht. Ik heb alleen geen fruitschaal
quote:mylenevalerie schreef op 08 augustus 2010 @ 17:01:

Rider, heb je ook courgettes? Dan heb ik nog wel een lekker gerecht met tomaat.ook ja, maar ik hou niet zo van courgettes. Hoewel, heel dun gebakken kunnen ze nog wel eens lekker zijn. Nou, gooi het er in dat recept
Ik heb in Atlanta de echte 'fried green tomatoes' gegeten. Heerlijk vet hapje..... Met geitenkaas en bosui erop. mmmmmmm

Van een overschot tomaten zou ik hier een onbehoorlijke hoeveelheid saus en soep maken voor in de vriezer. Vervolgens een paar kilo drogen.

Minstens 3 tomatentaarten (met oude kaas). En natuurlijk op brood met mayonaise.

En panzanella maken (Italiaanse tomatensalade met oud brood). En die italiaanse tomaten/brood soep van Jamie Oliver.

Oja, en tomatenjam. De hartige variant dan.

Oja, en zelf tomatenketchup maken (ooit eens ergens een recept gezien).

Ik weet wel raad met die rakkers!
Wat ook lekker is, is tomaat in de grillpan met erop een plakje mozarella, beetje zout, beetje peper en oregano.

Zie dit vaak in Spanje en Turkije op de buffetten in hotels liggen... Hahaha moet me dan altijd bedwingen om niet de hele inhoud van de bak op mijn bord te scheppen.
Ik zou het gewoon proberen, MV, in mijn recept staat dat je indien mogelijk de oven op een kiertje moet laten, ik denk dus dat het wenselijk, maar niet noodzakelijk is.

En anders eens beginnen met die half gedroogde versie? Die heb ik wel eens 's avonds gemaakt en toen de volgende dag nog een paar uur op dezelfde manier, dus eerst voorverwarmen en de oven uitzetten zodra je de tomaten erin zet. Het waren namelijk flinke tomaten en ze waren me niet gedroogd genoeg.

Wat er ook gebeurt, je wint er alleen maar smaak mee

Je vind trouwens o.a. in het topic FEEST! KLEINE MOEITE, GROOTS RESULTAAT! het basisrecept voor knoflooktomaten uit de oven. Ook een manier om flink wat tomaten te verwerken. Een leuk en simpel recept dat je bovendien steeds anders kan maken door elke keer andere kaas en/of kruiden te gebruiken.
Of je maakt een broodje spoorwegongeluk: gebakken tomaten, ui en rul ei en dat naar eigen inzicht kruiden. Dit familiereceptje heb ik zelf ooit uitgebreid tot Turks spoorwegongeluk, dan begin ik met het iets uitbakken van plakjes sucuk en bak de tomatenpartjes, ui en ei in het vet van de worst. Bij een Turks spoorwegongeluk hoort natuurlijk een punt pide.
Ik zal het recept hier zetten Rider en ook voor Ksenia. Ik heb ook nog een lekkere tomatentaart en tomatenjam en tomatenchutney. Morgenochtend zal ik het erbij pakken. Ik wil morgen toch de Index weer helemaal bijwerken.

Dank je Yette, ik ga het zeker proberen. Ik gebruik het heel veel in gerechten. Heerlijk vind ik het.
Ja idd Hiltje, ik zou er ook raad mee weten. Ik maak graag Italiaanse tomatensoep met basilicum. Toevallig vanavond nog gegeten.

Samen met een tortilla met kaas en tomaat uit de oven.
MV, je moet je hier echt iets anders (lekkerder!) bij voorstellen dan in de supermarkt gekochte gedroogde tomaten. Zelfgedroogde tomaten zijn wat sappiger en minder taai.
Oh, weest trouwens niet te zuinig met tomaten als je ze droogt, want er blijft weinig van over. Bij mij gaan ze bij kilo's de oven in

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven