Gehakt rul bakken weer mislukt!

18-01-2011 15:01 154 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zucht. Gisteravond opnieuw geprobeerd gehakt rul te bakken en het lukt mij gewoon niet. Ik krijg het gehakt niet los, het worden bij mij altijd stugge vleesklonten en als ik dan het gehakt na het gebakken te hebben, door de pastasaus roer wordt het ook niet zacht en los. Wie weet raad?
Gebruiken jullie boter of olie bij gehakt rul maken? Dat is al zooooooo vet, zelfs bij magere rundergehakt.. Volgens mij echt niet nodig..
Om gehakt rul te bakken hebt je geen olie of boter nodig. Er komt genoeg vet vrij.
Juist elastiekje!
Ik doe vaak een klein beetje olie of vloeibare margarine in de pan. Als er na het rul-bakken teveel vet/vocht op het gehakt zit, dan giet ik dat af.

En inderdaad, gewoon lekker hakken met je spatels...
Ik had vroeger een huisgenoot die eens aan mij vroeg hoe het toch kon dat ik zo snel iets op tafel kon zetten. Gehakt rulbakken kostte hem altijd minstens een uur.........hij dacht dat het door en door bruin moest zijn.

Je bent niet de enige TO.
Misschien het vuur wat lager zetten zodat het minder snel klaar is en je langer de tijd hebt om met een spatel het gehakt klein te maken?

Zelf maak ik het gehakt al klein voordat ik het in de pan gooi, dan zijn het dus al kleine stukjes. Maar ik ken genoeg mensen die niet met hun handen aan het vlees willen komen en dus een homp gehakt helemaal in de pan gooien.
Ik doe er altijd wel zo snel mogelijk knoflook of kruiden bij, gehakt bakken stinkt zo.
PLEASE step away from the knives!

quote:Vl43inder schreef op 18 januari 2011 @ 15:10:

Ik had vroeger een huisgenoot die eens aan mij vroeg hoe het toch kon dat ik zo snel iets op tafel kon zetten. Gehakt rulbakken kostte hem altijd minstens een uur.........hij dacht dat het door en door bruin moest zijn.

Wat, een uur??

Ik ben zelf heus geen keukenprinses, maar sommige mensen....
Laat je niet ontmoedigen door alle "o, weet je niet hoe dat moet??" reacties hoor, haha! Hoe doe jij het normaal, TO?

Hihi, deed mn vriend ook eens in het begin van onze relatie, hele harde uitgebakken gehakt....

Ik bak het wel ietsie harder als ik het voor bv zuurkoolovenschotel gebruik, maar dan echt maar ietsie harder dan dat ik het voor bv spaggettisaus zou gebruiken.

Ik heb ooit een vriendje gehad die spaghetti voor me ging koken. Hij begon er om 3 uur al mee en de spaghetti heeft (samen met de saus) echt 2/3 uur op het fornuis gestaan Ik was serieus bang voor wat ik op m'n bord zou krijgen. Wonder boven wonder smaakte het toch nog wel aardig.
IK kan het zelfs!
quote:Vl43inder schreef op 18 januari 2011 @ 15:08:

[...]

Nee, ik gooi de berg gehakt ook zo in een droge koekenpan.

Dat droge is het probleem niet, zit genoeg vet in. Maar je moet wel roeren en met je spatel erop duwen, beetje losmaken, etc., anders bakt het als 1 homp op. En sommig gehakt is wat grover gesneden, dan ander...

Het ligt aan het soort gehakt, ik heb het gehad met het gehakt van de aldi (diepvries 4 x 250 gram). Dat bleef ook vastzitten aan elkaar. Ieder ander soort gehakt is geen probleem.
quote:Mikske00 schreef op 18 januari 2011 @ 15:13:

Het ligt aan het soort gehakt, ik heb het gehad met het gehakt van de aldi (diepvries 4 x 250 gram). Dat bleef ook vastzitten aan elkaar. Ieder ander soort gehakt is geen probleem.Dan doe je daarmee toch iets niet goed. Ook het gehakt van de aldi (vriezer) wordt bij mij prima rul.
Het gemakkelijkste gehakt om rul te bakken is het gehakt van Appie, dat zit al rul in het bakje en kan je zo uit elkaar halen.

Succes!
En anders maar gewoon balletjes draaien
quote:Mikske00 schreef op 18 januari 2011 @ 15:13:

Het ligt aan het soort gehakt, ik heb het gehad met het gehakt van de aldi (diepvries 4 x 250 gram). Dat bleef ook vastzitten aan elkaar. Ieder ander soort gehakt is geen probleem.Dat gehakt heb ik ook regelmatig, nog nooit problemen mee gehad...
Maar dat is toch ook niet lekker? Gehakt is echt niet duur, zeg ik als arme student ;) Maar voor 300 gram gehakt betaal je bij ah 1.59 volgens mij en daar zou je in je eentje dus twee dagen van kunnen eten. En dat gehakt is prima, dat blijft echt niet aan elkaar kleven..
Dat kan toch niet mislukken? Ik heb 2 linkerhanden in de keuken, maar gehakt gaat me prima af.

Ik bak altijd eerst de gesnipperde uitjes en flikker daarna het gehakt er pas bij en dan lekker door elkaar prakken tijdens 't bakken met toevoeging van o.a. sambal.
quote:Cateautje schreef op 18 januari 2011 @ 15:16:

Het gemakkelijkste gehakt om rul te bakken is het gehakt van Appie, dat zit al rul in het bakje en kan je zo uit elkaar halen.

Succes!Haha idd! Grappig omschreven, "zit al rul in het bakje".
Ik doe altijd heel klein beetje (4 eetlepels ofzo) water in de pan met anti aanbaklaag, breng het aan de kook en gooi dan gehakt erbij. Dan kook je meteen vet uit het gehakt en hoef je geen boter/margarine te gebruiken.
Nope
Wow, wat een reacties al. Bedankt! Ik heb een koekenpan van Ikea met een dikke bodem en anti-aanbaklaag. Ik had gisteren Italiaans gekruid gehakt van Deen en dat had ik dit keer expres al los getrokken in kleine stukjes. Dat heb ik zonder boter in de pan gelegd, gas laag gezet en gewacht tot het ging sissen. Toen ben ik gaan roeren met een houten spatel, zo'n brede, en toen....... ..............klonten. De stukjes die ik had losgetrokken bleven aan elkaar zitten en werden hard en taai. Zo gaat het nou altijd, snik, snik..........
quote:Cateautje schreef op 18 januari 2011 @ 15:16:

Succes!Zijn er ook winkels die dat niet zo verkopen dan? Ook bij de coop en de c1000 enzo zie ik het gehakt altijd zo gekruld liggen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven