Gehaktballen

27-06-2008 08:32 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen dames,



Beetje stomme vraag, maar de echte ouderwetse gehaktbal............

Wat is HET recept?

Hoor het graag!



Groeten LLaura
Alle reacties Link kopieren
http://www.gratisrecept.nl/recept/hollandse-gehaktbal.php



I :heart: google
Alle reacties Link kopieren
Hollandse gehaktballen voor 4 personen



2 beschuiten verkruimeld of paneermeel

500 g half om half gehakt

1 ei

Zout, peper

Nootmuskaat

50 g boter

Breng het gehakt op smaak met zout, flink peper en nootmuskaat. Meng het ei en helft van de verkruimelde beschuiten of paneermeel erdoor.



Verdeel het gehakt in 4 of 6 gelijke porties en draai er ballen van. Ballen door paneermeel rollen. Boter verhitten en als het schuim begint weg te trekken ballen onder voortdurend draaien rondom bruin braden.



Pan op een klein pitje zetten en de gehaktballen met deksel schuin op de pan ongeveer een half uurtje langzaam laten garen. Af en toe omdraaien.



Of bak de ballen eerst aan in een pan die ook in de oven kan. Verwarm de oven voor op ongeveer 130 graden. En zet dan de pan met de deksel erop in de oven voor ongeveer drie kwartier.



(met hulp van vrouwonline.nl, hehe)



en deze:



Ouderwetse gehaktbal met jus:



400 gram rundergehakt

1 sjalot gesnipperd

3 eetlepels kruidenpaneermeel

1 ei, losgeklopt

3 eetlepels bakken en braad (vloeibaar)

1 zakje maggi rundvleesjus





Bereidingswijze van Ouderwetse gehaktbal met jus

Meng het gehakt met de sjalot, het paneermeel en het losgeklopte ei en vorm hiervan, als alles goed is gemengd, 4 mooie ballen van. Maak de ballen iets platter. Verhit het vloeibare vet in een braad pan en bak de ballen aan beide kanten bruin. Leg dan het deksel schuin op de pan en laat de ballen in 15 minuten helemaal gaar braden. Neem ze dan uit de pan en voeg 2½ deciliter water en de inhoud van het zakje jusmix toe. Breng de jus al roerend aan de kook, leg dan de ballen terug in de pan en laat de jus 5 minuten op een laag vuur koken.



Delen van dit recept 'Ouderwetse gehaktbal met jus' zijn afkomstig van/geinspireerd door : recept van Oma
knoflook (een teen)

een flinke mespunt mosterd en peterselie maken je ballen nóg lekkerder :-]
Een flinke eetlepel Sambal Badjak erdoor maakt het pas echt te eten. (en nee hoor, het wordt niet te pittig)
Alle reacties Link kopieren
Wat ook lekker is (echt waar!) zijn kleine stukje appel door de gehakt.
Alle reacties Link kopieren
Of ketjap erdoor knepen en een scheutje aan de jus toevoegen ook lekker
Alle reacties Link kopieren
scheutje koffiemelk, een beetje (geen heel zakje..) nasikruiden erdoor, ook lekker!
Alle reacties Link kopieren
Bij de ouderwetse gehaktbal met jus ook een klein beetje mosterd er bij doen. Net als bij oma!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Fame schreef op 27 juni 2008 @ 10:02:

Bij de ouderwetse gehaktbal met jus ook een klein beetje mosterd er bij doen. Net als bij oma!
Mijn oma kon niet koken, dus dat doe ik niet. :-d
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips!

Zal er wat mosterd door heen doen!
Alle reacties Link kopieren
absoluteEinstein schreef op 27 juni 2008 @ 08:51:

Een flinke eetlepel Sambal Badjak erdoor maakt het pas echt te eten. (en nee hoor, het wordt niet te pittig)




Klinkt goed, ben gek op sambal maar ben nooit op het idee gekomen om dat door de gehaktballen te doen!

Ik ga toevallig vandaag ballen braden, dus gelijk proberen.
Shit happens
Alle reacties Link kopieren
Ik had geen sambal badjak maar wel sambal brandal.

Was lekker, maar volgende keer toch iets minder erin doen. (eetlepel past niet in potje, dus 3 flinke koffie lepels mét kop gedaan, was beetje té X-D )
Shit happens
Alle reacties Link kopieren
Curry pasta (van pataks) erdoor is ook erg lekker.

Vooral als je kleine balletjes maakt die je ook koud bij de borrel eet.
Wat kaneel erdoor... echt geweldig lekker!
Women2333 schreef op 27 juni 2008 @ 09:47:

Of ketjap erdoor knepen en een scheutje aan de jus toevoegen ook lekker


Met daarbij door de jus ook een kneepje ketchup!!

En een geraspt uitje door de bal, geen gesneden stukjes ui!!
Alle reacties Link kopieren
Ik maak ze niet ouderwets meer. Tegenwoordig is het twee theelepeltjes paprika, twee theelepeltjes munt, twee of drie teentjes geperste knoflook, heel of half uitje en twee eetlepels peterselie plus een eitje. Heerlijk!!
Alle reacties Link kopieren
voor 4 personen:



500 gram half om half gehakt

2 beschuiten verkruimelt

2 eieren

een zakje gehaktkruiden van stegenman(krijg je meestal erbij bij de slager)

een scheut melk



de hele mikmak goed kneden en 4 ballen van draaien

Braadpan op het vuur croma in de pan ballen aanbakken vuur temperren en een kop water toevoegen en sudderen maar.



variatie een gesnipperde ui erdoor of knoflook teentje, gesnipperde paprika erdoor.



serveren met gekookte piepers en een lekkere groente en natuurlijk een beetje mosterd apart erbij serveren.
Porec schreef op 27 juni 2008 @ 20:52:

Ik had geen sambal badjak maar wel sambal brandal.

Was lekker, maar volgende keer toch iets minder erin doen. (eetlepel past niet in potje, dus 3 flinke koffie lepels mét kop gedaan, was beetje té X-D )


Ik geloof dat sambal bandal juist heter is, toch?

Sambal badjak is juist heel mild. Dat zou het probleem wel eens kunnen zijn. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Paneermeel, mosterd, ketjap, sambal, vleeskruiden op "gevoel", zo'n zakje kruiden kan ook. Lekker!
Alle reacties Link kopieren
Ff een beetje offtopic. Waarom worden 'Hollandse' gehaktballetjes altijd zo groot gedraaid? Is het niet handiger als je kleine balletjes op je bord hebt ipv 1 grote of zit er een reden achter de grootte? Ik als allochtoon snap dit niet zo ;-)!

Zelf maak ik mijn (kleine) gehaktballetjes altijd met een gesnipperde ui, koriander, kaneel en veel kruiden. Lekker met aardappeltjes en groente!
Alle reacties Link kopieren
Purol schreef op 30 juni 2008 @ 16:04:

Ff een beetje offtopic. Waarom worden 'Hollandse' gehaktballetjes altijd zo groot gedraaid? Is het niet handiger als je kleine balletjes op je bord hebt ipv 1 grote of zit er een reden achter de grootte? Ik als allochtoon snap dit niet zo ;-)!

Zelf maak ik mijn (kleine) gehaktballetjes altijd met een gesnipperde ui, koriander, kaneel en veel kruiden. Lekker met aardappeltjes en groente!




Goede vraag Purol maar ik heb eigenlijk geen idee.

En toch maak ik ook altijd grote ballen waarschijnlijk uit gewoonte omdat mijn moeder dat ook altijd deed.. ;-)
Kerriepoeder door de gehaktkruiden en een kerrie-saus erbij, mmmmmmmm......... zo maakt mijn vriend ze altijd en ze zijn echt heerlijk!! X-D
Alle reacties Link kopieren
Gisteren pittige gehaktballetjes gemaakt: kleine balletjes draaien met veel knoflook ( 5 tenen op 400 gr), ketjap en sambal, en wat cajunkruiden. Aanbraden en op het laatst een blikje tomatenpuree en een scheut wijn erbij gooien. Erg lekker!
Alle reacties Link kopieren
Purol schreef op 30 juni 2008 @ 16:04:

Ff een beetje offtopic. Waarom worden 'Hollandse' gehaktballetjes altijd zo groot gedraaid? Is het niet handiger als je kleine balletjes op je bord hebt ipv 1 grote of zit er een reden achter de grootte? Ik als allochtoon snap dit niet zo ;-)!

Zelf maak ik mijn (kleine) gehaktballetjes altijd met een gesnipperde ui, koriander, kaneel en veel kruiden. Lekker met aardappeltjes en groente!




Volgens mij was dat omdat wanneer men ze vroeger gelijk met de (gekookte) aardappelen opzette, ze gelijktijdig klaar waren.

Ik maak meestal ook kleine en soms een tussenmaat en maak ze zoals girlxxx met beschuit, ei, gehaktkruiden en soms wat extra's erdoor afhankelijk van wat we erbij eten.
Those dresses and skirts make you look so gloriously girlie, my darlings.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven