Gekookte mosselen
zaterdag 25 september 2010 om 12:44
Ik wil morgen gekookte mosselen maken. Het is voor het eerst dat ik dat ga doen dus wil graag wat tips en ervaringen van jullie.
Een speciale mosselpan heb ik niet, is de grote sudderpan of soeppan ook geschikt?
Ik heb een bak mosselen, een zak groente, een soort van marinade (was bij AH te koop, stond naast de bakken mosselen en ik dacht ach neem mee) en een pakje sugo). Stokbrood uiteraard ook en eventueel pasta.
Kortom, ik wil dus mosselen in tomatendrab maken. Wie kan mij helpen. Moet ik gewoon alles in de pan mieteren, aan de kook brengen en dan de mosselen erbij of moet ik het anders doen, moet er nog water bij, nog andere kruiden (ik hou van wat pittiger ipv de basilicum en tijmkruiden over de tomaten).
Oh ik vergeet het belangrijkste eigenlijk: HEEEEELLLLLLUUUUUPPPPP.
Een speciale mosselpan heb ik niet, is de grote sudderpan of soeppan ook geschikt?
Ik heb een bak mosselen, een zak groente, een soort van marinade (was bij AH te koop, stond naast de bakken mosselen en ik dacht ach neem mee) en een pakje sugo). Stokbrood uiteraard ook en eventueel pasta.
Kortom, ik wil dus mosselen in tomatendrab maken. Wie kan mij helpen. Moet ik gewoon alles in de pan mieteren, aan de kook brengen en dan de mosselen erbij of moet ik het anders doen, moet er nog water bij, nog andere kruiden (ik hou van wat pittiger ipv de basilicum en tijmkruiden over de tomaten).
Oh ik vergeet het belangrijkste eigenlijk: HEEEEELLLLLLUUUUUPPPPP.
zaterdag 25 september 2010 om 12:50

zaterdag 25 september 2010 om 12:57
Controleer je ze wel even van te voren of ze goed zijn?
Anders kun je erg ziek worden!
Alle mosselen met gesloten schelpen en een normaal gewicht - zijn goed.
- Ongewoon zware mosselen (met gesloten schelp) - weggooien - het zijn 'zandmosselen' of 'slikmosselen' (er zit geen mossel in, ze zitten, zoals de naam al zegt, vol met vies zand).
- Tik en paar keer met de bolle kant van een lepel op mosselen die open zijn, als de schelp dan niet sluit (duurt wel even) is de mossel dood en moet dat exemplaar weggegooid worden.
- Kapotte mosselen - altijd meteen weggooien.
Succes en eet smakkelijk!
Anders kun je erg ziek worden!
Alle mosselen met gesloten schelpen en een normaal gewicht - zijn goed.
- Ongewoon zware mosselen (met gesloten schelp) - weggooien - het zijn 'zandmosselen' of 'slikmosselen' (er zit geen mossel in, ze zitten, zoals de naam al zegt, vol met vies zand).
- Tik en paar keer met de bolle kant van een lepel op mosselen die open zijn, als de schelp dan niet sluit (duurt wel even) is de mossel dood en moet dat exemplaar weggegooid worden.
- Kapotte mosselen - altijd meteen weggooien.
Succes en eet smakkelijk!
zaterdag 25 september 2010 om 12:58
Misschien heb je hier wat aan,had hem ook in een eerdere topic gepost en heb hem gecopieerd voor je!
Mosselen op zijn Italiaans!
Benodigheden;
2kilo mosselen
pakje gepureerde tomaten
visbouillon blokje
Basilicum
1 paprika
tijm
or egano
1teentje knoflook
1ui
champignons een bakje
scheutje witte wijn
150 gr gerookt spek(spekblokjes,reepjes)
parmenzaanse kaas
Bereiding;
Champignons schoonmaken en in vieren snijden
paprika in reepjes snijden
knoflook en ui snipperen en in een koekepan fruiten
doe vervolgens de gepureerde tomaten,visbouillon,champignons,basilicum,paprika,tijm,oregano,wijn,spek en de gefruite ui en knoflook en parmenzaanse kaas in een grote pan(ik doe dit meestal in de mosselpan zelf)en laat dit op een laag vuur ongeveer 30 min.garen(je kan het daarna evt wegzetten als je het van te voren wil bereiden)
Dan de gewassen mosselen in de pan met saus en laat de mosselen op hoog vuur in ong.10 min. gaar worden(wel meerdere malen even omscheppen)
t ijdens het omscheppen kan je nog lekker wat extra parmenzaanse kaas toevoegen!
En smullen maar !
Dit is btw voor 2 personen,dus als je het voor meerdere wilt maken,gewoon verdubbelen,maar dat spreekt voor zich
En voor 4 pers. gebruik ik altijd 2 pannen,word anders zo'n zooitje en een te volle pan
Mosselen op zijn Italiaans!
Benodigheden;
2kilo mosselen
pakje gepureerde tomaten
visbouillon blokje
Basilicum
1 paprika
tijm
or egano
1teentje knoflook
1ui
champignons een bakje
scheutje witte wijn
150 gr gerookt spek(spekblokjes,reepjes)
parmenzaanse kaas
Bereiding;
Champignons schoonmaken en in vieren snijden
paprika in reepjes snijden
knoflook en ui snipperen en in een koekepan fruiten
doe vervolgens de gepureerde tomaten,visbouillon,champignons,basilicum,paprika,tijm,oregano,wijn,spek en de gefruite ui en knoflook en parmenzaanse kaas in een grote pan(ik doe dit meestal in de mosselpan zelf)en laat dit op een laag vuur ongeveer 30 min.garen(je kan het daarna evt wegzetten als je het van te voren wil bereiden)
Dan de gewassen mosselen in de pan met saus en laat de mosselen op hoog vuur in ong.10 min. gaar worden(wel meerdere malen even omscheppen)
t ijdens het omscheppen kan je nog lekker wat extra parmenzaanse kaas toevoegen!
En smullen maar !
Dit is btw voor 2 personen,dus als je het voor meerdere wilt maken,gewoon verdubbelen,maar dat spreekt voor zich
En voor 4 pers. gebruik ik altijd 2 pannen,word anders zo'n zooitje en een te volle pan
zaterdag 25 september 2010 om 12:58
Ik lust ze niet dus geen recept voor je. Ik zie wel veel voorbij komen bij kookprogramma's. Ik zou veul, ja heul veul witte wijn erbij doen , en dan als het klaar is, dan verdampt de alcohol niet .
Gister was in het kookprogramma Pijs, Peijs op reis, die hele irritante man/kok, en die was in Belgie en had een mossel gerecht. Programma vast op herhaling te zien.
Hier nog een topic van laatst, ook veel tips;
Hoe doe jij de mosselen?
Gister was in het kookprogramma Pijs, Peijs op reis, die hele irritante man/kok, en die was in Belgie en had een mossel gerecht. Programma vast op herhaling te zien.
Hier nog een topic van laatst, ook veel tips;
Hoe doe jij de mosselen?
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
zaterdag 25 september 2010 om 13:12
Moos, ik heb zo'n grote bak van AH gekocht. Ik ben de enige die ze lust. Graaf gruwelt van het idee en minigravin zal wellicht 1 mosseltje eten. Ik zal dus teveel hebben.
Misschien nog tips wat ik met de rest moet doen dan?
In het andere topic kwamen ook lekkere dingen voorbij zeg. Jammer dat ik ze morgen pas eet, het water loopt in mijn mond.
Hoelang koken jullie die mosselen? Ik las ergens mosselen en drab in de pan en vanaf dat het kookt tot 10 tellen.
Tja, ik ben een mosselleek......
Ik zal nog even een flesje witte wijn of witbier op het boodschappenlijstje zetten en dan heb ik het wel, oh en creme fraiche om de saus wat te binden.
Misschien nog tips wat ik met de rest moet doen dan?
In het andere topic kwamen ook lekkere dingen voorbij zeg. Jammer dat ik ze morgen pas eet, het water loopt in mijn mond.
Hoelang koken jullie die mosselen? Ik las ergens mosselen en drab in de pan en vanaf dat het kookt tot 10 tellen.
Ik zal nog even een flesje witte wijn of witbier op het boodschappenlijstje zetten en dan heb ik het wel, oh en creme fraiche om de saus wat te binden.
zaterdag 25 september 2010 om 13:25
quote:Gravinnetje schreef op 25 september 2010 @ 13:12:
Is veelste kort, mosselen aan de kook brengen, even door schudden en dan 5-8 minuten. Ook weer niet te lang, want dan worden ze taai. Ze moeten openstaan. Ben ook geen mosselexpert, maar geen dichte mosselen eten!
Is veelste kort, mosselen aan de kook brengen, even door schudden en dan 5-8 minuten. Ook weer niet te lang, want dan worden ze taai. Ze moeten openstaan. Ben ook geen mosselexpert, maar geen dichte mosselen eten!
zaterdag 25 september 2010 om 13:35
Vooraf moet ik ze met koud water afspoelen en de baarden eraf e.d., dat had ik al gelezen inderdaad.
Dichte mosselen bij te kort koken zou je niet open kunnen krijgen. En te lang koken geeft gummiballen. Gewoon de mosselen regelmatig controleren en als ze open zijn klaar en niet langer laten koken.
Handig dat google maar ik hou van duidelijkheid, pan opzetten, zooi erin een kookwekkker zetten maar helaas, dat is bij mosselen niet van toepassing dus.
Dichte mosselen bij te kort koken zou je niet open kunnen krijgen. En te lang koken geeft gummiballen. Gewoon de mosselen regelmatig controleren en als ze open zijn klaar en niet langer laten koken.
Handig dat google maar ik hou van duidelijkheid, pan opzetten, zooi erin een kookwekkker zetten maar helaas, dat is bij mosselen niet van toepassing dus.
zaterdag 25 september 2010 om 14:20

zaterdag 25 september 2010 om 14:22
Ik lust ze niet gekookt, maar wel gebakken. Daarvoor moeten ze echter eerst ook gekookt worden. Alleen haal je ze na 't koken uit de schelpjes en bak je ze met gefruit sjallotje, stukjes bacon, knoflook en gratineer je ze naderhand nog met kaas onder de grill. Eventueel nog 'n dotje knoflookboter erbij en stokbrood.
zaterdag 25 september 2010 om 15:24
quote:Appelsientje schreef op 25 september 2010 @ 14:20:
Overgebleven mosselen haal je uit het schelpje en bewaar je in de koelkast, met wat kookvocht. Daar maak je de volgende dag een ragout mee, met flink knoflook. Mosselen erdoor, in ovenschaaltje, geraspte kaas erover, daarna eten met grof bruin brood. Mmmm....Hoe bedoel je wat is overgebleven?
Overgebleven mosselen haal je uit het schelpje en bewaar je in de koelkast, met wat kookvocht. Daar maak je de volgende dag een ragout mee, met flink knoflook. Mosselen erdoor, in ovenschaaltje, geraspte kaas erover, daarna eten met grof bruin brood. Mmmm....Hoe bedoel je wat is overgebleven?
zaterdag 25 september 2010 om 15:34
quote:elninjoo schreef op 25 september 2010 @ 14:22:
Ik lust ze niet gekookt, maar wel gebakken. Daarvoor moeten ze echter eerst ook gekookt worden. Alleen haal je ze na 't koken uit de schelpjes en bak je ze met gefruit sjallotje, stukjes bacon, knoflook en gratineer je ze naderhand nog met kaas onder de grill. Eventueel nog 'n dotje knoflookboter erbij en stokbrood.
oow dat lijkt mij wel heeeel erg lekker.
Dat ga ik proberen.
Heb ze nog nooit zelf gemaakt maar ik ga toch mezelf maar eens verwennen met mosselen.
Ben nl de enige thuis hier die ze lust.
Veel tips gezien nu.
Thnx allemaal.
oow dat lijkt mij wel heeeel erg lekker.
Dat ga ik proberen.
Heb ze nog nooit zelf gemaakt maar ik ga toch mezelf maar eens verwennen met mosselen.
Ben nl de enige thuis hier die ze lust.
Veel tips gezien nu.
Thnx allemaal.
zondag 26 september 2010 om 02:29
quote:mams30 schreef op 25 september 2010 @ 15:06:
Om te voorkomen dat je er ziek van word, gooi je een geschilde hele ui in de pan, bij de mosselen.
Word deze zwart, dan zijn de mosselen niet goed.
Eet smakelijkDat is een goeie tip zeg. Nog nooit gehoord en ik kook ze al heel lang en kijk ze ook altijd heel goed na. Maar voor de zekerheid.
Om te voorkomen dat je er ziek van word, gooi je een geschilde hele ui in de pan, bij de mosselen.
Word deze zwart, dan zijn de mosselen niet goed.
Eet smakelijkDat is een goeie tip zeg. Nog nooit gehoord en ik kook ze al heel lang en kijk ze ook altijd heel goed na. Maar voor de zekerheid.
zondag 26 september 2010 om 10:49
ik koop eigenlijk nooit geen mosselen meer bij een supermarkt.paar x te slechte gehad.te klein en niet lekker van smaak.ik haal ze bij de visboer,wel iets duurder,maar altijd heel goed van kwaliteit. koken doe ik met grove soepgroenten,vers gemalen peper en flinke slok witte wijn er over.3x kookvocht oplaten komen en omschudden dan zijn ze precies goed.lekker vers stokbroodje erbij en zelfgemaakte yogurth-kruidensaus.hhmm van de week maar weer eens gaan doen
zondag 26 september 2010 om 14:40
Ik ben de mosselen nu aan het wassen. Er zitten er een heleboel tussen die een heel klein kiertje openstaan. Een tik heeft geen effect. Zijn deze dood of niet? Ik weet niet wat ik hiermee moet, het zijn er heel veel. Ik heb een verpakking van 2 kilo en ik denk dat de helft een minimaal kiertje heeft. Degene die verder openstond ging gewoon dicht na een tik en de kapotte heb ik uiteraard weg gegooid.