gemakkelijk, simpel en lekker

25-02-2011 23:10 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Meestal lees ik met jullie mee en neem verschillende tips en recepten mee. Meestal met succes.

Dussssss....daarom vraag ik jullie om advies.

Ik geef kooklessen (kan wel aardig koken, maar heb geen opleiding of dergelijke). We hebben groepen van 2 uur, maar ook groepen van 3 uur, maar effectieve werktijd 1 uur en 2 uur. We moeten het immers ook opeten en de boel weer opruimen.

De leerlingen zijn niet-nederlands, tussen de 14 jr en 20 jr, en volgn gewoon voortgezet onderwijs.

Wat zouden jullie de leerlingen laten koken???

(bijgerechten of simpele toetjes zijn ook welkom)
Pasta met paddenstoelen

4 personen:

2 gesnipperde uien

2 bakjes paddenstoelen in kwartjes

flesje kookroom

kalkoenfilet in stukjes

eetlepel gedroogde of verse tijm

verse pasta

Kalkoen aanbakken en uit de pan nemen.

Uitjes fruiten

Paddenstoelen toevoegen en 4 minuutjes meebakken

Flesje kookroom erbij en doorwarmen.

Op smaak brengen met peper en zout.

Kalkoen en tijm toevoegen en 5 minuten meeverwarmen.

Pasta koken en de saus er overheen scheppen-> opeten

Voor 16+ kun je een deel van de room vervangen voor wat witte wijn.
“Don’t look back – you’re not going that way.”
In welk land geef je lessen?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Jij geeft kooklessen, en nu moeten wij je gaan helpen met recepten? Is dat niet een beetje ehm, de omgekeerde wereld?
Tickel, dat heb ik dinsdag ook gegeten! Heerlijk afgekeken recept ;)
quote:Ruza schreef op 25 februari 2011 @ 23:27:

Jij geeft kooklessen, en nu moeten wij je gaan helpen met recepten? Is dat niet een beetje ehm, de omgekeerde wereld?Jij zegt iets aardiger wat ik dacht.....
Simpele en goedkope gerechten zou ik maken voor die doelgroep.

Kijk eens op www.kayotic.nl
Wie is de kok?
quote:dolfje schreef op 25 februari 2011 @ 23:34:

[...]

Jij zegt iets aardiger wat ik dacht.....

Dacht ik eerst ook, maar gezien haar doelgroep kan het best eens zijn dat ze op een school of voor een vrijwilligersstichting of asielzoekerscentrum ofzo kookles geeft.

Ze is er niet voor opgeleid en het lijkt me ook niet dat het heel commercieel is.

Daarom mijn tip voor Kayotic. Die werkt veel met gewone Nederlandse niet al te dure producten.
Nee, hoor, je mag me helpen, niks moet.

We hebben wel een voorraad recepten, maar we waren op zoek naar iets nieuws en meestal is het het handigst als je een recept van iemand krijgt, die zijn meestal het beste.

En aangezien hier soms zo'n goede recepten langs komen dacht ik: "Ik zal eens kijken of er iets bij zit...."

Ik geef gewoon in Nederland les.
quote:hiltje schreef op 25 februari 2011 @ 23:37:

[...]

Dacht ik eerst ook, maar gezien haar doelgroep kan het best eens zijn dat ze op een school of voor een vrijwilligersstichting of asielzoekerscentrum ofzo kookles geeft.

Ze is er niet voor opgeleid en het lijkt me ook niet dat het heel commercieel is.

Daarom mijn tip voor Kayotic. Die werkt veel met gewone Nederlandse niet al te dure producten.De site van Kay is geweldig. Ik krijg altijd trek als ik op haar site kijk. Bovendien is de uitleg bij haar recepten duidelijk.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.
quote:dolfje schreef op 25 februari 2011 @ 23:34:

[...]

Jij zegt iets aardiger wat ik dacht.....Oh...ik vond dit al onaardig eigenlijk. Maar ik hoef van mezelf niet aardig te zijn.
quote:mimootje schreef op 25 februari 2011 @ 23:29:

Tickel, dat heb ik dinsdag ook gegeten! Heerlijk afgekeken recept ;)hahahahaha lekker he, en zo makkelijk gemaakt!
Oh dus gewoon commercieel kooklessen geven of voor een instelling?
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
In ieder geval bedankt voor de site.

Ik kook inderdaad bij een school. Budget is niet zo'n probleem, de taal een wat groter probleem (dus daarom simpel)

En nee, ik ben geen kok, ben "per ongeluk"in die lessen gerold. Ben officieel tekenjuf, da's dus wel een heel ander vakgebied.
quote:chocs schreef op 25 februari 2011 @ 23:45:

Ik kook inderdaad bij een school. Budget is niet zo'n probleem, de taal een wat groter probleem (dus daarom simpel)

En nee, ik ben geen kok, ben "per ongeluk"in die lessen gerold. Ben officieel tekenjuf, da's dus wel een heel ander vakgebied.Nou mijn receptje is heel makkelijk, zelf Mimootje kon het maken, en dat alleen door meekijken
Van de week gaan we nieuwe recepten inbrengen, ik zal 'm meenemen! Dank je!

En vooral het simpele is belangrijk! Want het blijven pubers en die luisteren uhmmmm....niet zo geweldig. Maar dit lijkt me redelijk foolproof.
quote:chocs schreef op 25 februari 2011 @ 23:53:

Van de week gaan we nieuwe recepten inbrengen, ik zal 'm meenemen! Dank je!

En vooral het simpele is belangrijk! Want het blijven pubers en die luisteren uhmmmm....niet zo geweldig. Maar dit lijkt me redelijk foolproof.Als ik het kan maken dat kan iedereen het maken.
Hartige taart kun je wel in een uurtje of wat maken, met broccoli en cashewnoten of uientaart. Recepten kun je zo googlen. Gevulde taco's of burrito's uit de oven
quote:chocs schreef op 25 februari 2011 @ 23:45:

En nee, ik ben geen kok, ben "per ongeluk"in die lessen gerold. Ben officieel tekenjuf, da's dus wel een heel ander vakgebied.

Raar dat budget geen probleem is.

Misschien voor de school niet. Maar als je pubers wilt leren koken, zou ik ze dingen leren koken waar ze straks ook wat aan hebben en die dus redelijk betaalbaar zijn. En ik zou ze ook meegeven om daar op te letten want het kan vaak meer dan de helft schelen als je een beetje nadenkt en oplet.

Volgens mij hebben ze er meer aan om te leren lekkere gehaktballetjes en soep te maken dan hoe je een ossenhaas medium bakt of een tarbot pocheert (om het maar even wat te overdrijven).
Chocs, je geeft les in het Nederlands, maar de taal is dus blijkbaar soms lastig. Betekent dat je bijv. ook moslims in de groep hebt waardoor varkensvlees bijv. afvalt, zijn er vegetariers?

Dat denkt wat makkelijker mee!

En welke apparatuur hebben jullie ter beschikking?

Mixer

Oven

Magnetron

Gas/electra/keramisch

Wokken
Daar gaat 'ie dan:

Als de klas vol is, dan hebben we 16 personen en 8 keukens dwz fornuis en oven. We hebben 1 magnetron, 1 blender, 8 mixers, kookpannen. Voor iedere keuken hebben we een wok en 2 koekenpannen, 1 wok en 1 braadpannen. Verder gewoon het basismateriaal zoals spatels, raspen e.d.

En ja, er zitten veel moslims, dus varkensvlees is niet gewenst, maar vegetariers zijn er zelden.

De samenstelling van de groep wil wel eens wisselen omdat er eentje weg moet of er juist weer eentje bij komt. dus echt iets opbouwen kun je niet.

Natuurlijk is er wel een bepaald budget, maar als je een keer wat duurder kookt, dan maak je de volgende keer pannenkoeken of iets dergelijks. En natuurlijk is het fijn iets te maken wat ze thuis ook kunnen maken, maar soms willen ze ook een keer iets anders of echt lekkers hebben.

Maar goed....ik zit zelf natuurlijk ook niet stil en heb ook op smulweb gezocht. Daar heb ik een Surinaamse komkommersalade vandaan gehaald. Ik heb hem net zelf gemaakt en ik vind het wel lekker als een bijgerechtje. En hij is pittig, dus mijn leerlingen zullen het wel kunnen waarderen.

Dit is 'ie:

Surinaamse komkommersalade

Ingrediënten voor 12 personen

- 2 komkommers - 1 liter witte natuurazijn - 3 teentjes knoflook - 4 rode uien - sambal naar smaak - 700 gram suiker (niet schrikken dit klopt echt ! )

Hulpmiddelen

1 grote weckfles

Voorbereiding

- komkommers wassen en met schil in dunne plakjes snijden (gaat heel goed met een kaasschaaf) - teentjes knoflook heel fijn snijden (niet persen ) - uien in dunne ringen snijden -

Bereidingswijze

- in weckfles de azijn gieten - komkommerplakjes erbij doen - de uiringen - knoflook - sambal en de hoeveelheid suiker - goed mengen -

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven