Genieten van rode bieten!

30-10-2008 15:03 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben helemaal op rode bieten, gewoon zo, koud, of als stamppot. Verder kom ik eigenlijk niet..



Ben benieuwd hoe jullie rode bieten eten, recepten en ideeen welkom!
Alle reacties Link kopieren
ehm... niet
Alle reacties Link kopieren
Ik eet bietjes wel eens in plakjes gesneden met veldsla, feta en pijnboompiiten, Combi feta met bietjes vind ik erg lekker, zoet en zout...
Alle reacties Link kopieren
Amuses, zie ook mijn amuse topic;



Amuse met rosbief, bietjes en mierikswortelmayonaise;





Amuse biet, geitenkaas met honing, erop een plakje kwartelei en wasabimayo.





Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik koop altijd de voorgekookte, vacuüm-verpakte bietjes. Deze eet ik dan meestal met bosui, bruine suiker, citroensap en een beetje sambal:



Bosuitjes fruiten in een beetje (olijf)olie

1 eetlepel citroensap

2 eetlepels bruine suiker

sambal na smaak

Even goed roeren en als alles goed gemengd is, de in blokjes gesneden bietjes erbij.

zout en peper als nodig.



Ik vind het heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
Rode bieten kopen(vers niet uit een potje!), koken met een uitje erbij,..raspen en dan lekker opeten met een berg mayonaise erdoor!

Jammie!
Alle reacties Link kopieren
Bieten-haringsla.



Of maaltijdsalade van bieten, gekookte aardappels, uitje, knakworst en augurk met mayo/yoghurtsaus. Heel simpel en goedkoop en lekker bv op picknicks.
Alle reacties Link kopieren
quote:Springlover schreef op 30 oktober 2008 @ 15:19:

Rode bieten kopen(vers niet uit een potje!), koken met een uitje erbij,..raspen en dan lekker opeten met een berg mayonaise erdoor!

Jammie!Ja, zo maak ik het ook ! Erg lekker idd.
Alle reacties Link kopieren




Ingrediënten

2 eieren 1 teen knoflook 30 g gepelde walnoten 3/4 dl olijfolie 3 eetlepels citroensap (versgeperst) 1 theelepel vloeibare honing zout en peper 500 g gekookte bieten 7 g verse dille



Bereiden

Eieren in ca. 10 minuten hard koken, onder koud water afspoelen en af laten koelen. Intussen knoflook pellen. Walnoten met knoflook in keukenmachine fijn malen. Olie er in een dun straaltje bijschenken. Citroensap en honing erdoor kloppen. Op smaak brengen met zout en peper. Bieten schillen en in plakken van ca. 1/2 cm dik snijden, op platte schaal rangschikken. Eieren pellen, in plakjes snijden en over bietjes verdelen. Dressing erover schenken. Dille erboven in stukken knippen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook een receptvoor een bietensoep. Wil je dat ik het opzoek?
Wij eten rode bieten alleen in de Borsjst (=Russische bietensoep)
Alle reacties Link kopieren
En lekker ouderwets bietjes met uitjes, aardappeltjes en een gehaktballetje erbij.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Jee wat superveel snelle reacties zeg,thanx!!



En wat een lekkere recepten!! Wordt nog moeilijk kiezen!

De combinatie met geitenkaas of feta klinkt idd lekker, denk dat ik zo voor een salade ga met geitenkaas, geroosterde pecannoten, aardappels, rode ui, bietjes niet te vergeten natuurlijk, en dan een mayo/mieriksworteldressing..

Of..of?

De soep klinkt ook goed, met deze kou vooral, graag recept ja!
Borsjtsj (a la mijn schoonmoeder )



Ingredienten:

- 3 el zonnebloemolie of boter

- 2 grote uien in blokjes gesneden

- 2 medium wortels in blokjes gesneden

- 1 pastinaak (kan je ook weglaten)

- 500 gr. runderbiefstuk in blokjes van ongeveer 2 cm (kan ook gehaktballetjes zijn)

- 2 liter runderbouillon

- 2 laurierblaadjes

-zout/peper/tijm naar wens

- 1 kleine kool gesneden

- 3 grote tomaten zonder vel in blokjes

- 3 grote bieten, geschild en grof geraspt

- bieslook (deco)

- zure room



Helft van de olie/boter in pan verhitten

Voeg uien, wortel en pastinaak toe en laat 5 minuten zachtjes bakken totdat alles lichtgekleurd is en geurt

Verhit een grote steelpan met zware bodem, voeg dan de rest van de olie en het vlees toe.

Roer om het vlees aan alle kanten te bedekken

Voeg bouillon, laurierblaadjes, peper/zout/tijm toe

Op een laag vuur 30 minuten sudderen

Voeg dan kool en tomaten toe en nog eens 30 minuten sudderen

Voeg rode bieten toe en 20 minuten sudderen

De boel in soepkommen serveren met een lepel zure room in het midden en met bieslook bestrooien.



ipv runderbiefstuk kun je ook gewoon gehakt nemen. Bijvoorbeeld gehaktballetjes. Da's sneller klaar.
Alle reacties Link kopieren
Gevulde bieten met geitenkaas uit de oven. Mjam!!
Alle reacties Link kopieren
Ik bak ze altijd met een uitje. Heerlijk!
Alle reacties Link kopieren
quote:mylenevalerie schreef op 30 oktober 2008 @ 15:34:

En lekker ouderwets bietjes met uitjes, aardappeltjes en een gehaktballetje erbij.met zonder die uitjes dan... TE lekker!
Alle reacties Link kopieren
Laatst in de oven, samen met de pompoen gegrild. Was ook lekker.
Alle reacties Link kopieren
Lekker stampen met gekookte aardappels en gebakken uitjes. Gehaktbal erbij, mmmmmmmmmmmmmm!
Alle reacties Link kopieren
Lekkere verse bietjes. Schoonmaken, koken en af laten koelen. Daarna schillen en in blokjes snijden. Erbij 1 gesnipperde ui, 1 appel in stukjes, citroensap en mayonaise. Beetje peper erbij toevoegen, alles mengen en klaar.

Kinderen, tenminste die van mij, vinden het ook heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
BRRRRR heb een jeugdtrauma aan bietjes over gehouden!!!!!
Gratin van bieten met aardappel, gruyere en spekjes:



Je kookt de bieten en snijdt ze in plakjes. Hetzelfde doe je met de aardappelen. Zonnebloemolie op de bodem van de ovenschaal, laagje aardappels erop en bestrooien met zout, peper en tijm, laagje bieten erover. Dan een bakje uitgebakken spekjes over de bieten verdelen. Weer een laag aardappels, zout, peper, tijm, bietjes, blokjes boter, twee bruine boterhammen tot kruimels vermalen erover verdelen, 150 gram gruyere geraspt over de schotel verdelen en een pakje slagroom van 200 ml erover gieten. Zet het 45 minuten in de oven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven