gevulde eitjes
zaterdag 24 maart 2012 om 23:52
zondag 25 maart 2012 om 08:44
quote:ikbenikenbenertrotsop schreef op 24 maart 2012 @ 23:53:
haha nou om er speciaal olijven voor te gaan eten is ook zo wat!
Ja zongedroogde tomaat zat ik ook te denken nav. vogelbekdier
Wat er al gezegd was, kappertjes zullen er lekker bij smaken.
Of als je van pittig houdt, een heel zwart peperkorreltje.
Of het groene gedeelte van een augurk.
haha nou om er speciaal olijven voor te gaan eten is ook zo wat!
Ja zongedroogde tomaat zat ik ook te denken nav. vogelbekdier
Wat er al gezegd was, kappertjes zullen er lekker bij smaken.
Of als je van pittig houdt, een heel zwart peperkorreltje.
Of het groene gedeelte van een augurk.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
maandag 26 maart 2012 om 13:40
hoi hoi,
Gisteren kwam het er even niet van.
Om luchtige gevulde eieren te maken mag bij mij een zeef niet ontbreken en voeg ik zeker geen boter toe. In de horeca wordt dat veelal wel gedaan. Ik vind dat altijd van die creme eieren maar ze kunnen ze mooier (en vroeger) opspuiten zonder dat ze inzakken.
Ik zet de eieren op met koud water en vanaf kookpunt (afhankelijk van formaat) 5 tot 6 minuten. Laten schrikken, afkoelen en pellen.
Dooiers eruit wippen en met een houten lepel door een zeef wrijven/duwen. Je hebt dan heel luchtig eigeel. Vergelijkbaar met die kleine piepschuimbolletjes in een zitzak. En ondanks dat je er later 'saus' bij doet blijven ze heel luchtig.
Ik maak het eerst aan met slasaus (minder vet en frisser dan mayo), beetje mosterd, beetje pittige ketchup, peper en zout een klein beetje paprika- en kerriepoeder.
Daarna ga ik varieren met bijv.
superfijne gedroogde peterselie (formaat grove peper);
aromat;
drupje maggi;
snufje knoflook
chiliflakes
etc.
Als ik geen pittige ketchup in huis heb, gebruik ik gewone met wat tabasco.
Goed mengen en blijven proeven tussendoor en eitjes vullen/opspuiten.
Het door de zeef van huis uit meegekregen; het is niet zo'n vaste massa en ook niet machtig.
Variant kan met heeel fijn gesnipperde (of geknipte) zalm of rookvlees en dunne ringetjes lente-ui; dan wel spuitmondje met wat grotere opening gebruiken.
Laatst geexperimenteerd met 'broodje gevuld ei', want gevulde eieren meenemen (naar je werk) is niet zo handig.
Eigeel mengsel gemaakt zoals hierboven gepost.
Broodje naar keuze halveren en beleggen met een plakje rookvlees, daarop het eigeelmengsel smeren en daarop de in dunnen plakjes gesneden uitwitjes. Evt. garneren met wat lente-ui of verse bieslook.
(kreeg rond lunchtijd sms dat de broodjes zo lekker waren)
'Nadeel', als je de zeef niet gelijk goed schoonmaakt wordt het een steeds lastiger schoon te maken ding
Gisteren kwam het er even niet van.
Om luchtige gevulde eieren te maken mag bij mij een zeef niet ontbreken en voeg ik zeker geen boter toe. In de horeca wordt dat veelal wel gedaan. Ik vind dat altijd van die creme eieren maar ze kunnen ze mooier (en vroeger) opspuiten zonder dat ze inzakken.
Ik zet de eieren op met koud water en vanaf kookpunt (afhankelijk van formaat) 5 tot 6 minuten. Laten schrikken, afkoelen en pellen.
Dooiers eruit wippen en met een houten lepel door een zeef wrijven/duwen. Je hebt dan heel luchtig eigeel. Vergelijkbaar met die kleine piepschuimbolletjes in een zitzak. En ondanks dat je er later 'saus' bij doet blijven ze heel luchtig.
Ik maak het eerst aan met slasaus (minder vet en frisser dan mayo), beetje mosterd, beetje pittige ketchup, peper en zout een klein beetje paprika- en kerriepoeder.
Daarna ga ik varieren met bijv.
superfijne gedroogde peterselie (formaat grove peper);
aromat;
drupje maggi;
snufje knoflook
chiliflakes
etc.
Als ik geen pittige ketchup in huis heb, gebruik ik gewone met wat tabasco.
Goed mengen en blijven proeven tussendoor en eitjes vullen/opspuiten.
Het door de zeef van huis uit meegekregen; het is niet zo'n vaste massa en ook niet machtig.
Variant kan met heeel fijn gesnipperde (of geknipte) zalm of rookvlees en dunne ringetjes lente-ui; dan wel spuitmondje met wat grotere opening gebruiken.
Laatst geexperimenteerd met 'broodje gevuld ei', want gevulde eieren meenemen (naar je werk) is niet zo handig.
Eigeel mengsel gemaakt zoals hierboven gepost.
Broodje naar keuze halveren en beleggen met een plakje rookvlees, daarop het eigeelmengsel smeren en daarop de in dunnen plakjes gesneden uitwitjes. Evt. garneren met wat lente-ui of verse bieslook.
(kreeg rond lunchtijd sms dat de broodjes zo lekker waren)
'Nadeel', als je de zeef niet gelijk goed schoonmaakt wordt het een steeds lastiger schoon te maken ding
maandag 26 maart 2012 om 14:57
Ik zag laatst ook een ideetje om je eigeelmengsel (eigeel+mayo+zout+peper) in 3 delen te verdelen en dan mengen met:
1e deel:
tomatenketchup + hele kleine stukjes tomaat (zonder zaadjes)
2e deel:
mosterd + fijngehakte plakjes ham
3e deel:
fijngehakte peterselie en basilicum
Je hebt dan 3 kleuren eitjes, ziet er heel leuk uit!
1e deel:
tomatenketchup + hele kleine stukjes tomaat (zonder zaadjes)
2e deel:
mosterd + fijngehakte plakjes ham
3e deel:
fijngehakte peterselie en basilicum
Je hebt dan 3 kleuren eitjes, ziet er heel leuk uit!
vrijdag 6 april 2012 om 08:11