Gezond de dag door
zondag 18 augustus 2013 om 16:11
Ik ben op zoek naar advies...
Ik wil mijn eetpatroon aanpassen zodat ik 's avonds niet steeds heel veel trek heb en me te buiten ga aan allerlei ongezond voedsel. Ik haal nu niets lekkers meer in huis, dat werkt erg goed (want ik kan tot slot dan niks eten) maar ik blijf ontzettend trek houden en moet mezelf echt inhouden om niet alsnog alle kasten en de vriezer open te trekken. Onderdeel van een oud patroon of eet ik echt te weinig?
Kortom; hoe kan ik mijn eetpatroon zodanig veranderen dat ik daaraan echt genoeg heb?
Wat ik nu eet:
ontbijt: 1 bruine boterham, zoet beleg, sap
lunch: 3 bruine boterhammen, hartig beleg, yoghurtdrankje (ik varieer in soorten brood)
tussendoor: sultana oid of 1 stuk fruit
avondeten: normale portie, meestal zelfgekookt zonder zakjes en wisselend, op zich genoeg variatie (wel veel groene groente).
Ik drink verder voornamelijk water en thee
Om het makkelijk te maken ben ik een enorme kieskauwer; de lijst is lang o.a.; geen havermout, muesli, melk, olijven,ontbijtkoek, champignons,noten; en nog meer. (*schaam* -> vind ik het echt niet lekker of is dat iets wat in mn hoofd zit?)
Ik wil mijn eetpatroon aanpassen zodat ik 's avonds niet steeds heel veel trek heb en me te buiten ga aan allerlei ongezond voedsel. Ik haal nu niets lekkers meer in huis, dat werkt erg goed (want ik kan tot slot dan niks eten) maar ik blijf ontzettend trek houden en moet mezelf echt inhouden om niet alsnog alle kasten en de vriezer open te trekken. Onderdeel van een oud patroon of eet ik echt te weinig?
Kortom; hoe kan ik mijn eetpatroon zodanig veranderen dat ik daaraan echt genoeg heb?
Wat ik nu eet:
ontbijt: 1 bruine boterham, zoet beleg, sap
lunch: 3 bruine boterhammen, hartig beleg, yoghurtdrankje (ik varieer in soorten brood)
tussendoor: sultana oid of 1 stuk fruit
avondeten: normale portie, meestal zelfgekookt zonder zakjes en wisselend, op zich genoeg variatie (wel veel groene groente).
Ik drink verder voornamelijk water en thee
Om het makkelijk te maken ben ik een enorme kieskauwer; de lijst is lang o.a.; geen havermout, muesli, melk, olijven,ontbijtkoek, champignons,noten; en nog meer. (*schaam* -> vind ik het echt niet lekker of is dat iets wat in mn hoofd zit?)
zondag 18 augustus 2013 om 16:17
Ik begrijp wel dat je snaait naar ongezonde snacks, je eet erg weinig! Maar 1 boterham s ochtends? Dan zou ik om 10 uur al omvallen!
Probeer eens 3 normale maaltijden te eten en dan 2-3x een tussendoortje van ong 100kcal, zo heb je je eetlust iets meer in de hand en word je drang om ongezond te snacken waarschijnlijk kleiner!
Probeer eens 3 normale maaltijden te eten en dan 2-3x een tussendoortje van ong 100kcal, zo heb je je eetlust iets meer in de hand en word je drang om ongezond te snacken waarschijnlijk kleiner!
zondag 18 augustus 2013 om 16:19
zondag 18 augustus 2013 om 16:41
Ben je op dit moment streng aan het lijnen? Of ben je gewoon goed op gewicht.
Want als je niet hoeft af te vallen kun je toch gewoon later op de avond nog een tussendoortje nemen? Ik bewaar zelf het toetje altijd voor later omdat ik anders zin in snaaien krijg.
Neem een kwarkje met een stuk fruit of een beschuitje of wat rauwkost met een smeerkaasje een paar uur na het eten, dat helpt tegen de trek in chips.
Want als je niet hoeft af te vallen kun je toch gewoon later op de avond nog een tussendoortje nemen? Ik bewaar zelf het toetje altijd voor later omdat ik anders zin in snaaien krijg.
Neem een kwarkje met een stuk fruit of een beschuitje of wat rauwkost met een smeerkaasje een paar uur na het eten, dat helpt tegen de trek in chips.
zondag 18 augustus 2013 om 16:56
Thanx allen.
Ik ben wel wat te zwaar, dus wil er zeker wat kilo's af. Dus liever niet dat extra tussendoortje in de avond. Hoewel een toetje bewaren voor wat later op de avond misschien wel een goed idee is (yoghurt ofzo).
's ochtends extra eten. Ik kan het eens proberen. Hou het al jarenlang bij die ene boterham
Ik ben wel wat te zwaar, dus wil er zeker wat kilo's af. Dus liever niet dat extra tussendoortje in de avond. Hoewel een toetje bewaren voor wat later op de avond misschien wel een goed idee is (yoghurt ofzo).
's ochtends extra eten. Ik kan het eens proberen. Hou het al jarenlang bij die ene boterham
zondag 18 augustus 2013 om 17:28
Of je te weinig/veel eet is ook afhankelijk van je activiteitenlevel overdag en je lengte. Op zich is het niet per definitie te weinig. Dat je 's avonds gaat lopen zoeken is denk ik gewoonte. Ik herken dat wel. Daar moet je dus even doorheen. Waarom neem je 's avonds niet eerst een verantwoorde snack? Fruit bijvoorbeeld. In je huidige schema zit sowieso te weinig fruit. En kies dan bijvoorbeeld voor druiven ofzo. Daar zitten weinig calorieën in en het eet lekker weg. En zoek de eerste tijd even wat afleiding om 's avonds niet aan snacken te hoeven denken.
zondag 18 augustus 2013 om 18:32
@ TO; ik zou niet zomaar de adviezen om meer te gaan eten over nemen. De behoefte qua calorie inname verschilt per persoon en is van vele factoren afhankelijk. Via de eetmeter op Voedingscentrum.nl kun je je maaltijden van een dag invullen en zo kijken hoeveel calorieen je binnen krijgt. Vervolgens kun je elders op internet wel weer terugvinden of dit voldoende is t.o.v. jouw lengte, leefstijl en doel (aankomen/afvallen/op gewicht blijven).
zondag 18 augustus 2013 om 18:46
Eet bij elke maaltijd flink veel groente/ rauwkost/ of fruit en eet geen sultana maar bv tomaatjes/ eitje/ fruit als snack. Als je suiker eet krijg je misschien meer trek in nog meer suiker. Fruit heeft ook suiker, maar doordat er verder nog vitamines etc inzitten verwerkt dat anders. Wat voor sap drink je smorgens?
zondag 18 augustus 2013 om 18:52
quote:Bosbes81 schreef op 18 augustus 2013 @ 18:46:
Eet bij elke maaltijd flink veel groente/ rauwkost/ of fruit en eet geen sultana maar bv tomaatjes/ eitje/ fruit als snack. Als je suiker eet krijg je misschien meer trek in nog meer suiker. Fruit heeft ook suiker, maar doordat er verder nog vitamines etc inzitten verwerkt dat anders. Wat voor sap drink je smorgens?
Dat is wel een goede ja.
Ik drink s ochtends sinaasappelsap. Soms vers, meestal uit een pak. Ook te zoet misschien?
Qua beweging; best wat - daarom denk ik ook wel dat ik te weinig eet. 3x per week sporten. En op werk loop ik vrij veel (kan per dag nogal eens wisselen).
Dat is wel een goede ja.
Ik drink s ochtends sinaasappelsap. Soms vers, meestal uit een pak. Ook te zoet misschien?
Qua beweging; best wat - daarom denk ik ook wel dat ik te weinig eet. 3x per week sporten. En op werk loop ik vrij veel (kan per dag nogal eens wisselen).
zondag 18 augustus 2013 om 18:54
quote:Carenza schreef op 18 augustus 2013 @ 18:48:
Havermout als ontbijt is echt een hele goeie! Kan je genoeg fruit doorheen doen ook, ik breng hem op smaak met anijsblokjes (2).
Behalve fruit ook walnoten uit de vijzel, honing, kaneel. Met 1 boterham kom je de ochtend toch niet door?Ik gruwel van havermout, maar misschien is het met anijsblokjes nog wel een idee. Doe je dan daarnaast ook nog een boterham eten of in plaats van?
Havermout als ontbijt is echt een hele goeie! Kan je genoeg fruit doorheen doen ook, ik breng hem op smaak met anijsblokjes (2).
Behalve fruit ook walnoten uit de vijzel, honing, kaneel. Met 1 boterham kom je de ochtend toch niet door?Ik gruwel van havermout, maar misschien is het met anijsblokjes nog wel een idee. Doe je dan daarnaast ook nog een boterham eten of in plaats van?
zondag 18 augustus 2013 om 19:07
In plaats van, maar als je het niet lekker vind, dan zou ik het niet doen. Ik vind het zelf echt super lekker.
Ik vind dat eten (of dat nou ontbijt, lunch of avondeten is) ook gewoon een beetje lekker moet zijn. Daarmee bedoel ik niet ongezond natuurlijk
Als ik 2 maaltijden op een dag (liever nog 3, maar vaak kost lekker wel extra tijd en daar heb ik niet altijd zin in), dan heb ik de hele dag minder trek; zowel lekkere trek als gewone trek.
Ik vind dat eten (of dat nou ontbijt, lunch of avondeten is) ook gewoon een beetje lekker moet zijn. Daarmee bedoel ik niet ongezond natuurlijk
Als ik 2 maaltijden op een dag (liever nog 3, maar vaak kost lekker wel extra tijd en daar heb ik niet altijd zin in), dan heb ik de hele dag minder trek; zowel lekkere trek als gewone trek.
zondag 18 augustus 2013 om 19:38
Als je het zelf perst is het beter in elk geval. Uit een pak is er al veel vitamine verloren gegaan en om het houdbaar te maken word er mee gevogelt. Over appelsap heb je een aflevering bij keuringsdienst. Is vergelijkbaar met wat ze met sinasappels doen. Het is bewerkt, de suikers zijn over, de voedingswaarde drastisch gedaald. Sommige mensen krijgen van suiker, meer trek in suiker. Ik heb dat ook. Eet bijna altijd gezond, maar gisteren ijs gegeten en later die dag koekjes. Nu had ik vandaag de hele tijd trek in zoet! In snaaien en ik bleef een beetje zoekende. Over de havermout, ik voer het mijn kinderen. De een lust het ook niet, tenminste ze vind de supstantie niet lekker. Nu gooi ik het in de blender. Ik zet het in de avond klaar. Water in de ochtend koken, erop gieten, even laten wellen. Fruit of bladgroente erbij en blender aan. Kun je zo zonder proeven achterover gieten! Je zit uren vol en je bent snel klaar! Voor volwassenen is het geloof 50 gram? Kun je even nazoeken. Is dat een optie?
dinsdag 20 augustus 2013 om 18:39
quote:lilalinda schreef op 19 augustus 2013 @ 09:55:
bereken eerst je BMR even (Google maar, zijn handige rekenmodules voor online), dan weet je hoeveel calorien je nodig hebt en met hoeveel je af zult vallen.
Thanx. Dan zou ik zo'n 2100 kcal nodig hebben.
Ga het de komende dagen even bijhouden wat ik nu binnenkrijg.
Ik bedacht me nog; kan je brinta vergelijken met havermout? Dat at ik vroeger als kind wel graag in tegenstelling tot havermout.
bereken eerst je BMR even (Google maar, zijn handige rekenmodules voor online), dan weet je hoeveel calorien je nodig hebt en met hoeveel je af zult vallen.
Thanx. Dan zou ik zo'n 2100 kcal nodig hebben.
Ga het de komende dagen even bijhouden wat ik nu binnenkrijg.
Ik bedacht me nog; kan je brinta vergelijken met havermout? Dat at ik vroeger als kind wel graag in tegenstelling tot havermout.
dinsdag 20 augustus 2013 om 19:41
Ik at ook altijd als ontbijt een boterham, laatste tijd ik ik magere yoghurt met een schep kellogs cornflakes, gewone naturel. Cornflakes is niet echt de beste keus, maar bij mij moet je niet aankomen met havermout, bah.
Maar met dit ontbijt kom ik de ochtend een stuk beter door dan met 1 boterham.
Verder lijkt mijn eetlijstje veel op die van jou, overdag eet ik vaak fruit als tussendoor en soms een sultana. S avonds krijg ik altijd zin in iets zoets en meestal daana in iets zouts! maar het niet in huis hebben werkt nog het best!
Maar met dit ontbijt kom ik de ochtend een stuk beter door dan met 1 boterham.
Verder lijkt mijn eetlijstje veel op die van jou, overdag eet ik vaak fruit als tussendoor en soms een sultana. S avonds krijg ik altijd zin in iets zoets en meestal daana in iets zouts! maar het niet in huis hebben werkt nog het best!