Gezonder en bewuster leven en eten

13-06-2009 12:44 13 berichten
N.a.v. het topic over vegetarisch worden/zijn heb ik bedacht dat ik inderdaad ook wel eens gezonder en bewuster wil gaan leven. Omdat vlees hier nog wel op tafel zal komen vind ik het niet zo gepast om daar mee te schrijven dus open ik zelf maar een topic.



Ik wil dus gezonder en bewuster gaan eten en leven omdat veel toevoegingen in eten me tegen gaan staan. Ik ben geen wereldverbeteraar maar als ik programma's kijk zoals bij Llink en Keuringsdienst van Waarde word ik toch wel eens onpasselijk.

Het gaat mij niet om alles waar toevoegingen e.d. in zitten uit te bannen, maar er wel bewuster mee om te gaan.

Voor mij betekent dit dat ik voortaan mijn vlees haal bij de vleesboerderij, mijn groenten, fruit en eieren bij de zorgboerderij. Kaas bij de kaassboerderij. Vaker vis of vegetarisch eet. (Kranten bij de school afgeef en flessen in de glasbak gooi, maar dat valt niet onder eten).

Wie doet dit ook of wil hiermee aan de slag. Dan kunnen we tips en recepten uitwisselen en elkaar motiveren.
Top! Ik probeer eigenlijk al een aantal jaren meer te letten op waar mijn voedsel vandaan komt en wat er in zit. 't is echt niet zo dat er alleen maar linksdraaiende tofu happen op tafel komen hier hoor, maar we eten weinig vlees (1 a 2 keer per week max) en als we het eten proberen we het biologisch te doen.



Brood haal ik (tja echte yup vrees ik) bij de biologische bakker om de hoek, of ik bak zelf wat (in het weekend, en doe ik sinds kort) vanmiddag ben ik in de buurt hier naar een molen gefietst, die hebben een winkeltje waar ze allerlei zelfgemalen meel verkopen en ook zelfgemaakte broodmixen. Alles biologisch en (vrijwel) zonder e-nummers.



Ook melk en eieren biologisch hier en veel van de groente, maar niet alles. Verder probeer ik ook om zaken zo veel mogelijk lokaal te houden. Rivierkreeftjes uit China of Vietnam zal ik dus niet zo gauw op tafel zetten.



We eten heel veel fruit en groente hier, de schaal wordt 3 keer per week aangevuld. Maar ben niet roomser dan de paus dus er komt ook wel eens iets "fouts" op tafel, of als we weg zijn of zo. Maar ik moet zeggen dat dat dan 9 van de 10 keer niet zo lekker valt (is mijn lijf niet meer zo aan gewend) laatst wilde ik onderweg even wat eten en schrok toen toch wel van mijn eigen kritische houding: te vet, te zout, niet genoeg groente etc. Ik heb toen maar een appel gekocht en gewacht tot ik thuis was... oooops
Hai Sartan, leuk je reactie en je begrijpt volgens mij helemaal wat ik bedoel.

Ik heb vandaag wel potjes gebruikt (pepperoni) en als ik dan erop kijk wat er allemaal inzit. Dus ik ga eens kijken voor weckpotten en zelf pepperoni maken. De pizza had ik wel helemaal zelf gemaakt. Wij hebben hier in de buurt ook een molen dus daar zal ik voortaan eens mijn meel gaan halen .Goeie tip. Zelf de koekjes gebakken i.p.v. de wekelijkse koeken van de bakker.

En inderdaad, roomser als de paus wil ik niet zijn, dus ik ga natuurlijk ook voor gemak. Maar een hoop artikelen kun je biologisch en/of zonder toevoegingen krijgen.

Trouwens, het zo lokaal mogelijk houden vind ik ook een goede tip.
Alle reacties Link kopieren
Bij vis kijken of er een MSC keurmerk "op" zit/of komt van duurzame visvangst.



Quote;

Duurzame visvangst van groot belang

In 1996 heeft Unilever samen met het Wereld Natuur Fonds de Marine Stewardship Council (MSC) opgericht met als doel een wereldwijde standaard te ontwikkelen voor duurzame visvangst. Visproducten waarin vis is verwerkt die duurzaam is gevangen kunnen op basis van deze standaard in aanmerking komen voor het MSC-logo. Dit logo maakt het voor de consument gemakkelijker om te kunnen kiezen voor duurzaam gevangen vis.



Heel vreemd is dat ik van de week door een kortingsbon van Iglo (Unilever) iets nieuws probeerde, zalmsticks en daar dus geen logo op stond. Dus dat zal ik niet meer halen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Hey MV goede toevoeging van het vis keurmerk, let ik ook altijd op!



Ik denk ook dat hoe meer mensen op dit soort dingen letten (en dan bijvoorbeeld de zalmsticks die je als voorbeeld gebruikt laten liggen) hoe meer fabrikanten gedwongen worden wél op te letten met wat ze in hun producten stoppen.



Meer tips altijd welkom!
Hé, dat is ook een goede. Gelijk de site over duurzame visvangst opgezocht. Interessant..
Haha Sartan, dat was tegelijk. Goh, heb jij dat nu ook dat hoe meer je je erin verdiept je je er steeds meer mee bezig gaat houden?

Ik zit nog te twijfelen tussen de groententas of gewoon bij de boer. Denk dat ik gewoon bij de boer groenten en fruit ga halen, of iemand moet me overtuigen dat de groententas beter is. Milieu en gezondheids technisch dan.
Alle reacties Link kopieren
goed topic!

Ben al enkele jaren bezig met voedingsleer en vind dit dus razend interessant. Veel dingen die bij de supermarkt te koop zijn in potjes en pakjes kun je gewoon zelf maken.

Wel wil ik even opmerken dat sómmige E-nummers bij de wet verplicht zijn, dan gaat het om stoffen die voorkomen dat er schadelijke omzettingen in een product plaatsvinden. Zo is sulfiet bijvoorbeeld verplicht in wijn en vlees.

Waar je vooral voor moet oppassen zijn de E-nummers 621 en nog een aantal daaropvolgende nummers. Het gaat om smaakversterkers, oftewel glutamaat, ook omschreven als MSG of Ve-tsin, deze kunnen gezondheidsklachten geven als hoofdpijn en migraine. Dit zit vooral in pakjes, zakjes, kant-en-klaar voedsel, chips enz.

Wat mij laatst opviel, door tijdgebrek dacht ik ach ik neem eens een kant-en-klaar nasi-babi pangang gerecht. Toen ik het etiket later las zag ik dat daar 7 gram zout in zat, terwijl de maximaal aanbevolen dagdosering 6 gram is! Ook het vetgehalte was erg hoog. Dus toch volgende keer liever zelf nasi maken. Ben ook tegen gebruik van kant-en-klaarmaaltijden maar ik dacht ach voor een keertje....maar dan moet je dus de dag erna wel meteen een extra gezond dagje gaan houden haha.



Het lokaal halen van je voeding is trouwens vanuit de chinese voedingsleer ook sterk aanbevolen omdat de voeding die in je eigen klimaat groeit ook voor jou gestel het beste is. Zo kan een sinaasappel uit verweggistan energetisch een te afkoelende werking hebben op je spijsvertering. Een sinaasappel zo dicht mogelijk uit je eigen omgeving is het beste. Dus als je moet kiezen tussen iets uit Spanje of uit Turkije kan je die uit Spanje beter kiezen. Het beste is voeding uit eigen land, of woonomgeving.
Hey prada dat was inderdaad een "simultaanpost"



Een groententas heb ik wel eens over nagedacht maar ik ben bang dat ik dan sommige weken van alles weg moet gooien, en dat past ook niet echt in mijn ideaalplaatje zeg maar.



Ik zit wel in de luxepositie dat we midden in het centrum van een stad wonen en onze boodschappen om de hoek kunnen doen. Vaak beslissen we dus ook op het laatste moment nog wat we gaat eten en kopen dat dan.



Ik merk inderdaad dat ik de laatste jaren inderdaad steeds kritischer word, het begon voor mij met de vraag waar al die e-nummers voor staan en waar nou al die kleur en smaakstoeffen voor nodig zijn, en het besef over hoeveel van die stoffen overal in zitten.
@Sartan, ik denk dat ik ook gewoon groente en fruit haal. Dan hoef ik waarschijnlijk niets weg te gooien omdat je maar net trek moet hebben in de groenten die erin zitten.



@Vinobianco, leuk een voedingsdeskundige in ons midden. Met allemaal nuttige weetjes en tips. Goed zeg.

Vlees wil ik minderen en drank waaronder dus ook wijn heb ik zes weken geleden afgezworen. Dronk gemiddeld een fles wijn per avond, soms meer. Had mezelf voorgenomen om tot 1 juli niets te drinken, maar ik voel me nu zo goed dat ik denk dat ik dat maar doorzet. Mede daardoor w.s. de hang naar gezonder bewuster leven.
@Sartan, ik denk dat ik ook gewoon groente en fruit haal. Dan hoef ik waarschijnlijk niets weg te gooien omdat je maar net trek moet hebben in de groenten die erin zitten.



@Vinobianco, leuk een voedingsdeskundige in ons midden. Met allemaal nuttige weetjes en tips. Goed zeg.

Vlees wil ik minderen en drank waaronder dus ook wijn heb ik zes weken geleden afgezworen. Dronk gemiddeld een fles wijn per avond, soms meer. Had mezelf voorgenomen om tot 1 juli niets te drinken, maar ik voel me nu zo goed dat ik denk dat ik dat maar doorzet. Mede daardoor w.s. de hang naar gezonder bewuster leven.
Alle reacties Link kopieren
Hey Pra,



Leuk topic!

Die tas waar je het over hebt, heb ik gehad. En in het begin was het heel leuk hoor, al die nieuwe groentes. Maar als je in 1 week 3 nieuwe groentes krijgt en recepten voor moet vinden, wordt het al snel minder. Ook vond ik dat er weinig variatie was. Ik zou dus lekker voor de groenteboer gaan.
Haiiii Ploes,



Nou dat is dus geregeld, ik ga voor de boer. Dan kan ik ook gewoon nemen waar ik trek in heb.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven