Gezonder eten?
vrijdag 16 maart 2012 om 11:42
Ik vroeg me af of hier mensen zijn, die mij kunnen vertellen hoe ik een gezondere eetstijl kan creeren?
Sinds 15 januari 2012 ben ik bezig met gezonder eten & 4/5 keer per week sporten. Wat doe ik zoal voor sport doordeweeks? 1x squashen, 1x steps & 2/3 x bodyshape. Ook laat ik na een bodyshape mijn spieren altijd rusten en doe ik dus nooit 2 dagen achter elkaar veel met mijn spieren.
Toch is er maar 1 cm van mijn lichaam af, heb ik echt nog geen strakker lichaam gekregen en totaal niet afgevallen (zelfs 1 kg aangekomen, al zijn dat vast mijn spieren). Hoe kan het dat je na 2 maanden nog vrijwel geen resultaat ziet? Duurt dat zo lang?
Een voorbeeld over wat ik eet/drink op een dag:
Ontbijt:
- 2 volkoren boterhammen, een met boter + kipfilet, ander met sandwichspread.
- Glas karnemelk
- Groene thee
Tussendoor:
- Gekookt eitje
Lunch:
- Een grote shake met yoghurt (200gr), karnemelk (200 gr), muesligranen en bevroren fruit (250 gr)
Tussendoor:
- Sinaasappel
Avondeten:
- Aardappelen, zalm & spruitjes (250 gr) (en ja, ik weet dat sommige mensen zeggen dat je geen koolhydraten moet eten 's avonds, maar ik eet toch zeker 5 dagen per week wel koolhydraten omdat ik anders het sporten echt niet trek)
Wie heeft er tips voor mij?
Sinds 15 januari 2012 ben ik bezig met gezonder eten & 4/5 keer per week sporten. Wat doe ik zoal voor sport doordeweeks? 1x squashen, 1x steps & 2/3 x bodyshape. Ook laat ik na een bodyshape mijn spieren altijd rusten en doe ik dus nooit 2 dagen achter elkaar veel met mijn spieren.
Toch is er maar 1 cm van mijn lichaam af, heb ik echt nog geen strakker lichaam gekregen en totaal niet afgevallen (zelfs 1 kg aangekomen, al zijn dat vast mijn spieren). Hoe kan het dat je na 2 maanden nog vrijwel geen resultaat ziet? Duurt dat zo lang?
Een voorbeeld over wat ik eet/drink op een dag:
Ontbijt:
- 2 volkoren boterhammen, een met boter + kipfilet, ander met sandwichspread.
- Glas karnemelk
- Groene thee
Tussendoor:
- Gekookt eitje
Lunch:
- Een grote shake met yoghurt (200gr), karnemelk (200 gr), muesligranen en bevroren fruit (250 gr)
Tussendoor:
- Sinaasappel
Avondeten:
- Aardappelen, zalm & spruitjes (250 gr) (en ja, ik weet dat sommige mensen zeggen dat je geen koolhydraten moet eten 's avonds, maar ik eet toch zeker 5 dagen per week wel koolhydraten omdat ik anders het sporten echt niet trek)
Wie heeft er tips voor mij?
vrijdag 16 maart 2012 om 14:21
Ik ben 176 en weeg nu 76 kg.
Boodschap van m'n dietiste: accepteer je figuur en gewicht.
Ik let nu eigenlijk vooral op dat ik niet aan kom.
Verder doe ik (als ik niet geblesseerd ben) pilates om het geheel wat meer in shape te krijgen.
Hoe is je vetpercentage gemeten? Weegschaal op de sportschool? Niet geloven want die dingen kloppen toch nooit.
Bereken het hier eens: http://www.runinfo.nl/vetpercentage.htm
Boodschap van m'n dietiste: accepteer je figuur en gewicht.
Ik let nu eigenlijk vooral op dat ik niet aan kom.
Verder doe ik (als ik niet geblesseerd ben) pilates om het geheel wat meer in shape te krijgen.
Hoe is je vetpercentage gemeten? Weegschaal op de sportschool? Niet geloven want die dingen kloppen toch nooit.
Bereken het hier eens: http://www.runinfo.nl/vetpercentage.htm
vrijdag 16 maart 2012 om 14:21
Alle lesmills lessen zijn voornamelijk cardio.
Bodyshape en Bodypump wel meer kracht.
Toch is het niet te vergelijken met echt 'in de ijzers hangen'. Ik zou 1 les shape vervangen door drie kwartier stevige krachttraining, vraag de instructeur om een schema. Daarnaast zou je na je andere lessen ook nog een kwartier KT kunnen doen. Dus maandag de benen en woensdag de armen en zaterdag een hele KT bijvoorbeeld.
Maar ik heb er qua schema's ed niet superveel verstand van, dus of dit echt handig is kun je beter even op je sportschool vragen.
Bodyshape en Bodypump wel meer kracht.
Toch is het niet te vergelijken met echt 'in de ijzers hangen'. Ik zou 1 les shape vervangen door drie kwartier stevige krachttraining, vraag de instructeur om een schema. Daarnaast zou je na je andere lessen ook nog een kwartier KT kunnen doen. Dus maandag de benen en woensdag de armen en zaterdag een hele KT bijvoorbeeld.
Maar ik heb er qua schema's ed niet superveel verstand van, dus of dit echt handig is kun je beter even op je sportschool vragen.
vrijdag 16 maart 2012 om 14:24
Ik zou echt niet meer uit je menu schrappen,halfvolle en magere producten eten in plaats van volle en light (teveel vet en suikers,maar zeker niet alle vetten en koolhydraten weglaten, vandaar dus mager en halfvol,volle misschien in het weekend?,krijg je nog genoeg vetten en suikers binnen),zoals b.v. wel boter op je brood blijven smeeren en dat niet weglaten en salade.Ik heb niet alles gelezen,maar misschien is een dietiste een tip voor je?Kijk maar wat voor jou het beste is.Zorg in ieder geval ervoor dat jij je lijf niet tekort doet vooral omdat je zoveel sport.Succes met alles!
vrijdag 16 maart 2012 om 14:41
quote:Maja82 schreef op 16 maart 2012 @ 14:28:
Waar zien mensen trouwens 'volle' producten in het lijstje van TO staan? Heel raar.Haha ik weet het ook niet Ik drink biologische karnemelk van Arla. Geen idee of deze halfvol/vol is, maar ik vind hem erg lekker en gezond. Verder eet ik magere yoghurt of magere/halfvolle kwark.
Waar zien mensen trouwens 'volle' producten in het lijstje van TO staan? Heel raar.Haha ik weet het ook niet Ik drink biologische karnemelk van Arla. Geen idee of deze halfvol/vol is, maar ik vind hem erg lekker en gezond. Verder eet ik magere yoghurt of magere/halfvolle kwark.
vrijdag 16 maart 2012 om 16:34
quote:gemini2011 schreef op 16 maart 2012 @ 12:56:
Ik heb het vermoeden dat Plein altijd veel te weinig heeft gegeten. Als je dan meer gaat eten, of dat nou gezond of ongezond is, val je af.
Integendeel : ik weeg al jaren te veel (rond de 87 kilo) voor mijn lengte (1.74).
Meestal eet ik met mijn man zo'n pak van Knorr voor 2 - 3 personen.Ondanks dat ik dan iets minder vlees en/of groente gebruik, scheppen we 2x op.Dan blijf je te veel eten.
Met zo'n broodje vlees/ham/kaas + salade of soep krijg ik minder calorien binnen ,dan met die pakken.
Ik schreef ook dat dit voor mij werkte.Het zal niet voor iedereen de oplossing zijn.
Ik heb het vermoeden dat Plein altijd veel te weinig heeft gegeten. Als je dan meer gaat eten, of dat nou gezond of ongezond is, val je af.
Integendeel : ik weeg al jaren te veel (rond de 87 kilo) voor mijn lengte (1.74).
Meestal eet ik met mijn man zo'n pak van Knorr voor 2 - 3 personen.Ondanks dat ik dan iets minder vlees en/of groente gebruik, scheppen we 2x op.Dan blijf je te veel eten.
Met zo'n broodje vlees/ham/kaas + salade of soep krijg ik minder calorien binnen ,dan met die pakken.
Ik schreef ook dat dit voor mij werkte.Het zal niet voor iedereen de oplossing zijn.
vrijdag 16 maart 2012 om 18:38
het ziet er wel gezond uit zo op het 1e oog (ondanks dat het brood(producten) aan de lage kant lijkt), maar je moet juist koolhydraten nemen na het sporten om je spieren weer te laten herstellen, anders ga je spieren afbreken en zal je minder snel vet verbranden waardoor je dus minder zal afvallen. Als richtlijn geldt 60 gram kh per uur. Als je een half uurtje iets doet, hoeft het niet maar bij 45 min of langer wel. Je kan dan bijv brood nemen of iets van een koek oid.
Op voedingscentrum heb je een lijstje met hoeveelheden van elke productgroep die je per dag moet binnenkrijgen, op basis hiervan kan je een dagmenu voor jezelf maken, hier werken dietisten ook mee.
Op voedingscentrum heb je een lijstje met hoeveelheden van elke productgroep die je per dag moet binnenkrijgen, op basis hiervan kan je een dagmenu voor jezelf maken, hier werken dietisten ook mee.
vrijdag 16 maart 2012 om 18:43
ohja ik kan me voorstellen dat je juist niet wilt eten na het sporten, want dan is het sporten voor niets geweest... laat je hierdoor niet ontmoedigen. Want waarom eten al die topsporters zoveel..? Ik heb een tijdje gewerkt als dietist en veel mensen liepen hier tegenaan, maar als eenmaal die knop omwas, ging het afvallen heel goed! Ik ben er al een tijdje uit, dus kan je niet echt advies geven maar sowieso wel goed om contact op te nemen met een dietist, die kan je wel gericht advies geven.
zaterdag 17 maart 2012 om 12:14
quote:gemini2011 schreef op 16 maart 2012 @ 14:31:
Er is bovendien ook helemaal niks mis met volle producten. Maar dat is een andere discussie...
Dat is ook niet wat ik probeerde te zeggen.Je hebt natuurlijk ook mensen die veel volle producten of lightproducten nemen.Moeten ze
natuurlijk zelf weten.Ik ben dan meer van het varieren,zoals de ene keer vol,dan weer halfvol en dan mager.Zo doe ik het namelijk:
Ik eet mager en halfvol in plaats van vol,zo nu en dan ook vol (in het weekend).Zo eet ik zelf iedere dag 30+ kaas en slankie 20+,drink halfvolle melk,magere of halfvolle yoghurt,wel boter op mijn brood (geen roomboter) en ook olijfolie in mijn salade.En door mijn avondeten krijg ik ook genoeg vetten en alle andere voedingstoffen binnen.Als ik alle ga vervangen voor volle producten dan kom ik aan.
Dus in mijn geval is het dan ook niet nodig om alleen maar volle
producten te eten.En verder ook normaalgewicht en geen ondergewicht.Lightproducten eet ik ook weinig (i.v.m. veel suikers).
In het weekend neem ik natuurlijk ook iets lekkers.Ik wil namelijk ook af en toe genieten,heerlijk!Verder veel groente,fruit en volkorenproducten.
Er is bovendien ook helemaal niks mis met volle producten. Maar dat is een andere discussie...
Dat is ook niet wat ik probeerde te zeggen.Je hebt natuurlijk ook mensen die veel volle producten of lightproducten nemen.Moeten ze
natuurlijk zelf weten.Ik ben dan meer van het varieren,zoals de ene keer vol,dan weer halfvol en dan mager.Zo doe ik het namelijk:
Ik eet mager en halfvol in plaats van vol,zo nu en dan ook vol (in het weekend).Zo eet ik zelf iedere dag 30+ kaas en slankie 20+,drink halfvolle melk,magere of halfvolle yoghurt,wel boter op mijn brood (geen roomboter) en ook olijfolie in mijn salade.En door mijn avondeten krijg ik ook genoeg vetten en alle andere voedingstoffen binnen.Als ik alle ga vervangen voor volle producten dan kom ik aan.
Dus in mijn geval is het dan ook niet nodig om alleen maar volle
producten te eten.En verder ook normaalgewicht en geen ondergewicht.Lightproducten eet ik ook weinig (i.v.m. veel suikers).
In het weekend neem ik natuurlijk ook iets lekkers.Ik wil namelijk ook af en toe genieten,heerlijk!Verder veel groente,fruit en volkorenproducten.
zaterdag 17 maart 2012 om 12:16
quote:Kokmeeuw schreef op 16 maart 2012 @ 14:41:
[...]
Haha ik weet het ook niet Ik drink biologische karnemelk van Arla. Geen idee of deze halfvol/vol is, maar ik vind hem erg lekker en gezond. Verder eet ik magere yoghurt of magere/halfvolle kwark.
Kokmeeuw,kijk maar naar mijn posting van 12:14.Is ook niet als
aanval bedoeld,zie mijn smilie! Dit is de manier waarop ik het doe.
Bij anderen werkt het misschien anders.
[...]
Haha ik weet het ook niet Ik drink biologische karnemelk van Arla. Geen idee of deze halfvol/vol is, maar ik vind hem erg lekker en gezond. Verder eet ik magere yoghurt of magere/halfvolle kwark.
Kokmeeuw,kijk maar naar mijn posting van 12:14.Is ook niet als
aanval bedoeld,zie mijn smilie! Dit is de manier waarop ik het doe.
Bij anderen werkt het misschien anders.
zaterdag 17 maart 2012 om 20:00
Pilates lijkt van edn afstandje op yoga maar als je er mee bezig ben merk je vanzelf dat dat absoluut niet zo is. Het is veel mindef zweverig en echt gericht op balans en versterken van je core ( buik + rug) en ook de rest wel.
Als je 2 maanden 2x per week gaat zie je echt veel verschil en merk jehet ook goed in je dagelijkse dingen. Ik vind het super. Dingen als body balance, yoga of nog erger mediteren is echt niets voor mij.
Als je 2 maanden 2x per week gaat zie je echt veel verschil en merk jehet ook goed in je dagelijkse dingen. Ik vind het super. Dingen als body balance, yoga of nog erger mediteren is echt niets voor mij.
zaterdag 17 maart 2012 om 23:32
dinsdag 20 maart 2012 om 11:27
Ik heb mijn dag iets omgegooid, op aanraden van jullie!
Ontbijt:
- 250ml kwark + fruit + lijnzaad (mengen met staafmixer)
- 1 boterham met sandwichspread
Tussendoor:
- Een kracker met boter + kipfilet
Lunch:
- 3 Boterhammen met boter + kipfilet, hutenkase en magere ham
Tussendoor:
- Gekookt eitje
- Glas karnemelk
Avondeten:
- Wat lekker + redelijk gezond is. Dat was deze avond zilvervliesrijst met gewokte groenten & stukjes witvis erin
Tussendoor:
- Kiwi
Vinden jullie het al verbeterd?
Ontbijt:
- 250ml kwark + fruit + lijnzaad (mengen met staafmixer)
- 1 boterham met sandwichspread
Tussendoor:
- Een kracker met boter + kipfilet
Lunch:
- 3 Boterhammen met boter + kipfilet, hutenkase en magere ham
Tussendoor:
- Gekookt eitje
- Glas karnemelk
Avondeten:
- Wat lekker + redelijk gezond is. Dat was deze avond zilvervliesrijst met gewokte groenten & stukjes witvis erin
Tussendoor:
- Kiwi
Vinden jullie het al verbeterd?