Groente combinaties pureersoep voor kind

21-02-2021 10:12 43 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Eerder heb ik een topic geopend over mijn slecht etende peuter.

Door medicatie heeft hij vrijwel geen hongerprikkel. Ook heeft hij een ontwikkelings achterstand en communiceert moeilijk, er is geen onderhandeling oid met hem mogelijk.

Nu heb ik ontdekt dat het eten van heel glad gepureerd eten wel lukt. Op tijd, want de diëtiste dreigde met sondevoeding.

Ik heb laatst een grote pan wortel/ zoete aardappel/spinazie soep met kokosmelk gemaakt. En gisteren tomaat/pompoen/courgettesoep.

Hebben jullie lekkere combi's voor pureersoep? Het is voor een klein jochie, dus het mag niet pittig zijn.
De enige andere eis: er mag geen zuivel in, op kokosmelk na. Dit heeft te maken met inname medicatie tijdens het eten.
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet alles gelezen dus misschien staan de combi’s hier al.

Wortel / tomaat
Pastinaak wortel vind ik erg lekker
Pompoensoep evt aangevuld met zoete aardappel en/ of wortel
Broccoli / bloemkool
Bloemkool & courgette
Erwtensoep
Linzensoep ( recept van hello fresh is lekker, wel wat pittig maar kan je minder kruiden indoen, is te vinden op de site)

Je kan ook verse groenten toevoegen aan de smoothies. Spinazie en bv biet ofzo ( maximaal 1/3 groenten anders proef je het )
boontje89 schreef:
21-02-2021 12:05
Wij doen ook weleens pijnboompitjes of cashew noten met wat olie vijzelen of heel fijn in de keukenmachine. Geeft net een lekker extra beetje smaak aan bijvoorbeeld courgettesoep. Als je het daarna door een roerzeef haalt zit er ook geen fijn gruis meer in. Ook lekker met pistache/spinazie bijvoorbeeld.
Eens, hele goeie tip van die noten.
Alle reacties Link kopieren
Prei stoven in olie, daarna water en bouillon erbij een een aardappel in stukjes, doorkoken en de staafmixer erin.

Ook favoriet hier:
Ui/ Wortel / gember / paprika, eventueel met kokosmelk.

Ui, pompoen, bouillon door de staafmixer

Ui, broccoli, courgette, aardappel

Ui, knoflook, paprika, wortel

Ui, rode linzen, blikje tomatenpuree en zak soepgroente

Ui, knolselderij

Ui, pastinaak lekker met tijm

Ik stoof altijd alle groentes eerst in olie of boter en daarna pas koken dan komen de smaken beter tot zijn recht.
Alle reacties Link kopieren
Ik lees ook een paar keer pastinaak. Dat heb ik lang niet gegeten!

Voor nu heb ik nog tomaten, broccoli, courgette en pompoen liggen. En aardappels.
Beetje kruiden zoals kerrie erbij lijkt mij lekker.
Peuter geeft niet aan of hij het wel of niet lekker vindt dus ik kan niet echt uitvinden welke smaken hij het lekkerst vindt, hij ondergaat het eten/ drinken echt.
Over chocola is hij wel enthousiast, maar smoothies met banaan- cacao zijn toch anders.
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren
boontje89 schreef:
21-02-2021 12:05
Wat fijn dat je kindje er weer wat van opknapt!!

Wij doen ook weleens pijnboompitjes of cashew noten met wat olie vijzelen of heel fijn in de keukenmachine. Geeft net een lekker extra beetje smaak aan bijvoorbeeld courgettesoep. Als je het daarna door een roerzeef haalt zit er ook geen fijn gruis meer in. Ook lekker met pistache/spinazie bijvoorbeeld.
Noten erin is slim!! Beetje extra calorieën kan ook geen kwaad.
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren
Misschien zijn potjes babyvoeding, eventueel aangelengd met havermelk, een idee voor de afwisseling of voor het gemak?
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
Alle reacties Link kopieren
zilverelfje schreef:
21-02-2021 14:57
Misschien zijn potjes babyvoeding, eventueel aangelengd met havermelk, een idee voor de afwisseling of voor het gemak?

Voor het gemak zeker een idee!
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren
Een paar favorieten hier:
- broccoli met kokosmelk en koriander en wat limoen of citroen
- courgette met basilicum of munt
- rode linzen met wortel en komijn
- pompoen met gember
- bloemkool met spinazie en champignons
- pastinaak en prei met mosterd
Alle reacties Link kopieren
courgette/broccoli/ 2 kleine aardappels/kruidenblokje
20 min. laten koken.Veel verse bladpeterselie (niet laten meekoken) en dan mixen.
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
Woez schreef:
21-02-2021 12:55
Noten erin is slim!! Beetje extra calorieën kan ook geen kwaad.
Cashews kun je ook weken in water. Doen veel veganisten om bv. Kaasdip van te maken. Misschien dat dat met andere noten ook kan?


Knolselderijsoep is hier ook een grote favoriet of tomatensoep.
...
Alle reacties Link kopieren
Quaintrelle schreef:
21-02-2021 20:14
Cashews kun je ook weken in water. Doen veel veganisten om bv. Kaasdip van te maken. Misschien dat dat met andere noten ook kan?


Knolselderijsoep is hier ook een grote favoriet of tomatensoep.

Ik leer steeds meer! Cashewnoten van te voren weken dus :idee:

Knolselderij staat op mijn lijstje. Eet ik zelf ook wel graag door roerbak heen. Dus zo'n hele knol komt ook wel op.
She was brave and strong and broken, all at once.
Ik pureerde gewoon alles, ook als het niet zo ‘hoorde’.
Alle reacties Link kopieren
LīlyRose schreef:
21-02-2021 21:22
Ik pureerde gewoon alles, ook als het niet zo ‘hoorde’.

Hahaha ja kan ook! Ik probeer nog een beetje iets lekkers van te maken. Een boterham met smeerkaas uit de blender lijkt me niet echt heel lekker :P
She was brave and strong and broken, all at once.
Woez schreef:
22-02-2021 10:08
Hahaha ja kan ook! Ik probeer nog een beetje iets lekkers van te maken. Een boterham met smeerkaas uit de blender lijkt me niet echt heel lekker :P
Bedoelde soepen en sauzen ;) pastasaus gaat niet anders smaken als je alles pureert. Groentesoep of noedelsoep ook niet etc.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben geen diëtist, maar het lijkt me dat de soep wel calorierijk moet zijn, anders krijgt hij vooral veel water in zijn maag en weinig calorieën.
Terug on topic, pompoensoep vult wel goed, lijkt me, daar kun je makkelijk kokosmelk bij gooien. Ik snijd de pompoen in stukken (bestaat ook kant en klaar), grill ze in oven met olijfolie en kruiden (ras el hanout bijvoorbeeld). Dan doe ik ze in de pan, wat bouillon erbij, pureren en dan kokosmelk erbij.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
22-02-2021 13:27
Ik ben geen diëtist, maar het lijkt me dat de soep wel calorierijk moet zijn, anders krijgt hij vooral veel water in zijn maag en weinig calorieën.
Terug on topic, pompoensoep vult wel goed, lijkt me, daar kun je makkelijk kokosmelk bij gooien. Ik snijd de pompoen in stukken (bestaat ook kant en klaar), grill ze in oven met olijfolie en kruiden (ras el hanout bijvoorbeeld). Dan doe ik ze in de pan, wat bouillon erbij, pureren en dan kokosmelk erbij.

Op advies van de diëtiste (die is hier bij betrokken uiteraard) gaat er ook wat vet in. Afwisselend olijfolie, bak&braad, roomboter etc om alle mineralen binnen te krijgen.
Met calorieën zit het denk ik wel goed. We houden zoon zijn gewicht in de gaten.
She was brave and strong and broken, all at once.
Alle reacties Link kopieren
Woez schreef:
21-02-2021 21:00
Ik leer steeds meer! Cashewnoten van te voren weken dus :idee:

Knolselderij staat op mijn lijstje. Eet ik zelf ook wel graag door roerbak heen. Dus zo'n hele knol komt ook wel op.
Pompoen knolselderij puree, voor als het wat steviger mag weer, is ook erg lekker. Ik eet hem zelf graag met rode bieten.
Met de moed van de wanhoop en tegen beter weten in Blijf ik geloven, omdat dat wel moet
Woez schreef:
22-02-2021 14:16
Op advies van de diëtiste (die is hier bij betrokken uiteraard) gaat er ook wat vet in. Afwisselend olijfolie, bak&braad, roomboter etc om alle mineralen binnen te krijgen.
Met calorieën zit het denk ik wel goed. We houden zoon zijn gewicht in de gaten.

Altijd lekker om te beginnen met een gefruit uitje. De geur daarvan maakt al dat je zin in eten krijgt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven