Groentesnijder

26-06-2025 19:19 44 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Wie heeft er een groentesnijder en hoe bevalt dat?

Welke heb je en wat snij je er allemaal mee?
Wat snij je er niet mee? Wat kan wel en wat kan niet?
De realiteit haalt de werkelijkheid in
Ik heb een mandoline en gebruik die wanneer ik even dikke plakjes belangrijk vind, bijvoorbeeld bij komkommer op zoutzuur. Bij de meeste groente vind ik het juist fijn als het niet allemaal dezelfde dikte heeft, zodat het ook allemaal net wat andere structuur heeft. Allemaal dezelfde vierkantjes ui en paprika vind ik saai. Dus dan gebruik ik gewoon een snijplank met een mes.
Met de mandoline nog nooit in mijn vingers gesneden.
Een mandoline maakt dat groente snijden er zo bevredigend en ordelijk uitziet. Maar ze jagen mij angst aan, vingers, knokkels en nagels rats je zo mee. Mijn zoon heeft zo’n maliënkolder handschoen die je ook bij oesters openen kan gebruiken, nu aarzel ik of ik er niet toch een wil. Hoewel ik mooie en goede messen heb en prima snijtechniek.
Ik gebruik een mandoline ook inderdaad vooral om even dikke plakjes te maken. Verder snijd ik groenten met een santukomes. Dat vind ik echt heel veel fijner dan een klein mesje.
Tjezus, wat vals
Ik vind een mandoline een frustrerend klein opvangbakje hebben. Mooie gelijkmatige plakken wil ik bij groentelasagne oid. En dan wil ik plakken van de hele lengte aubergine. Maar dat lukt nooit. Enkel bloederige stukjes vinger met te korte stukjes courgette enzo.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
Ik heb zo'n snijder met een touwtje van bij action voor 2.99

Werkt als een tierelier, afspoelen en hup de kast in.
feow schreef:
26-06-2025 22:48
Ik vind een mandoline een frustrerend klein opvangbakje hebben. Mooie gelijkmatige plakken wil ik bij groentelasagne oid. En dan wil ik plakken van de hele lengte aubergine. Maar dat lukt nooit. Enkel bloederige stukjes vinger met te korte stukjes courgette enzo.
Kaasschaaf voor jonge kaas.
Met een mandoline snij je toch plakjes? De enige keer dat ik dat doe, is bij lasagne. Voor al het andere snij ik alles in blokjes. Dus dat is sneller als ik het gewoon zelf snij. Hakmolen vind ik niet prettig, behalve voor ui. Maar ook dan ben ik sneller als ik het zelf snij ipv dat hele ding te moeten pakken (ik heb zo’n elektrische). Alleen voor bij de friet pak ik die hakmolen, dan wordt de ui mooier gesneden en zitten de stukjes niet meer aan elkaar. Voor in de pan maakt dat niet uit, dat komt wel los bij het bakken. Maar voor op de friet wil ik het goed fijn gesneden hebben.
Ik heb wel zo’n ding voor ui, ideaal!

Afbeelding
OT: ja, er staat ergens een mandoline van de Tupperware stof te vangen. Ik gebruik ‘m niet omdat het zoveel plek in de vaatwasser in beslag neemt en het in elkaar zetten net zo lang duurt als even met een koksmes te snijden. Slierten en plakjes maak ik met kaasschaven/veiligheidsdunschiller.
mandoline > voor zomerse salades met flinterdunne plakjes venkel, komkommer, citroen of plakjes aardappel voor gratin

spiraal > voor sliertjes wortel, courgette, komkommer

Ik gebruik ze beide ongeveer gemiddeld 1x per maand
Ik zie er vanaf.

De kaasschaaf werkt prima voor komkommer en zo.
yasmijn schreef:
28-06-2025 13:55
Ik zie er vanaf.

De kaasschaaf werkt prima voor komkommer en zo.
En een kaasschaaf is nog gevaarlijk zat, weet ik toevallig uit ervaring. Ik lees het tenminste allemaal wel weer in Napraat :mrgreen:
'Denk nou niet: "Ik ben te min, mijn leven heeft geen zin."
Want de kerst-klok luidt ook voor zo'n ei als jij.'
(Herman Finkers)
Lady*Voldemort schreef:
28-06-2025 16:05
En een kaasschaaf is nog gevaarlijk zat, weet ik toevallig uit ervaring. Ik lees het tenminste allemaal wel weer in Napraat :mrgreen:
Ik kan nog helemaal mes en kaasschaaf gebruiken met die vermaledijde arm. 🫣🤣
Nou, we horen het wel als je vingertoppen eraf liggen :P
Ha! It is funny because the squirrel gets dead.
feow schreef:
26-06-2025 22:48
Ik gebruik geen bakje maar zet 'm op een snijplank.
Ik heb een keukenmachine, mandoline, een blokrasp, een microbladerasp, een spiraalsnijder (soort puntenslijper zeg maar) en een mes. Die laatste gebruik ik het meest, de mandoline vooral voor komkommersalade en dat soort werk en de microbladerasp voor de gember en dat soort spul. De rest gebruik ik amper.
MrsDuck schreef:
28-06-2025 16:39
Ik heb een keukenmachine, mandoline, een blokrasp, een microbladerasp, een spiraalsnijder (soort puntenslijper zeg maar) en een mes. Die laatste gebruik ik het meest, de mandoline vooral voor komkommersalade en dat soort werk en de microbladerasp voor de gember en dat soort spul. De rest gebruik ik amper.
Allemachtig. Waar laat je dat allemaal.
yasmijn schreef:
28-06-2025 16:41
Bij de kringloop :mrgreen:
Irregular_Choice schreef:
28-06-2025 19:00
Bij de kringloop :mrgreen:
:rofl:
yasmijn schreef:
28-06-2025 16:41
Wat ik zelden gebruik; in de kelder. De rest in de la.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven