Groot stuk vlees braden

09-11-2009 14:44 14 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ga koken voor een aantal mensen en naast een visgerecht wil ik ook een vleesgerecht op tafel zetten. Nou heb ik ooit eens op tv gezien dat men een soort ribstuk klaarmaakte, maar de slager zei dat dat alleen op de barbeque een succes wordt en dat een kilo ribstuk helemaal niet zoveel is.

Toen dacht ik aan een ossenhaas of rosbief in de oven en nu ben ik op zoek naar goede recepten. Het mag ook iets van kalfsvlees zijn o.i.d. Het gaat om ongeveer een kilo aan vlees.

Met googlen kom ik niet echt ver, dus ik hoop dat jullie nog een succesnummer in de kast hebben liggen.
Het is niet zo moeilijk, maar je moet zorgvuldig zijn en de tijd nemen. Als je vlees hebt wat dun en dik is, moet je het zo opbinden dat het overal dezelfde dikte heeft.

Dan rondom aanbraden, voor het kleurtje en dan het vlees de oven in. Niet te warm, op 80 graden ofzo. Vervolgens ieder half uur met je vleesthermometer kijken of het van binnen al warm genoeg is.

De crux zit hem dus in de vleesthermometer en het opbinden. Opbinden moet overigens niet strak, als het vlees net tegen elkaar aanzit is het goed.

Het is ook slim om elk half uur even het kookvocht over het vlees heen te scheppen.

Succes ermee!
Ik zou een grote lamsbout doen. In de oven met hele tenen knoflook, olijfolie en rozemarijntakjes. Heerlijk!
I`ve learned so much from my mistakes.. I`m thinking of making a few more.
Heb je al op de BBC site gekeken? De Two fat ladies wisten wel raad met groot gebraad ;)
Jaah, Lavie! Over de smaak heb ik het nog helemaal niet gehad. Maar wat je daar zegt, klinkt wel heerlijk!
Als je bijvoorbeeld varkensfiletrollade of een varkensfillet gebruikt:

Vlees aanbraden, zodat het rondom bruin in en dan in de oven, op 180 oC, 20 minuten per pond in de oven laten staan, af en toe bedruipen met het braadvet en 10 minuten onder folie buiten de oven laten rusten als het klaar is en voordat je het snijdt.

Van te voren kun je de rollade/filet inkerven en knoflooktenen in het vlees steken. Die worden ook gaar en zacht en geven een verrukkelijke smaak af.

Lekker als je kruidenboter gebruikt om te bedruipen. Die laat je smelten in de braadslede en dat giet je om de 5 minuten even over het vlees heen.

Ook rosbief is heel lekker maar moet korter in de oven, om het niet te gaar te laten worden, dat is zonde.

25 minuten voor 750 gram op 175 á 180 oC is voldoende.

Altijd het vlees laten rusten voor je het snijdt, dat maakt het snijden makkelijker en vlees moet altijd even 'bijkomen' als je het uit de oven haalt.
Beenhammetje uit de oven? Die zijn zelfs al voorgekruid te krijgen in de supermarkt.

Wat ik ook vaak doe is een hele kip braden. Je vult de binnenkant met zout, peper, gesneden knoflook, boter en verse kruiden (rozemarijn, tijm, wat je maar vers hebt staan) en eventueel stukjes citroen en chilipoeder. Ik doe er ook wel eens stukjes zongedroogde tomaat in.

De huid bij de borst en de dijen losmaken aan 1 kant, het vlees daar onder insnijden en dan ook kruiden/boter mengsel onder de huid proppen.

In de oven en regelmatig braadvocht er over scheppen tot het gaar is (anderhalf uur? zo uit m'n hoofd!)
Van de lamsbout gaan mijn ogen glimmen, maar niet iedereen houdt ervan. Het gaat om de mensen die geen vis lusten, maar wel vlees (geen vegetariërs). Een rollade zou kunnen, maar vind ik niet zo speciaal. Ik vind een rollade lekker op zondag met brood en een kop soep zeg maar.

Ik zal eens even bij Two fat ladies kijken. Ik denk zelf toch aan een stuk rosbief of zijkant lende ofzo. Is ribeye aan een stuk lekker? Lamsrack is ook lekker natuurlijk en niet zo heel uitgesproken van smaak.

De thermometer is echt wel een must dus. Ik braad vlees nu altijd op gevoel, maar vriendlief houdt van meer doorbakken vlees en ik ben echt van het rauwe vlees. Heel vaak haal ik het er dus te vroeg uit en dat wil ik nu met gasten voorkomen natuurlijk.
Wat dacht je van een ham? Ik heb dit recept al een paar keer gebruikt, toevallig gisteren nog en is echt supersimpel. Ik maak 'm vantevoren en serveer het dan koud, maar kan natuurlijk ook gewoon warm.

Als ik een groot stuk vlees in de oven doe, kruid ik het vaak met ketjap, oestersaus,honing,vetsin en soms een beetje peper. Ik laat het in de oven staan totdat het goed gaar is, niet rose ofzo.
Ik denk dat ik ga voor een runderrollade. Nu nog een lekkere saus. Beetje spaansachtig, want mijn visgerecht is ook spaans.

Ik maak verder ook nog aïoli en een frisse salade.
Tip, bij de Lidl is er deze week een aanbieding voor een braadthermometer voor 2,50 euro. Normaal zijn die minimaal 9 a 10 euro. Dan weet je iig of de temp van binnen goed is. Ik heb hem gister gekocht en je krijgt een lijst welk vlees welke temp moet hebben.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ha ik heb hem ook gekocht gisteren. Ik snap alleen niet goed hoe het met dat wieltje werkt. Jij wel?
Geslaagd dinertje, maar vlees was iets te gaar.

Ik had een runderollade van 1,2 kilo en de gebruiksaanwijzing van de thermometer gaf 69 graden aan. Dit heb ik ook aangehouden, maar ik vond het al lang duren. Ik heb het vlees nog even laten rusten voor het aan te snijden, maar voor mij was het te gaar. Gelukkig waren er mensen bij die niet van rauw vlees hielden, dus het kwam helemaal op. Ik had er zelf een sinasappelsaus bijgemaakt en een salade nicoise als bijgerecht en natuurlijk nog de zarzuela.

Alles was op en dat met 6 volwassenen en een kind.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven