Hachee

06-09-2010 15:53 66 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ben van plan om vanavond heerlijke ouderwetse hachee te maken zoals mijn moeder het klaarmaakte.

Maar op een of andere manier is het nooit zo lekker als dat zei het maakte, zo ook met oerhollandse stamppoten.

Ik heb 800 gram riblappen. 4 grote uien, laurier en kruidnagel en ontbijtkoek. Nu heb ook wel zo'n pakje er bij maar wil die eigenlijk niet gebruiken.

Hoe maken jullie je hachee???????
Ik gebruik wel hacheekruiden moet ik eerlijk bekennen, en met warm water `afblussen` of hoe dat ook heet. Geen koud, want dan wordt je vlees taai.
Ik mis zout en peper in je opsomming? Zout evt. vervangen door rundvleesbouillon.

Verder evenveel uien als vlees, niet te magere lappen (rib is prima) en heul veul geduld. Minstens een uur of 3. Bij voorkeur maken, af laten koelen en de volgende dag pas eten.

Overigens maak ik altijd meteen minstens 2 kilo lappen tegelijk en vries het in porties in. Heerlijk over de frietjes! Of met rode kool en een kruimig aardappeltje.
mijn ma maakt geen hache maar zuurvlees, lijkt er op, daarvoor gebruikt ze naast die ingredienten ook azijn, appelstroop en bruine basterdzuiker.
Vlees kruiden en bakken. Dan warm water er bij, juspoeder, de uien en laurier en kruidnagel.. Dit laat ik zo een uur of 3 pruttelen op een zacht vuurtje.

Als het klaar is een papje van maizena en azijn er door roeren om het te binden. Klaar.
Janna, heb je dit gevonden?
quote:Ratteke schreef op 06 september 2010 @ 16:06:

Vlees kruiden en bakken. Dan warm water er bij, juspoeder, de uien en laurier en kruidnagel.. Dit laat ik zo een uur of 3 pruttelen op een zacht vuurtje.

Als het klaar is een papje van maizena en azijn er door roeren om het te binden. Klaar.En ik vergeet nog wat. Dit doe ik de dag van te voren. Als ik het eten ga klaarmaken haal ik het koude vlees uit de pan, snijd het in kleine stukjes en dan opwarmen.
Zout en peper vervang ik door de hacheekruiden.
riblappen, ui en maggiblokjes....

Soms neem ik van die kant en klaar gesneden hacheevlees en dan zit er laurier bij in...die gaat er dan ook bij in...

Vlees bakken

Ui erbij

vlak voor het afblussen de maggiblokjes erbij...

dan afblussen en deksel op de pan en stoven maar....
Ik doe het veel langer alleen sudderen. En wat ik erbij doe (is alleen niet ouderwets) is 1 of 2 blikjes tomatenpuree. Lekker veel kruiden. Uiteraard in boter eerst dichtschroeien, vlees eruit, water of bouillon erbij en aan de kook brengen, dan het vlees er weer in en laten pruttelen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Je wilt het vanavond maken? Dan niet voor vanavond neem ik aan, anders ben je denk ik al te laat.

Ik maak het anders dan de meeste mensen.

Meestal bak ik 2 tot 4 pond succadelappen. Flink gekruid met peper, zout, mosterd, kerrie, paprikapoeder, vleeskruiden.

Even flink aanbakken, vlees uit de pan, flinke schep mosterd en klein beetje water om aanbakseltjes los te roeren, daarna meer water en vlees terug in pan en paar uur laten sudderen.

Een deel is dan 'draadjesvlees' en van een deel van het vlees maak ik dan hachee. Uien lekker glazig bakken (hier circa 1/3 ui en 2/3 vlees), daarna een flinke scheut azijn erbij en kruidnagel(poeder) en laurier(poeder). Vlees fijnsnijden en erdoor, jus erbij en binden tot gewenste dikte.

Tot voor een aantal jaren terug wist ik niet dat mensen hachee eten met puur aardappels en de uien als groente doen. Ik doe er wel altijd groente bij, daarom wellicht ook wat minder ui in verhouding tot sommige andere recepten.

En, rare tip wellicht, probeer van een restje hachee eens bami te maken. Zooooo lekker! Ter info: bamigroentepakket flink wokken, zakje bamimix (ja zakje, sorry ), restje hachee erdoor en mie koken. Evt. aanvullen met gebakken ei, satésaus, kroepoek etc.

edit: ik gebruik voor hachee dus alleen 'groot' vlees dat ik na het sudderen zelf snijd, nooit voorgesneden vlees. Weet niet waarom. Waarschijnlijk door van huis uit meegekregen.
quote:schuddebuikje schreef op 06 september 2010 @ 16:06:

Janna, heb je dit gevonden?Ja, nu wel. Maar mijn vlees-dat-hachee-moet-gaan-worden zit al een uur in de pan
Azijn moet er pas in als het gaar is, anders word het vlees taai.

Ik heb 't vlees (runderriblap van Greenfields) kort aangebakken, ui gebakken, vlees, uit, 2 laurierblaadjes, 2 kruidnagels, 2 rundvlees bouillionblokjes en een liter water opgezet. Straks nog beetje azijn en suiker erbij als het gaar is en dan binden met wat maizena.
Toevallig, heb hier ook hachee opstaan voor mijn vriend. Hier gaat op een pond rundvlees met vetrandje, 3 grote uien, 1 theelepel van die gedroogde rode peper vlokken, 3 kruidnagelen, 2 tenen knoflook, 1 runderbouillonblokje opgelost in ongeveer 1,5 beker kokend water (1 beker dus en dan aanvullen in de pan), flink wat versgemalen zwarte peper, 1 eetlepel appelstroop (zonder suiker heb ik), 2 laurierblaadjes en 2 plakjes ontbijtkoek (verkruimeld en bovenop vlees want onderin de pan koekt het anders vast aan de bodem). Als het klaar is een scheutje azijn en daarna als het te dun is een papje van wat water met een paar theelepeltjes maizena.

Vlees bruin bakken. Kruiden en ui in stukjes erbij en even meebakken. Dan afblussen met kokend water met bouillonblokje daarin opgelost. Kokend water omdat anders het vlees taai wordt. Appelstroop en laurierblaadjes er doorheen roeren. En als laatste de ontbijtkoek er overheen verkruimelen. Paar uurtjes stoven.

Ik eet het overigens zelf niet, eet zelden vlees. Vriend eet dit vanavond met rode kool (ook zelfgemaakt) en appelmoes (niet zelfgemaakt) samen met zijn broer. Ik ga met een vriendin uit eten.
Ik dacht dat dit topic ging over de Hachee punee van Jochem Meyer. Als eerste gedachte!
En wijnazijn is lekkerder dan gewone azijn. Als je over hebt is het ook lekker om de dag erna er Hongaarse goulash van te maken. Toch even weer anders.
Tomatenpuree......een goed idee!!!

Thanks MV!!!!

En Olivia, knoflooktenen gaan er vanaaf ook nog in pefect!!
We eten het vanavond nog omdat we laat eten, vanaf 20.00 pas ivm werkzaamheden gezinsleden dus het heeft nog even de tijd om te pruttelen.
quote:Janna_ schreef op 06 september 2010 @ 16:17:

Azijn moet er pas in als het gaar is, anders word het vlees taai.

Juist niet. Het zuur in de azijn (en bijv. ook in mosterd en wijn) lost bepaalde stoffen in het vlees op, waardoor het extra mals wordt.
Oke meiden, het staat te pruttelen nu met uien, knoflook, een blikje tomatenpuree, laurierblaadjes en 2 kruidnagelen.

Plus dat de ontbijtkoek ook de eerste keer is voor mij. Goed dat je het zegt dat je die er bovenop moet verkruimelen ivm aanbranden, Olivia, anders had ik er die zo doorheen gekledderd.

Door de ontbijtkoek weet ik nu ook wat ik al die tijd gemist heb in mijn hachee.

Na 5 minuten even de deksel van de pan gehaald en het ruikt lekker....bijna ouderwets....
Ik dacht ook altijd dat je direct azijn doorheen moet doen om het vlees lekker mals te krijgen.
quote:Melpomene schreef op 06 september 2010 @ 17:46:

[...]

Juist niet. Het zuur in de azijn (en bijv. ook in mosterd en wijn) lost bepaalde stoffen in het vlees op, waardoor het extra mals wordt.Klopt, ik doe het er ook direct bij, niet op het vlees maar voorzichtig aan de zijkant.
Oh lekker he hachee....

Ik zal straks eens mn recept gaan zoeken, is er eentje uit grootmoederstijd ( zeggen ze )...

Dus als ik vanavond wat meer tijd heb zal ik het recept eens plaatsen!
Ik omgekeerd nog een paar dagen, ik kan geen recepten posten (met een paar dagen denk weer wel) maar wel foto's.

Maar zeker van de rest Hongaarse goulash maken!
quote:Melpomene schreef op 06 september 2010 @ 17:46:

Juist niet. Het zuur in de azijn (en bijv. ook in mosterd en wijn) lost bepaalde stoffen in het vlees op, waardoor het extra mals wordt.

Oh, ik dacht dat het al gaar moest zijn? Hmmm... Dus dan kan mij hachee nog lekkerder worden?

Oh, en ik ben helemaal Berbke vergeten te bedanken voor haar hulp! Dus bij deze! Dank je!! (En m'n moeder, maar ik hoop dat die hier niet leest!)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven