Halloumi recept?

30-11-2008 16:45 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Iemand van jullie ervaring met halloumi? Halloumi is een Cypriotische kaas om te grillen of bakken.

Heb van de week een stuk van 250 gram meegenomen bij de Makro. Nu ben ik op zoek naar een leuk recept om het te gebruiken. En ja, ik kan ook googlen, maar ben nou juist benieuwd naar al uitgeprobeerde recepten!



Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
jammie, haloumi!



Vind het zelf het lekkerste om het in de grillpan te grillen (in plakjes van ongeveer een cm dik). Serveren in/bij/met een salade. Grilltomaten uit de oven met verse tijm erbij, heerlijk.

Let op dat het enorm zoute kaas is..



Verder kan je het in op brood (wel gegrild/gebakken) serveren, in dat geval bak ik apart uienringen bij (in knoflookolie of gewone olijfolie met 2 tenen knoflook geperst).



Ook lekker in een couscous salade met wat perzik stukjes oid.
Alle reacties Link kopieren
Love Haloumi! Ik snij het in plakken die voor het bakken even door de bloem gaan. Twee minuutjes per kant in olijfolie. Daarbij maak ik een soort van pesto/dressing met koriander met limoensap. Ook lekker met loempiasaus, je weet wel die zoete pikante rode drap
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
ehm, haloumi smelt niet/nauwelijks... Dat is juist het leuke. Het krijgt de structuur van kip, daarom kan je het zo goed op de bbq/grill bereiden, het loopt nooit uit...
Alle reacties Link kopieren
Goed om te weten dat je het bij de Makro kunt kopen, ik wist niet waar ik het kon halen.



Ik doe hetzelfde als Mips: even door bloem en dan in olijfolie bakken mmm. Met wat rucolasalade en wat pijnboompitten en een lekkere dressing.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nu wel benieuwd naar deze kaas, ik heb geen makro pas, is het ook te koop bij de supermarkt ?
Alle reacties Link kopieren
.
Alle reacties Link kopieren
Lindy bedankt, zal eens kijken bij de turkse winkel.
Alle reacties Link kopieren
bedankt voor jullie reacties!



Spoelen jullie de kaas vantevoren af, omdat 'ie zo zout is?
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
nee, zout zit grotendeels in de gehele kaas en geeft het karakteristieke smaakje aan de kaas.



vind het zoute juist lekker, je moet alleen wat opletten dat je de rest van het gerecht dus niet te zout maakt.
Alle reacties Link kopieren
mips.....wat een ideeen!! undercover chef-kok? ga het ook eens proberen!
Alle reacties Link kopieren
Luzzeke, ik vind jouw avatarbeest een beetje eng.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
hahaha dat is mijn lieve lieve koraalteenboomkikkertje, heb er nog 3 :-D ze zijn zooooo leuk!
Alle reacties Link kopieren
ben een beetje bang voor kikkers (jeugdtrauma als gevolg van boswandelingen tijdens de paddentrek)



Maar goed, halloumi dus.
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
quote:luzzeke schreef op 30 november 2008 @ 21:45:

mips.....wat een ideeen!! undercover chef-kok? ga het ook eens proberen!haha, nee hoor. Een lekker-eten freak en dol op koken . Werkt bij mij beter dan een therapeutische sessie, ik en mijn fornuis zijn vriendjes
Alle reacties Link kopieren
...enneh niet toevallig een huiskamer-restaurantje?
Alle reacties Link kopieren
Nope ook niet . Heb wel tijdens mijn studie bijbaan als "kok" gehad. Deed zelfstandig koude en warme keuken en dacht mee over nieuwe gerechten op de kaart.

Geef wel graag diners voor vrienden en kook/cater ook wel eens voor familie en vrienden.



Maar ben gewoon dol op koken...en heb een aversie tegen pakjes/zakjes (en steek die aversie niet onder stoelen of banken tot ergernis van sommige forummers haha). Als snaai ik regelmatig een McDonalds menuutje weg. Kan ik ook van genieten, maar ga verder graag naar goede restaurants. Laat me graag culinair verwennen :-). Mipsman gelukkig ook, enige die zich stoort is de weegschaal
Alle reacties Link kopieren
Bij het kookprogramma Kwestie van smaak had kok Rene, ja die kok van het programma bij Herman den Blijker een gerecht gemaakt met die kaas.



Zie hier



Je kan ook bij recepten klikken op dat gerecht ipv de hele uitzending te zien.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een grote haloumi fan. Hier een recept van mijn heldin Donna Hay:



Voorgerecht: Haloumi in wijnbladeren:



4 grote wijnbladeren

olijf olie om in te vetten

250 gr haloumi kaas in 4 plakken gesneden

2 eetl oregano blaadjes

2 eetl citroen rasp

verse zwarte peper

2 vleestomaten in plakken

wat rucola



Oven voorverwarmen op 180 gr. De wijnbladeren bestrijken met de olijf olie. Plaat een plak haloumi op elke blad, strooi er oregano blaadjes, citroen rasp en zwarte peper overheen. Vouw het blad verder om de kaas heen. Plaats de pakketjes op een bakplaat met bakpapier in de oven. 10 Minuten bakken tot de kaas gesmolten is.

Warm serveren met de tomaten en rucola. Eventueel nog wat olijf olie er over heen druppelen.



Mmm, heerlijke combi van warme kaas, tomaat en rucola.



Succes.
Alle reacties Link kopieren
MV, weet je ook welke datum? iI zie het bij recepten niet bestaan?!



Petrokia, wat een leuk recept, met die wijnbladeren.Die ga ik bewaren en een suit proberen.



Ik ga de halloumi komende week grillen bij een pittige couscous met tzatziki. Laat jullie weten hoe het was. Ben er wel benieuwd naar geworden!
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
Ja bij 1 dec 2008 , even kijken hoe het heet, mesclunsalade heet het.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
gevonden, dank je MV!
Everytime you make a typo, the errorists win.
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal, ik heb naar aanleiding van dit topic vanavond halloumi klaargemaakt (door meel gehaald en gebakken in olijfolie) met een lekkere salade erbij. Ik vond de smaak van de halloumi goed ( I salt), maar de structuur erg taai. Het leek bijna rubber en ik kon het horen 'piepen' langs m'n tanden! Is dat bij jullie ook zo? Om eerlijk te zijn vind ik dan feta wel zo lekker en sappig, dat kun je namelijk ook bakken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven