hartige taarten
zondag 22 januari 2012 om 16:50
Vulling van wat je maar lekker vindt. Mengsel van 4 eieren, klein bekertje crem fraiche , pepr, zout, evt kruiden, kaas. Bodem van croissantdeeg of hartige taartdeeg, beetej bestrooien met paneermeel, vulling erin, eimengsel erboven op. 30 min 180c
Ik maak zelf vaak met gehakt en broccoli, of met zalm en prei.
Ik maak zelf vaak met gehakt en broccoli, of met zalm en prei.
zondag 22 januari 2012 om 16:55
zondag 22 januari 2012 om 16:56
bloemkool of broccoliquiche
1)3 eieren loskloppen,
2)pakje slagroom erbij,
3)kuipje zachtekruidenkaas erbij
4)italiaanse,gedroogde tuinkruiden,peper,zout.
5)100 gr zelfrijzendbakmeel erbij,
de bloemkool/broccoli instukjes snijden en ff voorkoken of stomen.
in de siliconenvorm doen met het mengsel.
45 min bakken op 170gr heteluchtoven.
nr 1 tmt 5 is de basis van allerlei andere quiche,s.
1)3 eieren loskloppen,
2)pakje slagroom erbij,
3)kuipje zachtekruidenkaas erbij
4)italiaanse,gedroogde tuinkruiden,peper,zout.
5)100 gr zelfrijzendbakmeel erbij,
de bloemkool/broccoli instukjes snijden en ff voorkoken of stomen.
in de siliconenvorm doen met het mengsel.
45 min bakken op 170gr heteluchtoven.
nr 1 tmt 5 is de basis van allerlei andere quiche,s.
zondag 22 januari 2012 om 17:11
Deeg zelf maken is het lekkerst, maar bij gebrek aan grijpbaar voorraadje daarvan in de vries wil ik nog wel eens grijpen naar hartige taart deeg. Bladerdeeg en croissantdeeg vind ik persoonlijk niet lekker.
Vulling hier is of een samenraapsel van wat er maar in de koelkast te vinden is (en al dan niet op moet), of een vaste favoriet;
- gehakt (even geruld in pan),
- zak chinese roerbakgroente (gooi er zelf vaak nog meer paprika in en een rode ui), even kort door de wok.
- 3 of 4 eieren losklutsen
- deeg in bakvorm
- gehakt en groente mengen met 3 of 4 eetlepels ketjap gemengd door een zakje nasikruiden
- mengsel in bakvorm gooien, eieren erover en bakken maar.
Beetje atjar en/of satésaus erbij en klaar.
Ook favoriet hier; boerenkool met gebakken uitje.
Eigenlijk kun je van alles doen of laten, je eigen smaak en fantasie als leidraad nemen. Zoals je al ziet is voor het deeg ook nogal wat variatie qua smaak en mogelijkheden. Gewoon gaan uitproberen wat jou bevalt. Desnoods maak je in eerste instantie een hele kleine met restjes om te kijken wat je lekker vindt alvorens een grote te maken.
Vulling hier is of een samenraapsel van wat er maar in de koelkast te vinden is (en al dan niet op moet), of een vaste favoriet;
- gehakt (even geruld in pan),
- zak chinese roerbakgroente (gooi er zelf vaak nog meer paprika in en een rode ui), even kort door de wok.
- 3 of 4 eieren losklutsen
- deeg in bakvorm
- gehakt en groente mengen met 3 of 4 eetlepels ketjap gemengd door een zakje nasikruiden
- mengsel in bakvorm gooien, eieren erover en bakken maar.
Beetje atjar en/of satésaus erbij en klaar.
Ook favoriet hier; boerenkool met gebakken uitje.
Eigenlijk kun je van alles doen of laten, je eigen smaak en fantasie als leidraad nemen. Zoals je al ziet is voor het deeg ook nogal wat variatie qua smaak en mogelijkheden. Gewoon gaan uitproberen wat jou bevalt. Desnoods maak je in eerste instantie een hele kleine met restjes om te kijken wat je lekker vindt alvorens een grote te maken.
when you wish upon a star...
zondag 22 januari 2012 om 17:23
quote:fienne1205 schreef op 22 januari 2012 @ 16:49:
jawel, tuurlijk heb ik google. maar die zegt er niet bij of het lekker,makkelijk is. waarom reageren jullie eigenlijk als jullie het een dom topic vinden?
Maar wat IK lekker en makkelijk vind, hoef jij toch niet lekker of makkelijk te vinden?
jawel, tuurlijk heb ik google. maar die zegt er niet bij of het lekker,makkelijk is. waarom reageren jullie eigenlijk als jullie het een dom topic vinden?
Maar wat IK lekker en makkelijk vind, hoef jij toch niet lekker of makkelijk te vinden?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
zondag 22 januari 2012 om 17:33
quote:fienne1205 schreef op 22 januari 2012 @ 16:49:
en nog bedankt voor jou reactie!
Sjonge, wat dacht je van een beetje dimmen?
Als je google hebt, gebruik hem dan ook. Dan zul je verwezen worden naar recepten, waar echt vaak bijstaat hoe moeilijk het is en meestal staan er ook nog reacties bij van anderen die het recept gemaakt hebben.
Maarja, dan moet je google wel eerst geprobeerd hebben hè.
en nog bedankt voor jou reactie!
Als je google hebt, gebruik hem dan ook. Dan zul je verwezen worden naar recepten, waar echt vaak bijstaat hoe moeilijk het is en meestal staan er ook nog reacties bij van anderen die het recept gemaakt hebben.
Maarja, dan moet je google wel eerst geprobeerd hebben hè.
zondag 22 januari 2012 om 17:37
quote:Splinter02 schreef op 22 januari 2012 @ 17:33:
[...]
Maarja, dan moet je google wel eerst geprobeerd hebben hè.Waarom zou TO? De eetpijler lijkt me ook heel geschikt om te vragen naar en vragen te stellen over recepten.
[...]
Maarja, dan moet je google wel eerst geprobeerd hebben hè.Waarom zou TO? De eetpijler lijkt me ook heel geschikt om te vragen naar en vragen te stellen over recepten.
zondag 22 januari 2012 om 17:48
Ik heb geen recept, maar 1001 variaties op quiche:
met gefruitte courgette en gerookte zalm
met spinazie, bacon en kruidenkaas (wel wat meer ei bij deze versie toevoegen)
met spinazie, walnoten, blauwschimmelkaas
met gehakt, paprika, knof, courgette, ui en kaas
met 3 kleuren geroosterde paprika, olijven, verse kruiden en dan bovenop halve cherrietomaatjes
met uitgebakken plakjes salami, roomkaas pijnpitjes en wat rucola
...
met gefruitte courgette en gerookte zalm
met spinazie, bacon en kruidenkaas (wel wat meer ei bij deze versie toevoegen)
met spinazie, walnoten, blauwschimmelkaas
met gehakt, paprika, knof, courgette, ui en kaas
met 3 kleuren geroosterde paprika, olijven, verse kruiden en dan bovenop halve cherrietomaatjes
met uitgebakken plakjes salami, roomkaas pijnpitjes en wat rucola
...
zondag 22 januari 2012 om 18:27
quote:Blackdress schreef op 22 januari 2012 @ 18:09:
TO wil je alsjeblieft stoppen om alle oude topics te uppen?
Ik moet zeggen, ik heb een idee wie deze TO is. Het is een beetje bijzonder om zelf een topic te openen voor een makkelijk toetje en vervolgens zelf de hele middag overal linken te posten.
Moet je doen hoor als je dat wilt, maar als je het goed gevolgd hebt dan is het een en het ander een beetje vreemd.
Maar wel leuk dat je al zo je weg hebt gevonden als "nieuwe" forumster.
Succes met je topic over het zoeken van een makkelijk toetje.
TO wil je alsjeblieft stoppen om alle oude topics te uppen?
Ik moet zeggen, ik heb een idee wie deze TO is. Het is een beetje bijzonder om zelf een topic te openen voor een makkelijk toetje en vervolgens zelf de hele middag overal linken te posten.
Moet je doen hoor als je dat wilt, maar als je het goed gevolgd hebt dan is het een en het ander een beetje vreemd.
Maar wel leuk dat je al zo je weg hebt gevonden als "nieuwe" forumster.
Succes met je topic over het zoeken van een makkelijk toetje.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
zondag 22 januari 2012 om 18:33
Wij hebben net deze gegeten en het was echt in 1 woord Heerlijk!!
Aardappelpizza
Hoofdgerecht voor 4 personen
1 kg aardappelen, geschild en gehalveerd
zout en versgemalen peper
100 ml olijfolie
500 gram tomaten, ontveld, in blokjes
1 teentje knoflook
125 g bloem
3 eieren
1 ui, geraspt
100 g salami, fijngehakt
1 blikje ansjovisfilets
150 g zwarte olijven, in plakjes gesneden
1 theel. oregano of tijm, gedroogd
100 g geraspte belegen kaas
quichevorm ø 24 cm, ingevet
Bereiden:
Verwarm de oven voor op 200ºC. Kook de aardappelen met zout gaar. Verwarm 50 ml van de olijfolie en laat daarin de tomaten met peper, zout en geperste knoflook langzaam inkoken tot een dikke saus. Pureer de gare aardappelen en roer er de bloem, losgeklopte eieren en een snufje zout door. Maak er een luchtige puree van. Druk de puree in de quichevorm en strijk ze met de achterkant van een natte lepel glad. Bestrijk de pureebodem met de tomatensaus en leg daarop de ui, salami, reepjes ansjovis en olijven. Strooi daarover de oregano of tijm en de geraspte kaas. Sprenkel de rest van de olijfolie over de pizza. Bak de aardappelpizza 30-35 minuten in het midden van de oven.
Tip:
Salami kan worden vervangen door fijngehakte gerookte spekblokjes of reepjes ontbijtspek.
Vervang de ansjovis door tonijn.
Aardappelpizza
Hoofdgerecht voor 4 personen
1 kg aardappelen, geschild en gehalveerd
zout en versgemalen peper
100 ml olijfolie
500 gram tomaten, ontveld, in blokjes
1 teentje knoflook
125 g bloem
3 eieren
1 ui, geraspt
100 g salami, fijngehakt
1 blikje ansjovisfilets
150 g zwarte olijven, in plakjes gesneden
1 theel. oregano of tijm, gedroogd
100 g geraspte belegen kaas
quichevorm ø 24 cm, ingevet
Bereiden:
Verwarm de oven voor op 200ºC. Kook de aardappelen met zout gaar. Verwarm 50 ml van de olijfolie en laat daarin de tomaten met peper, zout en geperste knoflook langzaam inkoken tot een dikke saus. Pureer de gare aardappelen en roer er de bloem, losgeklopte eieren en een snufje zout door. Maak er een luchtige puree van. Druk de puree in de quichevorm en strijk ze met de achterkant van een natte lepel glad. Bestrijk de pureebodem met de tomatensaus en leg daarop de ui, salami, reepjes ansjovis en olijven. Strooi daarover de oregano of tijm en de geraspte kaas. Sprenkel de rest van de olijfolie over de pizza. Bak de aardappelpizza 30-35 minuten in het midden van de oven.
Tip:
Salami kan worden vervangen door fijngehakte gerookte spekblokjes of reepjes ontbijtspek.
Vervang de ansjovis door tonijn.
zondag 22 januari 2012 om 18:50
Ah goed dat ik dit topic tegenkom! Ik heb net een hartige taart gemaakt met tomaten, boursin, parmezaanse kaas en mozzarella. Maar....hij was echt kletsnat! Ik had er wat meer tomaten ingedaan dan moest, maar toch, hij was wel echt heel erg klef. Iemand een idee hoe ik dit kan voorkomen, hij was wel lekker namelijk!!!