Hebben jullie thuis leren koken?

19-01-2021 18:44 131 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zomaar een kletstopic.
Heb jij thuis leren koken? Zo ja, wat heb je daaraan gehad, en heb je jezelf nog dingen bijgeleerd?

En zo nee, hoe heb je later dan toch leren koken (of niet)?

Ik heb het dus helemaal nooit geleerd thuis. Dan zouden we alleen maar in de weg lopen, is het verhaal nu.
Alleen appeltaart bakken en van die tompoucen uit een pakje maken. That's it. Zelfs geen ei koken of bakken.

Ik heb dat allemaal later toen ik als student op mezelf ging wonen, afgekeken bij medestudenten. Zelfs dingen zoals dat je een koekenpan niet te lang op het vuur moet laten staan zonder olie of boter erin, en eerst even de pan met olie heet laten worden voordat je het eten erin gooit... op een pan water het deksel er eerst op om het sneller te laten koken... van die hele basale dingen wist ik allemaal niet.
Waardoor mijn repertoire en methodes dus heel lang studentikoos en klungelig zijn gebleven en deels vast nog steeds zijn zonder dat ik het doorheb. (Snijden doe ik nog steeds als een ultieme amateur.) Zo heb ik door de jaren heen als iemand bij mij kwam eten en in de keuken kwam kletsen, best wel vaak te horen gekregen: "waarom doe je dat zo?" en dan uitleg over hoe het beter werkt. :-? :mrgreen:

Tot slot dan toch een oproepje aan iedereen die kinderen heeft: leer je kind de basics van bakken en koken en veilig omgaan met het gasstel / de kookplaat en de pannen en spatels enzo!
You can never have too many hats, gloves and shoes
Alle reacties Link kopieren
Soort van. Mijn moeder kon niet staan lange tijd. Magnetronmaaltijden waren er denk ik nog niet en als mijn vader thuis kwam moest het eten op tafel staan. Het oudste meisje moest dat (en veel meer) oplossen.
Ik heb de geijkte maaltijden geleerd. Soep, blik en vers, agv, macaroni, spaghetti, nasi en bami. Ik liep heen en weer tussen slaapkamer en keuken om aanwijzingen, voor zover iemand die onder de morfine zit daar toe in staat is.
Later toen mensen op kamers gingen keek ik met volle verbazing naar hun onkunde. Maar ik kookte toen al een jaar of 12.
Op je 20e overleven op ragout en soep uit blik, magnetronmaaltijden en mislukte agv maaltijden.. eieren die 3 minuten of 30 minuten in de pan lagen.
Alle reacties Link kopieren
Nee niet geleerd, helaas! Toen ik op mezelf ging, moest ik wel. Maar veel verder dan potjes en pakjes etc kwam ik niet. Het is pas sinds een tijdje dat ik wat meer probeer. Dus ik ben nog lerende, gelukkig is er internet/youtube en ik kijk wel heel graag kookprogramma's. Maar ik durf niet zo goed mét anderen te koken of vóór anderen te koken. Voel me dan altijd een enorme sukkel
Alle reacties Link kopieren
als thuis leren koken is: roer eens even in de soep en doe de balletjes er in, en leg het vlees even in de pan en zet de aardappels zachter. Dan heb ik thuis koken geleerd. Kan me niet herinneren dat het echt was van: nu ga ik jou leren koken.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
nee. Als kind en puber kwam ik alleen de keuken in voor de vaat.....
not all who wander are lost
Alle reacties Link kopieren
Ik kon met moeite pasta met rode saus, chicken tonight en pannenkoeken maken.

Ook in mijn studententijd kwamen daar maar met moeite andere dingen bij. Ik ben pas echt een beetje gaan koken toen ik ging werken. In het begin vooral met de receptensite van de Appie (nog steeds gebruik ik die regelmatig), maar inmiddels heb ik ook behoorlijk wat kookboeken en vind ik het leuk om nieuwe dingen te proberen.

Ik heb wel een recept nodig, ben niet zo goed in zelf maar wat proberen op de bonnefooi. Maar ik durf inmiddels wel te zeggen dat ik beter kan koken dan mijn moeder.
Nee gelukkig niet. Mijn moeder verbrandde dat wat niet rauw overbleef. Rauw vlees, verbrandde aardappel en slappe bonen uit blik :pukey: Mijn vader kon het wel maar kookte als wij op school zaten.

Toen ik verzocht werd om uit huis te gaan kreeg ik als grapje het Haagse Kookboek mee. Grapje of niet: dat boek heeft mij leren koken. En nog pak ik het als ik niet weet hoe iets bereid moet worden.

Tegenwoordig kan ik goed koken.
Alle reacties Link kopieren
Ja ik heb zeker geleerd om te koken thuis. Mijn ouders vonden het belangrijk dat ik kon koken, geld ook voor mijn broertje. Gezond eten met elke dag verse groente. Vanaf 13 jaar mochten we in het weekend zelf een gerecht kiezen om te maken en mijn ouders hielpen mee tot dat ik het zelf kon. We begonnen heel simpel met pasta en pastasaus.

Ik ben heel blij dat ik dat thuis geleerd heb. Toen ik 18 was had ik een vriendje die niet eens een ei kon bakken en vroeg aan mij of ik dat kon doen. Dat vond ik toen zo'n afknapper, hij kon gewoon geen eten voor zichzelf maken.

Mijn man kan gelukkig wel koken en van hem heb ik aziatische gerechten geleerd.
Alle reacties Link kopieren
Nope, niet thuis geleerd. Bij ons thuis was het veel gekookte aardappelen, doperwten en een bal gehakt of diepvriesmaaltijden zoals pizza. Pas toen ik op mezelf ging heb ik leren koken. Eigenlijk van mijn vriend geleerd, die moest thuis wel elke week een keer koken. Man wat ging er een wereld voor me open. Sommige groentes had ik nog nooit gezien. Hier in huis komen gekookte aardappelen er niet in :lol:.
Alle reacties Link kopieren
Nee nooit thuis geleerd.
En toch zijn mijn zusje en ik nu betere koks dan onze moeder 😂..
Zelf alles aangeleerd en af en toe belde ik in het begin naar mijn moeder..
"mammmm, wat moet er over de rodekool.."

Ik leer mijn kinderen het wel. Ze vinden het beide ook erg leuk om samen te koken.
rockchick-007 wijzigde dit bericht op 19-01-2021 19:49
16.22% gewijzigd
Bij ons thuis lag bloemkool onder een maizena/melk-papje bestrooid met nootmuskaat. Mijn moeder maakte nooit een roux voor sausjes. Dat heb ik moeten opzoeken.
Nu komt er geen zakje saus meer in hier. Ook ragout maak ik zelf.
Alle reacties Link kopieren
Ik kookte wel eens, dan wilde ik altijd iets speciaals maken, zoals spinazie/zalmsoufflé, of lasagne van verse tomaten, uit een Italiaans kookboek. Sommige basics had ik daardoor minder onder de knie. Ik kan bijvoorbeeld nog steeds niet zo goed karbonades of soortgelijk vlees bakken als mijn ouders, ze zijn altijd heel lang bleek en dan opeens te doorbakken.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Susan schreef:
19-01-2021 19:49
Ik kookte wel eens, dan wilde ik altijd iets speciaals maken, zoals spinazie/zalmsoufflé, of lasagne van verse tomaten, uit een Italiaans kookboek. Sommige basics had ik daardoor minder onder de knie. Ik kan bijvoorbeeld nog steeds niet zo goed karbonades of soortgelijk vlees bakken als mijn ouders, ze zijn altijd heel lang bleek en dan opeens te doorbakken.

Ik kan ook geen karbonade bakken. :) . Ik vind ze altijd knarsen dus ik vermijd ze.
Alle reacties Link kopieren
Koken kan ik, daar is het ook mee gezegd.
Ik heb het niet van thuis mee gekregen, mijn moeder kookte beroerd, ik heb jaren gedacht dat geblakerd vlees, zo hoorde.
Of macaroni met smac, of poffert als warme maaltijd.

Mijn kinderen hebben als kind mee geholpen in de keuken, leren ei bakken ,pannenkoeken bakken enzenz.

Mijn echtgenoot kookt nu, die doet het stikken beter dan ik, maar mijn kinderen die koken stukken beter dan ik ooit heb gedaan.
Hebben ze van hun vader mee gekregen,zit in hun genen.
Ik heb wel als kind leren koken en bakken, maar wel van mezelf en een kookboek. Ik was wat experimenteel aangelegd en het mocht ook, mits ik de keuken daarna ook schoonmaakte. Wel allemaal vrij simpel spul, dus wel van alles bakken, maar qua koken moet je denken aan salades en soep. Verder was soberheid en zuinig zijn altijd de norm vroeger.

Mijn dochter heeft het nog veel erger dan ik, dat experimentele. Zij heeft het geluk dat ik bereid ben goeie ingrediënten voor haar te kopen en dat ik het prima vind als ze 3 dozen eieren in 3 dagen tijd 'experimenteert' tot ze iets perfect kan. En dat ik desgevraagd gewoon een pastamachine voor haar koop (op voorwaarde dat ze die t.z.t. meeneemt als ze op zichzelf gaat wonen) en dat ze ook mag experimenteren met verse vis en duur vlees.

Tegenwoordig leer je met YouTube ook wel een stukje anders dan vroeger.
herfstappeltaart schreef:
19-01-2021 19:48
Bij ons thuis lag bloemkool onder een maizena/melk-papje bestrooid met nootmuskaat. Mijn moeder maakte nooit een roux voor sausjes. Dat heb ik moeten opzoeken.
Nu komt er geen zakje saus meer in hier. Ook ragout maak ik zelf.


Bofkont. Mijn moeder strooide wat kerriepoeder voor het contrast op de aangebrande bloemkool.
Alle reacties Link kopieren
Vanuit huis geleerd. Van jongs af aan begonnen met cake, koekjes, appeltaart etc. bakken. Daarna eieren bakken, macaroni met tomaten gehakt saus en steeds meer. Kookte vanaf m'n 13e ongeveer 1x per week. Toen nog wel met pakjes en zakjes her en der.

Sinds ik op mezelf ben gaan wonen de pakjes en zakjes de deur uit gaan doen. Ken inmiddels genoeg van dat soort basis recepten uit m'n hoofd en ik experimenteer er daarmee lekker op los. Man heeft hooguit een eitje leren bakken en de frituur te gebruiken. Inmiddels kookt hij ook van alles en koken we ook vaak samen.
Alle reacties Link kopieren
Er werd nooit gekookt bij ons thuis dus ik kon ook niks leren

Wij aten s avonds alleen maar brood en daar ben ik tot mijn 25ste mee opgegroeid
Alle reacties Link kopieren
Al doende geleerd, ik begon al als puber mijn eigen eten en baksels te maken :)
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Westerpaviljoen schreef:
19-01-2021 20:17
Er werd nooit gekookt bij ons thuis dus ik kon ook niks leren

Wij aten s avonds alleen maar brood en daar ben ik tot mijn 25ste mee opgegroeid
Niet echt optimaal qua voedingsstoffen lijkt me. Heb je wel verschillende smaken leren eten? Kan me voorstellen dat je daar een eenzijdige eter van wordt.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb honderden keren koekjes gebakken. Vast eerst met mijn moeder maar vanaf jaar of 9 gewoon met kinderkookboek.

Ik kookte op gegeven moment minstens wekelijks, maar kan me niet herinneren dat mijn moeder dingen heeft uitgelegd. Wel als twaalfjarige kookcursus gedaan in het buurthuis.

Mijn zoons van 1 en 3 bakken regelmatig koekjes met me. En wil invoeren dat ze vanaf jaar of 10 eens per week/ twee weken helpen met koken en als ze ouder zijn zelf koken inclusief boodschappen (op onze kosten, maar met budget)
Alle reacties Link kopieren
Ja en nee, mijn moeder kookte echt oneetbaar vies: krieltjes die met zakje en al in de magnetron waren geweest was een culinair hoogstandje.
Op 12-jarige leeftijd heb ik aangeboden om in het weekend te koken. Dat was ook niet altijd het succes van de eeuw maar al doende leert men.
Alle reacties Link kopieren
Toen ik op kamers ging kon ik eitjes koken/bakken en koekjes bakken. Ik dácht dat ik vaak genoeg AVG-koken had afgekeken om dat zelf te kunnen doen. Had niet zoveel interesse in koken.
Heel veel 'hoe lang moet dit en kan dit in combinatie met dit'-telefoontjes als 18-jarige werden door mijn moeder altijd met een lach beantwoord.
En toen ik later huisgenoten kreeg, leerde ik daar ook weer van. (Sperziebonen knippen is bijvoorbeeld veel handiger dan snijden; de 'schaarhuisgenoot' knipte ook pizza :D )

Inmiddels kan ik wel een beetje freestylen en heb ik per seizoen wel favorieten. AVG is wel veranderd in AG of AV. Zelden alledrie. Pasta, rijst. Dankzij vooral de allerhande als basis heb ik een aardig repertoire opgebouwd.
Ik kook simpel, maar ik vind het lekker en mijn man ook.
Maar ook al heb ik de recepten van m'n moeder, sommige dingen krijg ik gewoon niet zo lekker als zij.
Alle reacties Link kopieren
Nee, thuis nooit leren koken. Ik wilde wel, maar ik mocht niet.

Daardoor me ook vrij lang niet thuis gevoeld in een keuken. Pas toen ik mijn eigen woning kreeg voelde ik me vrij om te experimenteren en heb ik alles mezelf aangeleerd. Behalve aardappelschillen, dat deed ik vroeger altijd samen met mijn oma.
Disclaimer: ik heb een mannelijk brein.
Alle reacties Link kopieren
Ik kook omdat het moet. Vind er nog steeds niks aan.
Alle reacties Link kopieren
Ik kookte eens in de 2 weken op vrijdag en mijn broer de andere vrijdag. Daar heb ik van leren koken en daarvoor van het helpen van mijn ouders in de keuken.

Mijn kinderen koken nu ook elk eens in de 2 weken. De oudste van 14 kan dat vrijwel helemaal zelfstandig, de jongste van 11 heeft nog wat hulp nodig.
'Geniet van elke dag, want er komt geen dag terug'

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven