het klonk lekker, maar......

30-10-2009 19:16 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dacht ik vanavond iets lekkers eten, maar het smaakte mwaa en nu denk ik dat dat door mijn kookkunsten komt. Hopelijk kan iemand mij wat antwoorden geven.

Heb vandaag varkensfiletlapjes 3 uur in een marinade laten liggen van grove mosterd/honing/sinaasappelrasp/knoflook en tijm. Vlees dichtgeschroeid en 15 min door laten garen. Volgens mij is dit niet de manier, want het vlees was erg taai. Weet iemand hoe dit komt? En van die heerlijk geurende marinade proefde ik niet veel terug alleen de sinaasappelrasp. Daarna vlees uit pan en vleesfond en witte wijn bij de jus en dit 5 min wat laten inkoken. Nou dat was vies, want ik proefde alleen maar zure wijn. Ik had zo'n klein flesje witte wijn gekocht van het ah-merk (droog, fruitig en fris volgens etiket) . Nou drink ik zelf niet dus ik heb totaal geen verstand van wijn. Had ik beter een andere witte wijn kunnen gebruiken? Hopelijk kan iemand mijn vragen beantwoorden!
Heb je dit recept ergens vandaan gehaald of zelf bedacht??

Als je filetlapjes heel zacht wil laten worden moet je ze wel een paar uur laten sudderen.. lekker in het vocht op een zacht vuurtje gaar laten worden... alleen dan krijg je ze zacht.

Als je zelf geen wijn drinkt is een heldere saus als snel wat zurig... Misschien waren de verhoudingen ook niet helemaal ok, wat ook al snel voor een zure smaak kan zorgen.

Het lijkt erop dat je allerlei smaken die je lekker vindt (klinken) bij elkaar hebt gegooid, maar dat het niet helemaal de juiste combinaties zijn..

Honing en mosterd kan goed samen, alleen zou ik dit niet heel snel gebruiken in combinatie met de sinaasappel.
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
je kunt beter rode wijn gebruiken om vlees in te marineren en daarna het vlees gaar grillen in de oven
15 minuten is wel lang.
AH heeft van die dunne varkensfiletlapjes die je 3 min. (ofzo) bakt.Die zijn dus hard na een kwartier.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
varkenshaas is ook beter van kwaliteit dan lapjes
Lijkt me te lang voor varkensfiletlapjes.
Peas on earth!
quote:kesa schreef op 30 oktober 2009 @ 19:16:

Daarna vlees uit pan en vleesfond en witte wijn bij de jus en dit 5 min wat laten inkoken. Nou dat was vies, want ik proefde alleen maar zure wijn. Ik had zo'n klein flesje witte wijn gekocht van het ah-merk (droog, fruitig en fris volgens etiket) . Nou drink ik zelf niet dus ik heb totaal geen verstand van wijn. Had ik beter een andere witte wijn kunnen gebruiken?Dat mag geen wijn heten als je het mij vraagt. Dat is net azijn.
Om Bourdain te parafraseren: 'Als je goedkope wijn in een gerecht verwerkt, dan smaakt je gerecht ook goedkoop'.

Overigens zegt het bedrag ook niet alles over de kwaliteit en de geschiktheid van een wijn voor een bepaald gerecht.
Ik denk:

-Dat je de lapjes te lang hebt laten sudderen (misschien heb je van die hele dunne lapjes gekocht en had het recept het over hamlappen, wat dikke stukken vlees zijn?).

-Dat je teveel wijn hebt gebruikt (want echt, die AH-wijn is prima om mee te koken, maar je saus zou niet echt zuur moeten zijn)

-Dat je de marinade lekker mee had moeten bakken met het vlees

Dat je misschien met recepten met iets minder ingredienten moet beginnen, en vooral moet leren proeven tussendoor om echt te leren koken.
Cole, ik ben best een snob als het om drank gaat, maar de droge witte van de AH is drinkbaar, en dat betekent dat je er ook best mee kunt koken. In mijn boekje, althans.
Moosey: Ik zeg in mijn bericht niets over de AH wijn in tegenstelling tot Christiane04. Ik kook zelf nog weleens met de rode wijn van AH. Dat gaat ook prima. Ik heb ook weleens gekookt met de Chardonnay van de Lidl en dat ging ook goed.

Het enige dat ik wilde aangeven is dat de kwaliteit van een gerecht afhangt van de kwaliteit van je ingrediënten en dat geldt net zo goed voor wijn.
Wauw wat een reacties, dank jullie wel. Ik heb het recept niet zelf verzonnen, kan ik niet eens. Nouja het maken lukte ook niet echt haha. De geur was echter zo lekker dat ik het graag nog eens wil proberen. Ik ga jullie tips meenemen. En daarbij komt dat ik gewoon wil leren om lekker te kunnen koken. Huis tuin en keuken dingen lukt me vaak wel. Heb nog wel een vraag over de wijn, waarom kun je beter rode wijn gebruiken voor marinades en welke moet ik dan kopen? Nogmaals iedereen heel erg bedankt.
Varkensfiletlapjes moeten heel kort, terwijl varkenslappen of hamlappen veel langer moeten. Daar zit waarschijnlijk het probleem.
Filetlapjes zitten qua malsheid in tussen schnitsel en varkenshaas. Soort haaskarbonade zonder been/bot.

Dit is dus geen suddervlees. Dan moet je hamlappen of varkenslappen gebruiken.

Filetlapjes, wel/niet gemarineerd, wel/niet gepaneerd. Kort bakken in ruim boter.

Er is wel (zelfs een lekkere!!) jus te maken met dit bakvet.
quote:ColeTurner schreef op 30 oktober 2009 @ 20:03:

Om Bourdain te parafraseren: 'Als je goedkope wijn in een gerecht verwerkt, dan smaakt je gerecht ook goedkoop'.

Ik heb juist eens van een chef gehoord dat je gewoon goedkope wijn in je gerecht kon gebruiken.

Hier gebruik ik altijd de wijn die we zelf ook drinken, dus dat is gewoon goede wijn.
...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven