hoe koekjes maken?
vrijdag 6 augustus 2010 om 10:03
Heb al gegoogled, maar kom zulke enorme verschillen tegen in hoeveelheden bloem/boter e.d. dat ik hier maar even vraag wat nu de juiste verhoudingen zijn.
Ik heb in huis:
1 pak bakmeel (ready to use)
1 pak bloem
roomboter
geraspte kaas (100 gram)
parmesaanse kaas (250 gram)
En wat eieren betreft is 't me ook niet duidelijk. Bij het ene recept op internet moet ei in, bij 't andere niet.
Ik heb in huis:
1 pak bakmeel (ready to use)
1 pak bloem
roomboter
geraspte kaas (100 gram)
parmesaanse kaas (250 gram)
En wat eieren betreft is 't me ook niet duidelijk. Bij het ene recept op internet moet ei in, bij 't andere niet.
vrijdag 6 augustus 2010 om 10:57
gedroogde chili staat gewoon bij de kruiden volgens mij.
meestal koop ik dat spul op allerlei buitenlandse marktjes
o dat laatste slaat nergens op,als je niet begrijpt wat ik bedoel. ik bedoel hier koop ik het niet zo snel, heb altijd wel voorraad van elders.
meestal koop ik dat spul op allerlei buitenlandse marktjes
o dat laatste slaat nergens op,als je niet begrijpt wat ik bedoel. ik bedoel hier koop ik het niet zo snel, heb altijd wel voorraad van elders.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
vrijdag 6 augustus 2010 om 11:43
vrijdag 6 augustus 2010 om 12:02
Italiaanse kruiden lijkt me ook lekker door kaaskoekjes, en je kunt ook nog variëren met kerrie, of sesamzaadjes.
Een kaaskoekjesrecept dat ik heb zegt: gelijke delen boter, bloem, en geraspte kaas, plus één eierdooier. Heb ze alleen nog nooit gemaakt, denk dat minder boter ook prima kan.
Een kaaskoekjesrecept dat ik heb zegt: gelijke delen boter, bloem, en geraspte kaas, plus één eierdooier. Heb ze alleen nog nooit gemaakt, denk dat minder boter ook prima kan.
Weet je wat pas conflictvermijdend is? Wereldvrede.
vrijdag 6 augustus 2010 om 13:35
quote:elninjoo schreef op 06 augustus 2010 @ 12:05:
Als ik er aan denk voor ik er op los ga, MV!
Ben net even naar de AH gereden en heb chili, uitjes en bakpoeder gescoord en nog 'n zak ouwe kaas. Ben benieuwd wat 't gaat worden.Ik ben ook heel benieuwd. Hoewel jij van "misbaksels" volgens mij nog prachtige foto's kan maken.
Als ik er aan denk voor ik er op los ga, MV!
Ben net even naar de AH gereden en heb chili, uitjes en bakpoeder gescoord en nog 'n zak ouwe kaas. Ben benieuwd wat 't gaat worden.Ik ben ook heel benieuwd. Hoewel jij van "misbaksels" volgens mij nog prachtige foto's kan maken.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
vrijdag 6 augustus 2010 om 14:02
Ben er toch gelijk maar aan begonnen toen ik thuis kwam en er zitten er al in de oven. Had geen idee dat 't voor zoveel koekjes zou zijn, 1 bak bakmeel. Heb nu 24 koekjes op de plaat liggen maar volgens mij heb ik nog maar 'n kwart van 't deeg verbruikt. Hoe lang blijft aangemaakt deeg eigenlijk goed in de koelkast? Of kan ik beter alles afbakken vanmiddag?
Of het gaat smaken weet ik natuurlijk nog niet, maar dit heb ik ongeveer gebruikt:
1 pak a 500 gram bakmeel
ca. 300 gram boter
100 gram geraspte parrano kaas
175 gram geraspte oude kaas
ca. 50 gram parmesaanse kaas
ca. 50 gram uitjes
veel chili
1 ei
Toch maar een ei er door gedaan omdat ik het spul niet gekneed kreeg. Echt alles zat onder, de aanrecht, m'n vloer, m'n t-shirt. En ik had best 'n grote schaal gepakt om het in te doen. Maar uiteindelijk kreeg ik toch 'n mooie kneedbare bol. Daar balletjes van gekneed en die met 'n tonicstamper plat gemaakt op de bakplaat. En nu dus afwachten tot de 20 minuten voorbij zijn. Ben heel benieuwd!
Of het gaat smaken weet ik natuurlijk nog niet, maar dit heb ik ongeveer gebruikt:
1 pak a 500 gram bakmeel
ca. 300 gram boter
100 gram geraspte parrano kaas
175 gram geraspte oude kaas
ca. 50 gram parmesaanse kaas
ca. 50 gram uitjes
veel chili
1 ei
Toch maar een ei er door gedaan omdat ik het spul niet gekneed kreeg. Echt alles zat onder, de aanrecht, m'n vloer, m'n t-shirt. En ik had best 'n grote schaal gepakt om het in te doen. Maar uiteindelijk kreeg ik toch 'n mooie kneedbare bol. Daar balletjes van gekneed en die met 'n tonicstamper plat gemaakt op de bakplaat. En nu dus afwachten tot de 20 minuten voorbij zijn. Ben heel benieuwd!
vrijdag 6 augustus 2010 om 14:06
quote:thee schreef op 06 augustus 2010 @ 13:15:
Haha, ik ben ook benieuwd. Had dit (het bakken) niet achter je gezocht, maar je klinkt wel erg enthousiast. Leuk!
Succes en we horen lezen het wel.
't Is ook m'n eerste keer! Maar ik had er zomaar 'ns zin in, iets nieuws uit te proberen. Normaal trek ik gewoon 'n pak kaaskoekjes of zak chips mee uit de supermarkt, maar nu wil ik er 'ns moeite voor doen.
Het ruikt in elk geval heel lekker, dat is al positief...
Haha, ik ben ook benieuwd. Had dit (het bakken) niet achter je gezocht, maar je klinkt wel erg enthousiast. Leuk!
Succes en we horen lezen het wel.
't Is ook m'n eerste keer! Maar ik had er zomaar 'ns zin in, iets nieuws uit te proberen. Normaal trek ik gewoon 'n pak kaaskoekjes of zak chips mee uit de supermarkt, maar nu wil ik er 'ns moeite voor doen.
Het ruikt in elk geval heel lekker, dat is al positief...
vrijdag 6 augustus 2010 om 14:08
Ik zou dat volledige basisrecept wel willen weten..
Voor hartige koekachtige hapjes doe ik altijd bladerdeeg hapjes.
Driehoekjes, vierkantjes of reepjes snijden en dan gewoon bestrooien met geraspte kaas, kerrie, grof zout, maanzaadjes, sesamzaadjes en komijntjes. Beetje aandrukken en húp de oven in.
Ruikt lekker, smaakt nog beter.
Voor hartige koekachtige hapjes doe ik altijd bladerdeeg hapjes.
Driehoekjes, vierkantjes of reepjes snijden en dan gewoon bestrooien met geraspte kaas, kerrie, grof zout, maanzaadjes, sesamzaadjes en komijntjes. Beetje aandrukken en húp de oven in.
Ruikt lekker, smaakt nog beter.
vrijdag 6 augustus 2010 om 15:59
Zo zien ze eruit. Ze zijn lekker en pittig, maar denk dat ik in de resterende deegmassa toch nog 'n zakje extra kaas doorheen kneed morgen.
Ook klopt de te bakken tijd niet op de verpakking van dat bakmeel. Dat zei 20 minuten op 155 graden bij hete lucht oven. Nu vond ik die graden al laag, dus heb 20 minuten op 190 gedaan, maar toen was de binnenkant nog niet gaar. Dus daarna uiteindelijk nog 'n kwartier op 160 graden.
vrijdag 6 augustus 2010 om 16:39
quote:Bar_Ba_Bella schreef op 06 augustus 2010 @ 10:29:
linkje voor Elninjoo over bakpoeder
Handig dacht ik, informatie over bakpoeder..... Maar dit???
Zowel zijn het bakpoeder als het zuiveringszout chemisch zurend agenten die beslagen om veroorzaken toe te nemen wanneer gebakken. Leavener vergroot de bellen die reeds aanwezig in het beslag dat door het afromen van ingrediënten wordt geproduceerd zijn. Wanneer een recept bakpoeder en zuiveringszout bevat, doet het bakpoeder het grootste deel van het zuren. Het zuiveringszout wordt toegevoegd om de zuren in het recept plus te neutraliseren om tederheid en wat het zuren toe te voegen.
Wanneer het gebruiken van bakpoeder of zuiveringszout in een recept, zorg om met de andere droge ingrediënten te ziften of ervoor te zwaaien alvorens aan het beslag toe te voegen om uniformiteit te verzekeren. Anders kan het gebakken goed grote gaten hebben.
Heb de rest maar niet gekopieerd, t lijkt me duidelijk
linkje voor Elninjoo over bakpoeder
Handig dacht ik, informatie over bakpoeder..... Maar dit???
Zowel zijn het bakpoeder als het zuiveringszout chemisch zurend agenten die beslagen om veroorzaken toe te nemen wanneer gebakken. Leavener vergroot de bellen die reeds aanwezig in het beslag dat door het afromen van ingrediënten wordt geproduceerd zijn. Wanneer een recept bakpoeder en zuiveringszout bevat, doet het bakpoeder het grootste deel van het zuren. Het zuiveringszout wordt toegevoegd om de zuren in het recept plus te neutraliseren om tederheid en wat het zuren toe te voegen.
Wanneer het gebruiken van bakpoeder of zuiveringszout in een recept, zorg om met de andere droge ingrediënten te ziften of ervoor te zwaaien alvorens aan het beslag toe te voegen om uniformiteit te verzekeren. Anders kan het gebakken goed grote gaten hebben.
Heb de rest maar niet gekopieerd, t lijkt me duidelijk
vrijdag 6 augustus 2010 om 16:40
vrijdag 6 augustus 2010 om 17:43
Wow, lieve NIN, het is vrijmiboto he, dan werken we hier als forummers op halve kracht.
Uhm, als je van heel knapperig houdt, koekjes met kaas worden kneppel hard. Dus je hebt tijd zat.
Ik ben niet zo van het bewaren in de koelkast, dus niet meer dan 2 dagen.
Uhm, als je van heel knapperig houdt, koekjes met kaas worden kneppel hard. Dus je hebt tijd zat.
Ik ben niet zo van het bewaren in de koelkast, dus niet meer dan 2 dagen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.