hoe koekjes maken?

06-08-2010 10:03 78 berichten
Heb al gegoogled, maar kom zulke enorme verschillen tegen in hoeveelheden bloem/boter e.d. dat ik hier maar even vraag wat nu de juiste verhoudingen zijn.

Ik heb in huis:

1 pak bakmeel (ready to use)

1 pak bloem

roomboter

geraspte kaas (100 gram)

parmesaanse kaas (250 gram)

En wat eieren betreft is 't me ook niet duidelijk. Bij het ene recept op internet moet ei in, bij 't andere niet.
Alle reacties Link kopieren
Zijn dit kaaskoekjes? Klinkt lekker.
ja, 't gaat idd om kaaskoekjes, maar ook de hoeveelheid kaas verschilt per recept (kan uiteraard nog meer geraspte kaas bij gaan halen)

ook mis ik bij die recepten op internet de hoeveelheid die je verkrijgt
Ik doe altijd maar wat:

Boter mengen met bakmeel of bloem met bakpoeder. Tot het droog is, dan is het goed gemengd. (ik doe de boter altijd 30sec in de magn)

Dan de kaas erbij en bolletjes of kloddertjes maken en dan in de oven. Eetsmakelijk!
maar moet er nu wel of geen ei bij en wat voegt dat eventuele ei toe qua smaakbeleving?

Heb gezocht naar bakpoeder (omdat ik al bloem had) maar dat kon ik niet vinden. Wel bakmeel, dus heb ik dat maar meegenomen. Maar als ik iets met de bloem wil doen, kan dat dan niet zonder bakpoeder?
bij zandkoekjes heb je geen bakpoeder nodig. Dat is echt heel simpel met bloem, suiker en boter

Voor de rest van de koekjes gebruik ik wel bakpoeder. Bij onze supermarkt verkopen ze het alleen in kleine zakjes

die staan meestal bij de dingen waarmee je je taart kunt versieren
Je moet soms vallen om weer leren op te staan
Ik zou er een paar kinderen bij halen!! Die zijn dol op koekjes bakken en kunnen je vast vertellen of hun moeder er ei bij doet.
Pruttel
wat dóet bakpoeder eigenlijk?

heb er echt nul verstand van
Kaaskoekjes, lekker! Om ze nog een extra fluf te geven is gemalen peper lekker erin.

Wel of geen ei: Dat is geheel afhankelijk van wat jij lekker vindt. Ik zou als ik jou was de helft met en de helft zonder maken, dan weet je wat het verschil is. Je halveert de hoeveelheid boter en doet in plaats daarvan ei.
oh that purrrrrrrrrfect feeling
linkje voor Elninjoo over bakpoeder
"ik ben het, Barbabelladingdong"
Ik zou ook best het recept for dummies kunnen gebruiken. Laatste keer ging het helemaal mis met de koekjes (recept van internet), ze waren gewoon heel licht bruin (zoals het hoort zegmaar), maar toen ze afkoelden werd het baksteen.
dit recept gebruik ik altijd
"ik ben het, Barbabelladingdong"
quote:elninjoo schreef op 06 augustus 2010 @ 10:28:

wat dóet bakpoeder eigenlijk?

heb er echt nul verstand van Dat maakt je baksel luchtiger.

Bakmeel is bloem met bakpoeder er door. Je kunt ook bloem gebruiken en wat bakp[oeder toevoegen.

In Engeland doe je het eigenlijk altijd apart erbij, baking powder en baking soda. De zakjes Nederlandse bakpoeder bevat beiden.
Gisteren nog koekjes gebakken en idd wat Poes zegt. Je kan met boter aande slag maar je kan ook de helft van de boter door een ei vervangen.
een heel ei of alleen eigeel?

en doe je dan de botersmaak niet te kort als je de helft van de boter weglaat voor slechts één ei?

de bakmeel die ik gekocht heb is dus het handigst omdat daar de bakpoeder al in de goede verhouding in zit, da's handig!
peper wou ik er idd al aan toevoegen
Heel ei Nien. En ja, dan dus minder boter smaak. Ik had ei gedaan omdat de koekjes dan beter van vorm blijven en was met de kinderen bezig met vormpjes enzo.
o kaaskoekjes die kan ik ook wel eens gaan maken
quote:Suze2hier schreef op 06 augustus 2010 @ 10:38:

Heel ei Nien. En ja, dan dus minder boter smaak. Ik had ei gedaan omdat de koekjes dan beter van vorm blijven en was met de kinderen bezig met vormpjes enzo.

dan denk ik dat ik 't ei maar weglaat, de vorm doet er voor mij minder toe dan de smaak

is het ook wat om gesnipperde sjalot (gebakken?) en eventueel rode chilipeper (gebakken?) toe te voegen of wordt dat bagger?
quote:elninjoo schreef op 06 augustus 2010 @ 10:43:

[...]

dan denk ik dat ik 't ei maar weglaat, de vorm doet er voor mij minder toe dan de smaak

is het ook wat om gesnipperde sjalot (gebakken?) en eventueel rode chilipeper (gebakken?) toe te voegen of wordt dat bagger?Heb je geen chiliflakes? Droog erdoor lijkt me lekkerder dan gebakken. Zelfde geldt voor de ui. Voor dit soort dingen heb ik meestal wel zo'n pot van die gevriesdroogde ui(flakes) staan.
Nien, je deelt je deeg in 3 . 1 deel naturel, dus alleen kaas

1 deel + pepers

1 deel +uitjes

heb je lekker variatie, want volgens mij kan het allemaal.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
ja of een beetje mosterd door het deeg dat haalt de kaas smaak op!
gedroogde uitjes kan ik idd wel gaan halen, dus daar heb je ook 'n chili variant van? die heb ik nog nooit gezien? staat dat bij de buitenlandse voedingsmiddelen bij de AH of ergens tussen de normale kruiden?
Ik zou doen wat Nlies zegt, van alles wat. Gewoon lekker wat uitproberen. Stukjes gebakken bacon erin is ook lekker!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven