Hoe krijg ik een groter bereik op sociale media?

10-04-2019 16:08 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi hoi!

Ik ben net begonnen met mijn eigen onderneming en ik maak handgemaakte bonbons en patisserie. Na een lastige periode bij het bedrijf waar ik werkzaam was heb ik besloten om het zelf te gaan proberen! Het bedrijf zat in zwaar weer en is dan ook ophouden te bestaan. Het was wel een perfecte leerschool om het chocoladevak te leren en ik kan nu ook zeggen dat ik klaar ben om zelf te produceren en te ondernemen. Maar het is natuurlijk niet eenvoudig om zomaar jou producten aan de man te brengen, ik lever nu wel aan verschillende klanten maar ik wil het bereik graag nog groter maken en ook op sociale media. Wie heeft er tips om ook op sociale media snel te groeien? Mijn instagram is [...] en ik zou het super vinden als iemand mij nog een duwtje de goede richting in kan geven!
juniormoderatorviva wijzigde dit bericht op 10-04-2019 22:07
Reden: Spam verwijderd.
1.32% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Kijk eens bij entremetbygoos. Is ook een patissier en maakt hele mooie taarten etc. Ik volg hem al vanaf het begin en hij heeft sinds kort een zaak geopend.
Cum non tum age
Inspirerender dingen maken in ieder geval. Ik heb even gekeken, maar er springt niks uit. 13 in een dozijn. En marsepein? Kan echt niet meer hoor.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de paaschocolade bij de discount al te duur. Dus ik ben je doelgroep niet. Kies je doelgroep en maak daar dan contact mee. Zijn dat mensen die vier, vijf euro per ons geen bezwaar vinden?

Misschien moet je dan bij de duurdere tearooms zijn.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vergelijkbaar bedrijf en heb altijd gedacht dat je een mooie en goed doordachte instagram moest hebben om volgers en klanten te krijgen. Mijn insta is chaos, maak foto's gewoon met mijn mobiel als ik bezig ben. Dat varieert van iets lekkers (probeer wel mijn best te doen om het een beetje mooi op de foto te krijgen maar is alles behalve professioneel), geef kijkjes achter de schermen wat varieert van een stapel bakvormen, de afwas of iets persoonlijks tot iets wat tegen zit mbt mijn bedrijf/ondernemen. Ben totaal niet bezig met hoe het zou moeten of super mooie foto's en wanneer je die dan het beste kan posten om zoveel mogelijk likes te scoren. Merk zelf dat het ook niets uitmaakt. De huis-tuin-keuken-foto's worden vaak het leukste gevonden. Ik krijg vaak te horen dat het "echt" zijn mensen aanspreekt. Met accounts die alleen maar professionele foto's laten zien, heb ik zelf niets mee. Blijf gewoon jezelf en laat duidelijk zien wat je doet en maakt.
Het duurt vaak ook even voordat je volgers krijgt. Positieve en leuke reacties op je berichten maakt anderen nieuwsgierig en trekt ook weer nieuwe volgers. Win en like acties doe ik zelf nooit. Vind het veel leuker als er echte nieuwe klanten komen die via via over mijn bedrijf gehoord hebben.
Sind ik op instagram actief ben is de omzet van mijn bakkerij enorm gestegen. 85% van mijn omzet komt van instagram-volgers. En dat allemaal met een chaos-account.
life_is_sweet wijzigde dit bericht op 10-04-2019 20:43
5.33% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Nu word ik wel heel benieuwd naar jouw insta life is sweet :-D
Ik denk dat het enorm kan helpen om je een beetje te verdiepen in voedselfotografie.
Eten ziet er bijvoorbeeld vaak niet mooi/lekker uit als je een flitst, en kunstlicht werkt ook niet niet echt.
Daglicht is het meest natuurlijk, dan komt het produkt ook het beste naar voren.
En let ook een klein beetje op de details, deze foto is slecht belicht, scheef, de achtergrond is een vieze muur.De taart komt totaal niet over zo.
https://www.instagram.com/p/BnJQq3UFaQ-/

En probeer een beetje te varieeren met presentatie, laat bijvoobeeld ook eens een aangesneden taart zien, dan weten we gelijk hoe de vulling er uitziet.

Hier voor een beetje vergelijk in essentie dezelfde taart, maar anders gefotografeerd:
https://www.marinasbakery.nl/recepten/z ... t-muisjes/
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 10-04-2019 21:04
20.19% gewijzigd
En op zich ziet het er niet slecht uit hoor, maar foto's die net dat beetje extra hebben worden wel meer bekeken.
Alle reacties Link kopieren
Degenen die niet op instagram zitten zullen nooit je bonbons te zien krijgen. Dat is maar een bepaald percentage van het geheel.

Overigens moet je voorkómen dat de mensen gaan denken dat ze gefopt worden met een doosje goedkope chocolaatjes herverpakt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Zanahoria schreef:
10-04-2019 20:30
Nu word ik wel heel benieuwd naar jouw insta life is sweet :-D
Ik mag mijn insta hier niet neerzetten (je kan me wel even een pb sturen) maar merk dat het verhaal achter een foto vaak veel belangrijker is dan de foto zelf. Er staan best slechte foto's op mijn insta. Heel slecht licht, een tuinslang of emmer en dweil als achtergrond van een stuk appeltaart of bijv een zakje lekkers in folie verpakt en je ziet dus alleen wat glimmende folie. Maar er zit wel een verhaal achter deze foto's. Blijkbaar vinden veel mensen dit leuker dan een perfecte foto.
Maar hoe dat precies werkt durf ik niet te zeggen hoor. Ik heb best wat volgers en krijg vaak vragen van andere kleine zelfstandigen hoe ik dat doe. Ik heb het antwoord niet want ik heb alles behalve perfecte foto's.
life_is_sweet wijzigde dit bericht op 11-04-2019 13:54
2.10% gewijzigd
Toch helpt het wel als de foto zelf ook een verhaal verteld, daar hoeft het niet per se perfect voor te zijn, maar een beetje nadenken over hoe en wat kan geen kwaad.

Op deze foto krijg ik bijvoorbeeld echt een sfeer mee: https://www.instagram.com/p/BU1kmJ5FEgY/

Maar hier ogen de cakejes veel goedkoper dan volgens mij nodig is (en er vallen details weg, ik zag de witte nullen bijvoorbeeld pas na twee keer kijken) en dan verlies ik mijn aandacht: https://www.instagram.com/p/BvrKH0RBe9H/
En je kunt je afvagen waarom dat belangrijk is, maar het verhaal veranderd dan drastisch, de eerste keer dacht ik "wat een rustige cakejes voor een kind van zes" je wil dat mensen denken "oh, wat een stijlvolle cakejes voor opa die zestig word"

Moet zeggen dat ik fotografie gestudeerd heb, en ik zeg niet dat je voor zo'n account per se een proffesionele fotograaf moet zijn hoor, maar als ik iets heb geleerd dan is het dat een klein beetje aandacht voor details een enorm verschil kan maken.
anoniem_381705 wijzigde dit bericht op 10-04-2019 21:40
22.70% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
@Dingesenzo, dat ben ik helemaal met je eens hoor. Als ik iets lekkers op de foto zet probeer ik wel echt mijn best te doen. Maar maak foto's even snel tussen het werken door dus heb ook niet de tijd om echt lang met een foto bezig te zijn. En ruim ook niet meer alle troep op de achtergrond op, deed ik eerst wel, maar vind dat te veel gedoe.
Voor mijn website probeer ik wel mooie foto's in een kleine studio boven te maken. Vind dat iets anders dan "een kijkje achter de schermen" wat ik zoal dagelijks doe en maak in mijn bedrijf.
Waar ik wel op let is of de foto's niet wazig zijn. Dat scheelt ook al veel.
Life_is_sweet schreef:
10-04-2019 21:33
@Dingesenzo, dat ben ik helemaal met je eens hoor. Als ik iets lekkers op de foto zet probeer ik wel echt mijn best te doen. Maar maak foto's even snel tussen het werken door dus heb ook niet de tijd om echt lang met een foto bezig te zijn. En ruim ook niet meer alle troep op de achtergrond op, deed ik eerst wel, maar vind dat te veel gedoe.
Voor mijn website probeer ik wel mooie foto's in een kleine studio boven te maken. Vind dat iets anders dan "een kijkje achter de schermen" wat ik zoal dagelijks doe en maak in mijn bedrijf.
Waar ik wel op let is of de foto's niet wazig zijn. Dat scheelt ook al veel.
Maar ik vind een beetje "bakkerij-waar gewerkt-word-achtergrond" of van mijn part een huiskamer ofzo iets heel anders dan een vieze muur bijvoorbeeld.
en stop eens met de term handgemaakt. Wat een onzin
Anoniem262821034 schreef:
10-04-2019 18:13
Maar eerlijk is eerlijk, door dit topic heb je toch al mensen naar je laten zoeken, dat is dan wel weer slim. :biggrin:
En gaan die dan bonbons kopen? Hits en likes is niet hetzelfde als kopers.
Alle reacties Link kopieren
stroman schreef:
11-04-2019 07:42
En gaan die dan bonbons kopen? Hits en likes is niet hetzelfde als kopers.

Het ging om bereik.
Negatieve of niet zo heel positieve reclame is ook reclame.
.
Ik zie op de website geen bestelknop, geen commerciële info, diensten... niets dat mij de indruk geeft dat het een bedrijf betreft.
Life_is_sweet schreef:
10-04-2019 19:58
Ik heb een vergelijkbaar bedrijf en heb altijd gedacht dat je een mooie en goed doordachte instagram moest hebben om volgers en klanten te krijgen.
[...]
Sinds ik op instagram actief ben is de omzet van mijn bakkerij enorm gestegen. 85% van mijn omzet komt van instagram-volgers. En dat allemaal met een chaos-account.
Wie weet hoeveel je verkocht als je wel een mooie insta had!
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 11-04-2019 09:46
55.23% gewijzigd
Je moet zelf ook actief zijn op instagram, reageren op reacties, andere bedrijven liken, samenwerkingen met anderen organiseren, een giveaway, misschien wat dingen naar influencers sturen. Goede hashtags gebruiken.

Denk na over de uitstraling van je hele insta, kleurgebruik, variatie, mooie foto’s, het moet er aantrekkelijk uitzien. En ja, er moeten wel mogelijkheden tot kopen zijn. Niet dat je weer eerst apart moet bellen of mailen.
Alle reacties Link kopieren
Benader een aantal instagrammers, geef ze wat bonbons en laat ze dan wat over je posten.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
11-04-2019 08:05
Je moet zelf ook actief zijn op instagram, reageren op reacties, andere bedrijven liken, samenwerkingen met anderen organiseren, een giveaway, misschien wat dingen naar influencers sturen. Goede hashtags gebruiken.

Denk na over de uitstraling van je hele insta, kleurgebruik, variatie, mooie foto’s, het moet er aantrekkelijk uitzien. En ja, er moeten wel mogelijkheden tot kopen zijn. Niet dat je weer eerst apart moet bellen of mailen.

Ik post soms een foto met (hash)tag als ik bij een bepaalde horecagelegenheid zit. Het is nu al vaker gebeurd dat ándere horecagelegenheden waarvan ik niet eens wist dat ze bestonden die foto’s liken. Zo brengen ze zichzelf mooi onder mijn aandacht, best slim. En er zitten ook leuke tussen waar ik potentieel best een langs wil gaan.
(Dus TO; relevante hashtags/ concurrenten volgen, liken, reageren!).
.
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
11-04-2019 07:59
Wie weet hoeveel je verkocht als je wel een mooie insta had!

Ik heb een klein bedrijf en doe alles alleen en kan de vraag nu al niet aan. Er is standaard een wachttijd van 2-3 maanden om nog iets te kunnen bestellen. Met een mooie insta de wachttijd misschien nog verder oplopen en zou ik alleen nog maar nee moeten verkopen. Dat moet ik nu helaas al te vaak doen.
Er staan ook wel mooie foto's op mijn insta hoor maar het is vooral een rommeltje met vanalles wat. Ik krijg vaak te horen dat mensen de echtheid en dat ik ook minder mooie foto's er gewoon opzet juist zo leuk vinden. Maar probeer ook mooie foto's te maken hoor. Een stukje taart probeer ik wel zo mooi mogelijk op de foto te zetten, dat moet er wel lekker uit zien. Maar doe dat gewoon met mijn mobiel even snel tussen het werken door. Heb geen tijd en ook geen zin om uren met een foto bezig te zijn wat ik vaak van anderen hoor.
life_is_sweet wijzigde dit bericht op 11-04-2019 15:17
0.83% gewijzigd
Maar wie koopt er nou bonbons online? In de meeste steden is het toch wel een chocolaterie, daar kan toch zo’n handgemaakte hobbiebonbon niet tegenop?
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
11-04-2019 09:17
Maar wie koopt er nou bonbons online? In de meeste steden is het toch wel een chocolaterie, daar kan toch zo’n handgemaakte hobbiebonbon niet tegenop?

Ik maak homemade taarten/lekkernijen en 85-90% verkoop ik online. In elke stad en dorp zitten bakkers en toch verstuur ik 85% van mijn lekkers per post naar klanten in heel Nederland en ook Belgie (dit brengt nog hogere verzendkosten met zich mee). Ze betalen er ook nog eens verzendkosten bij, 4,50 voor een brievenbuspakketje en 7,50 voor pakketpost. Ze zouden net zo goed iets lekkers bij de bakker in hun stad kunnen kopen. Daarbij heb ik klanten buiten mijn woonplaats die zo speciaal langskomen om iets lekkers op te halen.

Het gaat erom dat je je onderscheid van wat anderen doen. Ik maak geen standaard lekkernijen. Mijn lekkernijen zul je niet bij een andere bakker of in een supermarkt vinden en daarmee onderscheid ik me. En dan kun je prima online lekkernijen verkopen. Er zijn ook best een aantal bedrijven die lekkers/bonbons/chocola per post versturen. De klant hoeft de deur niet uit en wordt netjes thuisbezorgd en dat is ook een stukje gemak.

Ik betaal en vraag ook nooit om positieve reviews (als klanten een leuke reactie op mijn insta zetten of mijn lekkers op hun eigen insta promoten dan doen ze dat uit zichzelf) en stuur ook nooit gratis lekkernijen naar instagrammers en bloggers op. Wel krijg ik veel aanvragen voor gratis lekkers in ruil voor een positieve review maar daar kan ik niets mee. Als mij al een positieve recensie beloofd zonder dat er geproefd hebt dan kan ik dat totaal niet serieus nemen.
life_is_sweet wijzigde dit bericht op 11-04-2019 15:17
6.47% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Life_is_sweet schreef:
11-04-2019 09:36
[...]

Ik betaal en vraag ook nooit om positieve reviews en stuur ook nooit gratis lekkernijen naar instagrammers op. Wel krijg ik veel aanvragen voor gratis lekkers in ruil voor een positieve review maar daar kan ik niets mee. Als mij al een positieve recensie beloofd zonder dat er geproefd hebt dan kan ik dat totaal niet serieus nemen.
Dit vind ik een goede insteek!
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven