Hoe maak jij aardappelgratin?
maandag 5 maart 2012 om 17:08
maandag 5 maart 2012 om 17:18
De aardappelen schillen en in dunne plakken snijden,reken 1/2 portie extra meer dan dat je normaal kookt qua aardappels
Oven voorverwarmen op 160 graden
Kluts 2 eieren en doe daar 1/3 deel melk bij,goed doorroeren,klein beetje zout en peper erbij doen. kom je van het ei mengsel tekort dan een passende portie bij maken.
een ovenschaal invetten en een laagje aardappelschijfjes in leggen en daaroverheen een klein laagje van het ei mengsel daaroverheen een klein beetje geraspte kaas verdelen.
dan weer een laagje aardappels met ei mengsel en kaas en zo maak je de schaal vol - of de aardappelschijfjes op - afsluiten met een laagje ei mengsel en een lekkere laag kaas.
De schaal in de oven schuiven en ongeveer 35 - 45 minuten afbakken ( afhankelijk van de hoeveelheid en grootte van de schaal )
Als de bovenkant mooi goudbruin is even prikken met een sateprikker,als de prikker overal even makkelijk doorheen gaat is alles even gaar.
Eetsmakelijk
Oven voorverwarmen op 160 graden
Kluts 2 eieren en doe daar 1/3 deel melk bij,goed doorroeren,klein beetje zout en peper erbij doen. kom je van het ei mengsel tekort dan een passende portie bij maken.
een ovenschaal invetten en een laagje aardappelschijfjes in leggen en daaroverheen een klein laagje van het ei mengsel daaroverheen een klein beetje geraspte kaas verdelen.
dan weer een laagje aardappels met ei mengsel en kaas en zo maak je de schaal vol - of de aardappelschijfjes op - afsluiten met een laagje ei mengsel en een lekkere laag kaas.
De schaal in de oven schuiven en ongeveer 35 - 45 minuten afbakken ( afhankelijk van de hoeveelheid en grootte van de schaal )
Als de bovenkant mooi goudbruin is even prikken met een sateprikker,als de prikker overal even makkelijk doorheen gaat is alles even gaar.
Eetsmakelijk
maandag 5 maart 2012 om 17:20
Met eieren wordt het meer tortilla dan gratin. Maar da's wel ook lekker, daar niet van. Ik zou voor 2 personen 400 gr aardappel doen, 2 eieren en ongeveer net zoveel melk als eieren (in volume dus). Maar ik vraag me wel af of t goed gaar wordt, de eieren stollen natuurlijk en de lol van gratin is juist dat de aardappels in het vocht liggen te stoven. Aardappel misschien voor alle zekerheid maar kort voorkoken dus.
maandag 5 maart 2012 om 17:20
Aardappelen schillen en in dunne plakken snijden. Goed afspoelen en afdrogen - dat is belangrijk! - en in laagjes in de ovenschaal leggen. Als dakpannen, je weet wel wat ik bedoel. Iedere laag bestrooien met kaas, zout en peper uit de molen.
Melk erover heen gieten, vlokjes roomboter op de bovenkant leggen en anderhalf uur (ja echt) in de oven op 180 graden. Dan HEEL lekker eten.
Eieren doe ik er niet in, dan wordt het meer een tortilla. Ook lekker maar anders. Wel sneller klaar. Dan kook je de aardappelen een kwartiertje voor en dan in ovenschaal met uitjes, ei-en-melkklutsel en flink zout en peper.
Melk erover heen gieten, vlokjes roomboter op de bovenkant leggen en anderhalf uur (ja echt) in de oven op 180 graden. Dan HEEL lekker eten.
Eieren doe ik er niet in, dan wordt het meer een tortilla. Ook lekker maar anders. Wel sneller klaar. Dan kook je de aardappelen een kwartiertje voor en dan in ovenschaal met uitjes, ei-en-melkklutsel en flink zout en peper.
Wat eten we vanavond?
maandag 5 maart 2012 om 17:22
Met melk kan het ook maar gebruik dan niet teveel, dan wordt het een weeïge waterige substantie. Piepers schillen en in dunne plakjes snijden en in een schaal leggen, een scheutje melk mengen met een deel van de geraspte kaas en eventueel twee teentjes knoflook uit de pers, even warm maken op het gas/kookplaat, over de aardappelen gieten, twintig minuten garen in de oven, dan de rest van de geraspte kaas erover strooien evt. met een beetje peneermeel, als er een mooi bruin kortje op komt is het goed. Eieren hoeven er niet in.Dan wordt het een tortilla. Ook niet verkeerd natuurlijk, dan moet je de eieren mengen onder de melk.
verba volant, scripta manent.
maandag 5 maart 2012 om 17:31
Van bloem en boter een roux maken melk erbij tot een dun sausje, snufje zout erdoorheen
aardappels in hele dunne plakjes, sausje eroverheen.
Zelf zou ik er spek, ui en knoflook doorheen doen.
Als het bijna klaar is spiegeleieren bakken met voor jou een doorgebakken eierdooier, beetje salade erbij en taraaa!
aardappels in hele dunne plakjes, sausje eroverheen.
Zelf zou ik er spek, ui en knoflook doorheen doen.
Als het bijna klaar is spiegeleieren bakken met voor jou een doorgebakken eierdooier, beetje salade erbij en taraaa!
maandag 5 maart 2012 om 17:32
quote:dunschiller schreef op 05 maart 2012 @ 17:23:
[...]
Anderhalf uur ... zijn de schijfjes dan niet zwart??Neehoor, matig hete oven en de schijfjes dobberen in de melk (of slagroom, nog lekkerder). Wordt het na een uurtje al bruin, dan kun je er wat aluminiumfolie overheen doen.
[...]
Anderhalf uur ... zijn de schijfjes dan niet zwart??Neehoor, matig hete oven en de schijfjes dobberen in de melk (of slagroom, nog lekkerder). Wordt het na een uurtje al bruin, dan kun je er wat aluminiumfolie overheen doen.
Wat eten we vanavond?
maandag 5 maart 2012 om 17:39
quote:mirri29 schreef op 05 maart 2012 @ 17:35:
Ik heb alleen zelfrijzend bakmeel, misschien moet ik opgeven en gewoon morgen slagroom halen en het nog eens proberen.
Dan maak je toch gewoon een tortilla,
Beetje olie of boter in de pan, aardappelschijfjes bakken totdat ze gaar zijn bestrooien met zout en paprikapoeder, ringetje ui in de pan, eieren loskloppen mrt een beetje melk, zout en peper en in de pan, kaas eroverheen, langzaam laten garen eventueel met deksel of de bovenkant bruinen in de oven.
Je kan hem ook voorzichtig omdraaien met een bord, maar pas op de hete boter.
Ik heb alleen zelfrijzend bakmeel, misschien moet ik opgeven en gewoon morgen slagroom halen en het nog eens proberen.
Dan maak je toch gewoon een tortilla,
Beetje olie of boter in de pan, aardappelschijfjes bakken totdat ze gaar zijn bestrooien met zout en paprikapoeder, ringetje ui in de pan, eieren loskloppen mrt een beetje melk, zout en peper en in de pan, kaas eroverheen, langzaam laten garen eventueel met deksel of de bovenkant bruinen in de oven.
Je kan hem ook voorzichtig omdraaien met een bord, maar pas op de hete boter.
maandag 5 maart 2012 om 17:51
Heb net deze gemaakt voor ons Frans dineetje voor onze club.
1 kg pieper
750 dl slagroom (of melk voor een magere variant
1 tsp. zout
1/8 tsp. peper
beetje nootmuskaat
3 teentjes knoflook
3/4 cup Gruyere geraspt (of andere kaas)
Oven voorverwarmen op 180
Piepers in dunne plakjes snijden en in een pan doen. Melk erover heen en teentjes knoflook en nootmuskaat toevoegen. Even laten koken. Overdoen in een ovenschaal. Geraspte kaas erover. En 40 minuten in de oven.
Heeeerlijk.
Ik denk wel dat een roomproduct beter is en dat de kaas een verschil maakt, maar 't blijft altijd lekker!
1 kg pieper
750 dl slagroom (of melk voor een magere variant
1 tsp. zout
1/8 tsp. peper
beetje nootmuskaat
3 teentjes knoflook
3/4 cup Gruyere geraspt (of andere kaas)
Oven voorverwarmen op 180
Piepers in dunne plakjes snijden en in een pan doen. Melk erover heen en teentjes knoflook en nootmuskaat toevoegen. Even laten koken. Overdoen in een ovenschaal. Geraspte kaas erover. En 40 minuten in de oven.
Heeeerlijk.
Ik denk wel dat een roomproduct beter is en dat de kaas een verschil maakt, maar 't blijft altijd lekker!
Optimist tot in de kist!
maandag 5 maart 2012 om 17:52
Ik maak ook wel eens gepofte aardappelen met een lekkere klodder blauwe kaassaus.
Of ik maak aardappelpuree (met een bakje kruidenkaas erdoor, extra lekker) en dan maak ik meer. Van de rest spuit ik rozetjes en die gaan de volgende dag in de oven. Je zou er ook aardappelkroketjes van kunnen maken.
Aardappels uit de oven vind ik ook lekker: aardappel-kwarten even koken, dan op een ovenschaal met olijfolie, rozemarijn, flink zeezout en dan in de oven tot de buitenkant bruin en knapperig is.
Of ik maak aardappelpuree (met een bakje kruidenkaas erdoor, extra lekker) en dan maak ik meer. Van de rest spuit ik rozetjes en die gaan de volgende dag in de oven. Je zou er ook aardappelkroketjes van kunnen maken.
Aardappels uit de oven vind ik ook lekker: aardappel-kwarten even koken, dan op een ovenschaal met olijfolie, rozemarijn, flink zeezout en dan in de oven tot de buitenkant bruin en knapperig is.
Wat eten we vanavond?
maandag 5 maart 2012 om 17:54
quote:VotesforLeo schreef op 05 maart 2012 @ 17:51:
Huh, maar je krijgt hier toch juist heel veel tips waar je geen slagroom voor nodig hebt?Ja maar ben bang dat het nat wordt door de melk en ben geen keukenprinces, ik ga morgen het recept proberen die ik hierboven heb gelezen met dunne plakjes en slagroom. Die zag er zo lekker uit dat ik dacht ik ga die morgen doen.
Huh, maar je krijgt hier toch juist heel veel tips waar je geen slagroom voor nodig hebt?Ja maar ben bang dat het nat wordt door de melk en ben geen keukenprinces, ik ga morgen het recept proberen die ik hierboven heb gelezen met dunne plakjes en slagroom. Die zag er zo lekker uit dat ik dacht ik ga die morgen doen.
maandag 5 maart 2012 om 17:54
Even poffen in de magnetron. Dan op ovenplaat, even stampen met de stamper, beetje olijfolie en grof zout erover en bakken op hoge temp in de oven.
Koken met een paar teentjes knoflook, dan grof stampen met 1 vd volgende: creme fraiche, karnemelk, geitenkaas, olijfolie, of combinatie van deze of iets anders kazigs.
In plakjes of frietjes snijden, in een beslagkom mengen met olijfolie en bijv. thijm, rozemarijn, chilivlokken of ander lekkers. In de oven op 180 graden voor zo'n 30 a 40 minuutjes. Ik meng er ook nog vaak andere knollen doorheen zoals zoete aardappel of peen ofzoiets.
Koken met een paar teentjes knoflook, dan grof stampen met 1 vd volgende: creme fraiche, karnemelk, geitenkaas, olijfolie, of combinatie van deze of iets anders kazigs.
In plakjes of frietjes snijden, in een beslagkom mengen met olijfolie en bijv. thijm, rozemarijn, chilivlokken of ander lekkers. In de oven op 180 graden voor zo'n 30 a 40 minuutjes. Ik meng er ook nog vaak andere knollen doorheen zoals zoete aardappel of peen ofzoiets.
Optimist tot in de kist!