Hoe vaak per week eten jullie vlees tijdens de hoofdmaaltij?

27-01-2021 09:38 655 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hier benieuwd naar omdat ik in de eetlijstjes topics toch wel veel vega-recepten tegenkom. Wijzelf (beide in de dertig) eten zeven keer per week vlees en bij ons is het vlees ook nog echt ouderwets het hoofdbestanddeel van de maaltijd. Wij zijn beide zo opgevoed en vinden het ook zo lekker dat we dit bewust niet los laten. Wel kiezen we vaak voor biologisch/ uit de streek vlees.
Ik ben dus benieuwd of en hoeveel mensen er zijn die volledig vega eten, deels of juist volledig vlees eten.

Dit topic bedoel ik niet om mijn vlees-eten af te keuren, maar wel ben ik benieuwd naar je motivatie van je eigen eetstijl.

Hoe vaak eet je vlees per week tijdens de hoofdmaaltijd?

Totaal aantal stemmen: 397

1-3 keer per week (30%)
4-6 keer per week (27%)
Alle dagen van de week (18%)
0 keer in de week (25%)
- Fight for your right to party -
stellar schreef:
27-01-2021 10:14
Je mag van mij eten wat je wil, mij zal je niet horen. Het gaat mij er meer om dat je in dit topic ziet dat om de een of andere rede ineens iemand post dat avocado’s net zo slecht zijn voor t milieu.
Ik eet dan ook alleen maar avocado's die een goed leven hebben gehad en genoeg ruimte om lekker rond te scharrelen.
Alle reacties Link kopieren
PatatasBravas schreef:
27-01-2021 09:58
Kom gemiddeld uit op 2-3 keer per week vlees, 1 keer vis en de rest vegetarisch.
Ik eet 2 a 3 x week biologisch vlees. Helemaal stoppen vind ik lastig.
Luci_Mster2 schreef:
27-01-2021 10:12
Precies.

Ik mag niets zeggen want wij eten dus wel de helft van de week nog vlees.....

Maar dat gewijs naar soja en de nietvleeseters is heel raar.


Echt overgrote deel van de soja is voor de veeteelt en zat mensen die geen vlees eten vanuit milieu overwegingen eten dus ook geen soja. Of vleesvervangers op die basis.
Ik wijs niet. Is gewoon allemaal slecht. Het gewijs andersom is net zo goed raar. Lekker 7 dagen per week vlees eten als jij dat wil, zal mij verder aan mijn reet roesten.

Ik eet graag biologisch, maar ook dat is niet goed want beesten leven een stuk langer en dus meer methaanuitstoot etc.
Led-lampje schreef:
27-01-2021 10:13
Hoeveel Nederlanders kon ik niet vinden weet wel dat dit cijfers zijn via Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu Ministerie van Volksgezondheid,Welzijn en Sport .
Geen een of ander rare website.
Dat bedoelde ik ook niet. Niet meteen zo negatief denken. ;-0

Meer hoeveel mensen en ook wanneer. Want het minder vlees eten is nu meer een ding dan 2 jaar geleden en waarschijnlijk wel anders qua hoeveelheid per persoon in Amsterdam dan in Maasstricht of in Groningen of Lutjebroek. Of noem een plaatst.

Als dit cijfers zijn gebaseerd op een vragenlijst aan 500 Nederlanders of dat het gebaseerd is op de verkoopcijfers van vlees in Nederland vorig jaar, dan krijg je ook al een ander resultaat. Of kijken naar leeftijd.

En inderdaad, hier zal het daarom ook een andere uitslag geven.
Ik zelf nooit. Gezin 1 of 2 keer in de week. Vis eet ik misschien 1 keer in de maand. Dat probeer ik ook te beperken.
Liefst at ik veganistisch maar omdat ik ook nog glutenvrij en lactose arm eet wordt datgene wat ik dan nog kan en mag eten echt beperkt.
Alle reacties Link kopieren
Deze maand eet ik uitsluitend vegetarisch/veganistisch. In het kader van goede voornemens voor 2021.

Ik vind vlees en vis wel ontzettend lekker, dus denk niet dat ik ooit permanent vegetariër word, maar deze maand heb ik wel ontdekt dat er genoeg gerechten zijn waarbij je vlees of vis echt niet mist. Daarbij boet ik echt niet in op smaak. Dus als ik boerenkool met worst wil eten, eet ik gewoon echte rookworst (want de vega variant is niet te vreten), maar een bolognese saus kan ook heerlijk zijn met linzen ipv gehakt en ook noodles met tofu kan superlekker zijn.

Mijn idee is om hierna 5x vega, 1x vlees en 1x vis per week te eten.

Ik ken ook genoeg verstokte vleeseters die denken dat vegetarisch eten per definitie ‘vies’ is en denken dat een maaltijd pas een maaltijd is als er een stuk dood dier op hun bord ligt. Dat vind ik eerlijk gezegd altijd een beetje sneu.
Luci_Mster2 schreef:
27-01-2021 10:17
Dat bedoelde ik ook niet. Niet meteen zo negatief denken. ;-0

Meer hoeveel mensen en ook wanneer. Want het minder vlees eten is nu meer een ding dan 2 jaar geleden en waarschijnlijk wel anders qua hoeveelheid per persoon in Amsterdam dan in Maasstricht of in Groningen of Lutjebroek. Of noem een plaatst.

Als dit cijfers zijn gebaseerd op een vragenlijst aan 500 Nederlanders of dat het gebaseerd is op de verkoopcijfers van vlees in Nederland vorig jaar, dan krijg je ook al een ander resultaat. Of kijken naar leeftijd.

En inderdaad, hier zal het daarom ook een andere uitslag geven.
Klopt maar dat staat ook redelijk goed aangegeven in dat onderzoek.
Ook het opleidingsniveau provincie staat er bij.
https://wateetnederland.nl/resultaten/v ... ptie/vlees
anoniem_402172 wijzigde dit bericht op 27-01-2021 10:21
4.38% gewijzigd
Star3 schreef:
27-01-2021 10:17
Ik wijs niet. Is gewoon allemaal slecht. Het gewijs andersom is net zo goed raar. Lekker 7 dagen per week vlees eten als jij dat wil, zal mij verder aan mijn reet roesten.

Ik eet graag biologisch, maar ook dat is niet goed want beesten leven een stuk langer en dus meer methaanuitstoot etc.
Oke dan, dan wees je niet. Was toevallig die opmerking. ;-)

En inderdaad ik bepaal zelf wel of ik 3 of 4 dagen vlees eet. Of niet. :lol:
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer 3 x per week eten wij vlees. Compleet vega ga ik niet doen, maar dit vind ik een mooie tussenweg.

Bij diverse gerechten (lasagna/spaghetti/wok-dingen) kun je het gewoon weglaten en merk je er niks van.

We eten geen vleesvervangers zoals nep-kip of nep-gehakt. Maar wel kaassnitzel of een groenteschijf. Maar geen vervangers die proberen vlees te zijn.
Mijn man wil nog wel eens tofu eten, maar dat vind ik zelf niet lekker.
Als ik vlees weg laat mik ik er altijd meer groente doorheen/bij.
vutje wijzigde dit bericht op 27-01-2021 10:22
0.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
27-01-2021 10:10
4 keer per week ongeveer vlees of vis

Als ik een ovenschotel of pasta maak, en dat doe ik best vaak, gebruik ik altijd vega gehakt. Smaakt net zo goed.
Ik hou ook erg van geitenkaas of bv mozzarella door het eten, en soms gewoon gerechten zonder vlees. bv soep, groentenstoofpot of maaltijdsalades.
Ik voeg dan ook nooit iets toe van vleesvervangers. Ben al heel mijn leven gezond, dus die paar dagen per week zonder vlees zal ik niks van krijgen..

Ik lees hier dat iemand 2 ons gehakt in haar eentje per keer eet, of 2 slavinken...waar laat je het!

bv een biefstukje is hier niet meer dan een ons per persoon, is ook meer dan voldoende, en een cordon bleu, mijn slager heeft altijd grote, die delen we met zijn tweetjes. Van het nepgehakt gaat er ook maar 1 ons door onze pastasaus die voor 2 personen is.
Ik heb geen behoefte aan grote lappen vlees..brrrr.
Die 200gram gehakt zijn maar 2 gehakt balletjes hè, en een slavink is maar iets van 3 happen. Ik kan best 6 happen vlees op. En als ik biefstuk eet, is dat biefstuk met wit brood en dan het brood lekker dopen in de sju en dan een stukje biefstuk er op, dus dat is dan wel echt het hoofd onderdeel. Als ik het bij aardappels ofzo zou eten hoeft het niet zo'n groot stuk te zijn, maar dat doe ik niet want dat vind ik "zonde", als ik biefstuk eet wil ik een lekkere grote biefstuk want ik eet het maar weinig (duur grapje en niet zo gezond op de manier waarop ik het eet).
ugli wijzigde dit bericht op 27-01-2021 10:21
3.12% gewijzigd
lisbeth schreef:
27-01-2021 10:19
Ik zelf nooit. Gezin 1 of 2 keer in de week. Vis eet ik misschien 1 keer in de maand. Dat probeer ik ook te beperken.
Liefst at ik veganistisch maar omdat ik ook nog glutenvrij en lactose arm eet wordt datgene wat ik dan nog kan en mag eten echt beperkt.
Veganistisch is per definitie lactose vrij. Ik denk dat je er in jouw geval juist veel mee kan.
ExodusRedux schreef:
27-01-2021 10:12
Wat is een ons?
100 gram
Vutje schreef:
27-01-2021 10:20
Ongeveer 3 x per week eten wij vlees. Compleet vega ga ik niet doen, maar dit vind ik een mooie tussenweg.

Bij diverse gerechten (lasagna/spaghetti/wok-dingen) kun je het gewoon weglaten en merk je er niks van.

We eten geen vleesvervangers zoals nep-kip of nep-gehakt. Maar wel kaassnitzel of een groenteschijf. Maar geen vervangers die proberen vlees te zijn.
Mijn man wil nog wel eens tofu eten, maar dat vind ik zelf niet lekker.
Als ik vlees weggooi mik ik er altijd meer groente doorheen/bij.

Of peulvruchten uit een blikje. werkt ook goed vind ik.
JackyBee schreef:
27-01-2021 10:20
Veganistisch is per definitie lactose vrij. Ik denk dat je er in jouw geval juist veel mee kan.
Veel vleesvervangers bevatten een vorm van gluten. De lactose is dus niet zozeer het probleem maar met name de tarwe.
Het zal best kunnen maar het is nu bij ons thuis al vaak een puzzel en dan zou het nog erger worden
Alle reacties Link kopieren
stellar schreef:
27-01-2021 10:14
Je mag van mij eten wat je wil, mij zal je niet horen. Het gaat mij er meer om dat je in dit topic ziet dat om de een of andere rede ineens iemand post dat avocado’s net zo slecht zijn voor t milieu.

Het is denk ik een beetje vanuit de gedachte dat je alleen maar iets goed kunt doen voor het milieu als je álles goed doet. En als iemand niet alles goed doet is dat inconsequent en beter consequent fout dan inconsequent goed. Terwijl dat niet zo is, denk ik. Je kunt beter iets goeds doen, ook al is het iets kleins, dan helemaal niets.
Thalas schreef:
27-01-2021 10:22
Het is denk ik een beetje vanuit de gedachte dat je alleen maar iets goed kunt doen voor het milieu als je álles goed doet. En als iemand niet alles goed doet is dat inconsequent en beter consequent fout dan inconsequent goed. Terwijl dat niet zo is, denk ik. Je kunt beter iets goeds doen, ook al is het iets kleins, dan helemaal niets.

Eens. Ik ben niet perfect. Ik doe mijn best.
lisbeth schreef:
27-01-2021 10:22
Veel vleesvervangers bevatten een vorm van gluten. De lactose is dus niet zozeer het probleem maar met name de tarwe.
Het zal best kunnen maar het is nu bij ons thuis al vaak een puzzel en dan zou het nog erger worden
Ja ik kan me voorstellen dat het met vleesvervangers lastig is inderdaad.
Luci_Mster2 schreef:
27-01-2021 10:20
Oke dan, dan wees je niet. Was toevallig die opmerking. ;-)

En inderdaad ik bepaal zelf wel of ik 3 of 4 dagen vlees eet. Of niet. :lol:
Ik reageerde op Philae dat soja (ook) slecht is. Daarmee zeg ik niet 'ooooooo jij bent een sojavreter jij moet je bek houden wat jij verneukt het milieu net zo goed' toch? :biggrin:

Al eet je 10 avocado's of 5 biefstukken op een dag. Boeiuh.
Alle reacties Link kopieren
Bij mij is het milieu dan ook geen reden. Ik probeer rekening te houden met het milieu, maar doe bijvoorbeeld teveel met de auto. En een vleeseter is op zijn manier misschien wel heel erg bezig met het milieu. Voor mij is het een goede bijkomstigheid.
Het gaat mij puur om het dierenleed dat erachter schuil gaat, daar wil ik niet aan meewerken en aan meebetalen. Op wat voor manier de dieren ook gehouden worden, er gaat leed achter schuil.
Ik wil niet met mijn vingertje wijzen naar anderen, ik snap best dat mensen het niet willen of kunnen en vaak ook geen idee hebben wat er op hun bord ligt, ik bereid zelfs vlees voor mijn gezin. Want het is mijn keuze.
Eigenlijk nooit, want ik eet zelden vlees. Ik eet voor 99% vegetarisch maar heel soms maak ik een uitzondering als ik bij mijn moeder ga eten of als ze een stukje zalm voor me gehaald heeft. Maar op normale weken eet ik nooit vlees. Ik koop het dan ook nooit. Maar ga ik bij een ander eten dan doe ik niet moeilijk. Mijn oom en tante koken ook 90% vega dus bij hun krijg ik wel altijd vega maar bij mijn broer niet altijd.
Ik mis vlees zelf totaal niet in mijn avondmaaltijd. Ik vind vega gehakt door de wraps zelfs lekkerder qua structuur dan gewoon gehakt.
Alle reacties Link kopieren
lisbeth schreef:
27-01-2021 10:22
Veel vleesvervangers bevatten een vorm van gluten. De lactose is dus niet zozeer het probleem maar met name de tarwe.
Het zal best kunnen maar het is nu bij ons thuis al vaak een puzzel en dan zou het nog erger worden
Er is veel meer op de wereld dan vleesvervangers. Maar ik begrijp dat het lastig is, ik ben ten tijde van een drukke baan een aantal jaren geleden zelfs weer vlees gaan eten omdat ik het niet meer trok met koken. Ik maak vaak wel 3 verschillende maaltijden per dag om iedereen tegemoet te komen (vlees/vis, vegetarisch en vegan), maar daar moet je maar net tijd en zin in hebben.
Led-lampje schreef:
27-01-2021 10:19
Klopt maar dat staat ook redelijk goed aangegeven in dat onderzoek.
Ook het opleidingsniveau provincie staat er bij.
https://wateetnederland.nl/resultaten/v ... ptie/vlees
Ik ga kijken, vind ik leuk. Dank!
Ik eet vegan, dus nooit. Vriend eet in principe alles (dierlijke producten zijn wel liefst bio, vooral om zijn geweten te sussen) maar ik kook vaker dus hij eet vaak vegan mee, of doet er soms (vegetarische) kaas bij. Wel letten we op de vleesporties: meer dan 100 gram per maaltijd is eerder uitzonderlijk, hoewel hij soms een burger eet die vast meer zal wegen.
lisbeth schreef:
27-01-2021 10:22
Veel vleesvervangers bevatten een vorm van gluten. De lactose is dus niet zozeer het probleem maar met name de tarwe.
Het zal best kunnen maar het is nu bij ons thuis al vaak een puzzel en dan zou het nog erger worden
Moest je toch meer vegan willen koken, kijk en vraag dan eens op diverse vegan FB groepen naar recepten en tips :)
Wij eten ongeveer 1 keer per week vis.
1 keer per week een vleesvervanger.
En ongeveer 1 a 4 keer per week een gerecht waar geen vis of vlees naar voren komt. (Wraps, poke bowl, curry etc).
De rest van de avonden vlees.

Prima gevarieerd zo.
Star3 schreef:
27-01-2021 10:23
Ik reageerde op Philae dat soja (ook) slecht is. Daarmee zeg ik niet 'ooooooo jij bent een sojavreter jij moet je bek houden wat jij verneukt het milieu net zo goed' toch? :biggrin:

Al eet je 10 avocado's of 5 biefstukken op een dag. Boeiuh.
Het was ook in het algemeen bedoeld, zag meerdere mensen dat roepen, net als avocado's.
En ik reageerde met die post niet op jou toch? Ik heb je niet genoemd en ik quote andermans post waar ik het mee eens was.

Was meer algemeen na aanleiding van de post die ik wel quote. Jij reageerde wel meteen op mij zo fel.


En ja er was ook gewijs andersom. :-D

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven