Hoe vaak per week eten jullie vlees tijdens de hoofdmaaltij?

27-01-2021 09:38 655 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben hier benieuwd naar omdat ik in de eetlijstjes topics toch wel veel vega-recepten tegenkom. Wijzelf (beide in de dertig) eten zeven keer per week vlees en bij ons is het vlees ook nog echt ouderwets het hoofdbestanddeel van de maaltijd. Wij zijn beide zo opgevoed en vinden het ook zo lekker dat we dit bewust niet los laten. Wel kiezen we vaak voor biologisch/ uit de streek vlees.
Ik ben dus benieuwd of en hoeveel mensen er zijn die volledig vega eten, deels of juist volledig vlees eten.

Dit topic bedoel ik niet om mijn vlees-eten af te keuren, maar wel ben ik benieuwd naar je motivatie van je eigen eetstijl.

Hoe vaak eet je vlees per week tijdens de hoofdmaaltijd?

Totaal aantal stemmen: 397

1-3 keer per week (30%)
4-6 keer per week (27%)
Alle dagen van de week (18%)
0 keer in de week (25%)
- Fight for your right to party -
Man en dochter eten geen vlees, dus dat eten we thuis niet. Wel 1-2x per week vis. De rest vegetarisch (weinig vleesvervangers, veel peulvruchten).
anoniem_382756 wijzigde dit bericht op 27-01-2021 10:05
17.60% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
ZonnedauwRegenboog schreef:
27-01-2021 10:03
Vlees vervangen met soya producten schijnt ook even slecht voor het milieu te zijn
En veel te zout. Kinderen mogen dat sowieso niet eten omdat het te schadelijk is voor ze.
Alle reacties Link kopieren
Ah, ging snel :)
Ik eet nooit vlees, man en dochters 3-4 keer per week.
Alle reacties Link kopieren
Gemiddeld vier dagen in de week denk ik. Kip of rund of spekjes, in redelijk kleine hoeveelheden. Man eet iets vaker vlees (4-5 keer) dan ik (3-4 keer). Al let ik er niet erg op; ik kies gezonde gerechten die me aanspreken, vegetarisch/veganistisch/vlees/vis.
zephora wijzigde dit bericht op 27-01-2021 10:12
27.59% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
JackyBee schreef:
27-01-2021 09:58
Waar komt trouwens het onderscheid tussen kip en vlees vandaan? Kip is toch vlees?
Of vis en vlees. Vlees is voor mij dat allemaal kip, rund, varken, vis, kalkoen ed...
Maar met vlees wordt toch vaak rund of varken aangeduid...

Hier eten we bijna elke hoofdmaaltijd wel vlees, maar beperkt.
Want als ik erwtensoep eet, dan zit daar wel rookworst in. Maar volgens de verpakking is van de 800ml slechts 10 procent rookworst. Dus 80ml. Dat is een kwart rookworst of zo, dus 60 gram of zo. Voor 2 personen. :rofl:
En als ik iets met gehakt klaar maak, is het max 300 g gehakt, voor 2 personen voor 2 dagen, dus 75 g pp. Ik eet wel elke dag vleeswaar, dus totaal 100 g per dag. o_o
Ik vind vleesvervangers lekker, maar ik vind ze ook vaak te duur voor wat je krijgt. Dan liever een eitje erbij.

Met andere woorden, ik eet wel dagelijks vlees, maar weinig. Het is voor mij geen hoofdonderdeel van een maaltijd.

In een restaurant kies ik daarom vaak voor iets vegetarisch, want als ik bijvoorbeeld voor biefstuk kies, dan krijg je een behoorlijke lap vlees op je bord en nauwelijks groenten ed. Zo lekker vind ik het dan ook weer niet.
dianaf wijzigde dit bericht op 27-01-2021 10:10
4.98% gewijzigd
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Vegetarisch of veganistisch eten betekent natuurlijk niet dat je perse vleesvervangers moet eten. Wij eten dat nooit, veel te bewerkt en gekunstelde zooi.
Pivot! PIVOT!!!
pamelacourson schreef:
27-01-2021 09:59
Het één sluit het ander niet uit. Als ik zeg dat ik veganistisch eet, krijg ik ook dit soort opmerkingen. Terwijl de vleeseters die ik ken óók avocado’s en andere exotische producten eten. Die zijn dus dubbelop slecht voor het milieu.
Herkenbaar, valt me op dat het vaak verstokte vleeseters zijn, alsof ze graag met een vingertje willen wijzen dat vegetariërs/veganisten ook slecht zijn.
Voor t gemak even vergeten dat er achter avocado’s weinig dierenleed schuilt.
stellar schreef:
27-01-2021 10:06
Herkenbaar, valt me op dat het vaak verstokte vleeseters zijn, alsof ze graag met een vingertje willen wijzen dat vegetariërs/veganisten ook slecht zijn.
Voor t gemak even vergeten dat er achter avocado’s weinig dierenleed schuilt.
Andersom lees ik het net zo vaak (met een vingertje naar de vleeseter wijzen).
Alle reacties Link kopieren
aardbeienslof schreef:
27-01-2021 09:54
Ik houd niet van vlees, ik vind alleen gehakt in ovenschotels of pasta lekker maar dat kun je net zo goed weg laten, dus dat eten we niet meer.
We eten wel 1-3 keer kip of vis per week. Ik heb 1-3 keer gestemd.

Zelfs hier heb ik moeite mee. Ik dacht ook eens "ik ga minder vlees eten" en begon toen met het weglaten van gehakt omdat ik dacht dat dat een goed begin zou zijn. Ik mis het kruimige dan echt. Vegetarisch gehakt vind ik niet lekker. Of zou het een kwestie van wennen zijn?
- Fight for your right to party -
dianaf schreef:
27-01-2021 10:05
Of vis en vlees. Vlees is voor mij dat allemaal kip, rund, varken, vis, kalkoen ed...
Maar met vlees wordt toch vaak rund of varken aangeduid...

Hier eten we bijna elke hoofdmaaltijd wel vlees, maar beperkt.
Want als ik erwtensoep eet, dan zit daar wel rookworst in. Maar volgens de verpakking is van de 800ml slechts 10 procent rookworst. Dus 80ml. Dat is een kwart rookworst of zo, dus 60 gram of zo. Voor 2 personen. :rofl:
En als ik iets met gehakt klaar maak, is het max 300 g gehakt, voor 2 personen voor 2 dagen, dus 75 g pp. Ik eet wel elke dag vleeswaar, dus totaal 100 g per dag. o_o
Ik vind vleesvervangers lekker, maar ik vind ze ook vaak te duur voor wat je krijgt. Dan liever een eitje erbij.

Met andere woorden, ik eet wel dagelijks vlees, maar weinig. Het is voor mij geen hoofdonderdeel van een maaltijd.

In een restaurant kies ik daarom vaak voor iets vegetarisch, want als ik bijvoorbeeld voor biedstuk kies, dan krijg je een behoorlijke lap vlees op je bord en nauwelijks groenten ed. Zo lekker vind ik het dan ook weer niet.
Terwijl je bij biedstuk juist iets vegetarisch zou verwachten ;-)
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
27-01-2021 10:05
Of vis en vlees. Vlees is voor mij dat allemaal kip, rund, varken, vis, kalkoen ed...
Maar met vlees wordt toch vaak rund of varken aangeduid...

Hier eten we bijna elke hoofdmaaltijd wel vlees, maar beperkt.
Want als ik erwtensoep eet, dan zit daar wel rookworst in. Maar volgens de verpakking is van de 800ml slechts 10 procent rookworst. Dus 80ml. Dat is een kwart rookworst of zo, dus 60 gram of zo. Voor 2 personen. :rofl:
En als ik iets met gehakt klaar maak, is het max 300 g gehakt, voor 2 personen voor 2 dagen, dus 75 g pp. Ik eet wel elke dag vleeswaar, dus totaal 100 g per dag. o_o
Ik vind vleesvervangers lekker, maar ik vind ze ook vaak te duur voor wat je krijgt. Dan liever een eitje erbij.

Met andere woorden, ik eet wel dagelijks vlees, maar weinig. Het is voor mij geen hoofdonderdeel van een maaltijd.

In een restaurant kies ik daarom vaak voor iets vegetarisch, want als ik bijvoorbeeld voor biedstuk kies, dan krijg je een behoorlijke lap vlees op je bord en nauwelijks groenten ed. Zo lekker vind ik het dan ook weer niet.
100 gram per dag is niet weinig, dat is gemiddeld.
Alle reacties Link kopieren
dianaf schreef:
27-01-2021 10:05

Hier eten we bijna elke hoofdmaaltijd wel vlees, maar beperkt.
Want als ik erwtensoep eet, dan zit daar wel rookworst in. Maar volgens de verpakking is van de 800ml slechts 10 procent rookworst. Dus 80ml. Dat is een kwart rookworst of zo, dus 60 gram of zo. Voor 2 personen. :rofl:

Ik las dit en dacht 'huh?! je doet er toch gewoon een hele rookworst in?', maar je hebt hebt over kant-en-klare erwtensoep. Kostte me even tijd voordat ik dat doorhad :facepalm: :facepalm: (Erwtensoep is zo makkelijk te maken dat ik nooit aan kant-en-klaar had gedacht :$ )
AnAppleADay schreef:
27-01-2021 10:08
100 gram per dag is niet weinig, dat is gemiddeld.
Eens.
Alle reacties Link kopieren
4 keer per week ongeveer vlees of vis

Als ik een ovenschotel of pasta maak, en dat doe ik best vaak, gebruik ik altijd vega gehakt. Smaakt net zo goed.
Ik hou ook erg van geitenkaas of bv mozzarella door het eten, en soms gewoon gerechten zonder vlees. bv soep, groentenstoofpot of maaltijdsalades.
Ik voeg dan ook nooit iets toe van vleesvervangers. Ben al heel mijn leven gezond, dus die paar dagen per week zonder vlees zal ik niks van krijgen..

Ik lees hier dat iemand 2 ons gehakt in haar eentje per keer eet, of 2 slavinken...waar laat je het!

bv een biefstukje is hier niet meer dan een ons per persoon, is ook meer dan voldoende, en een cordon bleu, mijn slager heeft altijd grote, die delen we met zijn tweetjes. Van het nepgehakt gaat er ook maar 1 ons door onze pastasaus die voor 2 personen is.
Ik heb geen behoefte aan grote lappen vlees..brrrr.
Dat gaat snel zo met dat vingertje wijzen.
Led-lampje schreef:
27-01-2021 10:11
Dat gaat snel zo met dat vingertje wijzen.
Ja, dat weet je bij dit soort topics.
Jammer dat de poll niet wat meer keuzes heeft of dat je geen twee opties mag kiezen.

Wij eten denk ik drie/vier/vijf keer vlees.
Alle reacties Link kopieren
pearle schreef:
27-01-2021 10:10
4 keer per week ongeveer vlees of vis

Als ik een ovenschotel of pasta maak, en dat doe ik best vaak, gebruik ik altijd vega gehakt. Smaakt net zo goed.
Ik hou ook erg van geitenkaas of bv mozzarella door het eten, en soms gewoon gerechten zonder vlees. bv soep, groentenstoofpot of maaltijdsalades.
Ik voeg dan ook nooit iets toe van vleesvervangers. Ben al heel mijn leven gezond, dus die paar dagen per week zonder vlees zal ik niks van krijgen..

Ik lees hier dat iemand 2 ons gehakt in haar eentje per keer eet, of 2 slavinken...waar laat je het!

bv een biefstukje is hier niet meer dan een ons per persoon, is ook meer dan voldoende, en een cordon bleu, mijn slager heeft altijd grote, die delen we met zijn tweetjes. Van het nepgehakt gaat er ook maar 1 ons door onze pastasaus die voor 2 personen is.
Ik heb geen behoefte aan grote lappen vlees..brrrr.
Wat is een ons?
pamelacourson schreef:
27-01-2021 10:02
Dat wordt op ontzettend grote schaal verbouwd voor de veeteelt. Dus tja.
Precies.

Ik mag niets zeggen want wij eten dus wel de helft van de week nog vlees.....

Maar dat gewijs naar soja en de nietvleeseters is heel raar.


Echt overgrote deel van de soja is voor de veeteelt en zat mensen die geen vlees eten vanuit milieu overwegingen eten dus ook geen soja. Of vleesvervangers op die basis.
anoniem_401375 wijzigde dit bericht op 27-01-2021 10:13
1.06% gewijzigd
ZonnedauwRegenboog schreef:
27-01-2021 10:08
Zelfs hier heb ik moeite mee. Ik dacht ook eens "ik ga minder vlees eten" en begon toen met het weglaten van gehakt omdat ik dacht dat dat een goed begin zou zijn. Ik mis het kruimige dan echt. Vegetarisch gehakt vind ik niet lekker. Of zou het een kwestie van wennen zijn?
Ik denk niet zozeer een kwestie van wennen, maar meer van een andere manier naar de bereiding kijken. Vleesvervangers doe ik ook zeer zeer zelden aan, terwijl ik het grootste gedeelte van de tijd vlees/vis-loos kook. Het is dus niet zo dat je vleesmaaltijden gaat proberen na te bootsen, maar je geeft andere ingrediënten een belangrijke rol. Kijk maar eens naar (vooral Engelse) vegan-blogs, zoals je in de volgende link kan vinden:

https://www.culinarynutrition.com/top-50-vegan-blogs/

Dan zie je dat er heel anders met eten bereiden wordt omgegaan.
ExodusRedux schreef:
27-01-2021 10:12
Wat is een ons?
100 gram
Luci_Mster2 schreef:
27-01-2021 09:52
Altijd als niet dezelfde mensen zijn waar onderzoek mee is gedaan.

Hoeveel Nederlanders hebben ze dit gevraagd en wanneer?
Hoeveel Nederlanders kon ik niet vinden weet wel dat dit cijfers zijn via Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu Ministerie van Volksgezondheid,Welzijn en Sport .
Geen een of ander rare website.
Vrijwel elke dag, heel soms vervangen door een ei. Wel enkel onbewerkt vlees dus geen rookworst of hamburger met allerlei toevoegingen. Ik eet geen suiker en kan niet goed tegen peulvruchten/bonen waardoor ik ervoor kies vlees te blijven eten om goed vullende maaltijden te hebben. Vleesvervangers zitten vaak veel toevoegingen in. Daarnaast vind ik vlees erg lekker wat het makkelijker maakt dit eetpatroon te blijven volgen.
Elfje* schreef:
27-01-2021 10:07
Andersom lees ik het net zo vaak (met een vingertje naar de vleeseter wijzen).
Je mag van mij eten wat je wil, mij zal je niet horen. Het gaat mij er meer om dat je in dit topic ziet dat om de een of andere rede ineens iemand post dat avocado’s net zo slecht zijn voor t milieu.
Alle reacties Link kopieren
JackyBee schreef:
27-01-2021 10:08
Terwijl je bij biedstuk juist iets vegetarisch zou verwachten ;-)
:facepalm:
AnAppleADay schreef:
27-01-2021 10:08
100 gram per dag is niet weinig, dat is gemiddeld.
Max 100 g per dag en meestal haal ik dat niet, tussen de 60-70 is waarschijnlijker, aangezien we ook vaak porties overhouden voor in de vriezer. Maar 100 g is wat het Voedingscentrum aanraad.
In mijn omgeving wordt het wel gezien als super weinig, omdat ze sowieso bij het avondmaal meer vlees eten. Het is dan vaak toch het hoofdbestanddeel. Dus 1,5 grote gehaktbal, 2 speklapjes, flinks stuk biefstuk.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven