Hoeveel groente voor kerstdiner?

23-12-2010 13:38 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
We hebben een kerstdiner voor zes personen, bestaande uit vier gangen (amuse, soep, hoofdgerecht, ijs nagerecht)

We hebben behoorlijk wat vlees, omdat onze gasten daar erg van houden. Nu zit ik een beetje in dilemma hoeveel gram groente daar ongeveer bij zou moeten. De gebruikelijke 200 gram per persoon lijkt me in zo'n groot menu wat te veel. Wat doen jullie?
Minimaal 2 soorten groente maar over het aantal gram denk ik niet na. Ik zorg gewoon dat er voldoende is.
Ik zou denk ik niet teveel doen, maar wel genoeg. Inderdaad 2 soorten en dan van elke soort 100 gram pp?
Ik had inderdaad bedacht om 3 soorten groente te doen. Ik heb nu zo'n 800 gram, dus ongeveer 130 gram per persoon. Vraag me af of dat genoeg is?
Alleen wat groente ter decoratie op de borden leggen. Dus 'n roosje broccoli en 'n tomaatje, die dingen. Geen grote hoeveelheden groente. Zoals je ook wat groen op je bord krijgt in 'n restaurant zeg maar.
Ik denk dat 130 gram wel genoeg is eerlijk gezegd, als het echte vleeseters zijn. Die 200 gram groenten haalt het gros van de mensen toch al niet.
Occam's razor
Ik denk dat dat wel genoeg is ja, maar kunnen ze als ze van alles wat willen dat ook nemen?
Ik heb zo'n mooie warmhoudschaal voor op tafel. Ik was van plan om daar dan de groenten in te doen en dan op bord het vlees en aardappeltaartje
Hmm ik hou zelf wel van groente bij het kerstdiner, dus ik zou het niet doen zoals in een restaurant. Maar 130 gr lijkt me wel prima..
Ok, dan ga ik niet nog meer bijhalen! Heb helemaal zin om te gaan koken :D
quote:Oreade schreef op 23 december 2010 @ 13:45:

Ik had inderdaad bedacht om 3 soorten groente te doen. Ik heb nu zo'n 800 gram, dus ongeveer 130 gram per persoon. Vraag me af of dat genoeg is?ja hoor zat. Ze eten al een amuse en een soepje vooraf (met stokbroodje wellicht?), dus die zitten met het vlees van het hoofdgerecht al gauw vol. Groenten zijn nou eenmaal lang niet zo spannend als vlees. Ten onrechte hoor want met groente kun je ook lekker koken.
quote:Tomatensoep schreef op 23 december 2010 @ 13:49:

Hmm ik hou zelf wel van groente bij het kerstdiner, dus ik zou het niet doen zoals in een restaurant. Maar 130 gr lijkt me wel prima..Het scheelt: ik ben geen groente-eter, dus juist zo'n beetje omlijsting van het stuk vis/vlees is voor mij altijd voldoende en het bord ziet er ook wat gezelliger uit met 'n paar kleurtjes extra.
200 gram is wel erg veel. Hoeveel scheppen zijn er nodig? Neem anders een extra groente als reserve die snel op tafel staat en die ook de volgende dag nog lekker is.

Dat is net zoiets als 2 stuks fruit. Neem een druif en een meloen voor twee uitersten.
Dat kan inderdaad ook nog.. Zakje stoomgroenten in de koelkast dat in een paar minuutjes magnetron ook klaar is. Goed idee!
quote:Tomatensoep schreef op 23 december 2010 @ 13:49:

Hmm ik hou zelf wel van groente bij het kerstdiner, dus ik zou het niet doen zoals in een restaurant. Maar 130 gr lijkt me wel prima..Zonder groenten is het voor mij geen echt diner. Eet veel groenten en 130 gram is echt wel genoeg. Maar het maakt wel verschil qua gewicht of je een bloemkool of spinazie hebt.
Nou, ik zie dat het probleem (grootste deel) al is opgelost tijdens mijn typen.

Fijne kerst en smakelijk eten!
Lijkt me prima hoor die 130 gram.
Het is kerst, mag het voor 1x een beetje minder gezond?
quote:JohnnyCake schreef op 23 december 2010 @ 13:59:

Het is kerst, mag het voor 1x een beetje minder gezond?

Met kerst mag alles. Ik hou van groente; mag dat ook?
Alleen maar vlees bij het diner, brrrr. Ik eet geen groente omdat het alleen gezond is, maar ook omdat het lekker is.
Ja, ik houd ook wel van groente. Maar onze gasten zijn ontzettende carnivoren. Mooie middenweg zo, denk ik!
Hier ook een groente fan, vind het gewoon lekker! Ik ga morgen bij mijn moeder eten en wij eten voorgerecht ( paddenstoelen ragout ) hoofdgerecht rollade met zoete aardappel schotel, boontjes en spruitjes! Toe een Devil's foodcake. Maar zeker al met al 150 gram groente als het niet meer is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven