Gezondheid alle pijlers

Constant buik-/maagklachten

24-08-2026 09:55 20 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Even een zeurtopic… Ik heb al jaren constant klachten in mijn maag/darmen. Ik heb grote galstenen (onlangs ontdekt na jaren heftige pijnaanvallen), prikkelbare darm syndroom en ik ben lactose intolerant. Alles bij elkaar zorgt dit dat ik bijna dagelijks pijn heb, altijd op moet letten met wat ik eet, regelmatig diarree heb. Ik vind het zo irritant allemaal. Elke dag verschilt het ook wat ik kan verdragen en wat niet. Nu weer pijn door een paar van die droge zoute crackertjes. Gister van een boterham met kaas terwijl die eergister prima viel. Soms ineens van een appel. Dan weer van een banaan. Geen peil op te trekken.

Ik heb al een maagonderzoek gehad, ontlastingonderzoek op bacteriën enzo, maar er komt niks geks uit verder.

Zijn er nog meer mensen die zo lopen te rommelen met pijn en eten?
Als jij galstenen hebt, dan zul je steeds vaker pijnaanvallen krijgen nadat je wat gegeten hebt. Ik zou overwegen om je galblaas eruit te laten halen, want laatste wat je wil is dat je galblaas ontstoken raakt. Risico daarvan is een ontstoken lever.
Als je de keuze zelf niet maakt, kom je vanzelf op een punt dat hij er accuut uit moet. Wees dat maar voor.
Brunella schreef:
24-08-2026 09:59
Als jij galstenen hebt, dan zul je steeds vaker pijnaanvallen krijgen nadat je wat gegeten hebt. Ik zou overwegen om je galblaas eruit te laten halen, want laatste wat je wil is dat je galblaas ontstoken raakt. Risico daarvan is een ontstoken lever.
Als je de keuze zelf niet maakt, kom je vanzelf op een punt dat hij er accuut uit moet. Wees dat maar voor.

Dan zal ik wel de uitzondering op jouw regel zijn, want niet waar. Heb (een) flinke galstenen.
2 keer een flinke aanval gehad de afgelopen pak-hem-beet 20 jaar, soms zeurt het een beetje. Maar ik kan gewoon makreel, spareribs etc eten.

Wel regelmatig diarree, wat waarschijnlijk ook aan de galstenen te wijten is.

Maar als je je galblaas laat verwijderen bestaat toch nog de kans dat je galstenen ontwikkeld in de galweg. En sneller diarree hebt bij het eten van (voor jou) bepaalde voedingsmiddelen.
himalaya wijzigde dit bericht op 24-08-2026 10:06
0.85% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Klopt, internist zei ook dat ‘ie er op een moment uit moet. Ik loop er al twee jaar mee denk ik. Ik weet nu sinds juni dat ik galstenen heb. Maar ik wil nu geen operatie, qua timing is dat echt niet handig nu.
Ik zou toch die galblaas er maar uit laten halen als ik jou was. Er is natuurlijk altijd wel iets waarom het niet goed uitkomt.
Je zult daarna iig een stuk minder pijn hebben.
Jankerd
Heb ook pds, maar gelukkig niet zoveel last meer ervan. Weet je wat je triggers zijn, heb je het fodmapdieet ooit gevolgd? Want fruit bevat veel verschillende fodmaps.
Verder heb ik gemerkt dat het mij ontzettend hielp om meer vezels te eten. Dit langzaam opgebouwd maar daardoor werken mijn darmen naar mijn idee veel beter en blijft er minder 'hangen' en irriteren. Zal denk ik niet tegen galstenen helpen, maar misschien wel je andere klachten verminderen. Sterkte iig!
Heel lastig is dit, ik weet er alles van. Door Crohn kan ik soms geen kant op, ik heb heel vaak pijn en eigenlijk moet er altijd een toilet in de buurt zijn. Dit heb ik al vanaf mijn twaalfde en ik weet hoe invaliderend problemen aan je spijsverteringskanaal zijn. Bij mij helpt er eigenlijk niks echt goed, maar ik hoop dat er voor jou een remedie is!
Mijn galblaas is er ook uit en heb daar geen spijt van. Die pijnaanvallen waren niet te doen en daarbij was mijn alvleesklier ontstoken geraakt door vergruisde galstenen. Wel heb ik na de operatie eraan overgehouden dat ik niet alles meer kan verdragen met eten, maar daar heb ik jarenlang prima mee kunnen leven.

Sinds september vorig jaar heb ik ineens onverklaarbare klachten die steeds meer toenemen. Ineens kan ik geen groenten meer verdragen en wordt ik er zelfs misselijk van. Bijna elke dag heb ik diarree en pijn. Verschillende bloedonderzoeken en ontlastingsonderzoeken wezen niks uit. Zelfs geen ieniemienie afwijking. Ik heb pds en denk dat ik tijdelijk flink uit balans ben.
sirena wijzigde dit bericht op 24-08-2026 10:46
0.58% gewijzigd
The ocean healed my soul
Ook heel naar Lieneke. Ik moet soms ook echt in de auto ineens naar een McDonald‘s omdat ik het niet meer kan houden. Zo rot en ik vind het ook gênant.

Die galstenen zijn te verhelpen, de lactose kan ik vermijden maar die PDS is lastig omdat het dus echt constant verschilt waar ik last van krijg. En stress verergert alle klachten echt enorm.
Lente19251003- schreef:
24-08-2026 10:45
Ook heel naar Lieneke. Ik moet soms ook echt in de auto ineens naar een McDonald‘s omdat ik het niet meer kan houden. Zo rot en ik vind het ook gênant.

Die galstenen zijn te verhelpen, de lactose kan ik vermijden maar die PDS is lastig omdat het dus echt constant verschilt waar ik last van krijg. En stress verergert alle klachten echt enorm.
Absoluut waar. En herkenbaar wat je schrijft :(
The ocean healed my soul
Wat naar Sirena. Ik lees meer over mensen die klachten houden of ontwikkelen na zo’n operatie. Dat vind ik ook eng eraan.

Ik kamp ook met erge tekorten, waaronder ijzer waardoor ik al 2x een infuus heb gehad. Er klopt bij mij van alles niet van binnen voor mijn gevoel.

Succes voor alle anderen die ook zo’n last hebben.
Lente19251003- schreef:
24-08-2026 10:47
Wat naar Sirena. Ik lees meer over mensen die klachten houden of ontwikkelen na zo’n operatie. Dat vind ik ook eng eraan.

Ik kamp ook met erge tekorten, waaronder ijzer waardoor ik al 2x een infuus heb gehad. Er klopt bij mij van alles niet van binnen voor mijn gevoel.

Succes voor alle anderen die ook zo’n last hebben.
De klachten die je kunt krijgen door galstenen vond ik echt erger dan de gevolgen van het laten verwijderen van mijn galblaas.
The ocean healed my soul
Lente19251003- schreef:
24-08-2026 10:06
Klopt, internist zei ook dat ‘ie er op een moment uit moet. Ik loop er al twee jaar mee denk ik. Ik weet nu sinds juni dat ik galstenen heb. Maar ik wil nu geen operatie, qua timing is dat echt niet handig nu.

Het hangt mogelijk wel samen, jouw doorrennen want niet stil durven staan, overal controle op willen houden en je klachten. Ook nu ren je liever door omdat het qua timing niet handig zou zijn. Komt dat moment ooit vanzelf denk je, de rust om de dingen bij jezelf aan te pakken (zoals deze operatie)? Van de galstenen weet je nog maar heel recent natuurlijk, dus het moet misschien ook nog wat bezinken, het idee van een operatie?
Misschien op gluten letten ?
Vervelend hoor dat je van die aanvallen hebt.
Sirena schreef:
24-08-2026 10:45
Mijn galblaas is er ook uit en heb daar geen spijt van. Die pijnaanvallen waren niet te doen en daarbij was mijn alvleesklier ontstoken geraakt door vergruisde galstenen. Wel heb ik na de operatie eraan overgehouden dat ik niet alles meer kan verdragen met eten, maar daar heb ik jarenlang prima mee kunnen leven.

Sinds september vorig jaar heb ik ineens onverklaarbare klachten die steeds meer toenemen. Ineens kan ik geen groenten meer verdragen en wordt ik er zelfs misselijk van. Bijna elke dag heb ik diarree en pijn. Verschillende bloedonderzoeken en ontlastingsonderzoeken wezen niks uit. Zelfs geen ieniemienie afwijking. Ik heb pds en denk dat ik tijdelijk flink uit balans ben.
Ik heb ook PDS en sinds ik in de overgang ben is alles enorm van slag. Dus ik weet niet hoe oud je bent maar dat zou zeker een bijdrage aan de ellende kunnen zijn.
EefjeEverzwijn schreef:
24-08-2026 11:57
Ik heb ook PDS en sinds ik in de overgang ben is alles enorm van slag. Dus ik weet niet hoe oud je bent maar dat zou zeker een bijdrage aan de ellende kunnen zijn.
Ja, dat zou idd ook mee kunnen spelen. Diëtiste zei ook dat de overgang pds flink kon verergeren. Was ik even vergeten.
The ocean healed my soul
S-Groot schreef:
24-08-2026 11:08
Het hangt mogelijk wel samen, jouw doorrennen want niet stil durven staan, overal controle op willen houden en je klachten. Ook nu ren je liever door omdat het qua timing niet handig zou zijn. Komt dat moment ooit vanzelf denk je, de rust om de dingen bij jezelf aan te pakken (zoals deze operatie)? Van de galstenen weet je nog maar heel recent natuurlijk, dus het moet misschien ook nog wat bezinken, het idee van een operatie?
Dit dus. Deze klachten houden heel vaak verband met stress. Of stress heeft er een grote invloed op. En nu een operatie niet door laten gaan omdat het niet uitkomt. Je hebt niet zoveel aan advies als je het volledige plaatje hier niet neerzet. Want mentale problemen houden vaak verband met lichamelijke klachten.
Ik heb er ook een paar mee rondgelopen, omdat ik het aan wilde kijken. Laat ik zo zeggen, dat was geen slimme zet van mij.
Na een paar jaar kreeg ik ineens wel hevige aanvallen en die kwamen steeds vaker. Tot een paar nachten per week. Ik stond wel op de wachtlijst voor een operatie, maar daar heb ik 8 maanden op moeten wachten.
Wat heb ik geleerd? Dat ik beter meteen een operatie had kunnen regelen.
Ik zou dus als ik jou was wel alvast naar de huisarts gaan.
Jij hebt een restrictive eetstoornis (gehad) toch, TO? Dat heeft mijn PDS zowel tijdens actieve ES, als daarna tijdens herstel ont-zet-tend verergerd. Mijn darmen waren echt helemaal in de war over wel/niet/veel/wat voor soort/wanneer dan eten, zowel tijdens mijn actieve ES als herstel. Ze reageer echt overal en nergens op en ik had vrijwel constant pijn. Inmiddels een goede 5/6 jaar in herstel en nu is het beter. Het is nooit meer geworden wat het ervoor was, maar ik ken in ieder geval weer mijn triggers en kan beter voorspellen wanneer ik last krijg.
Stress en spanning hebben hele grote invloed op de darmen en spijsvertering. Ook bijvoorbeeld veel vluchtig leven, on the go. In principe is het lichaam dan meer aan het overleven en gaat er minder energie naar de spijsvertering toe en meer naar vitale organen. Gevolg is dat de spijsvertering verwaarloost wordt.
Meditatie kan helpen om meer rust te vinden. En andere soorten ontspanningsoefeningen. Zodat je hele wezen rust kan vinden en dit op ale niveaus kan doorwerken.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven