Houdbaarheid ketjap
woensdag 14 mei 2025 om 21:55
Mijn dochter heeft de keukenkasten opgeruimd en schoongemaakt (handig, van die opwellingen). We hebben getwijfeld over wat te doen met de aangebroken fles ketjap manis. Die gebruik ik circa twee keer per maand, een lepel of zo, dus je doet er eeuwen mee. Google leerde dat je de aangebroken fles eigenlijk maar 9 maanden mag gebruiken. Hmmm oeps, deze was 3 jaar over de datum.
Ik heb nu toch maar een nieuwe gekocht. Hoe lang doen jullie daarmee?
Ik heb nu toch maar een nieuwe gekocht. Hoe lang doen jullie daarmee?

woensdag 14 mei 2025 om 22:00
woensdag 14 mei 2025 om 22:06
Ja ik doe dus altijd een beetje wat je nu hebt gedaan. Zolang het nog goed ruikt en smaakt geloof ik het wel, en als ik dan 1x per 2 jaar de kasten grondig doorga zie ik ‘oeps al zwaar over datum’.
Gedroogde kruiden gooi ik overigens nooit weg tenzij echt 10 jaar over datum. Maar dan zijn ze ook allang op bij ons.
Gedroogde kruiden gooi ik overigens nooit weg tenzij echt 10 jaar over datum. Maar dan zijn ze ook allang op bij ons.
woensdag 14 mei 2025 om 22:09
Dit was wel de uitschieter die we nog steeds gebruiken. We hebben ook wel wat pasta weg gedaan die we nooit meer zouden eten en twee pakjes met versteende fondantNija schreef: ↑14-05-2025 22:06Ja ik doe dus altijd een beetje wat je nu hebt gedaan. Zolang het nog goed ruikt en smaakt geloof ik het wel, en als ik dan 1x per 2 jaar de kasten grondig doorga zie ik ‘oeps al zwaar over datum’.

woensdag 14 mei 2025 om 22:22
Ja heel herkenbaar. Ik heb dat een tijdje met slagroom gehad, maar das dan maar een halfjaartje houdbaarKamilleT schreef: ↑14-05-2025 22:09Dit was wel de uitschieter die we nog steeds gebruiken. We hebben ook wel wat pasta weg gedaan die we nooit meer zouden eten en twee pakjes met versteende fondantOok grappig, drie dichte bussen poedersuiker. Ieder jaar voor Oud & Nieuw denk ik ‘hebben we nog genoeg poedersuiker? Ik neem maar een busje mee.’
Ik vind het ook verschil maken of het ooit open is geweest. Dichte pasta en poedersuiker kan eigenlijk niet bederven, maar je wil natuurlijk ook niet dat er wellicht beestjes bij hebben gezeten ofzo. Soms kan het ook een hygiëne ding zijn ipv een houdbaarheidsding
woensdag 14 mei 2025 om 22:22
Volgens mij is dat ook een product waar een datum op moet staan maar bijna niet kan bederven. Volgens mij is ketjap manis gewoon sojasaus met suiker en andere zoetstoffen. Mijn flesje sojasaus is al ruim 1,5 jaar over datum en smaakt nog prima. Bijna leeg. Ik heb eens gelezen dat sojasaus heel lang goed blijft en zo lang het dus nog goed ruikt en je ziet geen schimmel dat het dan nog goed is. Ik gebruik dat flesje al een jaar of 3-4 geloof ik. Wel sinds openen altijd in de koelkast bewaard, dat doe ik eigenlijk met alle sauzen.
De enige keer dat ik ketjap manis heb weg gegooid was toen die saus ineens heel dik was geworden maar nog wel goed was. Maar door de dikte was het niet meer zo goed te schenken over de nasi enzo.
De enige keer dat ik ketjap manis heb weg gegooid was toen die saus ineens heel dik was geworden maar nog wel goed was. Maar door de dikte was het niet meer zo goed te schenken over de nasi enzo.
woensdag 14 mei 2025 om 22:53
woensdag 14 mei 2025 om 23:35
Ik gebruik een lepeltje om zalm te marineren of een scheutje door de gebakken champignons. Verder alleen als het nodig is voor een Hello Fresh recept. De soja- en oestersaus gaan harder.
woensdag 14 mei 2025 om 23:47
3 jaar valt reuze mee.
Ik had een paar weken geleden ineens trek in chips.
Trek de 1 van de twee zakken in de kast open maar de chips was niet echt knapperig meer.
September 2021.
Dus dan maar die andere zak.
Oktober 2023.
Misschien moet ik ook wat vaker mijn kasten nakijken.

woensdag 14 mei 2025 om 23:48
Of meer chips etengranny71 schreef: ↑14-05-2025 23:473 jaar valt reuze mee.
Ik had een paar weken geleden ineens trek in chips.
Trek de 1 van de twee zakken in de kast open maar de chips was niet echt knapperig meer.
September 2021.
Dus dan maar die andere zak.
Oktober 2023.
Misschien moet ik ook wat vaker mijn kasten nakijken.![]()
donderdag 15 mei 2025 om 08:15
Nija schreef: ↑14-05-2025 22:06Ja ik doe dus altijd een beetje wat je nu hebt gedaan. Zolang het nog goed ruikt en smaakt geloof ik het wel, en als ik dan 1x per 2 jaar de kasten grondig doorga zie ik ‘oeps al zwaar over datum’.
Gedroogde kruiden zullen best lang goed blijven, maar bijvoorbeeld basilicum ruikt een jaar na opening nergens meer naar. Veel smaak zal het dan ook niet meer geven, doe je het meer voor het idee door je eten.
huismuis
donderdag 15 mei 2025 om 08:20

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in