Houdbaarheidsdatum van wijn

25-08-2008 14:45 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wijnkenners gezocht!!



Van een vriendin heb ik wijn gehad. Ze had die al jaren in de kelderkast staan en drinkt het niet meer op. Ik, als arme student, heb ze aangenomen. Het gaat om 3 flessen rode wijn. Twee x Kaapse Pracht en 1 Merlot.



Vermoedelijk zijn ze ongeveer 4 jaar oud... Kan dit nog gedronken worden??
Zelfs het eten van een olifant gaat hapje voor hapje...
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij zijn dat geen wijnen om lang te bewaren (ze komen van de Aldi) misschien kun je de Aldi bellen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het even proeven, als je het niet lekker vind zou ik het gebruiken in een gerecht, coq au vin bijv, of gekaramelliseerde sjalotjes.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Alle reacties Link kopieren
Yep rode wijn is onbeperkt houdbaar!

Witte wijn daar in tegen niet, is ook wel langhoudbaar hoor maar door de suikers in de wiitte wijn wordt de smaak gewoon veel minder..

Na opening binnen 5 dagen opdrinken en maar hopen voor je dat de wijn op zijn kant heeft gelegen anders is de kurk uitgedroogt en krijg je kurk in je wijn.
Alle reacties Link kopieren
MMP schreef op 25 augustus 2008 @ 14:47:

Volgens mij zijn dat geen wijnen om lang te bewaren (ze komen van de Aldi) misschien kun je de Aldi bellen?






Hoe kom je erbij dat die van de aldi zijn?

Deze wijnen zijn wereldwijd verkrijgbaar in bijna iedere super of slijterij.
Alle reacties Link kopieren
Ben niet echt een top wijnkenner maar wat ik wel weet is dat de wijnen die je noemt eigenlijk niet langer als 2 jaar bewaard kunnen worden.

Je hebt wel wijn met ee4n langere houdbaarheidsdatum maar dat zijn echt bewaar wijnen zoals ze dat noemen met vaak een prijs van duizenden euros en dan nog is er een heel bewaarproces van regelmatig keren etc wil je hem goed houden.

Goedkopere wijnen zijn niet gemaakt om jarenlang te bewaren.
Alle reacties Link kopieren
@zusenzo



Ben geen wijnkenner maar ik ken ze alleen van de Aldi haha.

*schaam*
Alle reacties Link kopieren
Lee24 schreef op 25 augustus 2008 @ 14:50:

Ben niet echt een top wijnkenner maar wat ik wel weet is dat de wijnen die je noemt eigenlijk niet langer als 2 jaar bewaard kunnen worden.

Je hebt wel wijn met ee4n langere houdbaarheidsdatum maar dat zijn echt bewaar wijnen zoals ze dat noemen met vaak een prijs van duizenden euros en dan nog is er een heel bewaarproces van regelmatig keren etc wil je hem goed houden.

Goedkopere wijnen zijn niet gemaakt om jarenlang te bewaren.




Klopt.



Weggieten dus! Of je moet van chateau migraine houden...
Alle reacties Link kopieren
Heb in een ververleden een wijn cursus gehad en ook nog eens in de horeca gewerkt (ook in een ver verleden).

Maar rode wijn ook de goedkope zijn errug lang houdbaar.

Bij de goedkope zal de smaak alleen minder worden maar zeker niet bedorven.

En een merlot is een middenklasser hoor kan net zo goed een dure wijn zijn geweest.
gewoon proberen?

en anders wegsmijten als het nergens naar smaakt?
Alle reacties Link kopieren
En ja de kinine zal opplopen dus de kand op hoofdpijn na een fles of drie zal er wel in zitten, maar dat heb je bij elke goedkope wijn.
Alle reacties Link kopieren
Kinine? In wijn?



Koppijn krijg je van of teveel alcohol. Of doordat de alcohol is omgezet in azijnzuur, bij te lang bewaren.
Alle reacties Link kopieren
HIHI ik bedoel sulfiet excuses.......
Alle reacties Link kopieren
Koppijn krijg je door dat de alcohol vocht ontrekt aan je gestel.

Waardoor je hersenen als het ware tegen je schedel aan knallen door het te kort aan vocht.

Dit is wel heel kort door de bocht maar feitelijk waar.

Sulfiet is de boosdoener bij de wijn, bij witte wijn zit er nog veel meer in dan bij rode. Sulifet zorgt mede met de suikers voor de langere houdbaarheid maar veroorzaakt ook hoofdpijn, kan zelfs al bij een glaasje.( goedkope bocht meestal)
Alle reacties Link kopieren
zusenzo schreef op 25 augustus 2008 @ 15:07:

Maar rode wijn ook de goedkope zijn errug lang houdbaar.


Ja, 1-2 jaar.



En een merlot is een middenklasser hoor kan net zo goed een dure wijn zijn geweest.
Merlot zegt enkel iets over de druivensoort inderdaad. De wijn kan duur of goedkoop zijn. Merlot is echter niet geschikt om na bottelen lang te bewaren omdat het een laag tannine-gehalte heeft. Hierdoor oxideert de wijn snel, waardoor de smaak zeer afneemt.
Alle reacties Link kopieren
Ben je niet in de war met de beaujolais primeur?

Naar mijn weten kan een merlot een jaar of 3 later nog gedronken worden maar kan het ook verkeerd hebben.
Alle reacties Link kopieren
Simpele vraag, simpel antwoord. Open trekken en proeven. Is het azijn dan zijn ze niet meer te drinken.

Als er echte kurk in zit en ze lagen in de kelderkast dan heb je nog een kans. Hebben ze gestaan dan kan je 't wel vergetren.



Nu we toch bezig zijn, meeste drank heeft geen "houdbaarheidsdatum". 't spul wordt na een tijd niet lekker meer en dan lust je het toch niet.





Lee24 schreef op 25 augustus 2008 @ 14:50:

Ben niet echt een top wijnkenner maar wat ik wel weet is dat de wijnen die je noemt eigenlijk niet langer als 2 jaar bewaard kunnen worden.

Je hebt wel wijn met ee4n langere houdbaarheidsdatum maar dat zijn echt bewaar wijnen zoals ze dat noemen met vaak een prijs van duizenden euros en dan nog is er een heel bewaarproces van regelmatig keren etc wil je hem goed houden.

Goedkopere wijnen zijn niet gemaakt om jarenlang te bewaren.
Dit is echt wel heel erge onzin zeg! Bewaar wijntje heb je al voor een tientje of 2 en donker en op gelijkmatige temperatuur bewaren is het belangrijkste. Meeste mensen hebben dat niet in huis en dan moet je ook niet gaan bewaren.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik vond duizenden euros ook nog al wat. Ze zullen er wel zijn.. Maar over het algemeen wat goedkoper.
Zelfs het eten van een olifant gaat hapje voor hapje...
Ik heb zelden zoveel onzin gelezen als op dit topic.

Als je het niet weet, hou dan je mond oke, stelletje wijnbarbaren!



Het juiste antwoord is: wijn die onder goede omstandigheden wordt bewaard (koel, beetje vochtig, op z'n kop of op z'n zij) blijft zeker enkele jaren goed, zelfs wijntjes zonder bewaarpotentieel. Staat er op het etiket dat de wijn een tijd in eikenhouten vaten heeft gerijpt dan is zijn bewaarpotentieel langer.



Nog voor je de fles ontkurkt kun je al een indicatie krijgen over zijn toestand. Is de kurk beschimmeld dan is er wijn doorheen de kurk gelekt. Dat is een waarschuwing dat er in de andere richting ook lucht doorheen de kurk de wijn kan bereikt hebben maar dat hoeft niet altijd. Ook de lengte en de kwaliteit van de kurk vertelt iets over de verwachte verbruiksperiode. Is de kurk kort (3 cm), gemaakt van samengeperste kurkkorrels of van kunststof dan is het bewaarpotentieel van de wijn korter dan wanneer het een lange (4 cm) kurk betreft uit één stuk gemaakt.



Nu het ontkurken: breekt de kurk tijdens het ontkurken dan komt dat door een slechte kwaliteit kurk. De wijn kan nog goed zijn maar het breken van de kurk houdt een waarschuwing in. Is de kurk helemaal nat dan is er wijn doorheen gelekt, ook een waarschuwing dus. De kurk heeft stand gehouden wanneer de vochtigheid (en de kleur bij rode wijn) de bovenkant van de kurk niet heeft bereikt, in dat geval is de wijn nog bijna altijd goed. Na het onkurken ruik je eens aan de onderkant van de kurk, waar de wijn tegenaan gelegen heeft. Ruikt dat fris of lekker dan is de wijn meestal goed.



Je moet elke wijn proeven, wat ook de verwachtingen zijn. Proeven houdt in dat je een wijnglas vult met enkele cc wijn en het wijnglas eerst en vooral tegen het licht houdt om te bepalen of de wijn helder is, is dat niet het geval gooi dan maar weg. Nu even de wijn in het wijnglas walsen, daardoor komen de aroma's vrij en die moet je met je neus in het wijnglas opsnuiven. Ruikt de wijn naar wijnazijn of muf of ruik je kurk dan is de wijn niet lekker meer. Je kan dan nog nippen om zeker te zijn maar bereid je er maar op voor dat het geen feest wordt.



Finaal gaan we nippen. Zorg dat je geen sterke restsmaken in je mond hebt (knoflook of zo), is dat wel het geval drink dan vooraf een slokje water en spoel die smaken weg. Drink een klein slokje van de wijn om er zeker van te zijn dat hij lekker smaakt. Bij twijfel nog een keer nippen, want je smaak kan sterk beïnvloed zijn door wat je hebt gegeten of gedronken of wat je verwachtingen zijn. Laat desnoods ook iemand anders nippen. Weggooien kan altijd, het zou alleen zonde zijn om een goede wijn weg te gooien.



Een echte wijnproeverij bestaat uit nog enkele stappen meer, maar voor doordeweekse wijntjes is dit ruim voldoende.
Alle reacties Link kopieren
Keurige uitleg geve!



Brengt me wel op een irritantie van mij. Wijn die je koop en die men in de winkel al heeft laten verzuren. Komt zo vaak voor, met name uit de supermarkt maar ook wel uit de slijterij. Je neemt wat lekkers mee naar huis, trekt er een gortdroge kurk uit die alleen aan het aller onderste stukje wat verkleurt is en je blijkt (weer) een fles balsamico gekocht te hebben. Ik neem daardoor steeds vaker simpele wijnen, stuk minder risico.

Frankrijk zie je nog steeds de betere wijnen liggen in de winkels, waarom kan dat hier niet?
wijnands schreef op 26 augustus 2008 @ 22:27:

Frankrijk zie je nog steeds de betere wijnen liggen in de winkels, waarom kan dat hier niet?


Eerst en vooral sorry indien jij je zou aangesproken voelen door die term "wijnbarbaren", jij gaf immers als eerste aan dat er moest geproefd worden. :-]



Ik weet niet wat je met "hier" bedoelt. In mijn omgeving ken ik een paar supermarkten waar ik nog nooit slechte wijn gekocht heb. Ja, meestal staan de flessen rechtop en is er daardoor geen contact meer tussen wijn en kurk maar als dat de oorzaak is van verzuurde wijn dan moeten ze wel hééél lang rechtop hebben gestaan hoor. Gangbare, vlotte, niet te dure, lekkere wijnen staan hooguit een paar dagen vooraleer ze in het winkelkarretje terecht komen. Ligt er in de supermarkt een laagje stof op een wijnfles dan koop ik die niet meer.



Indien je echt dure wijnen koopt in de supermarkt dan moeten die liggend in de schappen gestapeld zijn en dan liefst nog in een geclimatiseerde wijnkast. Een ander lokaal alternatief voor de aankoop van dure wijnen is kopen op bestelling of middels een wijnbeurs.



De top is natuurlijk om wijn ter plaatse te gaan ontdekken. Dan kom je er bijvoorbeeld achter dat op slechts enkele uren rij-afstand in Luxemburg lekkere complexloze wijnen gemaakt worden aan spotprijzen, dat de Duitse Moezelstreek zoveel méér te bieden heeft dan Schwarzer Katz en Liebfraumilch of dat de Franse Elzas een veel rijkere waaier aan heerlijk aromatische witte wijnen produceert dan wat hier te koop is. Dit zijn natuurlijk slechts voorbeelden, maar het toont aan dat wijnstreken niet onbereikbaar en ook écht lekkere wijnen niet duur hoeven te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Als de wijn helder is kan je ze sowieso drinken.

4 jaar is niks voor wijn zelfs een beaujolais primeur van 5 jaar is nog prima te drinken.

Wijnen rijpen trouwens niet in een eiken houten fust maar gewoon op fles.

Veel wijnen rijpen niet eens en blijven zoals ze gebotteld zijn .

De laatste jaren zitten er ook plastic ''kurken'' in en zelfs de luxere wijnen van boven ¤ 10 euro zijn al met schroefdoppen.



Kurk of schroefdop? Bron Hans Voorn:



Onderzoek op onder de bezoekers op een site wijst uit dat wijnliefhebbers de schroefdop prefereren boven de kurk!



Dat is opmerkelijk!



Het onderzoek wordt uitgevoerd door middel van de poll die nu ook op de site staat. Zodra het significante aantal stemmen is bereikt volgt er een nieuwe vraag.



Bij het vorige onderzoekje bleek dat rode wijn ook in de zomer nog steeds veruit het populairst is en dat witte wijn het nog steeds van rosé wint.



Nu de vraag over kurk vs schroefdop. Ik dacht zelf dat de kurk zou gaan winnen, maar al snel bleek dat de schroefdop erg populair is.



Je zou kunnen denken dat de lezers van een wijnblog meer dan anderen geinteresseerd zijn in wijn en dat men daarom voor kurk zou kiezen, want in de vakpers wordt vaak denigrerend over de schroefdop gepraat. Hij zou niet goed zijn om wijn in te bewaren, hij zou de smaak van de wijn beinvloeden.



Maar nee, zelfs onder wijnliefhebbers is de schroefdop significant populairder dan de natuurlijke kurk. En zelfs als je de plastic kurk en de natuurlijke kurk bij elkaar optelt wint de schroefdop nog steeds.



Gelukkig zien we bij de oogstjaren 2006 en nu 2007 (zuidelijk halfrond) dat wijngaarden vaker kiezen voor schroefdop, of tenminste beide.
Hier had uw advertentie kunnen staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven