Houder kruidenpotjes voor ín kastje

19-09-2010 16:32 42 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben mijn kruiden aan het organiseren, en alles uit de Silvo busjes weer in de potjes van het kruidenrek aan het doen. Zo hoop ik dat ik het overzicht meer houd en voorkom dat ik straks weer 3 busjes ketoembar, 2 busjes tijm, enzovoort heb.

Nu heb ik zo'n carrouselhouder die op het aanrecht staat. Maar het lijkt me beter de kruiden op een donkere plaats te bewaren.

Waar ik naar op zoek ben is een houder voor de potjes die je in een keukenkast of la kunt leggen, en waar je de potjes dan in kunt steken, zodat ze niet steeds omvallen.

Zoiets zal toch wel bestaan? Ik kan het niet vinden.
Ikea?
Lastig Morrie. Op sommige sites heb je wel carrousels maar volgens mij meer ronddraaiplateau's dan niet-omval-versie.

Ikea heeft 2 of 3 maten plastic dozen met zelf verstelbare tussenschotjes waar iig de silvo plastic dingen en de flesjes/potjes van Conimex in kunnen. Ben ik nu mee aan het experimenteren, maar bevalt me nog niet optimaal.

Ben ook aan het proberen, simpele, plastic bakjes zonder deksel en beetje de soorten bij elkaar. Bijv. de pepers, de djinten/ketoembar/laos/etc., de paprikapoeders samen, de zoutsoorten samen.

Ben er dus ook nog niet uit, maar blijf meelezen. Binnenkort hopelijk een extra (half) bovenkastje zodat ik het iets ruimer kan uitzetten allemaal.
Ik heb allemaal verschillende maten potjes dus niets wat past. Ik heb zelf van die lage plastic mandjes bij Xenos gekocht waar ik ze in zet. Dus zo uit een kastje te pakken. 1 mandje met kruiden die ik dagelijks gebruik en eentje met kruiden die ik minder gebruik. En makkelijk schoon te maken. En ze zijn in verschillende maten en kleuren. En ik dacht dat ik er 50 ncent voor heb betaald.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ik heb in de kast een houten bestekbak staan met alle kruiden er in. Dat werkt ook best goed.
Ik heb net als Thee van die plastic dozen, maar vind het niet echt handig.
Deze is van ikea en kun je aan de deur van je kastje maken:

(http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70139169)

Ze hebben ook nog deze:

(http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90022781)
quote:prulletje schreef op 19 september 2010 @ 16:49:

Deze is van ikea en kun je aan de deur van je kastje maken:

[afbeelding]

(http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/70139169)

Nou, van beide versie zou ik wel veel exemplaren moeten hebben. Tel daar bij op alle ketjaps, sambals, mosterdsoorten, gevriesdroogde kruiden, kruidenpasta's (dus groter). Ik ben er nog niet uit, denk wel als ik straks mijn halve bovenkastje erbij heb, meer kan sorteren en dan denk ik aan mandjes/bakjes zoals MV omschrijft.

Nu eerst nog die klusjesman die kastje en motorloze afzuigkap op kan hangen, dan kan ik gaan sorteren!!!

Ze hebben ook nog deze:

[afbeelding]

(http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/90022781)
Gewoon niet zoveel kruiden gebruiken dan
quote:prulletje schreef op 19 september 2010 @ 16:55:

Gewoon niet zoveel kruiden gebruiken dan Grinn, nee da's geen optie, voor mij niet iig.
Kun je niet zelf iets maken? Van een houten plank bijvoorbeeld. Dat je daar gaten in boort en de potjes inzet. Maar dan moet je wel dezelfde en ronde potjes hebben...
Die bovenste van Prulletje, ik kan het niet zien hoor, maar als je zoiets koopt, kijk goed of het goed sluit. Ik heb wel eens iets gehad en dat sloot niet goed en dan heb je dat je kruiden gaan klonteren en niet meer zo kan gebruiken.

Tevens wat Thee ook zegt, dan blijf je zitten met sambal en dat soort dingen, of ik heb wel 5 of 6 soorten sojasaus. Ook niet in zo'n klein dingetje te doen.
Als je tot je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven.
Ze hadden laatst bij de Lidl een aanbieding met kruiden en rekje voor weinig geld. Misschien kijken of dat er nog ligt?
De potjes heb ik wel, 16 stuks uit die carrousel. Die wil ik eigenlijk gewoon houden. En iid, ik zou het eigenlijk zelf moeten maken want zie wel voor me hoe het er uit moet zien. Maar handig ben ik niet, en je hebt er een of andere rondjesmaakzaag voor hebben.

Die dingen voor aan de binnenkant van de kastjes lijken met niet handig, zeker die onderste niet. Daar vallen die/mijn potjes waarschijnlijk steeds uit als je de deur open doet.

De sambal, ketjap, enzovoort hoeft er niet bij bij mij. Ik zoek eigenlijk gewoon iets wat je in de la of kast kan leggen, en waar je die potjes dan in zet.
Ik heb mijn bovenste lade naast mijn fornuis vrij gehouden voor kruiden. Ik heb allemaal dezlefde potjes gekocht bij de xenos die qua hoogte paste in mijn la. Ik doe dus al mijn gekochte kruidde over in die potjes. Met ladelwriter bovenop de potjes gestickerd wat er in zit en ik kan in 1 oogopag zien wat ik nog heb. Ik vind het ideaal
Maar love2dance, rollen ze dan niet om?
Waarom zet jij je carrouselhouder dan niet gewoon in de kast? Of past dat niet?
@Morrie nee hoor potjes zijn vierkant en staan stevig kunnen niet omvallen, verschuiven zelfs niet eens. Ik zal morgen eens kijken of ik een foto kan plakken hier( moet ik zeker via mijn album ofzo doen ofniet?) ik zit nu mobiel te forummen dus nu lukt dat niet
Ik heb gewoon de lade naast het fornuis in gebruik genomen, sommigen in een apart overdoorje bij elkaar, anderen gewoon los.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
quote:greeneye1 schreef op 19 september 2010 @ 17:53:

Waarom zet jij je carrouselhouder dan niet gewoon in de kast? Of past dat niet?Dat vind ik niet praktisch. Daarachter kan ik dan niets meer kwijt, of dan moet ik elke keer die carrousel er uit tillen.
Er zijn van die rekjes die je aan de binnenkant van een deur kunt bevestigen. Weet niet meer waar ik die gezien heb. Mijn kastdeur, de ruimte in de kast en dat rek pasten niet bij elkaar.
PRODUCTINFORMATIE

Belangrijkste voordelen

Makkelijk te verwijderen om schoon te maken.

Voor in de lade; voor het overzichtelijk opbergen en makkelijk pakken van kruiden.

Weet iemand hoe dit werkt? Eigenlijk meer of het echt gemakkelijk is. Inzet voor kruidenpotjes

EDIT: Ik denk dat ze alleen maar niet gaan rollen in de la, maar ze moeten dan wel liggen.
Kan je helaas niet helpen. Zoek zelf al heel lang zo'n mooi donker houten kruidenrek met bijpassende glazen potjes, zoals mijn ouders en hun ouders en al hun kennissen hadden (en nog hebben, grr). Groot genoeg. Overzichtelijk. Alleen als je er naar kijkt denk je al aan lekkere kruidengeuren (of is dat gewoon nostalgie?).

Voorlopig staat het bij mij dus maar in een lade. Maar ik weet blind welke ik waar heb staan en hoeveel er nog in zit. Dus in de praktijk is het niet echt een probleem. Toch blijft het jammer.
Bij mij liggen alle potjes "op hun rug" in de lade onder de kookplaat. Ik moet alleen af en toe een potje iets verder rollen om te kunnen zien wat er in zit. Maar als ik zo'n bui heb dan sta ik ze allemaal op alfabetische volgorde te sorteren en net zolang om te rollen tot het label bovenop ligt en leg ik er net zoveel naast elkaar dat ze niet meer kunnen rollen. Het waren er de laatste keer 48 in 2 rijen en dan heb ik daarnaast een lage bak staan waarin alle navulzakjes liggen.

Sambal, knoflook in pot, kemiriepasta, tamarindepasta, trassipasta, sojasausen, vissaus enz... heb ik samen in een bak in de koelkast staan. Die gaat bij het koken in zijn geheel mee naar naast de kookplaat anders kan ik heen en weer blijven lopen.

Ik heb ze ook in bakken in de kast gehad en had dan ook vaak meerdere potjes van 1 soort kruid in zo'n bak zitten omdat ik geen overzicht meer had.
Hmmm, de tip zit er nog niet bij. Zat net te denken dat ik eigenlijk die carrousel moet slopen. De houdertjes die daaraan zitten aan elkaar moet lijmen en er dan pootjes onder maken. Dan heb ik wat ik wil. Maar ja, zo handig ben ik niet. Ik ben van het type dat het altijd mooi weet te verzinnen, maar de uitvoering....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven