Hutsepot

14-11-2025 08:24 11 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Mijn moeder maakte de heerlijkste hutsepot. Ze was er wel een tijdje mee bezig als ik me nog goed herinner. Mits ze dement is kan ik het recept niet meer vragen. Hoe maken jullie een lekkere hutsepot ?
Hutspot?
Peen, ui en aardappelen in een pan met genoeg water.
Half uurtje laten koken, afgieten en stampen.
Evt een klont boter, peper+zout of een zakje jus erdoorheen.
Wat hierboven staat.

Soms nog een prei erdoor voor iets mildere smaak.
Deed ze er ook klapstuk bij? Dat kost meer tijd.
Phlox24 schreef:
14-11-2025 08:33
Deed ze er ook klapstuk bij? Dat kost meer tijd.
Ja klopt...
Is de TO een vlaamse? Dat lijkt een beetje gezien haar taalgebruik. Misschien maken ze het daar anders.

Zo niet, zie het eerste recept.

En voor alle varianten en verhoudingen: https://www.google.com/search?q=recept+ ... e&ie=UTF-8

Zelf ben ik lui en gebruik ik altijd de voorgesneden ui en peen van de AH of andere supermarkt. Ik heb er nooit klapstuk bij maar een speklapje.
Je kunt na het koken als je het gaat stampen een scheutje melk toevoegen bij stamppotten, dan wordt het niet zo droog, maar bij hutspot hoeft dat niet. Bij boerenkool doe ik dat wel altijd. Bij zuurkool doe ik altijd een paar lepels paturain tijdens het stampen (van mijn vriend geleerd. Vond het idee heel raar maar de combi is zo ontzettend lekker)
BuzzieBee schreef:
14-11-2025 08:35
Is de TO een vlaamse? Dat lijkt een beetje gezien haar taalgebruik. Misschien maken ze het daar anders.

Zo niet, zie het eerste recept.

En voor alle varianten en verhoudingen: https://www.google.com/search?q=recept+ ... e&ie=UTF-8

Zelf ben ik lui en gebruik ik altijd de voorgesneden ui en peen van de AH of andere supermarkt. Ik heb er nooit klapstuk bij maar een speklapje.
Je kunt na het koken als je het gaat stampen een scheutje melk toevoegen bij stamppotten, dan wordt het niet zo droog, maar bij hutspot hoeft dat niet. Bij boerenkool doe ik dat wel altijd. Bij zuurkool doe ik altijd een paar lepels paturain tijdens het stampen (van mijn vriend geleerd. Vond het idee heel raar maar de combi is zo ontzettend lekker)
Ja, ik ben Vlaams, mijn man Nederlander!
Wij noemen het hutsepot, jullie hutspot, maar het blijft net hetzelfde.
Bedankt voor de link.
Ik bak de uien eerst aan, dan de peen erop, dan aardappel. Scheutje water en pruttelen als een stoofschotel.
Dat wordt echt lekkerder dan alles koken
Bach schreef:
14-11-2025 08:35
Ja klopt...
Dan is dit wel een prima recept
https://zorgnatuur.nl/recepten/klapstuk-met-hutspot/
Vroeger kon je hutspot kruiden kopen. Nu kom ik dit in de winkels niet vaak meer tegen.

Maar in een goede hutspot hoort nootmuskaat en gemalen laurierblad. Vaak ook nog kruidnagel, fenegriek en paprikapoeder. Dat geeft de typische hutspot smaak.
Lila-Linda schreef:
14-11-2025 08:58
Ik bak de uien eerst aan, dan de peen erop, dan aardappel. Scheutje water en pruttelen als een stoofschotel.
Dat wordt echt lekkerder dan alles koken
Die doe ik ook. En een bouillonblokje bij het water. Na het stampen kookvocht + melk er bij om smeuïg te maken. Qua kruiden: nootmuskaat en peper.

Man eet hutspot met een bal gehakt, ik vind walnoten erdoor lekker.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven