Jouw wijn top 3

08-05-2010 19:56 51 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik hou zelf erg van rode wijn en nu tegen de zomer ook weer rosé. Witte wijn drink ik iets minder. Ik vind het wel leuk om van jullie te horen welke wijnen je aanraadt.

Ik vind candido van de AH erg lekker (rood), Valle Andino Cabernet Sauvignon is ook erg lekker, maar die ken ik alleen uit restaurants.

En ik kom zo even niet op een derde wijn, dat komt nog wel.
quote:Koekblikje schreef op 08 mei 2010 @ 21:17:

hmm, rode wijn is meestal zwaarder, wat warmer, voller van smaak. Dat moet je echt leren drinken vind ik.

Witte wijn is vaak fris, fruitig en toegankelijker. Rosé is ook vaak wat fris en fruitig.

Witte wijn drink je vaak bij het voorgerecht (vis, garnalen) en drink je bijna altijd koud. Het is dus handig om een fles wit in de koelkast te bewaren.

Rode wijn drink je vaak bij het hoofdgerecht, meestal bij vlees dus. En drink je niet gekoeld (mits het er op staat), In de zomer is het lekker om een rosé te drinken (bijvoorbeeld bij een BBQ), deze drink je wel koud.

Meestal hebben de wijnen een alcohol percentage van 12%. Hoe zwaarder en hoger het alcohol percentage, hoe meer wijn er aan je glas blijft hangen (hoe meer suikers, als ik het goed heb).

Als je niet van een sterke wijn houdt kan je eens beginnen met een Lindermans wijn; early harvest. Die liggen gewoon bij de AH in het schap en worden omschreven als:

Lindemans Early Harvest rosé

Je ruikt duidelijk rijpe rode kersen en frambozen in deze zachte, friszoete rosé. In de smaak wordt dat zomerfruit aangevuld met subtiele kruidige aroma's, afkomstig van de shirazdruif. Hij komt lekker licht over doordat er minder alcohol in zit, namelijk 9% in plaats van de gebruikelijke 12 à 13%. De afdronk is opwekkend dankzij de frisse zuren. Een soepele rosé voor veel momenten.

(bron www.ah.nl).

Je hebt deze wijn ook in het wit en als het goed is ook in rood. Een heerlijk wijntje om mee te beginnen!

Proost!

bedankt voor je uitleg!!!

ga ik toch een keertje proberen!
quote:Chatterly schreef op 08 mei 2010 @ 21:17:

Dan moet je het niet drinken, interessant of niet.

Gaat goed hoor, ik mail je binnenkort weer..je krijgt nog antwoord op je laatste.

Tijd van de maand..morgen weer over joh!

haha dat is waar!!!!

en van dat andere ook!

en ik wacht op je mailtje hoor....begon je al te missen
quote:MissMMM schreef op 08 mei 2010 @ 20:09:

Wil je de druif weten of het huis?Beide natuurlijk dan kan ik het ook kopen! Ik vind carmenere wel lekker en cabernet sauvignon maar ook vele andere smaken en combinaties maar sommigen zijn ronduit goor, ook al is het dan een druif die ik normaal gesproken lekker vind.
Top 3? Lastig, want het ligt aan mijn stemming en wat ik erbij eet. En óf ik er bij eet.

Ik vind een Rioja altijd heerlijk (wit en rood), maar een Bourgogne ook (ook rood en wit). Nu aan een heerlijke Corbieres: La Pompadour (ca 10,-), we aten lamsvlees vanavond en het was heerlijk samen!

Sauvignon Blanc vind ik meestal niet lekker.
En ik slaap altijd heerlijk op een Pinot Noir.
Ik weet weinig van wijnen maar ik date toevallig een sommelier en die was laatst hier. Bij deze zijn favo betaalbare-maar-wel-chique wijnen die je gewoon bij de AH kan kopen (alle 3 rood):

- Cantos de Valpiedra 2006, Rioja

- Casillero del Diablo 2008, Carmenere Chile

- Fattoria del Cerro 2006, Vino Nobile di Montepulciano
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Ik houd niet zo van Chardonnay, vind het een beetje vettig. Maar ze is wel lief hoor !
quote:Spijker schreef op 08 mei 2010 @ 21:30:

Ik weet weinig van wijnen maar ik date toevallig een sommelier en die was laatst hier. Bij deze zijn favo betaalbare-maar-wel-chique wijnen die je gewoon bij de AH kan kopen (alle 3 rood):

- Cantos de Valpiedra 2006, Rioja

- Casillero del Diablo 2008, Carmenere Chile

- Fattoria del Cerro 2006, Vino Nobile di MontepulcianoJa, die van del Diablo vind ik ook altijd lekker, ook de andere smaken. Net als Norton, iemand anders noemde dat. De AH heeft sowieso wel lekkere wijnen.
En die sommelier zou ik houden, zo handig een wijnkenner in de familie
- Petite Sirah: onbetwiste nr 1 voor mij

- Nebbiolo

- Pinot Noir

Zoals al eerder gezegd, ligt eraan wat je erbij eet, wat de setting is....en wat je persoonlijke smaak is. Gewoon veel proeven : )
Unduragga wit Chardonnay, een Chilleen.

Op 2 en 3 Australiers, waarvan alleen even nu Hardy's blijft hangen en die andere? Creek ofzo.

Voor rood: Gato, ook een Chileen en dat is bijzonder want ik ben geen rood-fan.
quote:Mirremara schreef op 08 mei 2010 @ 22:12:

En die sommelier zou ik houden, zo handig een wijnkenner in de familie

Nog leuker: hij is nog kok ook. Hij graaide hier wat dingen uit mijn keukenkasten en zette iets op tafel waarvan ik bijna van mn stoel viel. Ja, die mag even blijven inderdaad.

Wat ik overigens vaak doe (want ik weet dus niets van wijn) is de wijn kopen die de AH die week in de aanbieding heeft. Dat is meestal een wijn van rond de 5 euro waar dan een euro vanaf gaat. Daar kan ik me dus geen breuk aan vallen en zo probeer ik hier en daar wat uit. En dan proberen te onthouden welke lekker zijn.
Welke wijn ik lekker vind, ligt helemaal aan de tijd van de dag, het jaargetijde en waar je de wijn drinkt.

Eten en wijn probeer ik op elkaar af te stemmen (wit bij vis, rood bij rood vlees bijvoorbeeld). Verder heb je heerlijke witte en rosé wijnen die het goed doen op het terras als het mooi weer is. Graag wel wat betere kwaliteit, fruitige wijnen en en niet te zoet.

Over de meet genomen hou ik van een stevige wijn, liefst met wat houtrijping (zowel voor rode als witte wijn). Spaanse wijnen als een Rioja of Temperanillo vallen goed in de smaak. Chardonnay vind ik, juist door dat boterachtige smaakje, wel lekker.

Voor rood vond ik ook een wijn van de Zinfandeldruif erg lekker. Of Cabernet-Shiraz. Merlot is me vaak te zacht en te smakeloos.
Ik pretendeer ook zeker geen kenner te zijn, maar de druif zegt echt niet alles over de wijn. Ik ken hele zware en hele lichte Merlots (vaker zwaar dan licht trouwens, in mijn beleving) en hele zoete en redelijk droge Chardonnays, en heb zelfs wel eens tot mijn schrik een vieze Pinot Grigio in m'n glas gehad. Oftewel, alleen de druif zegt heeeeel erg weinig.

Ik volg deels de Spijker-taktiek: Wijnen van 5 euro of nog net iets duurder zijn zelden echt vies (met uitzondering van zoete wijnen, maar daar hou ik gewoon niet van) dus een beetje op aanbiedingen letten en onthouden wat lekker is. Ik ben vooral van de rood, en val me heel zelden een buil aan Chileense of Argentijnse wijnen van boven de 5 euro. Maar heb nu bijvoorbeeld een rode Siciliaanse wijn (MonAlto, de witte Pinot Grigio van dat huis is ook erg lekker) van de Plus open staan, de druif heet Nero d'Avola. Nooit van gehoord, maar heel erg lekker.

Andere favorieten: Bijna alles van El Descanso, een Chileens wijnhuis, meeste wijnen rond de 5-8 euro bij de Plus. Vooral de Merlot. Oostenrijkse witte Veltliner, of Pinot Gris uit de Elzas. Zuid-Afrikaanse Kanonkop Kadette, even kwijt welke druif dat is, rond de 10 euro bij de Gall en Gall.
De Spijker-tactiek sluit zeker zoete wijnen uit hoor Moosey, dus dan zijn we het eens!

Ook geleerd van Bassist: niet meteen inschenken en kurk weer in de fles duwen omdat je denkt dat t dan langer goed blijft (of weet ik welke reden, dat is wat ik dacht). Wijn moet juist ademen, na een half uurtje open staan is hij lekkerder.
quote:Moosey schreef op 09 mei 2010 @ 21:34:

Ik pretendeer ook zeker geen kenner te zijn, maar de druif zegt echt niet alles over de wijn. Ik ken hele zware en hele lichte Merlots (vaker zwaar dan licht trouwens, in mijn beleving) en hele zoete en redelijk droge Chardonnays, en heb zelfs wel eens tot mijn schrik een vieze Pinot Grigio in m'n glas gehad. Oftewel, alleen de druif zegt heeeeel erg weinig.

Ik volg deels de Spijker-taktiek: Wijnen van 5 euro of nog net iets duurder zijn zelden echt vies (met uitzondering van zoete wijnen, maar daar hou ik gewoon niet van) dus een beetje op aanbiedingen letten en onthouden wat lekker is. Ik ben vooral van de rood, en val me heel zelden een buil aan Chileense of Argentijnse wijnen van boven de 5 euro. Maar heb nu bijvoorbeeld een rode Siciliaanse wijn (MonAlto, de witte Pinot Grigio van dat huis is ook erg lekker) van de Plus open staan, de druif heet Nero d'Avola. Nooit van gehoord, maar heel erg lekker.

Andere favorieten: Bijna alles van El Descanso, een Chileens wijnhuis, meeste wijnen rond de 5-8 euro bij de Plus. Vooral de Merlot. Oostenrijkse witte Veltliner, of Pinot Gris uit de Elzas. Zuid-Afrikaanse Kanonkop Kadette, even kwijt welke druif dat is, rond de 10 euro bij de Gall en Gall.

Mee eens.

Over het algemeen voor wit, een Chardonnay, Pinot Gris of Pouillet Fume.

Voor rood liefst een Merlot of Cabernet Sauvignon.

Ik zou sowieso best wat meer over wijnen/druiven willen weten. Iemand een tip voor een leuk, leesbaar boek over wijnen?
quote:Titsandwits schreef op 09 mei 2010 @ 22:53:

[...]

Mee eens.

Over het algemeen voor wit, een Chardonnay, Pinot Gris of POUILLY

Fume.

Voor rood liefst een Merlot of Cabernet Sauvignon.

Ik zou sowieso best wat meer over wijnen/druiven willen weten. Iemand een tip voor een leuk, leesbaar boek over wijnen?

Ik bedoelde natuurlijk Pouilly..... zat aan de Cabernet te denken...
Ik vind zowel witte als ook rode wijnen lekker, ligt aan wat ik eet en wat voor weer het is. Kan dus niet zeggen wat ik lekkerder vind, want dat hangt van de situatie af.

erg lekker vind ik in ieder geval:

Wit: Weißer Burgunder, Grüner Veltliner en Welschriesling. (oostenrijkse wijnen, aangezien uit de regio, en zó lekker!)

Rood: Zweigelt, St laurent, Blauburger-Blauburgunder.

Een Cuvée vind ik ook heerlijk, en van de buitenlandse wijnen vind ik ook een Rioja erg lekker.
De Pouilly Fumee van de AH en de Sancerre van de AH.

Verder vind ik een Chardonnay altijd wel lekker.

Wij drinken niet zo veel wijn dus als we het eens drinken vind ik het niet erg dat ze duur zijn. En ach, wat is duur...
Met stip op nummer 1 staat de Champagne ! ;)

Rode wijnen vind ik lekkerder als witte.

Deze bijvoorbeeld :

- St Emillion (Bordeaux)

- Côtes de Nuits (Bourgogne)

- Côte Rotie (Côtes du Rhone)

Deze wijnen zijn natuurlijk wel erg duur, meestal neem ik een gewone Côtes du Rhone of Bordeaux, ook erg lekker

Van wit vind ik Chablis erg lekker of anders een Loire wijn

En nu het weer lekker weer wordt, is een roséetje ook wel eeeerg lekker. Maar nu sta ik al weer 8 maanden droog, en drink ik enkel Jip en Janneke Champagne of druivensap LOL
Maedl, jij zit dus in Oostenrijk, begrijp ik? Grappig dat je dan ook echt hoofdzakelijk binnenlandse wijn drinkt, zal ook wel wat goedkoper zijn of niet? Ik zal me eens in de rode Oostenrijkers verdiepen (als ik ze kan krijgen althans) want de Veltliners waren wel echt een verrassing voor me toen ik die in Wenen probeerde, echt heel goeie wijn!
ja ik zit in Oostenrijk Moosey, en ze hebben er zo lekker wijnen dat ik hoofdzakelijk die drink, en ja, kosten ook niet veel. Koop ze graag direkt van de wijnboer, dan betaal je zo vanaf 4 Euro tot 15 Euro, ligt eraan wat voor eentje, duurdere heb je natuurlijk altijd. Een goede supermarkt wijn kost zo rond de 4-5 Euro.

Voor zover ik weet komen de oostenrijkse wijnen steeds meer naar Nederland. De beste komen uit het Weinviertel, de Wachau (Niederösterreich), (Süd)steiermark, Thermenregion, en het Burgenland.

de Veltliner is echt lekker ja, drink 'em graag.
Als je een rode wilt proberen, dan kijk je of een Zweigelt kunt krijgen, een van de lekkerste.
Ik ben best nieuwsgierig naar die Oostenrijkse wijnen.

Zelf zweer ik normaal gesproken meer bij Franse wijnen.

Het Bourgondische wijnhuis Honoré Lavigne is een van mijn favorieten. Vroeger moest ik er speciaal voor naar een Gulle Bottelier slijter tegenwoordig heeft AH ze (ook) in het assortiment. Verder een rode Châteauneuf du Pape (maar zeer beslist geen Côte du Rhone, daar krijg ik snel hoofdpijn van), een witte Loire sur lie voor bij vis, een koele Rosé hartje zomer, een wat zoetere Elzas wit of een Bordeaux Grand Cru Classé gaat ook nog wel.
dan probeer het eens uit Kevin, is weer iets heel anders.

Ikzelf ben niet zo'n frankrijk fan. De witte wijnen en rosé vind ik wel lekker, maar een merlot vind ik niet zo geweldig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven