Kerst 2010!

28-11-2010 14:15 272 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zijn jullie ook al het kerstdiner voor 2010 aan het voorbereiden?

Weet je al wat je gaat serveren, waar je het gaat vieren of blijf je lekker thuis met borrelhapjes op de bank?

Plaats hier je recepten, je vragen en je foto's! Er zijn allicht forummers die je kunnen helpen, tips kunnen geven en mee kunnen genieten van al het lekkers!

Deel ook je ervaring met de speciale feestdagen assortiment van de supermarkten! Welke zijn aanraders, of juist niet?

Veel plezier!

Als dat geen rollade wordt
Vis voor het hoofd gaat niet goed vallen, dat 'hoort' toch echt vlees te zijn. Stoofvlees heb ik vorig jaar gedaan, rollades.. lastig, ik ben er zelf niet gek op eigenlijk. Varkensvlees zoals een ham uit de oven of varkenshaasmedallionnetjes, mag dat nog heel ietsje rose zijn/ kun je dat goed doorgaren zonder het taai te laten worden?
Ik laat mijn varkenshaas ook doorgaren. Mijn ouders willen geen rose vlees, maar doorbakken. Ik vind het met varkenshaas ook niet zo heel erg. Je moet het dan wel op juiste moment eruit halen zodat het nog wel lekker sappig is, en niet droog.
En heel iets rose mag je wel hoor. Er moet geen bloed uitlopen, maar het mag wel rose zijn.
quote:Blackdress schreef op 09 december 2010 @ 15:12:

En heel iets rose mag je wel hoor. Er moet geen bloed uitlopen, maar het mag wel rose zijn.

Dat zijn de betere berichten! Weet ik ook veel, ben er net aan begonnen, dat hele zwanger zijn.

En bijvoorbeeld lamsrackjes? Die heb ik een tijdje terug voor vrienden gemaakt en die waren echt goddelijk.
Tja, ik deed er echt nooit moeilijk over. Maar goed, er zijn er die helemaal niets meer eten Ik at alles gewoon licht rose bij mijn zwangerschappen. Geen rauw vlees zoals carpaccio, geen rode biefstuk, maar wel rose.
Lamsvlees eet je toch vaak een tikje rose? Maar ja, een tikje rose kan wel als je zwanger bent, alleen echt rauw kan niet. Zoals blackdress al schrijft, bloed wat eruit loopt is niet goed . En gefeliciteerd met je zwangerschap!
lamsrack mag je echt wel eten, alleen niet rood.

een beenhammetje uit de oven zou ook goed kunnen. Heerlijk ingesmeerd met honingmosterd..

Gevulde varkenshaas uit de oven isook een optie, ik zou het gewoon rose houden en niet rood dan is er neit zoveel aan de hand.
Ik wil ook echt geen paniek-zwangere worden, vreselijk lijkt me dat. Maar het is nog even zoeken wat nou echt onverstandig is en wat onzin. Maar als een tikje rose mag, dan worden het fijn lamsrack in een marinade van verse thijm, grove mosterd en knof, lekkerrrr.
Hmmm, klinkt als een goede marinade!
Lekkere aardappelpuree erbij en een salade en een warme groente, is het hoofdgerecht iig geregeld.

Ik denk nog eens verder over de rest, maar rose vlees scheelt al een hoop!
Nou, dat klinkt als een klok Heerlijk!

Hoeveel gangen doe je?
Gezien de kindertjes maar 3 denk ik, mag allemaal niet te laat worden. Mezelf het makkelijk makend ga ik misschien wel voor een eerder (bij anderen) succesnummer: stukje gebakken zalm op bedje van jonge sla met een romige saus met parmezaan en citroen, wat garnaaltjes (mag ik die? ) en bieslook erover , citroentje ernaast, klaar is Keessie.
Ja hoor, die mag je! Valt dat weer even mee Nou joh, je bent er al bijna uit!
klinkt goed !!
mwvrouw de kees: die lamsrack klinkt lekker! Is het ook makkelijk te maken? Zou je het recept willen plaatsen??
Ik heb het ooit eens eerder op het forum omschreven -a- want was toen een menu aan het fine-tunen.

Dit is het 'recept' dat ik toen gebruikt heb. Ik ben zelf volstrekt geen recept-koker, dus als het specifieker moet, roep maar, dan zal ik het proberen.

De slager had de lamsrackjes al los gesneden, dus ik heb mijn recept het raam uit gegooid en een marinade gemaakt van grove mosterd, olie, peterselie, verse tijm en een klein beetje rozemarijn, knoflook, peper& zout, even door de blender gehaald. Uurtje in de marinade, even aangebakken en op een lage temperatuur nog een kwartiertje in de oven.
Ik ben bij ons dit jaar verantwoordelijk voor de voorgerechten. Omdat we ondertussen een roedel kleine kindjes meenemen als we kerst gaan vieren bij mijn ouders kiezen we ervoor om het voorgerecht niet aan tafel te eten, maar om kleine hapjes te eten terwijl we doorkunnen met spelletjes doen en met kleine kindjes knuffelen.

Ik ben dit jaar van plan om te maken:

gegrilde courgette rolletjes met een ricottavulling (op smaak gebracht met tijm, citroen en honinng)

panchettahapjes met gecaramaliseerde sjalot (van de ah )dit recept

en toast met peer en geitenkaas (ook van de ah, dit recept)

Nou ben ik op zoek naar nog 1 of 2 hapjes. Liefst in elk geval iets lekkers met vis of garnalen en misschien een klein kopje soep? Vraag is in elk geval, heeft iemand hier nog goede ideeen?
quote:Kaaaaaaaatje schreef op 10 december 2010 @ 09:30:

Ik ben bij ons dit jaar verantwoordelijk voor de voorgerechten. Omdat we ondertussen een roedel kleine kindjes meenemen als we kerst gaan vieren bij mijn ouders kiezen we ervoor om het voorgerecht niet aan tafel te eten, maar om kleine hapjes te eten terwijl we doorkunnen met spelletjes doen en met kleine kindjes knuffelen.

Ik ben dit jaar van plan om te maken:

gegrilde courgette rolletjes met een ricottavulling (op smaak gebracht met tijm, citroen en honinng)

panchettahapjes met gecaramaliseerde sjalot (van de ah )dit recept

en toast met peer en geitenkaas (ook van de ah, dit recept)

Nou ben ik op zoek naar nog 1 of 2 hapjes. Liefst in elk geval iets lekkers met vis of garnalen en misschien een klein kopje soep? Vraag is in elk geval, heeft iemand hier nog goede ideeen?

Die pancettahapjes ga ik dus ook maken maar dan als amuse.

Heb jij ze weleens eerder gemaakt?

Wat ik altijd lekker vindt is kleine garnaaltjes met knoflookboter en oeterselie en citroen in de oven. Die kun je vervolgens in van die kleine schaaltjes doen.

een makreelmousse is ook lekker, op een geroosterd of gegrild stukje ciabatta.

Voor de soepjes heb ik al diverse suggesties gegeven, mosterd, kreeft, paprika.
Leuk Kaaaaatje, heb ik vorig jaar gedaan. Ik had toen een bolletje geiltekaas (bettine blanc) door de gehakte walnoten met een semi-zongedroogd tomaatje erop, een soort 'roosje' van een iets dikker gesneden plak carpaccio met een klein beetje dressing erop en een blaadje basilicum ertussen gestoken en een witlofschuitje met gerookte makreel waarbij een blaadje witlof gevuld werd met een mengsel van makreel, fijngesneden witlof, appel en zelfgemaakte cocktailsaus (iets frisser gemaakt met wat creme fraish)
Die pancettahapjes heb ik al eens gemaakt, ik vond het een erg lekkere combinatie, maar ik ben dan ook een echte carnivoor!

Noten gaat hem niet worden, want er is iemand allergisch voor noten, dus die halen we maar niet in huis. Die carpaccio klinkt wel heel goed en ik bedenk me nu dat ik de gele paprika soep van de AH ook heel lekker vond. De makreelmousse klinkt ook goed!
Ik zit wat in mn recepten te bladeren en kom een lekker recept tegen. Staat hier als hoofdgerecht maar kan volgens mij prima als voorgerecht. Groentetaartje met geitenkaas en paddestoelen-noten tapenade. Ziet er goed en feestelijk uit! Als er geinteresseerden zijn dan wil ik het recept wel even over pennen.
@_maris_ ; klinkt heerlijk dat groentetaartje, een receptje zou ik wel willen

Wij gaan kerstavond lekker met z'n tweetjes vieren. Ik haal kaasjes, lekkere broodjes en een goede fles wijn in huis.

1e kerstdag gaan we samen ontbijten en dan ga ik naar mijn ouders. Vriend moet werken tot 17 uur en komt daarna ook naar mijn ouders, alwaar ook mijn oom en tante en hun kinderen naar toe komen. Met z'n 16-en gaan we uitgebreid dineren. Altijd een voor, hoofd en nagerecht en dan nog uren natafelen met de laatste restjes wijn. Meestal eten we standaard dingen als een soepje, groentes, aardappeltjes en een goed stuk vlees (oom en tante zijn familie van een slager vandaar altijd goed vlees) en hopelijk ook wel wat vis (want dat vind ik zelf erg lekker). Nagerecht doe ik meestal: dit jaar maak ik een charlottetaart en ben van plan om verder kleine lekkernijen te gaan maken (cakejes, witte chocoladebonbons) met ijs erbij. Misschien nog een soesjesberg met sterretjes erin voor mijn kleine achternichtjes.

Tweede kerstdag niks bijzonders want vriend moet weer werken en dan doen we dit jaar aan derde kerstdag. Dan gaan we bij zijn ouders eten. Die eten altijd wild. Ben niet zo'n vlees liefhebber, zij wel, dus ik zal me aan moeten passen en neem dan een klein beetje voor de vorm.

Daar waar we bij mijn ouders uren zitten te tafelen zitten we bij mijn schoonouders ongeveer een uur en dan gaat iedereen alweer van tafel. Heel anders dus maar zo doen zij dat nu eenmaal.

Ik hou van kerst! Ik vind het heerlijk om aan de slag te gaan met het nagerecht. Ik ben altijd een toetjesmens geweest en zoek altijd lekkere dingen. Ik maak wat dingen zelf maar koop ook kant en klare dingen. Ik heb de folder van AH excellent al gezien en ze hebben weer veel lekkere toetjes dit jaar. Ik zag ook lekkere ijsbonbons. Heeft iemand die al eens op? Is dat wat?
Ha, die zag ik ook! Had ze bijna gekocht, maar ik vond het wat vroeg om al gelijk van alles in te slaan

Hier staat de yoghurtmousse in de koelkast. Ben heel benieuwd, ga 'm zo aansnijden. De amandelkoekjes zijn erg lekker Heb er gelijk een lading rose schuimpjes achteraan gebakken! Mmm!
Klinkt goed blackdress!

Jann, komt ie: (de hoeveelheden zijn voor een hoofdgerecht voor 4 personen, je zult de hoeveelheden dus even naar eigen inzicht aan moeten passen)

Ingredienten:

1 kleine knolselderij, geschild in plakken (plakjes gekookte aardappel kan ook)

2 gesnipperde sjalotjes

200 g gehakte, gemengde paddestoelen

50 g gehakte noten (hazelnoten, cashewnoten of amandelen)

300 g verse spinazie

100 g zachte geitenkaas, in plakken

Olijfolie, peper, zout

Kookring (om er een torentje van te kunnen maken)

Bereiden:

Kook de knolselderij in 10 minuten beetgaar. Fruit de sjalotjes in olijfolie en schep hier de paddestoelen en noten door. Bak dit 2 minuten op een hoge stand, en kruid dit met peper en zout.

Roerbak de spinazie met peper en zout (ik vind kaneel altijd lekker om spinazie mee te kruiden, nootmuskaat kan ook) Steek een cirkel ter grootte van je kookring uit de selderij en de geitenkaas. Leg de selderij onderin de ring, schep daar bovenop de spinazie, en daar bovenop een plak geitenkaas van ong. 1 cm dik. Verwijder de ring en leg op de geitenkaas een beetje van de champignons-noten tapenade.

Evt. garneren met een partje citroen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven