Kippenei-eiwit allergie

07-08-2011 08:55 30 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn zoontje heeft dit zeeeer waarschijnlijk.

Na 1 keertje wat ei te hebben gegeten zaten we bij de hap met een opgezwollen kindje helemaal rood met dikke witte vlekken. En hij moest maar hoesten en braken.

Nu heeft hij onlangs bloed laten prikken en (suprise suprise) daar kwam idd uit dat kippenei-eiwit daarbij erg piekte.

Over een paar weken moet ik op het cb gaan bespreken hoe het nu verder moet. (verder onderzoek etc.)

Wie is er ook allergisch voor kippenei-eiwit of heeft (een) kind(eren) die dit hebben?

Graag zou ik in contact komen om jullie ervaringen uit de praktijk te lezen. En alle tips en adviezen zijn welkom!
Geen ervaring met deze allergie, maar wel met een zeer allergisch kind dus wel wat 'algemene' tips.

* Vraag een verwijzing naar een kinderdietist, zij hebben vaak lijsten van producten die je wel kunt gebruiken en in het begin is het prettig om een deskundige mee te laten kijken, zeker als je kind erg allergisch reageert (en gezien je ervaring met die ene keer ei lijkt het daar sterk op).

* Lees alle verpakkingen van wat je je kindje geeft, veel producten bevatten ingrediënten die je niet direct verwacht.

* Ik weet niet waar je boodschappen doet, maar bij de AH staat op alle huismerk en euroshopper producten hele duidelijke allergie-informatie.

* Veel dingen zelf maken dan weet je tenminste precies wat er in gaat.

* Voedsel apart van elkaar houden, veel (heftig) allergische kinderen reageren ook op kruisbesmetting (dus aanraking van voedsel waar ze niet tegen kunnen met voedsel waar ze wel tegen kunnen).

* Leg goed uit aan eventuele andere kidneren wat er met je zoontje aan de hand is en dat ze hem dus nooit zomaar hapjes mogen geven.
Bij kinderen onder de 6 jaar zijn allergietesten niet echt betrouwbaar, maar ik zou wel de komende jaren kippeneiwit vermijden voor de zekerheid.
Zoon heeft het ook gehad maar gelukkig redelijk snel overheen gegroeid. Aanvullende tip, ik vond de dietiste van het cb echt helemaal niets. Slechte begeleiding. Heb toen een 'particuliere' dietiste gezocht en dat werkte veel beter.

Heb ook een merkenlijst aangevraagd via voedingscentrum, hierop staan producten van tig merken in tig categorieën, die veilig zijn. Leek heel handig maar in de praktijk viel het tegen en vond Ik het fijner om zelf etiketten te lezen.

Het is een lastig dieet maar goed te doen, succes!
Mijn zoontje heeft het ook! Stel je vragen, ik ben inmiddels expert! Hij is overigens ruim 2,5.

Het enige dat ik nog niet kan is cake bakken, de rest kan ik zonder ei.
Een recept voor ei vrije cake heb ik gisteren in het topic: recept ei-vrije cake getypt.

Na 10 jaar met allergische zoon (ei, melk en pinda) is het voor mij een tweede natuur te bakken zonder zuivel en ei.
Hallo,

Bedankt voor julie reacties.

Ik was door prive omstandigheden even niet zo vaak online.

Het lijkt er na bloedonderzoek sterk op dat de kippenei-eiwit allergie heel heftig is. En er zijn ook resultaten die wijzen op overgevoeligheid voor pinda en koemelk.

Dat van de pinda had ik al ervaren, omdat hij nadat ik een paar dagen pinda's en pindakaas had gegeten helemaal onder het eczeem zat.

Ik heb nu het 'basiskookboek bij voedselallergie en -intolerantie' in huis en ga binnenkort een experimenteren met bakken van cakes en taarten.

Ik ga zo meteen gelijk kijken naar dat recept van jou, Lisannez.

Hoe kwamen jullie er achter dat jullie kindje allergisch was?

En wat voor traject zijn jullie in gegaan?

Bloedtesten, priktesten, plaktesten, provocatietesten?

Hoe erg is de allergie bij jullie? Levensbedreigend of niet?

Bloesem, heb jij nog kans dat je kindje er over heen groeit?

De diëtist die hier bij ons bij de huisartsenpraktijk zit en van dezelfde organisatie is als het cb, vind ik niet kundig helaas, haar adviezen kan ik zelf ook nog wel bedenken.

Ik ben trouwens wel erg trots op m'n zoon. Ondanks z'n wat zwakkere gezondheid kon hij met 10,5 maand al lopen!
Sunemon, bedankt voor je praktijk tips!

Gelukkig is mijn dochter al zo oud, (6 jaar) dat ze het goed begrijpt.
Mayls, ons zoontje was een echt huilbaby, eczeem, spugen, onrustig. Is toen dubbelblind getest: bleek koemelkallergie te hebben. Toen natuurlijk nog geen ei als baby...

Later, met bijvoeden, kwam ik er zelf achter dat hij op zondagochtend (ons hard gekookt ei moment) meteen enorm moest spugen als hij een hapje ei had gehad. Als hij dus puur ei had gehad kwam de reactie meteen. Als hij ei kreeg dat in een koekje zat ofzo, of in een gerecht was het natuurlijk moeilijker te achterhalen of hij ziek was door het ei of door iets anders. Heeft dan ook lang geduurd. We hebben maanden bij kinderlongarts gelopen en bij de allerlegoloog (vanwege de koemelkallergie toen) Uiteindelijk dus via het eitje op zondag de links gelegd. Mijn zoontje moet dus spugen van ei,krijgt het dan benauwd, slijm in zijn longen en vaak monde dat uit in longonsteking. Dus niet levensbedreigend, maar wel heel vervelend. Ons mannetje had het grootste deel van de maand 40 graden koorts (ongeveer 2,5 weel per maand)

In het ziekenhuis is bloed geprikt en daar kwam uit dat hij hoogstwaarschijnlijk reactie geeft op ei. Dubbelblind getest weer en inderdaad.

De koemelkallergie heeft hij niet meer gelukkig.

Ik bak nu wafels en taart met "loprofin" eivervanger. Te bestellen bij sorgente.nl

Voor de rest erg opletten, want het zit stiekem toch in veel producten. Ik heb via het voedingscentrum een boekwerk gekregen met daarin alle veilige producten (per merk en supermarkt)

Heel handig, maar na een paar weken had ik dat niet meer nodig, kan nu zelf snel de etiketten lezen.

Dietiste gaan we niet meer naar toe, was via het ziekenhuis, maar het voegde voor ons niks toe.

Wat betreft de ei-vrije cake: daar had ik van de week een topic over geopend, dus ik ga die recepten snel eens uitproberen!

Succes met je zoontje!
Wow, bloesem, wat klinkt dat heftig.

Wat zielig dat hij zo lang ziek is geweest zeg.

Dan was het zeker voor jullie wel een opluchting toen de diagnose werd gesteld?

Ik ga zo nog eens naar dat ei-vrije cake topic.
Hier net zoiets als bij bloesem. Zoontje had vanaf het begin eczeem en vanaf dat hij bijvoeding kreeg was hij heel vaak ziek. Met 10 maanden kreeg hij waterpokken waar hij een longontsteking aan overhield en vanaf dat moment was hij zeker 2 van de 4 weken ziek. Vaak zonder enige aanwijzing. Hij heeft 2x een longontsteking gehad, meerdere urineweginfecties, blaasontsteking, vele keel- en oorontstekingen, een heupontsteking. Al vrij snel waren we erachter dat hij niet tegen tomaat kon, na lang aanklooien bij de kinderarts, uiteindelijk met een dietiste en een allergoloog zover gekomen dat we weten waar hij allemaal niet tegen kan.

Tomaat is bij hem het heftigst, als hij dat aanraakt krijgt hij uitslag die op brandplekken lijkt. Als hij het binnenkrijgt krijgt ie koorts en binnen een uur krijgt hij dan heftige diarree en hij moet overgeven (kinderarts vergelijkt de reactie meestal met een voedselvergiftiging). De uitslag krijgt hij dan ook in z'n mond en keel en dat is dus heel pijnlijk. De rest van de voeding waar hij niet tegen kan reageert ie minder heftig op, voornamelijk met buikklachten en eczeem. Niet levensbedreigend, maar voor hem wel heel erg vervelend.

Mijn dochter is ook ruim 6 en toch is het soms lastig voor haar. D'r broertje is voor zoveel dingen allergisch dat ze vaak niet van alles weet of het wel of niet mag. De regel is hier dus dat ze altijd naar ons komen als iemand ze iets wil geven.
Wow, Sunemon, dat is ook erg heftig zeg. Arme knulletje!

Nu ik jullie verhalen zo lees begin ik te denken dat S. zijn 2 longontstekingen daar dus misschien ook wel iets mee te maken kunnen hebben,met voedselallergie, want voor een 'normaal' kind is 2 keer longontsteking in korte tijd toch ook niet gewoon.

Ik wil vanmiddag al een verwijzing voor een allergoloog krijgen op het cb!

Bedankt voor jullie verhalen trouwens. Het is heel fijn om ervaringen van anderen te kunnen lezen.

Zijn jullie trouwens lid van de stichting VoedselAllergie?
Ik ben lid van de st. voedselallergie. Zoonlief geniet erg van de jaarlijkse dag in de dierentuin. Geweldig om gewoon mee te kunnen eten van een buffet.
Ik ben zelf sinds kort ook allergisch voor kippenei.

Het valt me erg mee wat ik moet laten staan, er is prima mee te leven. (Al mis ik idd soms wel cake haha!) Voor veel dingen kun je eivervanger gebruiken (bv no-egg) of het ei gewoon weglaten.

Ik zou als ik jullie was eerst uitzoeken of hij ook allergisch is voor sporen van ei. Evenals 'gemaakt in een fabriek waar ook ei wordt verwerkt' - producten. Als hij daar niet ziek van wordt scheelt dat ook veel in wat hij kan eten en wat niet.

Overigens ben ik niet allergisch voor bijvoorbeeld kwartelei. Ook iets om te proberen misschien?

succes!
Mijn moeder heeft ook een kippenei-eiwit allergie.

In de griepprik (en andere vaccinaties) zit ook kippenei-eiwit. Het duurde even voor ze daar achter kwam en is er flink beroerd van geweest.
@mayls ik zou dat inderdaad in je achterhoofd houden, dat 2x zomaar longontsteking niet normaal is. Mijn zoontje had gewoon bijna geen weerstand, stond ook steeds als hij niet lekker was stil in groei. Het draaide bij hem steeds weer uit op een kuur antibiotica (of 2 kuren als hij het weer eens flink te pakken had) en daarna zag je hem bijna groeien, dan ging het een paar weken beter en dan begon het 'feest' van zomaar dagen hoge koorts en ontsteking hier, ontsteking daar weer. We weten nu ongeveer een jaar waar hij allemaal niet tegen kan en sinds die tijd is hij twee keer ziek geweest, maar dan normaal ziek, niet met ruim 40 graden koorts enz.

Wij zijn geen lid van de vereniging voedselallergie (ik wist niet eens dat het bestond )
Ook hier geen lid van de vereniging voedselallergie,

Inderdaad goed om een afspraak te maken bij de allerlegoloog. Die longonstekingen op zijn leeftijd zijn natuurlijk niet normaal.

Mijn zoontje heeft van 10 maanden tot bijna 2 jaar een dagelijkse onderhoudsdosering antibiotica gehad vanwege de vele luchtweginfecties die vaak uitmondden in een longonsteking.Dat hielp echter niet zo goed, want tja, als je ei binnenkrijgt en je bent daar allergisch voor kan zo'n antibiotica ook niet veel natuurlijk. Maarja,het duurde dus erg lang voor we wisten dat het door het ei kwam (had ik hem maar eerder op zondagochtend een ei-tje gegeven....dan was ik er sneller achter geweest)

Succes!
Sunemom: heel herkenbaar wat je schrijft! Onze zoon is nu , als hij eens ziek is, "normaal' ziek en niet meteen boven de 40 koorts met een paar ziekenhuisbezoeken tot gevolg.

Heel fijn!

Voorheen wist ik al zodra hij ziek werd dat dit weer een langdurig proces ging worden met veel bezoekjes aan de kinderarts. Ben er nu al een half jaar niet geweest
Nou, ik heb van de huisarts een doorverwijzing gekregen voor een dermatoloog. Niet wat ik wilde, maar goed. Ik kan daar volgende week al terecht en ik hoop dat ik die dan duidelijk kan maken dat het meer is dan alleen eczeem.

Hij gaat bijv. altijd overgeven als hij banaan heeft gegeten, en we hebben natuurlijk nog die allergische reactie op ei staan en de positieve bloedtest daarop.

Dus wat ik nu hoop is dat die dermatoloog ons door zal verwijzen naar een allergoloog.

En anders ga ik nog wel opnieuw 'zeuren' bij de ha (want zo voelt het wel)

Ik voel me trouwens wel gesterkt door jullie ervaringsverhalen.

Echt ontzettend bedankt daarvoor!

Vanmiddag gaan we trouwens weer naar de huisarts toe, omdat hij weer loopt te hijgen en te piepen. Hoop dat het niet weer een longontsteking is, maar het lijkt er wel weer heel erg op.

@Lisanne, ik ben vooral benieuwd of het besloten gedeelte van de website van VSA de moeite waard is?

@tintin, ik heb altijd zelf een soort 'angst' om ook voedselallergie te ontwikkelen, omdat m'n moeder het zelf pas op latere leeftijd kreeg. (boven 45 jr)
Mayls, goed dat je naar de huisarts bent geweest! En je moet je niet laten afschepen. Ik hoop dat jij naar een kinderziekenhuis gaat waar artsen onderling overleggen hebben over een kind. Bij ons is namelijk het grote nadeel dat al die artsen in hun eigen vakgebied denken en ik heb niet het idee dat er overlegd wordt tussen de artsen. Ik heb met onze zoon op een gegeven moment bij 5 verschillende artsen gelopen zonder dat die artsen ooit overleg hadden (cardioloog, vanwege ruisje, nefrloloog vanwege urineweginfectie, kinderlongarts, allerlegoloog en kno arts)

Uiteindelijk is op ons aandringen die bloedtest op allergieën er gekomen. Je moet overal zelf bovenop zitten.

Hoe is het nu met je zoontje?
Even kijken of het lukt: een foto van toen mijn zoontje 5 maanden was. Ik ging naar de huisartsenpost en wat zegt die man: komt dit door een val?

Soms is het moeilijk een arts serieus te nemen. Nee dokter, dit is een reactie op bijvoeding.

Ach, gossie, helemaal opengekrabt eczeem! Waarschijnlijk van dat eczeem wat echt in een paar minuten helemaal op komt zetten of niet?

Gisteren heeft de huisarts astma geconstateerd, nu zijn we dus aan de slag met pufjes, wat een gedoe is dat zeg. De eerste puf ging nog wel, maar daarna wilde hij echt niet meer. Het is nu dus iedere keer een soort van gevecht.

Ik ga volgende week naar een klein zh hier in de buurt. Maar hoop uiteindelijk in het WKZ in Utrecht terecht te komen.
Mayls, mijn zoontje werd ook verdacht van Astma en die puffers hebben wij ook gehad. Het hielp echter niet. Hij is ook weleens verneveld in het ziekenhuis (hoge dosis van het medicijn dat in de puffer zit) en toen hielp het ook niet. En pas toen kwamen ze er achter dat hij geen astma heeft, maar dat het probleem met zijn longen toch echt een allergische reactie is.

Hou dat dus goed in de gaten. Het verhaal van je zoontje klinkt me zo bekend in de oren...

Het eczeem kwam inderdaad altijd ineens opzetten, hij heeft op de foto ook een grote open plek in zijn nek. Ik had toen zo met hem te doen. Dit is overigens wel een foto van toen het op zijn heftigst was.
Zo herkenbaar. Hier ook een verdenking van astma gehad, maar het bleek ehct een allergische reactie, sinds hij een passend dieet heeft heeft ie nooit meer gepiept.

Dat eczeem ook, hier lag z'n ruggetje heel vaak open en z'n billen. Zoon had zoveel diarree (heel zuur ook) dat bij het schoonmaken ehct het vel mee kwam. Zo vreselijk zielig. Ik kon de ha op de hap (niet onze eigen dus) ook wel z'n nek omdraaien toen ie alleen wist te melden dat we zoontjes luieruitslag wel erg hadden verwaarloosd.. wat nou verwaarloosd was binnen 2 uur van gezonde babybillen, naar een open wond getransformeerd.
Wow, jullie verhalen maken me echt verdrietig, arme kindjes die dit hebben moeten doormaken.

Maar ik ben echt dankbaar dat jullie me dit vertellen want dit kan mij alleen maar helpen om de diagnose bij mijn zoontje sneller gesteld te krijgen.

Astma is hier misschien wel realistisch, omdat ik het zelf heb. Maar misschien dus ook niet.

De puf helpt trouwens nu wel, hij hijgt echt een stuk minder.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven