Kunnen we de pastasaus nog eten?

23-01-2020 11:28 47 berichten
Ik heb gisteren een pan saus gemaakt. Groenten, spek, gehakt. We hebben de helft gisteren opgegeten en de andere helft heeft staan afkoelen om daarna de koelkast in te gaan. Helaas ben ik dat vergeten te doen en kwam ik daar vanmorgen achter. 14 uur na het maken ervan. Ik heb hem toen alsnog in de koelkast gezet. Bij ons is het 19/20 graden in huis 's nachts.

Zouden jullie het nog eten vandaag?

Zou je het nog opeten vandaag?

Totaal aantal stemmen: 121

Ja (78%)
Nee (22%)
SteunEndeToeverlaet schreef:
23-01-2020 12:19
Goeie post van HandigMetGeld.

Voor bederven is het belangrijk hoe lang het eten in een kritische temperatuur is geweest (tussen 18-50 graden), en of het steriel was toen het daar aan begon.
In die kritische zone kunnen bacteriën groeien - maar dan moeten ze er wel in zitten!

Vooral als het steriel was voor het de kritische temperatuur bereikte is er al weinig aan de hand.
Als het ook is afgedekt, niet is doorgeroerd, komt er ook niets in.

Sneller afkoelen volgende keer is altijd aan te bevelen.
Met dit weer zetten wij het altijd in de hal waar het een stuk kouder is.

En natuurlijk, als je het in de koelkast doet, altijd eerst afkoelen, maar dat doet natuurlijk iedereen.

Ik zet een pastaschotel of een pan soep die bewaard moet worden altijd in de gootsteen gevuld met ijskoud water. Koelt het ook lekker snel af.
Daarna koelkast.
Alle reacties Link kopieren
herfstappeltaart schreef:
23-01-2020 12:28
Ik zet een pastaschotel of een pan soep die bewaard moet worden altijd in de gootsteen gevuld met ijskoud water. Koelt het ook lekker snel af.
Daarna koelkast.
wij hebben een bijkeuken, die is deze tijd van het jaar een graad of 5
Schuiven we hele pannen stoofschotel zo in. Ideaal
lilalinda schreef:
23-01-2020 12:32
wij hebben een bijkeuken, die is deze tijd van het jaar een graad of 5
Schuiven we hele pannen stoofschotel zo in. Ideaal

Dat is zeker ideaal ja.
Alle reacties Link kopieren
_melon schreef:
23-01-2020 11:41
Wij doen het ook zo. Tenzij het in de zomer echt heel warm is.
Hier ook hoor. Geen enkel probleem.
.
Nee ik zou het niet eten
Alle reacties Link kopieren
Thlubbe schreef:
23-01-2020 11:43
Ja, dat, of diertjes in de rui (wat wellicht weinig gebeurt in de winter).
Heb jij geen deksels joh? :there:
Honey, you should see me in a crown
Alle reacties Link kopieren
Gewoon eten.
Is echt niets mee aan de hand.

Ik zet gekookt eten vrijwel nooit in de koelkast, alleen in de zomer als het echt warm is. Wanneer je het weer opwarmt, kook je het ook en daarmee doodt je de eventuele bacteriën.

Zelf trek ik me nooit zoveel aan van houdbaarheidsdata en zo.
Ruiken, beetje proeven en dan bepalen of het nog goed is.

Als je alles meteen weggooit draag je bij aan de enorme voedselverspilling.

Mijn ervaring: iets als een pastasaus met gehakt dat op het aanrecht staat kan zeker tot op de derde dag probleemloos gegeten worden, ik doe niet anders.
Ik ben nooit ziek en het eten is dan nog altijd prima. Het wordt dan wel elke dag verwarmd zodat eventuele bacteriën dood gaan. Ik kook meestal een hoeveelheid waar ik 3 dagen van kan eten en dat gaat tussentijds nooit de koelkast in.
When in doubt, the auditor is always right!
Ik zou het ook niet meer opeten. Better safe than sorry denk ik altijd maar..
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het gewoon eten, ik laat dat soort dingen wel vaker een nacht staan.
De essentiële details:

Het heeft lang geprutteld, opgeschept met schone lepel en lepel erin gelaten. Pan open gelaten en na het eten (half uur) met dezelfde lepel nog wat eruit geschept voor in de vriezer, toen deksel er een beetje schuin op. Op het fornuis laten staan en vergeten.

Het ruikt nog goed en ik ben geneigd het gewoon weer te koken. Ik vind het zonde om iets weg te gooien dat waarschijnlijk nog prima te eten is. Het is ook een lekkere saus geworden dus dat vind ik dan extra zonde. Mijn man is meer het weggooien bij kleine twijfel type dus die zal ik wel niet zo ver krijgen het op te eten.
Alle reacties Link kopieren
wittereiger schreef:
23-01-2020 13:27


. Mijn man is meer het weggooien bij kleine twijfel type dus die zal ik wel niet zo ver krijgen het op te eten.
wat niet weet....
8-)
Ja hoor, gewoon eten. Dit gebeurt mij echt heel regelmatig en we eten het gewoon op. Nooit ziek van geweest.
Alle reacties Link kopieren
Natuurlijk kan je dit eten. Ik bewaar mijn gare pastasaus met gehakt wel vaker buiten de koelkast.

Gewoon weer goed opwarmen.

Heb je een weerstandsprobleem, zit je aan de chemo etc, dan is het een ander verhaal.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Auditor schreef:
23-01-2020 13:07
Gewoon eten.
Is echt niets mee aan de hand.

Ik zet gekookt eten vrijwel nooit in de koelkast, alleen in de zomer als het echt warm is. Wanneer je het weer opwarmt, kook je het ook en daarmee doodt je de eventuele bacteriën.

Zelf trek ik me nooit zoveel aan van houdbaarheidsdata en zo.
Ruiken, beetje proeven en dan bepalen of het nog goed is.

Als je alles meteen weggooit draag je bij aan de enorme voedselverspilling.

Mijn ervaring: iets als een pastasaus met gehakt dat op het aanrecht staat kan zeker tot op de derde dag probleemloos gegeten worden, ik doe niet anders.
Ik ben nooit ziek en het eten is dan nog altijd prima. Het wordt dan wel elke dag verwarmd zodat eventuele bacteriën dood gaan. Ik kook meestal een hoeveelheid waar ik 3 dagen van kan eten en dat gaat tussentijds nooit de koelkast in.
Ik eet er ook rustig drie dagen van. Maar warm niet steeds de hele pan op, dat lijkt mij juist niet goed. Op dag 2 haal ik er een portie uit die ik los warm maak.
.
Gewoon eten, even stevig doorkoken en smakelijk eten. En ik ben gevoelig voor bederf bijvoorbeeld bij vis of ei, maar ik laat dit nooit staan, prima ervaringen mee.
Alle reacties Link kopieren
Goed verwarmen en op je neus vertrouwen.
Alle reacties Link kopieren
ogen, neus, mond: kijken, ruiken, proeven.

ik ben ervan overtuigd dat het nog goed is, maar met bovenstaande 3 tests weet je het zeker
En doooooor!
Eurus schreef:
23-01-2020 13:06
Heb jij geen deksels joh? :there:
...?

Als ik aanneem dat ze het vergeten was na het afkoelen (zo staat in de OP tenminste), neem ik aan dat de deksel er niet op zat. Zo gek is die vervolgconclusie toch niet? O_o :confused: Dat heeft vrij weinig te maken met het hebben van een deksel of niet.
Alle reacties Link kopieren
Thlubbe schreef:
23-01-2020 14:41
...?

Als ik aanneem dat ze het vergeten was na het afkoelen (zo staat in de OP tenminste), neem ik aan dat de deksel er niet op zat. Zo gek is die vervolgconclusie toch niet? O_o :confused: Dat heeft vrij weinig te maken met het hebben van een deksel of niet.
Ik reageerde op je gebrabbel over huisdieren die in de rui zijn.
Honey, you should see me in a crown
Je kunt het gewoon eten hoor, maar als je je er beter bij voelt als je het even goed opwarmt, zou ik dat doen.
Ik zou het niet eten aangezien ik lees dat het in de nacht 19/20 graden in huis is.
Maar ik ben benieuw of wittereiger er nog van heeft gegeten?
Zo, heel de nacht overgegeven. :-(



Nee, grapje. Er was niks aan de hand. :biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven